Ritme met paard aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Ritme met paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 09:17

Hoi allemaal,
Ik verhuis binnenkort naar een heerlijk plekje waar mijn paard aan huis komt. Een droom die uitkomt natuurlijk! Een heel prettig idee om dan alles zelf in de hand te hebben qua voer-en weidebeleid. Ik heb mijn plan dan ook al klaar, alhoewel het ook even aankijken is in hoeverre het werkt. Ik ben wel benieuwd hoe jullie ritme is wat betreft deze dingen als je je paard aan huis hebt?
Staat je paard dag en nacht buiten, of 's nachts op stal? Op welke tijdstippen voeren jullie en hoe lossen jullie het op als je zelf eens niet op tijd kunt zijn bijvoorbeeld?

Ik lees het graag!

Yontheke

Re: Ritme met paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:20

Mijn paarden staan niet aan huis maar wel op een eigen stuk weide.
In principe is door de week het schema wel hetzelfde. Dan krijgen ze om 7:30u eten en zet ik de weide open. Rond 17u krijgen ze weer eten en gaat de weide toe en krijgen ze hooi voor de nacht. De paarden staan nooit op stal maar dus overdag op de weide en snachts op de paddock.

In het weekend wordt het soms ook wel eens 10u eer ik ga voeren hoor. Ik wil ook wel eens uitslapen. Daar gaan ze niet dood van :)

In de winter blijft het ritme hetzelfde maar dan krijgen ze ook overdag hooi ipv de weide. Ik kan met 2 voerbeurten onbeperkt hooi voeren.

Voor vakantie moeten we natuurlijk wel iemand vragen om een oogje in het zeil te houden en te voeren.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 09:38

Dank voor je reactie. En als je eens later gaat in het weekend, betekent dat dan ook dat ze later de wei in kunnen/gaan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:45

Hier staan ze 's nachts in de paddock met uitloopstal, overdag gaat de poort van de wei open en kunnen ze overal lopen.. Onbeperkt hooi bij hun stal.. En 's morgens en 's avonds een beetje brok, dat is de ene keer om 6 uur 's morgens en de andere keer om 10 uur 's morgens, ligt er net aan hoe laat ik weg moet of wakker ben. Ze kennen mijn fluitje, en komen dan op hun gemak naar de stal voor het voer :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:47

Hier ziet de dag er als volgt uit:
ma t/m za : 7 uur brok, 7.30 uur naar buiten op de paddock met hooi
rond 14.00/15.00 uur gaan ze de wei op totdat het donker wordt.
Als ze dan op stal komen krijgen ze muesli en hangt er een gevuld hooinet klaar met voldoende hooi om de hele nacht door te komen.
Op de zondag is het vaak een half uurtje later maar dat maakt niet uit want ze hebben nog hooi van de avond ervoor.
Als het minder lang licht is dan krijgen ze hun krachtvoer verdeeld over 3x en ze hebben altijd hooi tot hun beschikking, buiten op de paddock maar ook op stal.
De stallen wil ik altijd 's ochtends klaar hebben, je weet maar nooit wat er gebeurt of als het weer omslaat. Dan kunnen ze zo naar binnen zonder dat je eerst nog van alles klaar moet maken/doen.
(pas nog meegemaakt dat het wel prettig is dat alles klaar is en dat iemand anders de paarden naar binnen moest doen omdat wij met de hele familie in het ziekenhuis waren vanwege het onverwachts overlijden van mijn zus)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:48

Wij hebben 4 paarden aan huis, die staan nu 24/7 buiten. Vanaf januari tot mei hebben we dit opgebouwd (hadden toen ook maar 2 paarden staan)
'S avonds gingen ze aan het begin nog naar binnen en kregen dan wat biks en hooi.
'S ochtends voor ze naar buiten gingen kregen ze ook wat biks, geen hooi.
De tijden waren dan net hoe het uit kwam, ik ga niet zitten stressen omdat de paarden precies om 9 uur bijvoorbeeld naar buiten moeten. 11 uur is ook een hele mooie tijd ;)

Nu staan ze dus in de wei.
'S ochtends krijgen ze een beetje biks, kunnen we ze meteen even nakijken op wondjes etc. En de rest van de dag mogen ze zichzelf vermaken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:49

Wij hebben voor langere periodes iemand die komt inwonen en alle dieren te eten geeft.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:50

Hier staan de paarden aan huis en 24/7 op de wei. 'S ochtends krijgen ze wat brok bijgevoerd. Dit krijgen ze als wij opstaan (ik loop met de honden, mijn man voert de paarden) en kan zijn om half 8 of om 10 uur of alles daar tussen in. Maar net hoe het uitkomt en hoe laat wij wakker zijn.

