Sinds afgelopen januari/februari heb ik een stukje land gehuurd naast ons huis van ongeveer 0,35 hectare. Het weiland wat wij altijd gebruikten ging gebruikt worden voor andere doeleinden, waardoor mijn twee pony's (Exmoor en shetlander) nu alleen nog in de bak konden. Ik kon heel goed merken dat ze hier absoluut minder happy van verder, waardoor ik besloot een stukje land voor ze te huren. Het weiland was maisland en heb ik laten inzaaien met horsemaster graszaad door een loonwerker. Op dat moment zat er al raaigras op het land, als groenbemester. Ik heb de loonwerker toen duidelijk aangegeven dat ik er geen verstand van had, maar dat ik mij afvroeg of het niet omgeploegd zou moeten worden omdat het raaigras anders zou blijven staan. Hij maakte toen duidelijk dat dat absoluut niet nodig was en het geen kwaad kon (Dom en naïef van mij). Nu kunnen jullie waarschijnlijk wel raden wat er grotendeels in mijn weiland staat...
. Ik was er totaal niet blij mee, want ik heb flink geld betaald voor het horsemaster graszaad en nu stond er merendeels alleen nog maar heel hoog raaigras, wat bijna elke twee weken gemaaid moet worden zo hoog schiet het de lucht in. Laat staan over de schadelijkheid van het raaigras voor mijn pony's. Nu hebben wij het stuk weiland al omheind en op een klein stukje daarvan staan inmiddels mijn twee pony's, waarbij we rustig opgebouwd hebben met het aantal grasuren en ze er nu ondertussen van 7 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds opstaan. Nu lijkt het allemaal nog niet zo'n probleem, mits ik mij heel erg zorgen maken over de schadelijkheid van het raaigras. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er vrij weinig verstand van heb en mij nu afvraag wat wijsheid is. Ik wilde morgenochtend mijn dierenarts al even bellen over advies voor hoefbevangenheid, maar ik dacht wellicht zijn er op bokt ook mensen die hier goede raad voor hebben. Ik weet dat het hoge fructaangehalte in het raaigras hoefbevangenheid kan veroorzaken, ik controleer momenteel elke ochtend de hoeven van de paarden of deze nog niet warm zijn. Wanneer raaigras hoog is, kan het dan net zoveel kwaad wat betreft het fructaangehalte als dat wanneer het kort is? Wat is wijsheid om te doen? Eieren voor mijn geld nemen en de paarden maar terug in de bak zetten, en het gras maar laten voor wat het is? Of ze bijvoorbeeld alleen maar 's nachts erop te lopen? Zijn er mensen die hun paarden goed op dit soort gras hebben laten lopen? Het staat er natuurlijk wel in combinatie met horsemaster, wat er ook tussendoor op is gekomen.
Alle tips en ervaringen zijn welkom. Het welzijn van mijn paarden gaat altijd voor.