'Niet voeren' en vreemden in het weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

'Niet voeren' en vreemden in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 07:19

Geen idee of het hier goed staat heb al een tijdje het forum lopen door zoeken maar ik kon geen logische plek vinden. Dus als het verplaatst moet worden, alvast bedankt.

De zomer vakantie komt er weer aan en we hebben een camping naast het weiland van mijn paard. Nu vind ik regelmatig camping gasten die bij mijn paard staan te kijken. Prima, kijken mag. Maar er zitten ook mensen tussen die de paarden het een en ander gaan voeren. We hebben mooie bordjes opgehangen met 'deze paarden niet voeren' maar die lijken ze soms gewoon te negeren. De bordjes zijn ook niet te missen! Dan kom ik in het weiland aan en liggen er nog resten stokbrood en kool... dan heb je nog de mensen die mijn shetlander zielig vinden en denken dat die niets kan zien door de eczeem deken en hoofd kap. Dus dan gaan ze de hoofdkap lopen los pulken en tref je die later aan op het paaltje voor het weiland. En dan nu nog de ergste type mensen en dat zijn over het algemeen kinderen, die kruipen gewoon het weiland in. Om 'even' het paard te aaien en ik vorig jaar heb ik zelfs gehad dat ze op mijn pony probeerde te klimmen!

Wat kan ik er aan doen dat dit dus niet gebeurd? Er staat al een flinke klap stroom op het draad, dus als je het vast pakt dan blijf je zeker nog wel een halve dag last houden. Maar blijkbaar zijn een hoop bordjes met grote letters en een hoop stroom niet genoeg om mensen uit je weiland te houden.

JenW

Re: 'Niet voeren' en vreemden in het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:28

Het gelijk duidelijk vermelden als ze op de camping komen?

Paard kijken mag, maar verder niet anders sta je zonder pardon buiten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:32

Ik denk niet dat TS de eigenaar van de camping is.
Wel zou je de camping-eigenaar kunnen vragen of hij een informatiebrief aan z'n gasten wil geven als ze inchecken. Ik ga er van uit dat de camping ook een aantal huisregels kent, daar kan dat dan meteen bij.

In zo'n brief kun je dan uitleggen waarom eten geven niet goed is, en waarom die Shet met een eczeempak aanstaat. Je kunt dat ook wel op een groot bord bij de wei neerzetten, maar als de camping-eigenaar bereid is al z'n gasten te informeren over z'n buren, in combinatie met de huisregels, maakt dat misschien meer indruk.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-06-14 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 07:32

JenW schreef:
Het gelijk duidelijk vermelden als ze op de camping komen?

Paard kijken mag, maar verder niet anders sta je zonder pardon buiten?

De camping is niet van ons. Er is zeg maar mijn weiland, dan komt er een stukje sloot/bosjes en daar naast is de parkeerplaats van de camping en daar naast is de camping. Er loopt een weggetje van af de parkeerplaats voor het weiland langs richting de hoofdstraat langs de stallen en nog andere huizen. Krijg je een beetje het idee hoe het er uit ziet.

Ibbel schreef:
Ik denk niet dat TS de eigenaar van de camping is.
Wel zou je de camping-eigenaar kunnen vragen of hij een informatiebrief aan z'n gasten wil geven als ze inchecken. Ik ga er van uit dat de camping ook een aantal huisregels kent, daar kan dat dan meteen bij.

In zo'n brief kun je dan uitleggen waarom eten geven niet goed is, en waarom die Shet met een eczeempak aanstaat. Je kunt dat ook wel op een groot bord bij de wei neerzetten, maar als de camping-eigenaar bereid is al z'n gasten te informeren over z'n buren, in combinatie met de huisregels, maakt dat misschien meer indruk.

Dat is wel een goed idee. Ik kan het voorstellen alleen verwacht er weinig van. Eigenaren van de camping zijn behoorlijk nukkig en interesseert het niet veel wat anderen bij anderen doen. Ik denk dat het ze te veel moeite kost om bijv die papieren op de balie te leggen, zeker om ze uit te delen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:35

leg je probleem voor bij de camping houder
misschien dat hij iets voor je kan betekenen

of iets meer stroom op je draad zetten
met een bordje uiteraad erbij dat er stroom op staat
Ook kan je evt met schriklint, een meter van het hek een draad spannen, zodat ze ook niet meer kunnen aaien, dan is ook vaak de lol eraf

