Rubberen matten in de stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mygoldeneye

Rubberen matten in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 17:07

Hoi ik heb een vraag als je op de stal vloer (beton)
Rubberen matten neerlegd hoef je dan minder vlas te gebruiken?

Solleke_Noah

Re: Rubberen matten in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:09

Wij gebruiken rubber tegels in de stal en gooien er niks bovenop. Enkel een paar pakken zaagsel als het vriest, de rest van het jaar staan ze gewoon enkel op de tegels. Heeft hier wel een medische oorzaak (COPD) en paarden hebben altijd toegang tot de wei..

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 17:10

Solleke_Noah schreef:
Wij gebruiken rubber tegels in de stal en gooien er niks bovenop. Enkel een paar pakken zaagsel als het vriest, de rest van het jaar staan ze gewoon enkel op de tegels. Heeft hier wel een medische oorzaak (COPD) en paarden hebben altijd toegang tot de wei..

Zou je als er geen medische oorzaak was ze er ook op hebben? Heb je er een goeie ervaring mee?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:13

Ik heb de fokmerries erop, wel met een laag stro er overheen. Ik had er met de veulens altijd last van dat ze "zwommen" tot er geen bodembedekking meer was, hoeveel ik er ook in gooide. Ik ben er heel blij mee. Twee keer per jaar spuiten we het helemaal schoon met een hogedrukspuit.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:15

Bij de pensionstal waar mijn paard staat gebruiken ze ook rubbermatten. Onder de matten zit wel een put zodat de urine kan weglopen. Op de matten ligt een klein laagje stro, ze gaan er gewoon ook lekker op liggen.
Het bevalt echt super goed! :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:43

Wij hebben oude kunststof grasmatten liggen, zoals ze die ook op sportvelden gebruiken. Echt die dikke met rubber er onder. Is goed bij te houden en de paarden liggen er ook graag op. Heb in mijn schuilstal buiten geen bodembedekking erin daardoor. Urine kan goed weg door de gaatjes die er in zitten. De plukjes nep gras die uitsteken zijn wel afgesleten. Is goed schoon te vegen met een bezem...en ruikt niet naar Urine ondanks dat ze er weleens in plassen. Spattert ook niet zo hard. TOt nu toe erg fijn. Had het in het begin ook voor de stal liggen..en wil dat zelfs weer terug.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:44

Toevallig hier van de week over gehad met de eigenaresse van mijn bijrijdpaarden.

Als de paarden binnen staan (Alleen hooguit met enorm slecht weer) dan willen ze nog wel eens schrapen.
Worden de rubberen matten niet glad? Ivm urine enzovoorts?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:47

Het ligt helemaal aan wat er onder die matten zit want als je urine niet weg kan lopen, wordt het wel een heel gore bende. Ik heb dikke matten maar geen urinegoot. Ik gebruik gewoon krullen en vind dat ook fijner voor mijn paard.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:47

mijn paardjes staan ook alleen op de rubberen matten. wel die hele dikke!
Zonder stro en vlas of iets anders erop.
Ze staan prima zo!
liggen regelmatig...krijgen er geen gekke schuur,- ligplekken van of iets.

We hebben eronder een systeem, met een goot, dus de urine kan gewoon weg.
Ik veeg elke dag de mest eruit en spuit m iedere dag schoon, heerlijk fris...iedere dag weer!

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:49

loez schreef:
Toevallig hier van de week over gehad met de eigenaresse van mijn bijrijdpaarden.

Als de paarden binnen staan (Alleen hooguit met enorm slecht weer) dan willen ze nog wel eens schrapen.
Worden de rubberen matten niet glad? Ivm urine enzovoorts?

wij spuiten iedere dag de stallen schoon!
Dus lekker fris en word ook niet glad of iets dergelijks

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:03

Inderdaad als de urine maar kan weglopen dan wordt het ook niet glad

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:06

Hier worden ze niet glad omdat de paarden niet opgesloten staan in stal (kunnen altijd de wei in) dus plassen/poepen ze bijna altijd in de wei en nooit in de stal.

TS: ik denk, als er geen medische oorzaak was, dat ik uit gewoonte stro zou nemen. Maar de rubber tegels heb ik 2dehands en wij moeten dus nooit stro of zaagsel inkopen, wat het ook wel goedkoper maakt op de lange termijn.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:41

Ik heb mijn pony op alleen rubber tegels, zonder niks. Het zijn speeltuintegels, dus vrij dik rubber.
Ze krijgt er geen schuurplekken oid van en het is veel gemakkelijker schoon te maken en goedkoper.

mygoldeneye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 14:36

Okee als ik het goed begrijp zijn ze fijn als je dikke hebt en de plas weg kan lopen.
Dan denk ik dat het niet gaat lukken want ik heb geen idee hoe ik zoiets als een put in de stal moet krijgen.
Dan wordt het gewoon vlas.
Heel erg bedankt voor alle antwoorden! :)

Brittxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:51

Bij ons staan ze ook op rubbermatten met eronder een put, heb er wel altijd vlas overheen. Bevalt goed! :)

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:26

Ik heb geen afvoermogelijkheid voor urine, maar zou ook rubbermatten in de stallen willen leggen. Waar hou ik dan best rekening mee? (ivm geur)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:30

Wij hebben zaagsel op de rubber tegels liggen. Echt minder verbruiken we niet, maar het paard ligt nu wel altijd comfortabel. Hij heeft wel een permanente uitloop maar plast alleen op zaagsel (en dus op de rubber matten). Het wordt bij ons niet glad.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 12:32

Ik heb ook als ondergrond rubberen matten, daarboven over heen zaagsel en stro. Mijn paarden vinden het fijn om te liggen, ik vind het zelf prettig als ze dan een mooi dik vlas/stro bed hebben.
Wij hebben overigens in elke stal achterin een put, op die put ligt geen rubber, enkel vlas/stro, urine kan er dus mooi intrekken.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:24

Noiske schreef:
Ik heb geen afvoermogelijkheid voor urine, maar zou ook rubbermatten in de stallen willen leggen. Waar hou ik dan best rekening mee? (ivm geur)

Wanneer je geen afvoer hebt blijft de urine dus liggen...

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:35

nu ik dit topic zie staan, wij hebben een rubberen mat, van 2 cm dik, en hebben er geen vlas oid op,

is dit niet te weinig ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:12

Ik vind 2cm te dun. Wij hebben zelf tegels van 4.5cm, dat is ook echt zacht. Maar je kan het testen met de knieval. Laat jezelf eens ongeremd op je knieën vallen, als je dat zonder pijn doen kan, zal het zacht genoeg zijn.