Merrie plast en poept consequent in staart, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Merrie plast en poept consequent in staart, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:37

Ik ben al 8 jaar in het bezit van een Haflinger merrie. Ontzettend leuk dier, mooie witte manen, en een bruin/gele staart.
Mone poept en plast altijd, maar dan ook echt altijd! in haar eigen staart. Met de hengstigheid zit haar hele achterhand onder. Nu ook weer. Eersgister gewassen (echt wit krijg ik het niet eens meer), en de dag erna zitten haar staart en hakken weer helemaal onder de stront. ik wordt er een beetje gek van.
Ik heb het geprobeerd bij te houden met wassen, maar ik was daar dan elke dag druk mee, en mone en ik waren het eigenlijk wel zat. Bovendien kost het een hoop tijd, wat dan weer ten koste gaat van de training.

Uitkammen is echt geen optie, en mijn handen zitten elke keer onder de scheit omdat het dan nog nat is. Mone heeft van zichzelf wat slappere mest dan ik zou willen. Daardoor blijven er stukjes in de staart hangen. Het zijn niet echt plakkaten, maar wel stukjes mest waardoor er knopen inkomen.

Ze staat nu onder een exzeemdeken, en daardoor heb ik er nog meer last van dan voorheen. Ik heb het idee dat ze door de deken haar staat niet helemaal omhoog kan doen en er nog meer in mest. De staartflap van de deken zit ook onder de stront.

Wat is wijsheid? Invlechten werkt deels, omdat ze haar staart dan nog steeds raakt. Wassen wil dus wel, maar elke dag wassen kost me eigenlijk echt teveel tijd. Ik spuit de staart na het wassen ruim in met anti-klit, maar omdat de mest de dag erna vaak een beetje nattig is, is uitkammen dan niet echt een optie omdat mijn handen en borstels dan helemaal onder zitten.
Bovendien hebben we de urine nog. Tijdens haar hengstigheid pist ze echt vollop in haar staart, waardoor we de halve zomer achtervolgt worden door een pislucht.

Iemand een gouden tip?
De deken moet op blijven omdat ze anders dus schuurt, staatflap afknippen is geen optie.
Invlechten heeft niet mijn voorkeur omdat het maar beperkt werkt, en ik eigenlijk erg bang ben dat het iets af kan knellen als ik een dag ofzo niet kom. Stel dat er dan iets strak trekt, dan gaat de staartwortel kapot.
Ze staat fulltime op de weide, dus een staartzak is denk ik ook geen optie?

Graag hoor ik jullie ideeen. Mone heeft er niet echt last van ofzo, maar het staat zo ontzettend onverzorgd. Bovendien heeft ze al eens irritatie gehad tussen haar billen door de urine die daartussen was gekomen, dus ik moet er wel wat mee.

Axel_Valerie

Re: Merrie plast en poept consequent in staart, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:39

Is er niet iets mis met de zenuwen of spieren rond haar staart?
Zwiept ze bijvoorbeeld wel gewoon de vliegen weg met haar staart?

Ik zou toch even verder zoeken naar de oorzaak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:40

Maar heeft ze diarree dan?Of tilt ze haar staart niet op?
Droge drollen geven toch niet zoveel troep?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:40

Als je toch een deken om hebt vanwege het schuren, vind ik een staartzak niet zo'n probleem. De deken beschermt haar dan tegen de vliegen, heeft ze haar staart niet voor nodig dan.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:43

Ja, zo'n merrie heb ik ook. Die piest ook der eigen staart eronder. Bij hengstigheid is het nog een tikkeltje erger. Ik was der staart gewoon zo veel mogelijk, maar lang niet elke dag. Haar staart blijft gewoon gelig en bruin. Een vlecht in doen doe ik in de winter wel eens, maar nu in de zomer met die vliegen liever niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:44

Heeft ze een koord van de deken achterlangs? Daar gaat het namelijk fout bij mijn merrie, die piest op het koortje waardoor het afketst en in de staart komt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:45

Ze is fysiek helemaal ok. Wordt regelmatig gecheckt door de osteopaat.
Haar drollen zijn bijna altijd wat slapper. Dus vaak geen echte ballen. Soms ook wel, maar dan zit er vaak nog steeds wel een klein beetje poep in de staart. ik heb de consistentie van haar drollen aan de DA voorgelegd, maar die zei dat de consistentie per paard ook kan verschillen. Dat was ten tijde van een bloedonderzoek ivm haar jeuk, maar dat onderzoek is helemaal in orde, dus tsja...