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:57

Jaren geleden hadden wij ook zo een wei - links Camping , rechts Bungalowpark... van die mensen rechts (waren vaste oudere bewoners) nooit last, in tegendeel, die hielden t n beetje in de gaten en waarschuwden ons regelmatig. Van de Camping... pffft... hadden toen ook nog n schattige Shett...Er voelden zich zelfs ouders geroepen om met de kids de wei op te lopen en "ff" de kids op ons Shett te zetten, van het voeren en kolieken maar niet te spreken. Reuze borden om de 3 meter met uitleg en ook de hulp van de Campingeigenaar... nope.Ze bleven maar komen. Meer linten, ook naar binnen , hielp ook niet , want er werd gewoon omheen gewandeld en over t hek geklommen...2 jaar hebben wij t vol gehouden totdat gasten dachten hun complete vuilnis even in de wei te lozen, incl glas. Resultaat : mijn grote Pony gleed uit en t gehele voorbeen open...daar zit je dan... mooie da rekening en op niemand te verhalen want geen idee wie het had kunnen zijn...Inmiddels staan er weer ponies daar maar die nieuwe eigenaren hebben nog een complete omheining op 1,5 m afstand getrokken... is toch te zot voor worden, maar kennelijk is het nu eindelijk niet meer "aantrekkelijk"

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:16

Als ik langs een camping zou staan, zou ik mijn wei omheinen met twee meter hoge Bekaert draad en dan langs de binnenkant op een halve of 1 meter nog gewone schrikdraad (zodat er ook geen voedsel door de omheining heen geduwd kan worden.
Het irritante van een camping is dat er altijd veel mensen zijn en van de 9 die luisteren naar de bordjes en brieven, zal er altijd eentje zijn die toch nog denkt 'ach, kan vast geen kwaad als ik even de etensrestjes in het weiland kiep'. Dus ik zou gewoon investeren in een goede, degelijke omheining en niet wachten op de welwillendheid van anderen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:24

Ik denk dat er heel weinig is wat je kan doen, tenzij je het inderdaad 2 meter hoog gaat afzetten. Mensen zijn soms nu eenmaal ontzettend onbeschoft en vooral vakantiegangers met het idee "wij komen hier toch nooit meer terug". Hier hebben ooit mensen voor onze deur palen van het weiland uit de grond gehaald. >;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:28

Heb mijn pony ook een half jaar bij een camping gehad, wel buiten het seizoen om maar Nog genoeg mensen die voerden.
Vreselijk vervelend was dat En daarom ben ik ook vertrokken.
Ik zou een paar lagen prikkeldraad spannen met een flinke dot stroom en aan de binnenzijden een halve meter gewoon schrik draad voor je pony's bescherming.
Dat er dan af en toe nog wat boterhammen rondvliegen zou ik dan voor lief nemen maar mensen in de wei .... Ik zou al stomen bij het idee.
Of kun je ze niet zodanig neerzetten dat ze de camping periode niet in de buurt staan van het hek.
Snachts erop sochtends eraf?
Noem maar wat

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:29

Inderdaad, die kant van de weide afspannen met heel fijnmazige zift, en hoog genoeg zodat ze er niet kunnen overklauteren?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:42

Mien hemel zeg.. Wat zijn mensen toch asociaal..
Ik zou het ook afzetten, stroom erop en zorgen dat ze er niet overheen kunnen.

Vind het ook raar van de eigenaren van de camping, dat ze niet even een foldertje ofzo willen uitdelen dat je de paarden niet mag voeren.

Wat misschien ook helpt.. Een plaatje van je paard als mensen er niet aankomen en voeren, en een plaatje van een paard die wel door mensen is gevoerd etc..

nafnaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:46

Of een bordje met letop ik bijt? Misschien schrikken ze en af

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:47

Pearlx schreef:
Hier hebben ooit mensen voor onze deur palen van het weiland uit de grond gehaald. >;)
:oo Zo zot heb ik het nog niet gehoord...
Heb bij ons wel meegemaakt dat op een gegeven moment het avondeten gewoon over het hek werd gekieperd, aardappelen, botjes, salades tot aan pannekoeken aan toe. Ik heb dat stelselmatig even hard weer teruggekieperd en ik geloof dat na een aantal keer de boodschap wel is overgekomen.
Geen camping hier maar een woonwijk. De mensen uit de oude wijk wisten wel wat ze met hun appeltjes en worteltjes moesten doen (afgeven of onder begeleiding voeren) maar toen er een nieuwe wijk bij kwam dienden die mensen ook nog even te worden opgevoed.
Paar weken terug kwam er ook nog doodleuk een man met een kindje binnenlopen. Dat ze even wilde paardrijden (op zich snap ik die vraag nog wel, maar de manier waarop het gebracht werd, of we maar even wilden gaan zadelen 8)7 ). Heb ze maar vriendelijk naar de plaatselijke manege doorverwezen.