De paarden hebben geen klok in de wei dus die merken er niets van als het een keer wat later of vroeger is.

Edit: ik zie net dat manlief hier ook al gereageerd heeft :')

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:51

Ik heb ze 's nachts op stal en overdag op de wei. Rond 7.00 uur krijgen ze hooi, een uurtje later gaan ze de wei op, rond 16.00 uur weer naar binnen en dan hooi, rond 19.00 uur brok en dan voor het slapen gaan weer hooi. Moet eerlijk zeggen, wanneer we in het weekeind langer slapen (we hebben kleine kinderen, dus gigantisch uitslapen is er niet meer bij, haha, maar dan een keer een uur of anderhalf later) is er geen paard die stampei maakt. Wanneer we een hele dag weg willen zet ik ze in het land, dan kunnen ze zelf hun eten en drinken vinden. Ze verwachten wel dat ik ze rond 16.00 binnen zet, maar ben ik nog weg, is het ook geen punt om ze wat langer op de wei te hebben. Iedereen heeft zijn eigen ritme, komt vast goed, zolang je maar zorgt dat ze de hele dag over ruwvoer beschikken. Is het ritme hier een dag anders, vinden de paarden ook geen punt, het is meer dat ik zelf dat ritme fijn en belangrijk vind. Wanneer we met vakantie zijn, zet ik ze 24/7 op wei en komen mijn ouders hier oppassen. Dat loopt allemaal prima, zou dan ook niet meer terug willen naar pension.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:51

Ik heb juist helemaal geen ritme in mijn voer tijden.
Zo voorkom ik een hoop voer stress.
Ik sta op een doe het zelf stal met 4 andere dames en ik ben bv geen vroege vogel dus van mij krijgen ze meestal zo rond tien uur eten maar mijn vriendin is wel een vroege (en die woont om de hoek) en daarvan krijgen ze rond 7.30 voer.
En in de avond krijgen ze de ene x rond 18.00 eten en de andere x pas na het rijden dat is dan rond 21.30.
Hierdoor heb ik geen klokkijkende paarden en geen gedonder aan de draad Heerlijk...
Daar tegen staan ze 24/7 op de wei met genoeg te knabbelen voor heel de dag.
En in de winter onbeperkt hooi dus honger hebben ze nooit....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:54

makkie79 schreef:
Ik heb juist helemaal geen ritme in mijn voer tijden.
Zo voorkom ik een hoop voer stress.
Ik sta op een doe het zelf stal met 4 andere dames en ik ben bv geen vroege vogel dus van mij krijgen ze meestal zo rond tien uur eten maar mijn vriendin is wel een vroege (en die woont om de hoek) en daarvan krijgen ze rond 7.30 voer.
En in de avond krijgen ze de ene x rond 18.00 eten en de andere x pas na het rijden dat is dan rond 21.30.
Hierdoor heb ik geen klokkijkende paarden en geen gedonder aan de draad Heerlijk...
Daar tegen staan ze 24/7 op de wei met genoeg te knabbelen voor heel de dag.
En in de winter onbeperkt hooi dus honger hebben ze nooit....

Ondanks dat ik wel op vaste tijden voer 's ochtends heb ik geen zeurende paarden hoor.
Ze weten ook 's avonds dat als het begint te schemeren dat ze dan een keer worden geroepen maar ook dan geen gezeur bij de hekken.

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:55

Wij hebben ook de paarden bij huis
, mijn vader voert sochtends omdat hij altijd vroeg buiten is. Dan worden ze rond half 9 op wei gezet en zo rond 8 uur s avonds weer opgehaald. In de vakantie voeren we zelf en blijven ze meestal wat langer buiten. Dan is het half 9 voeren half 10 naar buiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:55

Wij hebben ze hier 24h per dag buiten staan. 's nachts op een uitloop met stallen en onbeperkt hooi en overdag in de wei. Ze krijgen 2 keer per dag brokken maar op onregelmatig tijden. Net hoe laat we opstaan of hoe laat we 's avonds terug zijn. Ook de tijd dat de wei open of dicht gaat varieert. Kan om 6 uur 's ochtends zijn of pas om 10 uur. Daar worden ze niet onrustig van.
In de winter gaat het hooi in een slowfeeder zodat ze er lang genoeg over doen.
Zo durven we best een nachtje weg te blijven. Voldoende hooi en bewegingsruimte. Wanneer ze dat beetje brokken krijgen zien ze dan wel.

