Mestrechten verliezen door aanplant / bebouwing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Mestrechten verliezen door aanplant / bebouwing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:03

Ik heb een poosje zitten zoeken via Google, maar kan niet echt duidelijk vinden hoe deze regelgeving werkt :=
Wellicht weet iemand hier meer van? :)

Wij huren een stukje land van ca. een halve hectare achter ons huis. Dit is in principe een puntje van de achterliggende akker (van een hectare of 17) maar het is een wat onhandig puntje om te bewerken dus het is al meer dan 10 jaar geleden veranderd in weiland.

In de loop der jaren is er een houten stalletje op gezet door de vorige huurders en hebben wij langs de buitengrens een looppad gemaakt met binnenin een aantal weitjes.

Een paar hopen zand erop zodat de ponies een paddock hebben ter grootte van een longeercirkel voor de stal (= eigen gemetselde stal met vergunning, de wei ligt echt direct tegen ons huis&tuin-perceel aan, ligt helemaal aan elkaar. Wei lijkt meer bij het huis dan bij de akker te horen :) ) en nog een zand-uitloopje van 10x10 meter naast de stal.

Omdat er erg veel wind op de stal staat, hebben we als windblokker wat jonge haag-struiken / bosplantsoen geplant. Ook met het idee om dit eventueel later uit te planten boven aan de dijk om daar een haag als afrastering te maken. Denk aan Meidoorn enzo.

Vorig jaar vervolgens nog een moestuintje gemaakt, met een winddoek er omheen tegen de wind.
In moestuintje wat palen met gaas om bonen tegenaan te laten groeien, en gebogen buizen met een net eroverheen over de aardbeien en frambozen.

Aan de ene kant van het moestuintje, de oostgrens van zo'n 5 meter lang, een paar dikke wilgentakken in de grond gezet en daar dunne takken doorheen gevlochten om iets van een scherm te maken tegen de wind, en voor egeltjes en diertjes om lekker in te woelen en overwinteren.

Dan krijg je dus dit:

Afbeelding

Wei rood omlijnd.
Moestuin blauw omlijnd.
De gele puntjes staan op de driehoekjes met "bosperceel" beplanting tegen de wind op de stal.
Daar tussenin een looppaadje: heerlijk voor de paarden +:)+

Ik snap dat het allemaal erg enthousiast was :P
Maargoed je wilt er toch een mooi plekje van maken, en dat is het nu ook, krijgen veel complimentjes +:)+

Alleen... nu heeft de verhuurder te horen gekregen dat de huidige inrichting ( de "bossages" zegt hij zelf) hem mestrechten kan gaan kosten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling :=

Maar hoe zit dit nu verder, om welke reden kan dit mestrechten gaan kosten?
Gaat het alleen om dat laatste stukje, die moestuin dus met palen en gaas en "bouwwerken" om 1 en ander tegenaan te laten groeien?

Of zou het bosplantsoen ook echt helemaal weg moeten?
En de rest?

Ik hoop dat er iemand is die hier wat meer over weet en er wat over wil vertellen, of weet waar ik dit na kan vragen ofzo? :)

[edit= foto bijgeplaatst]
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-06-14 19:36, in het totaal 2 keer bewerkt

daffie1986

Re: Mestrechten verliezen door aanplant / bebouwing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:09

Omdat hij waarschijnlijk eerst jullie stukje mee kon berekenen in zijn mestafzet, als er op dat stuk allemaal bomen en bosjes zijn mag hij van de overheid daar geen mest op uitrijden en blijven ze vaak ook nog zoveel meter vanaf de bomen/struiken dus kost het hem zijn mestafzet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:10

Mestrecht gaat om weide oppervlak, het perceel zoals jullie in gebruik hebben is voor een gedeelte met een andere bestemming in gebruik. Hierdoor kan hij minder mest op het totale perceel gebruiken dit vanwege het andere gebruik dan weiland.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:17

Super bedankt voor de reacties +:)+

Maar het gaat dus effectief om het struweel zeg maar, alleen de boompjes / struikjes moeten eruit en dan is het goed?
Of moet de rest ook op de schop :=

Eigenaar doet overigens helemaal niks met of aan het puntje wei dus ook geen mest uitrijden.
Maar ik kan me voorstellen dat het gaat om het aantal m2 van de totale akker (incl. wei) zeg maar en wat daar van mest op mag, dat het niet uitmaakt op welk deel de mest precies uitgereden wordt.