Maar inderdaad zou gaas of zo'n mooi hek wat Gini voorstelt alvast kunnen helpen tegen inlopers. Desnoods inderdaad met een rolletje prikkeldraad ervoor.

Voeren blijft moeilijk. Dan zou je eigenlijk een 3 meter hoge stenen muur moeten neerzetten. Gewone bordjes met Niet Voeren werken inderdaad niet, het analfabetisme in Nederland is schrikbarend hoog en het IQ schrikbarend laag. Plaatjes van dode paarden met daarbij de mededeling wat er gebeurt als je voert is misschien beter, net zoals plaatjes die laten zien dat de paarden gemeen zijn, kinderknuistjes afbijten en knieschijven molesteren en dat voeren c.q. aaien op eigen risico is. Nepcamera neerhangen ( uiteraard met 'brandend lampje' voor die ene snuggerd die dat doorheeft ) met de mededeling dat alles gefilmd wordt en eventuele schade wordt verhaald zou misschien ook kunnen werken.

Helaas is de beste maatregel om ze er gewoon niet neer te zetten of zodanig uit het zicht/bereik dat voeren zinloos is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:51

nafnaf schreef:
Of een bordje met letop ik bijt? Misschien schrikken ze en af

Dan heb je kans dat ze uit gaan dagen..
Deze mensen zijn echt stront vervelend, mijn paarden staan in een toeristisch gebied, met allemaal campings omheen, en wij hebben aan de weg kant een hoog hek met een gaas waar mensen niet overheen kunnen, omdat ze dan door het draad heen zakken en een lel stroom krijgen :+.

Dit is de bak, en daar staan ze nooit in gelukkig. Paddock en weilanden liggen achter het huis, waar je vanaf de weg niet langs kan, of je moet echt ver kunnen gooien :').

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:55

Pluizebolpum schreef:
Pearlx schreef:
Hier hebben ooit mensen voor onze deur palen van het weiland uit de grond gehaald. >;)

Paar weken terug kwam er ook nog doodleuk een man met een kindje binnenlopen. Dat ze even wilde paardrijden (op zich snap ik die vraag nog wel, maar de manier waarop het gebracht werd, of we maar even wilden gaan zadelen 8)7 ). Heb ze maar vriendelijk naar de plaatselijke manege doorverwezen.

Dat vind ik toch ook redelijk onbeschoft zeg! :O

Die mensen uit mijn verhaal waren vakantiegangers, een gezinnetje van de camping uit de buurt die even in het bos kwamen wandelen. Zoonlief had de palen uit de grond gesloopt en in de sloot gegooid. -O- Heb maar even een briefje onder de ruitenwisser gelegd voor als ze terug kwamen van de wandeling. (omdat ik weg moest) dat dergelijke handelingen onder vernieling vallen en dat ik het kenteken had genoteerd. Staat vader de volgende dag woest voor de deur dat ik van zijn auto af moest blijven. Zolang zij van mijn afrastering afblijven he?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:57

Omg pearl!
Wauw een briefje op de auto, dadelijk heb je vingerafdrukken op de lak gemaakt..
Maar dat een paard daar in vast kan zitten, in paniek raken en zn been loshalen is dan niet zo erg.. >;)

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:00

Camera's ophangen en een bordje neerzetten: Paarden Staan Onder Camera Bewaking!
Dan kan je als je schade oploopt, met de camera beelden naar de politie toegaan. En meestal als er staat dat er camera's hangen doen ze niks hoor. Hoop ik

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:00

Pearlx schreef:
Dat vind ik toch ook redelijk onbeschoft zeg! :O

Die mensen uit mijn verhaal waren vakantiegangers, een gezinnetje van de camping uit de buurt die even in het bos kwamen wandelen. Zoonlief had de palen uit de grond gesloopt en in de sloot gegooid. -O- Heb maar even een briefje onder de ruitenwisser gelegd voor als ze terug kwamen van de wandeling. (omdat ik weg moest) dat dergelijke handelingen onder vernieling vallen en dat ik het kenteken had genoteerd. Staat vader de volgende dag woest voor de deur dat ik van zijn auto af moest blijven. Zolang zij van mijn afrastering afblijven he?