Ik zou mijn paarden niet graag aan huis houden als ik ze op stal zou hebben een deel van de dag. Dan zou ik me meer verplicht voelen om zaken op bepaalde tijden te doen (met name het buiten zetten)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:57

zolang ze gras hebben zijn mijn voertijden redelijk wisselend. Door de weeks om 6 uur voor mijn werk maar in de weekenden ergens tussen 5 & 6 (gelijk na het uitgaan) of later wat uitkomt. Probeer wel voor 10/11 uur geweest te zijn. De avonden wisselen dan ook vaak zo tussen 6 en 11 uur in de avond.

In de winter hou ik er mag max 12 uur tussen zitten. Dan staan ze op een winterweide die dan kaal is dus leven ze van hooi. Dan is het max om 9 uur voeren in het weekend zodat ze niet te lang zonder hooi/stro mengsel staan. En tussen 6 en 7 uur 's avonds krijgen ze nog een ronde.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 20-06-14 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:57

Wij hebben drie paarden aan huis (niet rechtstreeks aan huis, maar gehuurde wei op 2 min wandelafstand, doen alles zelf). In de lente/zomer is het gemakkelijk, we gaan 1 of 2x per dag langs om paarden te checken, krachtvoer te geven en water aan te vullen. Dat gebeurt niet op vaste tijdstippen, omdat ze 24/7 op de wei staan met inloopstallen, dus ze hebben altijd beschikking tot gras. Heb ik een drukke dag, kan het zijn dat ik heel vroeg 's ochtends ga en laat 's avonds. Heb ik een vrije dag, ga ik meestal rond de middag. De buren houden ook altijd een oogje in het zeil en bellen als er wat mis is.

In de herfst/winter is het veel meer gedoe en geregel. De paarden staan nog steeds 24/7 buiten op de wei, maar krijgen hooi bij. Dus dat betekent verplicht 's ochtends gaan, heb een onregelmatig uurrooster ('k studeer nog) dus dat kan 6u zijn, of 9u,... nooit later dan een uur of 10. De paarden krijgen wel quasi onbeperkt hooi, dus vaak ligt er nog wel een restje van de vorige voerbeurt. Ook het water checken in de winter (als het vriest) moet dan veel vaker gebeuren.

Als ik écht niet zou kunnen, zou mijn vader of mijn vriend wel inspringen. Maar dat gebeurt bijna nooit, je hebt altijd wel een kwartier tijd om water aan te vullen en te checken op wondjes ed.

Mijn paarden staan (door COPD van oudste paard) op rubber matten in de stal, dus hoef amper uit te mesten. Onderhoud van de weide doen we op vrije dagen/weekend. Dus de dagdagelijkse klusjes (voeren, hooi geven, water vullen) gaan best snel en kosten niet zoveel tijd. Tenzij de paarden zoals gisteren ineens besloten aan de ren te gaan en enkele palen af te breken, dan ben je ineens ipv een kwartier, twee uur bezig met de boel terug te fiksen :') Reken dus ook op onverwachte dingen die ineens heel veel tijd kosten, want die moet je natuurlijk ook zelf maken/regelen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:58

's Winters ziet het er zo uit:
Hier voert m'n vader 's ochtends biks/luzerne rond 8 uur (of eerder, als ik vroeg weg moet)
Tussen 8 - 9 zet ik ze de paddock in met hooi (leggen we vorige avond klaar)
Rond 13 - 14 uur krijgen ze weer hooi door m'n vader
Tussen 17 - 18 uur (voor het donker) zet ik binnen en voer ik hooi en biks

Water bijvullen en mesten doe ik ergens overdag als ze in de paddock staan, afhankelijk wanneer ik meer tijd heb

's Zomers staan ze dag en nacht in de wei

Solleke_Noah schreef:
...Tenzij de paarden zoals gisteren ineens besloten aan de ren te gaan en enkele palen af te breken, dan ben je ineens ipv een kwartier, twee uur bezig met de boel terug te fiksen :') Reken dus ook op onverwachte dingen die ineens heel veel tijd kosten, want die moet je natuurlijk ook zelf maken/regelen.

Ohja inderdaad!
's Avonds loopt het bij mij ook altijd uit!! Of je paard geeft een wond, of je vergeet de tijd omdat je 'net lekker bezig bent', of stalgenoten hebben een wond/ziek paard, of je paard heeft de omheining/stal/voerbak gesloopt, etc etc :D :')

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:08

Zomers dag en nacht op de weide, 's ochtends voor werktijd checken of ze er nog lopen en gezond zijn.
Na werktijd halen we ze meestal naar stal om te rijden, na het rijden krijgen ze krachtvoer en gaan ze terug naar de wei. Even kijken bij de waterbak en indien nodig de draad verplaatsen.
Als ze een dag vrij hebben lopen we er voor bedtijd nog even bij langs, als we niet gereden hebben krijgen ze dus geen krachtvoer.

