Weidepaaltjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anthemis

Weidepaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 18:45

Ik ben van plan binnenkort en stel weidepaaltjes/prikpaaltjes te kopen, omdat het weiland van mijn verzorgpony redelijk groot is en het dan makkelijk is om een stukje af te zetten met paaltjes en lint/draad (als ik met haar ga werken ofzo).

Heeft iemand ervaring met deze paaltjes? En welk draad/lint raden jullie aan? (liever niet al te duur)

M'n verzorgpony gaat niet zomaar over een draadje heen of doorheen, dus het hoeft niet zo hoog te zijn. Ik weet dat het inc. die pen is voor in de grond!

Chezshir77

Re: Weidepaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:02

Ik heb ervaring met meerdere palen en draad. De paal die jij hebt gekozen is fijn omdat ze meerdere hoogteopties hebben. Ze zijn helaas van plastic, dus wel wat eerder breekbaar, maar vooruit ze voldoen prima. Ik zou niet kiezen voor lint, is gewoon niet fijn. Dun draad vind ik net messen zo scherp. Ik ga voor het dikste koord wat er verkrijgbaar is, in een witte of gekleurd-witte tint (goed zichtbaar).

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:06

deze paaltjes breken snel. Lint raad ik af. Heb laatst bij een groothandel besteld. Had daar; Economy koord 6 mm wit, Poortgrepen en ankers en een kunststof paal van 155 cm wit. Deze kun je hoog en laag 'instellen', je kan ook deze nemen
Afbeelding
zijn erg stevig
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 20-06-14 21:09, in het totaal 2 keer bewerkt

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:08

kijk eens op http://www.roesekot-webwinkel.nl daar hebben ze die paaltjes voor iets meer dan 1 euro :) overigens heb ik juist wel lint,heel dun zodat het breekt als ze erin vast komen te zitten.
Zowel de haflinger als mijn reus blijven er achter :)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:14

De paaltjes worden alleen tijdelijk gebruikt en m'n verzorgpony heeft er sowieso respect voor, die komt er zeg maar niet aan, die is van een heel klein draadje al braaf :') Waarom is lint niet fijn? Ik zou niet weten waarom niet, dus bij deze de vraag :p

@billy,
Waar koop je die? Kan nergens een link vinden?

@chivaldi,
ik zal eens kijken, bedankt!

Ohja, met draad bedoel ik eigenlijk koord inderdaad. Ik ga niet van dat dunne draad kopen hoor ;)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:19

Ik heb ze via een groothandel berfalux.nl maar had ze een tijdje terug bij de Boerenbond gezien. De man van berfalux kun je altijd bellen of jij ook kan bestellen

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:09

ik heb ze ook bij Boerenbont gezien

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:52

billy3105 schreef:
deze paaltjes breken snel. Lint raad ik af. Heb laatst bij een groothandel besteld. Had daar; Economy koord 6 mm wit, Poortgrepen en ankers en een kunststof paal van 155 cm wit. Deze kun je hoog en laag 'instellen', je kan ook deze nemen
[ Afbeelding ]
zijn erg stevig

Ik heb deze ook gehad, vond het rotpaaltjes.
Ze breken dan niet maar gaan wel krom,ook beschadigd het plastic in de krul heel snel waardoor de draad aarde maakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:06

billy3105 schreef:
[ Afbeelding ]
zijn erg stevig

Die blauwe paaltje uit OP heb ik al 4 jaar in gebruik en er is nog geeneen gebroken.

Degene die jij aandraagt zijn degene die snel krom trekken en platter gaan liggen bij hevige wind.

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:36

Ik heb al besloten over de paaltjes, maar tips over lint/koord zijn welkom :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:29

Die paaltjes heb ik in het wit. Ze gaan al meerdere jaren mee. Ik denk dat ze al meer dan 5 jaar in gebruik zijn hier.

Ik gebruik van dat wit-oranje schrikdraad touwkoord van ca. 2mm dik (zoiets als deze, maar ik heb hem dan van de Boerenbond http://www.agradi.nl/ako-topline-plus-w ... 400mtr.htm) of gewone staaldraad in diezelfde dikte. Dik schrikdraadtouw is namelijk niet gemakkelijk door alle openingen te prutsen. Dat dunne touw haak je er gemakkelijk in. (Breed) lint zal minder geschikt zijn omdat dat bij de paaltjes dan niet goed door de openingen past en daar toch weer smal getrokken wordt, omdat de openingen waar je het doorheen lust smal zijn.

Ik hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik probeer te vertellen. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 07:54

Poeh wat zijn die paaltjes duur bij Agradi, waarom kijk je niet even verder?

