Raaigras in weide, wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Raaigras in weide, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 09:01

Hallo,

Sinds afgelopen januari/februari heb ik een stukje land gehuurd naast ons huis van ongeveer 0,35 hectare. Het weiland wat wij altijd gebruikten ging gebruikt worden voor andere doeleinden, waardoor mijn twee pony's (Exmoor en shetlander) nu alleen nog in de bak konden. Ik kon heel goed merken dat ze hier absoluut minder happy van verder, waardoor ik besloot een stukje land voor ze te huren. Het weiland was maisland en heb ik laten inzaaien met horsemaster graszaad door een loonwerker. Op dat moment zat er al raaigras op het land, als groenbemester. Ik heb de loonwerker toen duidelijk aangegeven dat ik er geen verstand van had, maar dat ik mij afvroeg of het niet omgeploegd zou moeten worden omdat het raaigras anders zou blijven staan. Hij maakte toen duidelijk dat dat absoluut niet nodig was en het geen kwaad kon (Dom en naïef van mij). Nu kunnen jullie waarschijnlijk wel raden wat er grotendeels in mijn weiland staat... -O-. Ik was er totaal niet blij mee, want ik heb flink geld betaald voor het horsemaster graszaad en nu stond er merendeels alleen nog maar heel hoog raaigras, wat bijna elke twee weken gemaaid moet worden zo hoog schiet het de lucht in. Laat staan over de schadelijkheid van het raaigras voor mijn pony's. Nu hebben wij het stuk weiland al omheind en op een klein stukje daarvan staan inmiddels mijn twee pony's, waarbij we rustig opgebouwd hebben met het aantal grasuren en ze er nu ondertussen van 7 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds opstaan.

Nu lijkt het allemaal nog niet zo'n probleem, mits ik mij heel erg zorgen maken over de schadelijkheid van het raaigras. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er vrij weinig verstand van heb en mij nu afvraag wat wijsheid is. Ik wilde morgenochtend mijn dierenarts al even bellen over advies voor hoefbevangenheid, maar ik dacht wellicht zijn er op bokt ook mensen die hier goede raad voor hebben. Ik weet dat het hoge fructaangehalte in het raaigras hoefbevangenheid kan veroorzaken, ik controleer momenteel elke ochtend de hoeven van de paarden of deze nog niet warm zijn. Wanneer raaigras hoog is, kan het dan net zoveel kwaad wat betreft het fructaangehalte als dat wanneer het kort is? Wat is wijsheid om te doen? Eieren voor mijn geld nemen en de paarden maar terug in de bak zetten, en het gras maar laten voor wat het is? Of ze bijvoorbeeld alleen maar 's nachts erop te lopen? Zijn er mensen die hun paarden goed op dit soort gras hebben laten lopen? Het staat er natuurlijk wel in combinatie met horsemaster, wat er ook tussendoor op is gekomen.

Alle tips en ervaringen zijn welkom. Het welzijn van mijn paarden gaat altijd voor. :)

Donja

Re: Raaigras in weide, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:27

Hoe korter het gras, hoe hoger het fructaangehalte.

Ik huur (sinds 4 jaar) een stuk land van mijn buurman (0.8 ha). Ook grotendeels raaigras. Hier staan zowel mijn groten (kwpn en nas) als mijn mini's (nas) op. In april stonden ze er overdag, vanaf mei staan ze er 24/7 op en voer ik alleen degene bij waarmee gewerkt wordt (krachtvoer). Ik denk dat ik over een maand oid weer wat voordroog moet gaan bijvoeren, omdat er dan helemaal niets meer staat. Er staan nu 2 volwassen groten, 3 mini's en een jaarling mini. Volgende maand komen mijn jaarlingen (groot) er weer bij.
Wel wordt het weiland sinds ik het huur niet meer extra bemest (in het najaar (okt) wordt het gesleept, komen er nog een maand schapen op en daarna niets meer tot april, als mijn paarden er weer op gaan).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:54

Volgens mij is ook bij paardenmengsels merendeel raaigras toch?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:36

Raaigras is echt bedoeld voor koeien en niet voor paarden.
Paarden bijten het gras laag af, terwijl koeien het met de tong afsnijden op een hoger punt.
Daarnaast bevat raaigras teveel van de verkeerde stoffen (eiwit, fructaan) en te weinig goede kwaliteiten (grofstengelig etc.) en is raaigras ook niet bestand tegen de paardenhoeven en wordt het daardoor snel stukgelopen. Stukgelopen gras geeft onkruid (die veelal giftig zijn voor paarden) de kans om te groeien en zandvlaktes waar de pony's toch nog die paar plukjes gras vanaf willen eten (en dus kans op zandkoliek) en dat moet je dus niet hebben.