's Winters staan ze overdag op de paddock en 's nachts op stal.
Voor werktijd gaan ze naar buiten, in de paddock leggen we zoveel hooi neer dat ze de hele dag onbeperkt kunnen eten. Ook mesten we dan direct de stallen, strooien, hooi klaarleggen in de stallen en alles aanvegen. Ik werk aan huis en haal ze afhankelijk van het weer rond 16.00-17.00 uur weer binnen, dan mest ik ook direct de paddock uit en veeg ik het pleintje wat aan de paddock vastzit.
Na werktijd rijden en daarna krijgen ze krachtvoer, als we een dag niet rijden krijgen ze krachtvoer voordat we op bed gaan.

Het weekend is voor klusjes zoals bloten, slepen, mest afvoeren, stro ophalen etc.

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:11

Wij voeren wanneer het ons uitkomt. Dit weten ze en gaat prima!
Tussen 7-9 hooi. Tussen 12-13:30 naar de wei Tussen 17:00-18:30 naar stal rond 22:00 hooi

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:17

Momenteel hebben we alleen nog een shetje aan huis.
Rond 8.45 gaat ze naar buiten. 'S avonds gaat ze op wisselende tijden weer op stal ( tussen 18.30/20.00uur)
Dan krijgt ze een klein handje brok en ze heeft op stal beschikking tot onbeperkt hooi.
Haar stal ontdoe ik elke dag van de mest en natte plekken en elke zaterdag maak ik haar stal helemaal leeg en doe ik er anderhalve nieuwe baal krul in.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:21

Ik heb mijn pony's op eigen land staan, sinds dit jaar heb ik een heel lief vriendinnetje die haar pony bij mij heeft staan en in ruil daarvoor alle dagen voert, mij lukt dat wegens omstandigheden even niet maar voorheen zag mijn schema er als volgt uit:

winter:
- 7.00u pony's op de wei, uitloop mesten en hooinetten ophangen
- 1730u water bijvullen, pony's van de wei in de uitloop met nieuwe hooinetten vol genoeg voor de nacht
Als het in de winter heel koud was in de lunchpauze nog eens heen met water om de bakken ijsvrij te houden.

In de zomer lopen ze 24/7 buiten en ging ik 1x per dag kijken met water en evt hooi.
Dat was dan meteen mijn 'rustige' paardenseizoen met het minste werk, ging niet op vaste tijden heen. Zomer is daarentegen op mijn werk hoogseizoen dus dat kwam mooi uit. Op mooie avonden ging ik dan vaak wel een keertje extra heen om te tutten en te rijden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:28

Lelies schreef:
Dank voor je reactie. En als je eens later gaat in het weekend, betekent dat dan ook dat ze later de wei in kunnen/gaan?

Jup :)
Maar ze hebben hooi genoeg en knabbelen anders nog wel wat aan de randjes. Als het kan zet ik ze dan savonds ook wel terug later op de paddock en als dat niet is. Tsjah, van anderhalf uurtje minder op de weide voor 1 dag gaan ze ook niet dood van :)

Ze kennen het ritme dat als ik sochtends aan kom en hun voer is op ze op de weide mogen en als ze savonds voer krijgen de weide daarna dichtgaat. Geen 1 die probeert terug te lopen. Paarden houden van structuur maar hebben gelukkig geen horloge aan :)

Weide onderhoud is intensiever dan je denkt. Houd daar ook goed rekening mee. Af en toe droom ik ook wel eens terug van een pensionstal :)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:35

Minder werk is pension zeker Yontheke! Daar wordt je wei heerlijk bijgehouden, de rijbak, voer wordt gehaald, dat mis ik ook wel eens! Maar alle vrijheid die je nu zelf hebt en je de dingen op je eigen manier kunt doen, vind ik heel wat waard! Je kunt voeren wat je wilt voeren, weidegang bieden wat je zelf wilt etc. Dat maakt het vele werk voor mij wel weer goed.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:42

Mijn paarden staan dag en nacht buiten, dus geen ritme :D
Dagelijks water controleren, mest opruimen en controle weiland.

Lelies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:43

Wat leuk al die verschillende reacties!
Ik wil mijn paard ook flexibel houden, aangezien ik ook weleens weg ben of wat langer wil slapen. Ik ben heel benieuwd hoe het qua voeren zal gaan, voor mij ook even uitvogelen waar mijn paard het het beste op doet. Momenteel staat hij dag en nacht buiten, meer dan genoeg weide. In ons nieuwe huis zal hij ook een flinke weide krijgen, maar ik ben dan toch bang dat hij veel opeet en ik veel moet gaan bijvoeren.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:44

Hoeveel hectare weiland krijgt je paard? en komt er een vriendje bij te staan?