Ze heeft niet echt diarree. Normale grootte van de drollen, normale hoeveelheid, alleen net wat slapper dan ik zou willen. Maar ze tilt haar staart ook gewoon slecht op. De urine spuit ze er ook vol overgave in, en daarna zwiept deze tegen haar hakken en achterbenen en zit ze helemaal onder...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:45

MarjanB schreef:
Heeft ze een koord van de deken achterlangs? Daar gaat het namelijk fout bij mijn merrie, die piest op het koortje waardoor het afketst en in de staart komt

Bij deze deken inderdaad wel, en dat zal zeker meespelen. Maar voordat ze deze deken had was het ook al.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:49

waarom geen staartzak? zou ik juist wel doen. ze staat al onder een eczeemdeken dus ze zal weinig last hebben van vliegen. juist door een staartzak is de staart van mijn haffie het hele jaar door stralend wit

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:50

hier lopen mijn dames standaart in de staartvlechten, gewoon 3 tot 5 vlechten maken en dan de bovente de haren van onderen pakken. Ik laat het meestal 2 a 3 weken zitten dan loshalen, wassen, erbij blijven met drogen, goed doorkammen en dan weer snel de vlechten in. Hier komt het omdat de staarten te zwaar zijn en ze, ze niet ver genoeg kunnen optillen. Omdat nu alles boven vast zit komt het makkelijker omhoog.

Staartzak vondt ik zelf niet werken , of ik kon niet knopen vondt ze altijd in de weide.

Zo loopt ze er standaart bij
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 1162_n.jpg
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 17-06-14 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:50

Ik ben dan weer bang dat ik dingen afknel bij het bevestigen van de staartzak. Ik zal daar eens naar informeren, wat daar de mogelijkheden voor zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:53

Een kennis van me heeft een keer een zak onder aan de staartflap van de deken gemonteerd, daar staart in en klaar :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:55

Wat beb ik dom... Echt ... ik bedenk me net... Staartflap van de deken transformeren tot staartzak... Echt, en dan zit je op de uni, maar kan je dat niet bedenken... :P
Ik ga aan de knutsel ;) . Stukje dekenstof aan de binnenkant van de staartflap maken, en dan zo dat de staart erin kan :)

Mezelf eindeloos gefrustreert :P . Maar zo hoef ik ook geen staartzak aan het paard te knuppen. Hopen dat ik handig genoeg ben om dat een beetje stevig te maken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:03

Staartzak kopen en aan de staartflap naaien, juiste stof en juiste maat.
Staart uitdunnen met een effileer(?)schaar geen optie? Al dan niet samen met vlechten? Dan wordt de staart ook lichter en dus makkelijker op te tillen.

Darmproblemen en jeuk is een herkenbare combi helaas.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:09

Wat een naar probleem zeg... lastig!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:58

Ik denk ook dat de staartzak de beste optie is, al zul je die dan wel regelmatig moeten wassen. Daarmee neem je imo wel een deel van de functie van de staart weg. Vliegen verjagen gaat iets moeilijker.

Anders toch invlechten. Mijn vorige paard had het ook, en altijd ingevlochten maakte het verschil. Hij heeft nooit last gehad van de invlecht. Deze maak je ook niet super strak.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:30

Ik zou toch ook is kijken waar de redelijk dunne ontlasting vandaan komt. Wat krijgt ze te eten?

Mijn haffies poepen ook in hun staart, mijn ruin heel erg, die heeft zo'n volle staart als die hem goed optilt, hangt er gewoon haar langs zijn billen zeg maar.
Ik houd ze goed bij met antiklit en doorborstelen. Borstel zo de stukjes eruit, als die er in zitten. Maar dan is het ook niet meer nat ofzo.

noufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 18:39

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:03

Met een staartzak knel je niks af je knoopt hem onder de staartwortel

itsfloortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:06

misschien een staartzak :)