Ik kan natuurlijk niet in je knip kijken, TS, maar persoonlijk zou ik er desnoods hard voor gaan sparen om toch echt de wei om te ploegen en opnieuw te zaaien met gras dat wél geschikt is voor paarden, zoals je in eerste instantie gewild had.
Tot die tijd helpt een graasmasker misschien zodat ze niet teveel gras eten en evt. het gemiste gras bijvoeren met hooi? Of inderdaad weer wat meer in de bak zetten.

Succes iig :)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 01:01

Is het geen optie om die loonwerker te bellen en jouw probleem voor te leggen? Misschien kunnen zij jou ( met korting) helpen om alsnog een goede paardenwei te krijgen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 01:20

Gras wat groeit heeft meer fructaan dan gras wat gebloeid heeft. Als het gras eenmaal in het zaad staat wordt het fructaan omgezet in zetmeel en dat kan minder kwaad. Waarom maai je je wei in vredesnaam?

De lengte van het gras zegt niet zo heel veel. Verschillende grassen groeien uit tot verschillende lengtes. Ook dingen als schaduw zijn een factor op de groei/lengte van het gras.

Je kunt ze beter op uitgebloeid raai hebben staan dan op gemaaid raai. Het zit nou eenmaal al in je wei, maak er nu even het beste van. Dus niet maaien, wachten tot het gebloeid heeft. Je hebt niet zo'n heel grote wei, kun je je ponies op een stukje strookbegrazing geven en een ander stuk laten hooien als je te veel gras hebt?

Qua hoefbevangenheid moet je er ook even op letten dat je je wei niet meer laat injecteren. Dan liever desnoods kunstmest, maar rundermest wat wordt uitgestrooid ipv geïnjecteerd is het beste voor een paardenweide. Varkensmest moet je nooit gebruiken.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 09:24

Bedankt voor alle reacties, hier heb ik zeker wat aan!

Ik ben inderdaad naar de loonwerker geweest met dit probleem, en zij zeggen dat het gedaan was om voor mij de kosten laag te houden (terwijl ik alsnog meer dan 600 euro heb betaald..), maar dat als het paardengras niet opkomt zij het weer opnieuw in zullen zaaien.

@Koper, heb jij enig idee welke periode raaigras in de bloei gaat of is dat echt afhankelijk van de lengte? Het wordt momenteel gemaaid, omdat anders het gras wat ik wél wil geen zonlicht krijgt en dus zal stikken tussen het hoge raaigras. Ze staan er daarom ook momenteel niet op (behalve op een klein stukje). Het laten groeien tot het uitgebloeid is is inderdaad wel een goed idee :).

Qua hoe de pony's het gras afbijten in vergelijking tot koeien denk ik dat het wel goed gaat. Ze staan nu op een klein stukje wat hoog was, en ze bijten het maar tot ongeveer de helft af en laten het hoog staan. Ze eten echt het bovenste gedeelte, want ik heb allerlei afgebeten hoge stekels nu in de wei staan. Als ze het nog veel lager gaan afbijten straks kan ik inderdaad een grasmasker overwegen!

Ik heb daarnaast ook nog met mijn dierenarts gebeld, en die zegt dat het in principe geen kwaad kan als ik heel oplettend ben. Dus letten op fructaanindex; bij heel mooi warm weer ze bijvoorbeeld in de bak zetten overdag en 's avonds op het land en op dagen zoals deze bewolkt/grijs kunnen ze in principe prima op het gras staan.

Ik denk dat ik het inderdaad momenteel even zo laat, het raaigras eventueel laat uitbloeien en ze er dan op laat en als mijn gewilde gras er niet doorheen kom weer laat doorzaaien door de loonwerker.. Ik kan mij als student zijnde niet weer zo'n grote uitgave veroorloven, dus even roeien met de riemen die we hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 10:56

Normaal gesproken in juni, ook afhankelijk van het weer natuurlijk. Op de wei waar mijn paard nu staat stond 't in mei al in bloei. Maar als je het maait moet je gras opnieuw beginnen met groeien. Als je het structureel maait zal het steeds niet bloeien en zaad vormen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:06

Wat mij vroeger verteld werd is dat paardenweides gras na verloop van tijd werd vervangen door raaigras en dat het eigenlijk zonde van het geld was on duur paardengraszaad te zaaien.

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 11:09

In paardenmensel zit ook raaigras, dit heb je nodig voor een dichte grasmat. Je kunt hierbij natuurlijk een mengsel strooien wat wel goed is voor de paarden, google even op gras voor paardewei. Raaigras heeft zijn bloei tijd van mei tot eind mei en zit dus nu, als het goed is, op zijn einde. Er zal nu minder inzitten. Natuurlijk moet je altijd voorzichtig zijn. Blijft altijd lastig, succes ermee.