Nieuwe stal en stalmanagement. Wie heeft tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Nieuwe stal en stalmanagement. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 18:59

Na 11 jaar stal voeren bij mijn ouders op het erf, krijg ik nu de mogelijkheid om 3 uur verderop een nieuwe stal te bouwen! Er is nog een voorbehoud bij de gemeente, maar ik moet een plan gaan aanleveren. Ik wil met deze nieuwe mogelijkheden ook kijken naar wat aanpassingen in stalmanagement. Dus.... wie wil meedenken?

Wensen voor de stal:

- 4 boxen 3,5x3,5 met luik en deuren naar buiten zodat ze open kunnen naar paddock (deels verhard)
- Een plek om binnen droog te poetsen/wassen en in de winter niet via buiten te hoeven. Een poetsplaats en gang grenzende aan de stallen dus.
- Zo open mogelijke stalwanden
- zadelkamer
- plek voor opslag open hooi en dergelijken

Beperkingen: Het moet een lange, smalle stal worden. Dus breedte vd boxen plus gang

Twijfels:
- Hoe breed moet het gangpad binnen zijn?
- Hoe breed de poetsplaats?
- Hoe ver overkapping voor de staldeuren naar buiten (ivm inregenen en afdakje paddock)

Stalmanagement:
- Ik sta nu op stro, wil misschien op vlas: voordelen/nadelen?
- Hooi (voer ik nu) of voordroog?
Hier is het belangrijk te melden dat ik een oude dampige pony heb die bovendien een onmetelijke smeerpoets is in de stal. Ventilatie is dus belangrijk maar reductie van stof ook. Momenteel hoest hij eigenlijk niet, maar is wel wat kortademig. Kan nog stukken beter.

Owja, het is misschien handig te melden dat bij mij de dieren zomers en swinters (behoudens heel extreem weer) overdag buiten en snachts op stal staan. Hier ben ik erg tevreden over en volgens mij de paarden ook.

Nou, ik ben benieuwd naar de reacties.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Nieuwe stal en stalmanagement. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:02

Eeh ga je bij de stal wonen of moet je er daadwerkelijk ver voor reizen?

Afmetingen kan ik je geen tips over geven, hoewel ik een poetsplaats met de breedte van een box wel de minimale afmetingen vind.

Probeer zoveel mogelijk te verharden in de uitloop evt met overhangende luifel zodat ze daar ook droog kunnen staan.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:05

ik zou gewoon stro nemen dat mest veel sneller uit dan vlas en van stro gebruik je naar mijn mening minder

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:07

cherrypower schreef:
ik zou gewoon stro nemen dat mest veel sneller uit dan vlas en van stro gebruik je naar mijn mening minder

Het is precies andersom.
Vlas mest veel sneller uit, is minder zwaar mesten en geeft veel minder afval.

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:10

Brainless schreef:
cherrypower schreef:

Het is precies andersom.
Vlas mest veel sneller uit, is minder zwaar mesten en geeft veel minder afval.

dat vindt ik totaal niet en ik mest allebei uit ik ven een perfectionist dus met vlas duurt et dan veel langer is mijn mening :)

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:16

Ik vind juist vlas makkelijker mesten dan stro. Stro is echter veel goedkoper. Daarbij zou ik altijd stro of een mengsel met stro gebruiken zodat de paarden wat te knabbelen hebben als ze zich vervelen.

Wij voeren zelf 's winters voordroog en 's zomers hooi met weidegang. Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar hooi, maar voordroog is een stuk makkelijker ivm opslag. Mocht je voordroog aanschaffen. Zorg dan wel dat je wat droger voordroog hebt en niet van dat koeienvoer.

Nog een tip voor je stallen. Leg een plasgoot aan in je stal. Wij hebben zelf zo'n plasgoot waardoor de stal een stuk droger blijft. Nu zag ik laatst bij een vriendin van mij dat ze op het beton met de plasgoot nog een laag hardhout hadden gelegd. Zo liggen de paarden niet op een koude vloer en heb je een stuk minder stro of vlas nodig.

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:16

Vlas mest sneller en geeft veel minder stof. De opslag hiervan is makkelijker omdat het gewoon buiten kan liggen. Het word op pallets gebracht en heeft nog extra plastic eromheen.
Ik heb eerst op stro gestaan maar met en een viezerik en 1 paard die snel hoest en altijd kortademig is was het geen optie meer.

Qua hooi hebben wij 2 vaste adressen en daar heb ik afspraken mee gemaakt. Ik neem daar hooi af zodat wij weten wat we krijgen , wij altijd hooi hebben en de prijs redelijk vast is.

