Wij hebben 3 jaar geleden op onze oude weide een paddock aangelegd. Gewoon een stuk van de wei afgezet met daarin een tegelpleateau van 8x8. We hebben wel eerst een deel laten uitgraven en met geel zand laten vullen. Het zwarte zand hebben we verspreid naast het plateau zodat het geheel wat hoger is komen te liggen.
Daarnaast gaven we ze altijd de gehele weide, hierdoor liepen ze het minste kapot en hadden ze overdag toch nog iets te knabbelen. Eerder gaven we ze altijd meer 1/3e deel waardoor dat deel helemaal kapot ging. Blubber hou je helaas niet tegen, maar die van mij hadden er nooit zo'n problemen mee en konden op dat plateau droog staan en achter in de wei droog liggen.
De tegels hebben we allemaal via marktplaats gevonden en het grootste deel was gratis. Het was een heel karwei maar we hebben er 4 jaar enorm veel plezier van gehad.
Nu hebben we een nieuwe weide en deze is een heel stuk droger dan de vorige. Ik had geen zin om dat hele plateau te verhuizen dus we hebben nu gewoon een paddock gemaakt door het zand om te gooien. De zwarte grond is dus naar onder gegaan en het witte zand ligt nu bovenop. Tot nu toe werkt dit erg goed na een pittige bui is dat deel nog steeds erg droog.
We hebben ze eerder altijd gevoerd met een slowfeeder gemaakt van een palletbox. Dit jaar wil ik aan de gang gaan met kliko's omdat ik daarmee wat ruimte hoop te besparen. En op die manier kan de shetlander ook gewoon eten, de palletbox was net te hoog voor hem.