Weidemaatje: ben ik te kritisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Weidemaatje: ben ik te kritisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:06

Omdat ik maar 1 paard heb ben ik op zoek naar gezelschap voor hem. Ik zoek een pony tussen de 1,20 en 1,50 meter, leeftijd vanaf 10 jaar maar bij voorkeur rond de 20. Ruin of merrie maakt niet uit. Een stabiel, intelligent en sociaal dier, eentje met karakter zonder dat hij zuur of bruut is. Iets van een welshje zou prima zijn, ras maakt niet uit maar even ter indicatie. Liefst niet meer rijdbaar, maar wel pijnvrij. Hij moet dag en nacht buiten kunnen.

Bij voorkeur te leen, met een eigenaar die betrokken wil blijven.

Niet te vinden.

Ben ik te kritisch? -O-

44Myrthe44

Re: Weidemaatje: ben ik te kritisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:08

Ik denk dat het ligt aan het ''te leen, met een eigenaar die betrokken wil blijven''.
Dat zien veel mensen niet zitten, die willen er gewoon geen zorg meer aan hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:08

Hier werkt het beter om een mede huurder te vinden, ipv een paard/pony te leen. Is meestal ook gezelliger als je dan het werk met twee kan doen :)

Denk verder dat je niet kritisch bent, maar maakt hoogte zoveel uit? Mijn paard heeft al gestaan van shetlander over haflinger tot grote draver, krabbelde en speelde met iedereen ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:10

Zoek iemand die haar pony lekker bij jou wilt 'stallen'. Maatje voor trainingen en leuk voor uitritjes en de paarden staan lekker samen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:10

mag ik vragen waarom je een leeftijdsgrens hebt? Ik heb nu voor het eerst een jong weidemaatje en vind dat een hele fijne keuze.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:11

Nee hoezo te kritisch?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:12

het lijkt me dat er genoeg paardenbaasjes zijn met een oudere pony dat niet meer bereden kan worden of met pensioen is. Dit is voor zo'n baasje toch een mooie kans?!

Ik zou dan zelf ook de kosten en de verantwoordelijkheid niet meer willen hebben als ik mijn pony bij jullie zou zetten. Dat wil niet zeggen dat ik niet meer betrokken zou zijn. Misschien is dat het probleem, dat je een pony te leen wilt i.p.v. kopen (voor een heel zacht prijsje of gratis zelfs)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:15

44Myrthe44 schreef:
Ik denk dat het ligt aan het ''te leen, met een eigenaar die betrokken wil blijven''.
Dat zien veel mensen niet zitten, die willen er gewoon geen zorg meer aan hebben.

Ik bedoel daarmee iemand die eens per maand, of een paar keer per jaar langskomt en dingen als bekappen en hooi betaalt. Dus niet dat iemand een paard bij mij dumpt om er van af te zijn.

Medehuurder wil ik niet, ik ben juist zo blij en gelukkig om 't allemaal aan te pakken zoals ik zelf wil.

Leeftijdsgrens omdat mijn ruin inmiddels 15 is, is niet zo heel oud maar in de groep waar hij nu in staat trekt hij naar de 20+ paarden. De jonkies kan hij ook mee overweg maar heeft hij gewoon minder mee.

Mijn ruin is 1,34 meter, op zich is een groter paard geen probléém maar vind 't tot 1,50 meter een prettiger maat voor hem en voor mezelf. Een shet wil ik absoluut niet.

Alleszins dank voor de reacties, ik dacht zelf dat ik misschien te kritisch was qua karakter/persoonlijkheid wat ik zoek in een paard.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:17

Koper schreef:
44Myrthe44 schreef:

Ik bedoel daarmee iemand die eens per maand, of een paar keer per jaar langskomt en dingen als bekappen en hooi betaalt. Dus niet dat iemand een paard bij mij dumpt om er van af te zijn.