Wij hebben onze stal net gebouwd en hebben ze in een vierkant staan maar ik merk dat ruimte om te draaien met je paard wel erg fijn is. Ik zou de looppaden in ieder geval zo breed maken dat er 2 paarden naast elkaar kunnen en eventueel iets langs de kanten kunnen zetten.

De overkapping iets door laten . Waar het water het dak af komt zal het altijd wat nat zijn en dit lopen ze dan makkelijker de stal in.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:23

Ik vraag me ook af waar je dan zelf gaat wonen? En hoe zit het met de weidegang?

Looppaden minimaal even breed als een stal (dan kan je ook met een gerust hart langs een paard in de box lopen). En dan zou ik de poetsplaats/spuitplaats ook zo groot als een stal willen zien (naast het gangpad). Dan kom je op zo'n 10,5 meter breedte.

Wat betreft afdakje heb ik geen idee, maar misschien is het fijn om het zeker zo lang als een paardlengte te maken. Dan kan je tijdens de regen daar ook droog poetsen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 11:03

En daar een dakgoot aan hangen met een waterton heb je meteen water en minder wateroverlast

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:07

idd Vlas mest veel sneller uit, is minder zwaar mesten en geeft veel minder afval.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 00:20

Ik denk dat ik toch voor de vlas ga ivm ruimte en het stof.

Het land ligt op 5min auto/kwartier fietsen van beoogde woning. Een hele verbetering aangezien ik de laatste paar jaar op ongeveer een uur autorijden van stal woonde, maar dan konden ouders helpen met voeren etc. Moet ik nog aan andere dingen denken aangezien er geen woning bij de stal is?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:39

Je hebt hele handige cameraatjes, waarvan je de beelden via je telefoon kunt bekijken. Dan hou je toch n oogje ih zeil voor als er niemand is. Je kunt de cameras draaien met je tel, ik kan met 1 ipcam twee boxen in de gaten houden. Heul handig! Succes met je mooie plan! Ps vergeet niet de mestbult, zo groot mogelijk maken. Wij hebben m al twee x vergroot met onze 2,5 pony haha! (We rijden t uit over t land dus moet t eerst composteren)

evelienguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:17

Wij zijn ook een nieuwe stal aan het bouwen met zo'n beetje dezelfde wensen:). In onze oude stal hadden we een gang van 2,1 m en daar kan je prima mee uit de voeten. Ik neem aan dat het een stal is privé gebruik en niet met heel veel paarden ( die bv langs elkaar moeten). Wij blijven bij de zelfde afmeting. Wij hebben Schotten/ staldelen van 1.30 hoog en geen traliewerk er tussen. Onze paarden gaan goed samen en mocht het een keer anders gaan kan het altijd nog. Ik weet niet of je houtbouw doet of met gemetseld. Wij doen houtbouw behalve de muur tussen de stallen en de paddock. Dan kunnen ze niet gaan eten aan de houtendelen....
En wij hebben al jaren vlas. Stuk goedkoper met mest laten afvoeren!! Compesteerd veel beter en ik vind de paarden ook veel droger staan. Mocht je zelf nog tips hebben hoor ik het ook graag. Nu kunnen we nog wat aanpassen. Hoop dat hij voor de winter klaar is. Succes

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:47

Kijk ook wat je kwa kleuren doet.
Als je de boxen met houten wanden maakt, blijft dat natuurlijk zo, maar als je gaat metselen, kan ik je ook aanraden om de onderste helft van de muur (of iig tot mest/anus hoogte) donker te maken ivm mestvlekken. Deze vallen dan veel minder op. (Vind dat zelf iig nooit zo netjes uit zien)

Verder uhmm voer en drinkbakken even over nadenken.
Deze zou ik zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen om soppen met voer te voorkomen, dat scheelt weer schoonmaken.
Zorg ook dat je in de winter makkelijk alles kan afsluiten en het water uit de leidingen kan laten lopen.
Isolatie vreten de meeste paarden op dus dat heeft weinig zin.
Denk dus ook na over je watervoorziening in de winter.

Kwa opslag zou ik voor het hooi voor voordroog kiezen, omdat dit ingepakt is en dus gewoon buiten kan liggen (wel buiten bereik van de paarden)
Wil je echt hooi, moet je hier dus ook ruimte voor creëren door bijvoorbeeld een zolder boven de stallen te maken.
Houd er rekening mee dat er lucht bij het hooi moet kunnen.
Ook moet het wel enigszins makkelijk te bereiken zijn voor aanvoer en afvoer.

Vergeet ook de verlichting niet ;)
Het is wel fijn dat als je op stal bent en het is donker, dat als je het licht aan doet, dat je dan ook je paarden kan zien.

Als je camera's plaatst, neem ze dan met infrarood. Iets duurder, maar je hebt in het donker ook beeld.