OMG wat grof zeg. Hoe heeft die vader dat in zijn kop kunnen halen....
Gelukkig zulke erge dingen nog nooit meegemaakt en hoop dat het ook nooit gaat gebeuren.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:08

Pfff klinkt zo bekend. Onze paarden staan vlakbij een bootjes route. Dus veel van die mensen gaan die paarden na een tijdje als die van hun zien. Ik heb nu in het nederlands, duits, frans en engels opgehangen dat het verboden is de paarden te voeren en dat zij dood gaan van extra voer.

Maar nog niet zo lang geleden trof ik in (!!) het weiland een meisje aan met een volle doos suikerklonkjes -:(- Zij wilde het veulen aaien maar die kwam niet naar haar toe. Nee gek he?! GRRRRR! Eerst dat meisje maar eens zeer onvriendelijk het weiland uitgezet en toen de moeder, die bij het hek stond, uitgelegd dat er bordjes hangen dat je het weiland niet mag betreden en de paarden niet mag voeren. Lang verhaal kort, moeder vond het onzin en werd zelfs boos op mij want vroeger voerde zij ook altijd alle paarden en was er nooit eentje dood van gegaan. Toen heb ik het meisje maar een mars aangeboden die ik nog in mijn jaszak had zitten en gesmolten was en waar een mengelmoesje van hooi en biks aan zat. Vroeg de moeder al briesend of ik haar dochter wilde vergiftigen.

Geloof niet dat ze begreep wat ik er nou duidelijk mee wilde maken := Ik heb ze daarna in ieder geval niet meer gezien.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:11

chamion schreef:
OMG wat grof zeg. Hoe heeft die vader dat in zijn kop kunnen halen....
Gelukkig zulke erge dingen nog nooit meegemaakt en hoop dat het ook nooit gaat gebeuren.

Ik snap ook niet dat ouders het allemaal maar oké vinden als hun kinderen zomaar palen van een weiland beginnen los te trekken. Wat gaat er dan in je hoofd om? "Oh wat leuk, kijk ze nou bezig zijn" ? :roll:

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:17

kennis van mij had gelijkaardig probleem en heeft nu omheining van gaas aan de kant van de ongewenste bezoekers gezet. 2 meter hoog. Dat hielp wel.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:21

Jeetje.. Wat een stelletje aso's zeg! Ik zou indd nog meer dingen er aan doen. Op de hoop dat ze er nu wel bij uit de buurt blijven!

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:27

Misschien in plaats van een bordje met 'niet voeren aub' een bordje met 'dit paard niet voeren want hij is allergisch voor *weetikveel gluten of zoiets wat overal in zit* en krijgt speciaal voer en als u hem iets anders geeft gaat hij dood'

Die heb ik in de buurt wel eens gezien, geen idee of het waar was of niet maar het lijkt me dat dit alle goedbedoelende mensen wel tegen houdt

Wel vervelend zeg

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:32

wij hebben ook n camping met ook dezelfde problematiek, wij hebben het als volgt opgelost de grote trekpaarden bij de camping daar hebben ze ontzag voor door hun voorkomen, de shetten aan de kant waar toezicht op zit. En mijn schoonzus die altijd flipt als er iemand aan haar paard zit die heeft een aparte wei.Met een serieus hekwerk.
zelf zit ik er niet zo mee.... ik pas gewoon mijn voer op het camping seizoen aan is het hoogseizoen dan gaan alle paarden op de onbereikbare weide en is er ook geen probleem *\o/*

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 11:24

Bedankt voor veel tips, grappige oplossingen en associale verhalen x'D

Meer stroom op het draad zetten is geen oplossing omdat het hoogst haalbare voor schrikdraad er al op staat.
We hebben/hadden er een hek voor het draad staan met aan de zijkant zo'n hekdeur dat lijkt op de ingang deurtje van een kinderboerderij met een slot er op. Nu was dat slot op een gegeven moment versleten en hadden we het deurtje gewoon los staan. In die tijd kwam er niemand bij de paarden omdat er nog ruim een meter loop ruimte om was waar mensen niet in konden. Op een gegeven moment is dat buitenste hekwerk vernield met schapengaas en dat deurtje in de sloot gegooid.

Ik heb ook wel een groep kinderen aan de deur gehad die vroegen of ze op mijn paard mochten rijden en toen ik mijn paard terug zette in het weiland dat er dan opeens 3 meisjes staan of hun er ook even op mogen >;)