Dat snap ik, maar veel mensen willen gewoon geen eigenaar meer zijn van het paard.
Er zijn zat paarden/pony's te vinden die je gratis kan krijgen hoor (ik weet er ook nog wel eentje :P), maar dan ben jij wel de eigenaar incl. alle kosten.
Wat jij wil, is wel de lusten en niet de lasten, en dat doet dus niemand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:17

Dat komt door bokt. In ieder topic rond dit thema wordt geschreeuwd dat je een oud of onberijdbaar paard niet meer naar een pensioenplek moet brengen, maar dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en het dier moet laten inslapen en geen andere mensen ermee moet opzadelen.
Daarom vind jij nu geen weidemaatje. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:19

Ik zou persoonlijk problemen mee hebben dat ik mijn paard bij jou stal om jou en jou paard een plezier te doen, maar wel alles zelf mag blijven betalen. Ik denk dat daar het schoentje wringt ;)
Als ik alsnog zelf alles moet betalen hou ik ze liever bij mij zelf op de wei hoor. Een medehuurder wil je niet want dan kan je het niet meer doen zoals jij wilt, maar een ander moet er zijn paard wel zetten en jou er jou zin mee laten en ondertussen mooi betalen? Nee, denk het niet :)

DaisyDarling

Maar jij wil gebruik maken van een paard(als maatje) maar niet de hooi & verzorgingskosten betalen?
Ik denk dan toch dat je een medehuurder moet zoeken of iemand die door bijvoorbeeld zwangerschap even haar pony niet kan verzorgen.
Ik zou, persoonlijk, niet mijn pony ergens neerzetten om een ander paard een plezier te doen, maar wel zelf alles betalen. Het diertje dat je zoekt is niet meer rijdbaar, dus daar zit niet zo heel veel tijd in. Dan hou ik liever mijn oudje bij mezelf, ook al kost dat me een half uurtje per dag.

LindyH

Ik zou juist wel heel graag betrokken willen blijven, maar niet financiëel. Hooguit voor medicijnen.

Wat ik lastig vind aan een leenconstructie, is dat ik het paard ieder moment weer terug zou kunnen krijgen, als jij hem niet meer wilt. En dan heb ik een probleem.

Solleke_Noah

Koper schreef:
44Myrthe44 schreef:

Medehuurder wil ik niet, ik ben juist zo blij en gelukkig om 't allemaal aan te pakken zoals ik zelf wil.

Leeftijdsgrens omdat mijn ruin inmiddels 15 is, is niet zo heel oud maar in de groep waar hij nu in staat trekt hij naar de 20+ paarden. De jonkies kan hij ook mee overweg maar heeft hij gewoon minder mee.

Mijn ruin is 1,34 meter, op zich is een groter paard geen probléém maar vind 't tot 1,50 meter een prettiger maat voor hem en voor mezelf. Een shet wil ik absoluut niet.

Alleszins dank voor de reacties, ik dacht zelf dat ik misschien te kritisch was qua karakter/persoonlijkheid wat ik zoek in een paard.

Wordt dan inderdaad moeilijk zoeken, niet veel mensen willen blijven betalen voor hun paard, maar hem dan maar 1x per maand zien of enkele keren per jaar. Dan zijn ze er liever of helemaal vanaf, of ze willen dichter betrokken blijven.

Zo heb ik zelf een oudje maar die blijft gewoon lekker hier. Je zoekt dan meer iemand die z'n paard wel op pensioen wilt zetten denk ik... evt als je een advertentie maakt met pensioenplek aangeboden dat je dan wel de juiste mensen trekt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:20

Gini schreef:
Dat komt door bokt. In ieder topic rond dit thema wordt geschreeuwd dat je een oud of onberijdbaar paard niet meer naar een pensioenplek moet brengen, maar dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en het dier moet laten inslapen en geen andere mensen ermee moet opzadelen.

-O-

Ik heb oprechte bedoelingen, ik wil gewoon niet dat mijn paard alleen staat.

Wat ik zoek is een paard wat door z'n eigenaar een goede, oude dag gegund wordt. Een wederzijdse dienst: gezelschap voor mijn paard in ruil voor volledige verzorging. Volgens mij is bekappen + hooi nou niet heel extreem, in een rusthuis betaal je meer?

Een tweede paard voor mijzelf hoef ik niet, als ik dat zou willen zoek ik wel eentje waar ik nog op kan rijden. Maar ik rijd nauwelijks, dus daarom dacht ik: een leuk pensionplekje voor iemand.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-06-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:21

Je mag als je een goed tehuis aanbied best eisen hebben!

En het moet natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je opgezadeld word met een ziek paard dat veel medische zorg nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:22

Het is maar hoe je het ziet. Mijn oudje staat nu lekker op 750 meter van mijn huis en ik kan er mee doen wat ik wil en hij blijft lekker bij mij. Ik wil hem dus ook niet een eind verder zetten, dezelfde kosten blijven houden maar hem niet/nauwelijks meer zien.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:23

Koper schreef:
Gini schreef:

-O-

Ik heb oprechte bedoelingen, ik wil gewoon niet dat mijn paard alleen staat.

