Iets langer dan een jaar geleden (rond de meivakantie) begon het. Mijn vriendin kreeg een verzorgpony en toen ze er voor de eerste keer heen wilde vroeg ze of ik mee wilde. Ik ging dus mee, en was meteen verkocht. Wat een schatje! Ik ben daarna elke keer mee geweest, we gingen ongeveer 3 keer in de week. Ze staat op een boerderij. Haar eigenaar is een boer die 1 pony heeft, er niets mee doet en haar alleen in het weiland laat lopen. Het is een mooi Welshje uit 1996.
De eerste twee keer gingen we kennis maken, poetsen, wat met haar lopen en longeren. De keer daarna vroeg de boer of we ook wilden rijden, dat wilden we wel, maar omdat ze al een aantal jaren niet bereden was moesten we een paar dagen wachten tot zijn dochter uit Canada (toen daar op vakantie) tijd had om ons te helpen. We leenden van de opa en oma van mijn vrienden een zadel die zij toendertijd gebruikten voor hun ezel. Heb geen foto van dat zadel, maar dat was zo'n pannenkoek zadel. Na een paar dagen dus voor het eerst erop geklommen, na een paar jaar niet meer bereden te zijn was ze erg braaf. Heb les gekregen van die vrouw, en alleen ik heb erop gereden want dat andere meisje 'durfde niet'. Zo gingen we een paar weken door, een paar keer in de week rijden. We reden dressuur, springen en soms ook een buitenrit. Allemaal recreatief

Uiteindelijk kregen we een beetje ruzie, want die vriendin vond dat een verzorgpony alleen was om op te rijden, en wilde daarna meteen al naar huis. Ik vond dat de verzorging er ook bij hoorde, en daar beleefde ik ook genoeg plezier mee. Uiteindelijk is ze gestopt.
Na een keer een paar weken/maanden kwam de boer ermee dat de verzorgster die Misty een paar jaar geleden heeft verzorgt een zadel voor haar gekocht had, helemaal op maat gemaakt. Ik helemaal blij, ik ergerde me soms nogal aan het pannenkoekzadel (waarom? Ik heb geen idee...) . We zijn daar op een dag langs gereden en toen hadden we dus een 'normaal' zadel. Ik had geen flauw idee dat een zadel zo gauw verkeerd kon liggen, maar nu weet ik wel beter...
Ik ging na de zomervakantie naar de middelbare school, maar had na school genoeg tijd en uiteindelijk veranderden de 3 naar 5 keer in de week.
Het rijden ging steeds iets minder goed, pony vertikte sommige dingen te doen, werd 'vervelend' en begon raar verdrag te vertonen met opzadelen. Ik opzoek naar mogelijke oorzaken, kwam uiteindelijk bij dat waarschijnlijk het zadel niet goed was. Ik vragen aan mijn vader en moeder of we met het zadel naar een zadelmaker konden. Mijn vader en moeder geloofden het eerst niet, en dachten 'het valt wel mee'. De boer vertelde ik het ook, maar die dacht dat het allemaal wel mee zou vallen enzo. Werd steeds slechter (ik reed wel door, achteraf is dat écht de domste fout die ik gemaakt heb). Uiteindelijk, na zeuren en informeren op de manege zijn we bij een zadelmaker langs gegaan. Ik foto's gemaakt hoe het zadel lag. Boom bleek gebroken te zijn en het zadel bleek voor geen meter te passen (kon je zo zien vanaf de foto's). Pony kreeg ook een drukplek (geen wit, nee, donkerbruin/zwart) . Die man is een keer langsgekomen met een aantal zadels, wat gemeten en gepast, en uiteindelijk kwamen we op ons huidige zadel uit. Ik blij! We konden weer rijden! Het was herfstvakantie, zadel lag goed, ik was blij, pony blij en rijden ging weer de goeie kant op. Helaas gaat het de laatste tijd weer veel slechter, niet normaal. Heb al gevraagd bij een aantal mensen die ik ken in de paardenwereld, een aantal adviseerden dierenarts/osteopaat. Ik zeuren bij m'n vader en moeder, maar ze wilden niets doen omdat we nu een nieuw zadel hebben enzo. En ik begrijp het ook best, het is niet mijn pony (ook al voelt ze wel zo en doet de eigenaar er niets mee) maar ik begrijp de boer ook wel (is nog steeds een beetje onverschillig, 'zal wel meevallen') want ik wil er op rijden (alhoewel hij zegt dat ik echt niet moet stoppen met rijden, want ze is echt aan de dikke kant en nogal gevoelig voor hoefbevangenheid) .
Ik ben echt ten einde raad. Heb al van alles geprobeerd, twee dekjes, geen dekjes, zadel verder naar voren of naar achter. Korter/langer rijden. Boos worden/troosten... Niets helpt. Ja, twee dekjes hielp een tijdje, maar na verloop van tijd werd dat ook erger.
Als ik naast haar sta en gewoon een knuffel wil geven zwaait ze met haar staart en gooit ze haar hoofd omhoog. Zelfde, alleen erger met opzadelen, en met aansingelen hapt ze soms.
Ik heb besloten niet meer te rijden. Momenteel al 3 weken niet meer gedaan, alleen af en toe gelongeerd. Zo had ik gemeld bij de boer dat ik niet meer wilde rijden, Misty niet meer pijn wilde doen, en dat ik haar wel zou gaan longeren. Kwam hij er een keer mee dat een van zijn kleindochters studeert voor veearts en heb haar telefoonnummer gekregen. Contact opgenomen, en ze meldde dat ze de week erna (deze/vorige week) zou komen om stage te lopen bij de dierenarts hier in de buurt.
Ze heeft Misty onderzocht, zien lopen aan de longeerlijn en buigproef gedaan, ze is niet kreupel. Ze vermoed dat er iets is met de spieren, want aanrakingen op het bot reageert ze vrijwel niet op maar iets verder naar de spieren wel. Ze heeft gevraagd wat de dierenarts daarover dacht en die meldde het volgende: Rust geven, na een week moet je wel verbetering zien. (Na 3 weken rust, geen verbetering)
Anders zadelmaker nog een keer later komen of een zadelbontje gaan gebruiken, je weet maar nooit (Hopelijk kan ik mijn ouders zover krijgen)
Is dat allemaal in orde, moet er waarschijnlijk toch een dierenarts aan te pas komen. (Als het aan mij zou liggen zou die allang geweest zijn!)
Gister naar de epplejeck geweest, kijken voor een bontje alleen verschrikkelijk duur, dus zelf thuis maar gezocht en we hadden een bonten kleedje voor de kat. Gistermiddag meteen daarmee gereden, een buitenritje (dan is het sowieso minder erg. En vergeten te melden, de laatste tijd is het in de bak zelfs zo erg dat ze zelfs bokt (heeft ze nog nooit eerder gedaan)) Ging niet veel beter dan normaal, dus 3 weken rust en geen vooruitgang.
Nou, dit is een lang verhaal geworden, ik hoop dat iemand advies voor mij heeft wat ik nu het beste kan doen. Helemaal stoppen met rijden, 1x in de week rijden of gewoon doorrijden en kijken wat er gebeurt. Of er dringend een dierenarts bij moet komen of dat dat niet nodig is.
En weet iemand misschien waarom haar plek niet wit is? Heb namelijk gezien/gehoord dat een drukplek van een verkeerd zadel meestal wit is.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en bedankt als je het helemaal hebt gelezen want het is een vrij lang verhaal geworden. Als iemand het graag wil zien, ik heb genoeg foto's van beide zadels en ook wel van haar plek.
Groetjes.