Mijn ruin heeft in verschillende kuddes gestaan en ik merk aan hem dat als hij alleen met merries staat, of in een gemengde kudde, hij heel aanhankelijk wordt aan de merries. Als de merries dan 'weg' zijn (rijden in de bak of op buitenrit) dan loopt hij de hele tijd te ijsberen bij de uitgang en naar ze te hinniken. Ook als ik zelf met hem bezig ben dan kijkt hij naar de lucht en lijkt het wel alsof hij haar roept, en dan krijg je dus dit:
Als hij alleen met ruinen staat dan doet hij dit niet. Wel is hij dan lekker de hele dag aan het spelen en ravotten, en als ik met hem aan het rijden ben is hij een stuk minde druk.
Als hij alleen met merries staat dan speelt hij niet. Of tenminste, hij probeert te spelen en uit te dagen maar de merries moeten meestal niks van hem hebben. Wel knuffelt hij veel met ze. Ik merk aan hem dat als hij met alleen merries staat, hij meer trucjes bij mij uitprobeert (grondwerk en onder het zadel) omdat hij dan zijn 'speelenergie' niet kan uiten op zijn merries.
In de gemengde kudde speelt hij met de ruinen en knuffelt hij met de merries.
Echter dekt hij de merries wel die hengstig zijn. Op dit moment staat hij overdag in een kudde van 2 merries en een andere ruin (totaal dus 2 merries 2 ruinen), en 's nachts staat hij met één merrie (overdag staan ze in het grote land en 's nachts op het kleine land. Als ze alle 4 op het kleine land staan dan krijgt mijn ruin wel ruzie met de andere ruin, dus daarom gaan ze 's nachts apart). Als de merries hengstig zijn dan gaan de ruinen en de merries apart en staat mijn paard dus bij de andere ruin. De andere ruin wordt namelijk ook vervelend van hengstige merries

Al met al een heel ingewikkeld verhaal dus. Maar goed, hoe is de kuddesamenstelling van jouw ruin?