Wei is overigens op het breedste punt maar 30 meter breed, en langs de korte zijde zit een vrij grote sloot, langs een deel van de lange zijde zit ook een sloot dus daar moet toch al afstand gehouden worden denk ik. Maar dat zal wellicht niet ter zake doen :)

Voor mij is het vooral belangrijk om te weten wat er weg moet:

- windkering van boompjes
- moestuin randje van 5 meter levend wilgenscherm
- de hele moestuin
- of zelfs ook de paddock / houten stalletje achter het huis :=

Als ik dat duidelijk kan krijgen zodat ik weet wat ik moet doen, dan zijn jullie mijn helden :+:

Ik wil het graag op de juiste manier oplossen zodat de eigenaar geen last ermee krijgt, maar wil natuurlijk ook liever niet meer weghalen dan nodig i.v.m. het comfort voor de ponies en andere beestjes :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:37

Ik heb voor de beeldvorming even een Google Earth plaatje er bij geplakt, hoop echt dat ik duidelijkheid kan krijgen over wat er precies gedaan moet worden :) Duim heel hard dat het meevalt... :=

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:49

je kan voor de mestregels terecht op de site van www.rvo.nl
hier kan je als je in kunt loggen exact zien waar de mestregels op van toepassing zijn.
er gaat veel veranderen en in dat plan moeten boeren ook houtwallen en natuur hebben dus ik zou niet te gauw wat weghalen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 19:53

Heel erg bedankt! Ga ik daar verder zoeken als ik van de week weer ergens een gaatje vindt, ontzettend druk hier, ik loop om in de belangrijke dingen :=

Ik heb een jaar of 2 geleden wel eens iets gelezen over dat ze zaten te denken in de trant van een verplichting van 5% struweel of grasland ofzo voor akkerbouwers...?

Of / ook iets van grasland (of struweel?) dat op een bepaalde datum ergens lag, dat dan verplicht zo moest blijven. Zoiets :P

Ik denk dat je daar op doelt? :)

irmaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:54

Alles wat de eigenaar niet kan bemesten mag hij ook niet opgeven in de mestboekhouding, dus waar die boompjes staan inderdaad maar eigenlijk ook de paddock en als ze heel moeilijk gaan doen ook de paden om de weitjes heen. Dus als ik jou was zou ik zeker geen contact zoeken met een instantie zoals de LNV, maar zou ik het er met de eigenaar uit proberen te komen. Of in ieder geval horen wat hij denkt dat er moet veranderen. Hij kan ook het perceel anders intekenen, dus gewoon de boompjes eruit laten en de rest wel intekenen. Dan praat je over een minimaal verlies denk ik, maar dat is natuurlijk niet aan mij :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:20

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:23

Je mag sowieso geen wei/bouwland afrasteren met bomen.
Dit wordt als bebouwing gezien en mag alleen op/om het bouwblok geplaatst worden (net als een rijbak en stal).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:35

Nou dat is dus de grap, want in dat document (nu alleen nog even vluchtig doorgelezen) zie ik staan dat ze inderdaad zeggen dat de grond onder bomen op de rand van het perceel niet meegeteld mogen worden.

Maar dat de grond onder een bomenrij BINNEN het perceel, korter dan 50 meter, wel meegeteld mag worden. En ik zie sowieso wel mogelijkheden in dat document *\o/*

Dat zou wel superfijn zijn als we toch zo een randje als windkering kunnen laten staan *hoopt heel hard*

Even een quote, wie weet heeft iemand er nog iets aan als dit echt (nog steeds) zo is :=

Citaat:
Bomenrijen
Een bomenrij is een lijnvormig landschapselement met opgaande begroeiing van bomen en struiken. De bomen staan in één kromme of rechte lijn. Een bomenrij binnen het landbouwperceel mag u meetellen bij de oppervlakte landbouwgrond als deze korter is dan 50 meter. Bomenrijen die grenzen aan het perceel of op de buitengrens van het perceel staan, mag u niet meetellen bij de oppervlakte landbouwgrond. Het maakt niet uit hoe lang de bomenrij is.

Voor grasland geldt een uitzondering: als de onderlinge afstand van de bomen in een bomenrij binnen een landbouwperceel landbouwactiviteiten niet in de weg staat (dieren kunnen ertussen door lopen), dan telt de oppervlakte van de bomenrij wel mee bij de oppervlakte landbouwgrond.
Bij het tekenen van de perceelsgrens moet u 0,5 meter vanaf het midden van de boomstam aanhouden. De bomenrij wordt hierdoor 1 meter breed.

Bosjes en losse bomen
Bosjes in een landbouwperceel mag u meetellen bij de oppervlakte landbouwgrond als de oppervlakte kleiner is dan 50 m2. Bij het tekenen van de perceelsgrens volgt u de lijn langs het midden van de stam.

Losse bomen op de grens van het landbouwperceel mag u niet meetellen bij de oppervlakte landbouwgrond.

Losse bomen die verspreid staan over het perceel mag u wel meetellen bij de oppervlakte landbouwgrond als het aantal bomen minder dan 50 per hectare is. Als er 50 of meer bomen per hectare op het perceel staan mag u de bomen alleen meetellen bij de oppervlakte landbouwgrond als:
- de ondergrond gras is
- én de bomen op een dusdanige afstand van elkaar staan dat agrarische activiteiten als beweiden en maaien mogelijk zijn.

Heggen
Dit zijn knip- en scheerheggen. Een heg is een lijnvormig landschapselement met een aaneengesloten begroeiing van inheemse bomen en/of struiken die worden geknipt of geschoren. Heggen binnen het perceel mag u meetellen bij de oppervlakte landbouwgrond als ze korter zijn dan 50 meter en de oppervlakte kleiner is dan 50 m2. Bij het tekenen van de perceelsgrens volgt u de grens van de heg met het maaiveld.
Heggen die het perceel begrenzen tellen niet mee bij de oppervlakte landbouwgrond.