pvc buizen ..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetesmee

pvc buizen ..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 23:05

Hoi hoi,
Ik zit met een vraagje. Ik en mijn vriendin rijden nu al weer een hele poos bij stal noordijk. Helaas vlak voor dat wij hier kwamen heeft hij bijna al het hindernis materiaal weg gedaan. Nu ben ik gek op springen en rijd ik ook 2 paarden die dit enorm leuk vinden en goed kunnen. Omdat de eigenaar van de stal niet veel te besteden heeft zijn wij opzoek naar goedkopere alternatieven. Staanders kunnen wij makkelijk zelf maken. Maar balken zijn vaak heel duur. Zou je balken van pvc buizen kunnen gebruiken ? Gewoon de juiste lengte en doorsnede pakken ?
Als iemand trouwens in de achterhoek nog weet waar je goedkoop iets van balken kunt kopen laat het me weten !
Bedankt alvast!

:evaw:

Caily

Re: pvc buizen ..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:07

Ik denk persoonlijk dat je niet heel blij wordt als jouw paard op een pvc buis gaat staan...

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 23:09

Wij hebben zelf pvc buizen. Niet en trouwens, ze zijn iets dikker en zwaarder. Super ideaal, lichtgewicht, geen verwondingen als je paard er tegenaan stoot enz. Het enige nadeel is dat je niet kan springen met wat wind. Dan worden je buizen van de staander geblazen. Dit is op te lossen met iets ronder gevormde lepels, waar je buis strakker in ligt.
Maar dat kan weer als nadeel hebben dat de balk blijft liggen op de hindernis en je paard deze kapot trapt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:15

Heb je enig idee hoe duur PVC-buis van 7,5 of 10 doorsnede is, per meter?
Binnenafvoer, 7,5 doorsnee: 4,63 per meter ex BTW
HWA, 10 cm: 6,20 per meter ex BTW

Simpel tuinhout zou wel eens goedkoper kunnen zijn ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:23

Lange houten palen bij de gamma of praxis zijn goedkoper. Vorig jaar het springmateriaal hier weer helemaal aangepast en met hout was ik goedkoper uit.
Wij hebben trouwens ook div. palen van p.v.c ze zijn wel lekker licht.
Een aanrader is om dan 6 of meer cavaletti "s te maken.Daar heb je meer aan omdat je dan ook b.v aan de longe kan springen.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:38

Kijk of er een boer in de buurt zit die landbouwplastic heeft waar pvc buizen inzitten. Deze zijn 1,5 meter lang en zijn dikker dan de gewone pvc buizen. Deze zijn gratis!!!! Ik gebruik ze ook. Ideaal!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:44

Zoek voor de gein eens op marktplaats. Daar kun je vrij goedkoop balken krijgen. Je zult ze hooguit misschien zelf moeten schilderen. Volgens mij veiliger en goedkoper dan PVC.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:19

Kala schreef:
Zoek voor de gein eens op marktplaats. Daar kun je vrij goedkoop balken krijgen. Je zult ze hooguit misschien zelf moeten schilderen. Volgens mij veiliger en goedkoper dan PVC.

Heb op marktplaats gezocht op spring materiaal maar dat is vaak veel te ver weg..

Bedankt voor alle tips! Ga van de week waarschijnlijk eens langs bij de gamma ofso.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:23

Je moet ook niet zoeken op springmateriaal, maar gewoon op weidepalen. Die heb je ook in volkunststof, rotten niet weg en hoef je dus ook niet te schilderen.
PVC NOOIT aan beginnen, als je paard een balk breekt (en dat gebeurt best snel) kan hij zich lelijk verwonden aan de zéér scherpe punten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:24

detos240 schreef:
Kijk of er een boer in de buurt zit die landbouwplastic heeft waar pvc buizen inzitten. Deze zijn 1,5 meter lang en zijn dikker dan de gewone pvc buizen. Deze zijn gratis!!!! Ik gebruik ze ook. Ideaal!

1.5 meter is wel heel smal voor een groot paard, een shetlander is anders natuurlijk.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:29

friesam schreef:
detos240 schreef:

1.5 meter is wel heel smal voor een groot paard, een shetlander is anders natuurlijk.

Wij rijden idd met grote paarden en een grote e pony. 1,5 m gaat m dus echt niet worden.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 14:29

Ik ga even op marktplaats kijken ! Bedankt voor je tip dubbeldun !

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:38

DubbelDun schreef:
Je moet ook niet zoeken op springmateriaal, maar gewoon op weidepalen. Die heb je ook in volkunststof, rotten niet weg en hoef je dus ook niet te schilderen.
PVC NOOIT aan beginnen, als je paard een balk breekt (en dat gebeurt best snel) kan hij zich lelijk verwonden aan de zéér scherpe punten.

Als je de buizen uit landbouwplastic hebt kan dat niet die zijn veel dikker dan de gewone pvc buizen

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:39

friesam schreef:
detos240 schreef:

Leer je wel goed sturen met je paard!.
Ik gebruik ze voor pony's tot 1.25 cm

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 21:54

We gaan waarschijnlijk van het weekend een tiental balken ophalen ! Bedankt voor alle tips

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:44

detos240 schreef:

Deze gebruik ik ook als hindernisbalken. Twee van deze buizen met in het midden een oude weidepaal, vastgeschroefd met een paar schroeven om de buizen tegen elkaar te houden.. Met goedkope witte tape van de Action heb ik er grijs/witte balken van gemaakt.