De eerste de beste die ik vind via Google is al een heel stuk betaalbaarder: http://www.schrikdraad.net/weidepalen_kopen/

Voor een tijdelijke afzetting wil je iets dat goed zichtbaar is, dik koord of lint zou ik dan nemen.
Met lint is niets mis, erg prettig voor een paard juist omdat het goed zichtbaar is. Alleen op open vlaktes met veel wind, vangt lint meer wind en gaat dan eerder flapperen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:33

@Pmarene
In het wit en groen zijn ze een stuk goedkoper hoor.
Maar een apart kleurtje zoals rood en blauw is duurder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:01

Heb je de link wel bekeken? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:08

pmarena schreef:
Heb je de link wel bekeken? :)

Van dat merk breken heel snel de geleiders af (althans, daar had ik last van.. en dat was geen garantie want dat kwam volgens hun doordat het plastic zwakker werd door temperatuursverschillen en dat je ze boven en onder een x aantal graden niet buiten moet gebruiken..).
Daar heb ik 1 jaar van kunnen genieten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:45

Hoe gebruikte je die paaltjes dan? :)

Over het algemeen is het volgens mij de bedoeling om deze paaltjes alleen maar te gebruiken om je draad een beetje ondersteuning te geven.

Dus zeg dat je langs een rechte grens van een weitje op beide hoeken een stevige houten hoekpaal hebt, daar span je de draad tussen. En tussen die stevige houten palen zet je dan de prikpaaltjes.

Die hebben dan eigenlijk niks te houden dus dan zouden geleiders toch ook niet zomaar afbreken?
Ik kan me wel voorstellen dat het onder spanning (prikpaaltjes gebruiken om draad echt op te spannen) sneller af kan breken maar daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoeld :)

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:02

Persoonlijk geef ik dan liever iets meer geld uit aan goede, kwaliteitsvolle en stevige paaltjes hoor pmarena. Uit ondervinding weet ik dat die paaltjes echt wel wat meer te verduren krijgen dan gewoon 'steunpaaltje' (harde grond waar ze in moeten, kracht zetten op het voetje, paaltjes die in een bocht staan waardoor ze wat buigen, regelmatig verplaatsen,...), en om dan na 10 keer gebruikt te hebben je paaltjes al te kunnen weggooien, is wel zonde.
Heb zelf over denk 15 jaar een 80-tal van die prikpaaltjes gekocht, van goede kwaliteit en voor iets meer geld dan 1 euro/stuk. Heb er nu nog altijd een groot deel van. Paaltjes hebben ondertussen toch heel wat te verduren gehad, maar ze gaan nog altijd mee.

Persoonlijk adviseer ik ook om paaltjes te zoeken met 2 voetjes ipv 1, zodat als er eentje afbreekt, je nog altijd het andere hebt.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 24-06-14 10:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:04

Ik gebruik ze vooral tussen de houten palen in.
Maar er staat toch bij flinke wind ed spanning op.

Ook gebruik ik een gedeelte voor strookbegrazing dus die worden bijna dagelijks verzet.
Die ogen (door draad er uit/erin) braken dan 1 voor 1 af na een tijdje gebruik.
En die van Agradi doen het nog steeds (er is tot nu toe 2 ogen afgebroken, maar dat kwam omdat mijn paard door het draad heen ging).

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:06

Bij Agradi zijn de witte idd een stuk goedkoper op dit moment. Met stickerkorting € 1,53 per stuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:15

Dat ook dus, het paaltje uit de OP heeft maar 1 zijkantje waar je op kan staan.

Als die nooit afbreekt dan is het verder prima, maar als je dan een duur paaltje koopt dan vind ik 2 zijkantjes toch wel zo fijn, soms sta je er net lastig voor en dan is de keuze wel prettig :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:25

Ik heb met 1 zijkantje waar ik op kan staan en dat gaat prima. Er is er nog geen ene afgebroken en wij hebben hier vaak echt keiharde kleigrond.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:40

Da 's een teken dat je hele goede paaltjes hebt :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:43

Hier ook harde kleigrond, en ik vind het wel erg fijn dat je dan met beide voeten om en om rechts en links het paaltje echt heel diep de grond in kan drukken. Met 1 kant lukt me dat toch niet zo lekker als met 2 kanten :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:47

Ik heb een paar weken geleden mijn prikpalen en draad hier bestelt, http://www.weidezaun.info
Scheelt enorm met de prijzen in Nederland en veel keuze en snelle levering.
Ik had 20 groene prikpalen van 1.50 mtr bestelt voor €34, die prijs had ik in Nederland niet gevonden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:55

Weidezaun daar koop ik ook al jaren mijn spullen in, hele fijne zaak :j