Wat ik zoek is een paard wat door z'n eigenaar een goede, oude dag gegund wordt. Een wederzijdse dienst: gezelschap voor mijn paard in ruil voor volledige verzorging. Volgens mij is bekappen + hooi nou niet heel extreem, in een rusthuis betaal je meer?

Een tweede paard voor mijzelf hoef ik niet, als ik dat zou willen zoek ik wel eentje waar ik nog op kan rijden. Maar ik rijd nauwelijks, dus daarom dacht ik: een leuk pensionplekje voor iemand.

Maar waarom is een maatje voor jou paard je dan geen... 6X52(hooi) + 120(hoefsmid) + entingen, ongeveer €600 waard?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:24

Waar ergens woon je? Ken er een aantal die hun paard wel willen houden en ergens een weide zoeken met weidemaatje(s) en zelf gewoon de stalling/weide, brok, hoefsmid, DA willen betalen.

Bij mij op 'stal' staan alleen al ongeveer 5 paarden waar niks mee mee gedaan wordt, staan gewoon in de kudde, eigenaars betalen iedere maand, komen af en toe kijken, met een enkeling word nog wat ritjes gemaakt in de zomer en die hebben niks te zeuren qua eten en weidegang, zolang de dieren er prima bij staan.

Wat zou jou voor vrijheid afgenomen worden als er een pony bij staat die wel soms nog gereden wordt? Denk je iedereen gaat zich bemoeien met wat jij doet of zo? Degene van jullie twee die wilt rijden pakt het dier van zichzelf, rijdt, en zet hem terug. Zie niet in waar een probleem ontstaat.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:25

Ik weet niet hoe je geadverteerd hebt... maar als je adverteert dat je een pensioenplek aanbiedt en dan gewoon de prijs noemen (dus even hooi + smid + ontwormen) uitrekenen. Dan lijkt me dat je toch wel iets moet vinden.
Zou dan wel even op papier zetten voor wat je wil als je DA erbij wil halen of andere dingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:28

DeMolenhoek schreef:
Het is maar hoe je het ziet. Mijn oudje staat nu lekker op 750 meter van mijn huis en ik kan er mee doen wat ik wil en hij blijft lekker bij mij. Ik wil hem dus ook niet een eind verder zetten, dezelfde kosten blijven houden maar hem niet/nauwelijks meer zien.

Jij hebt die mogelijkheid, en het is super dat jij dit zo kunt doen. Maar er zijn toch ook mensen die met hun paard ergens op een pensionstal staan (waar hij ook naar de smid moet, en waar hij ook hooi eet :Y) ) en daar klauwen vol geld kwijt zijn aan stalling terwijl ze misschien liever tijd en pensionstalling in een nieuw, jonger paard steken?

xSlvna: de inrichting van de weide en de kwaliteit van het hooi wil ik bepalen, zonder compromissen. Ik zit niet te wachten op iemand die hooi van mindere kwaliteit wil om de kosten te drukken oid, of iemand die in de winter een uitloop met paddock wel genoeg werk vindt om bij te houden.

Prima als iemand zo nu en dan wil rijden maar niet prima als ik mijn mijn paard niet kan huisvesten en voeren zoals ik wil. Dan had ik 'm net zo goed in pension kunnen laten staan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 21-06-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:29

Waarom zet je niet een advertentie en wacht je even af wat voor reacties daar op komen, denk dat met die specifikieke eisen iets zoeken moeilijk wordt, maar iemand die naar zoiets op zoek is reageert dan vast wel toch?
Bied gewoon een pensioenplek aan voor zoveel euro in de maand, daar komt vast wel wat op af, zeker als onder de prijs van andere pensioenplekken kan blijven.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 21-06-14 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:31

Ik zie dat er hier op bokt geen advertentie staat? Zet dit er even op! Ik denk dat je er zeker gaat vinden via hier :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:33

Bied dan gewoon een pensioenplek aan, vertel wat er allemaal is(weide en stalling en waar) en vraag daar 50 euro per maand voor, eigenaar blijft verantwoordelijk voor extreme kosten zoals ziekte maar voer en hoefsmid zijn dan voor jou, denk dat er dan best mensen zijn die je benaderen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:33

DeMolenhoek schreef:
Ik zie dat er hier op bokt geen advertentie staat? Zet dit er even op! Ik denk dat je er zeker gaat vinden via hier :)

Ik heb inderdaad niet geadverteerd, een kennis van mij heeft precies zo'n zelfde plekje beschikbaar als ik, heeft er oeverloos mee geadverteerd en dat leverde niks op.