Paarden verzorging.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebilly

Paarden verzorging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 22:22

Hallo

Op zich weet ik heel weinig van paarden en hun verzorging.
Mijn dochter heeft een eigen paard. Dit paard heeft altijd bij anderen op stal gestaan.
Door omstandigheden bij de laatste stal is het paard met spoed naar huis gekomen.
Een paddock gemaakt. Morgen worden er palen voor 1 hectare land gehaald waar op ze kan grazen.
In de nabije toekomst een weide maatje.
Nu hebben wij on enigheid over de verzorging van het paard.
En wel over de volgende punten.

S morgens een uur eerder opstaan om je paard brok hooi en vers water te geven.

Dit is volgens haar belachelijk.

Iedere dag mest ruimen uit de paddock waar ze nu tijdelijk in staat.

Dit vind ik omdat mest trekt vliegen aan. Het paard heeft last van zomereczeem heeft een eczeem deken op enz.
Alleen zij heeft echt veel last van die steek vliegen.

Dat is voor mij de reden dat er iedere dag mest geruimd word.

Ook dit is onzin.

Ook de omgeving en de paddock iedere dag even na lopen op zaken die boven water komen die we door het hoge gras over het hoofd hebben gezien of die door het plattrappen van de grond naar boven komen.

Gebeurd gewoon niet.

Ik vind dat het geen ik opgenoemd heb ook bij de verzorging van een paard horen.

Wat vinden jullie.

lizet_lara

Re: Paarden verzorging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:25

dat hoort er gewoon allemaal bij hoor :j het klinkt een beetje alsof ze geen zin heeft om voor het paard te zorgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:28

Mest uit de paddock ruimen zorgt ervoor dat de paddock niet dichtslibt. Mest die niet wordt opgeruimd zorgt ervoor dat er een laag in de paddock ontstaat waar het water niet doorheen kan. Met als gevolg dat het in de winter een grote modderpoel wordt.

De vraag is: wiens paard is het? Als dochterlief te beroerd is om een poot uit te steken om eerder te voeren en mest op te ruimen, is ze misschien het paard niet waard.

Ik zou een ultimatum stellen. Of ze gaat zich meer om het dier bekommeren, of hij komt te koop te staan zodat hij een baasje krijgt die wel bereid is om voor het dier te zorgen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-06-14 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:29

Hoort er idd bij. Als de mijne alleen in de bak staan ruim ik 2 keer per dag mest

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:29

Heel normaal om te doen allemaal!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 22:35

In mijn ogen zijn de dingen die jij nu opnoemd de basis van verzorging. 's ochtends je paard checken hoe hij de nacht is doorgekomen, water bijvullen en voeren. Wat je zou kunnen doen is van te voren hooinetten vullen zodat deze alleen nog maar opgehangen hoeven worden, scheelt toch weer een paar minuten in de ochtend ;) en je paard heeft langer iets te doen.

Ik weet niet hoe groot de paddock is, maar het zou ook mijn voorkeur hebben om elke dag uit te mesten, nu is het nog droog, maar als het het vaak regent word de mest in het zand getrapt en heb je er veel meer werk aan om het schoon te krijgen. Dit hoeft natuurlijk niet per se 's ochtends.

De omheining zou ik idd wel elke dag checken, troep die uit de grond omhoog komt verwijderen wij niet, dan blijf je bezig en de wei is daarvoor te groot. Maar het is natuurlijk beter om het wel te doen.

Persoonlijk vind ik, het is jullie huis, jullie grond en je dochter mag in haar handjes knijpen dat ze haar paard aan huis mag zetten. Ze heeft maar te luisteren, maar ja ik heb geen kinderen dus dat is makkelijk gezegd, ze klinkt overigens als een typische puber. Besef wel dat als er een paard bij komt (wat voor het welzijn echt noodzakelijk is) er ook meer werk is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 07:21

Brok voeren hoeft 's morgens niet per se, meeste paarden hebben aan 1x per dag een kilo meer dan genoeg.
Hooinet 's avonds al vullen om 's morgens op te hangen kan prima, en twee watertonnen neerzetten die 's avonds gevuld worden kan ook. Dan is dochterlief met 5 minuten klaar. Want vooral dat vroeg opstaan zal wel een probleem zijn, denk ik zo ;)
Verder is het idd heel normaal om mest te ruimen uit de paddock, en ik ken er zat die dat bij 1 ha weiland óók uit de wei ruimen, dus dan komt ze er nog genadig af :D
Omheining nalopen doe ik ook niet dagelijks, maar 1x per week en na bv zware wind of storm (daar kan schriklint van breken) doe ik dat altijd wel even. Als ze te lui is om te lopen, is dat een leuk klusje om te paard tijdens met warmstappen of droogstappen te doen.

Als ze dat nog steeds te veel werk vindt, is de suggestie van Cassidy een hele goede: zet hem dan maar te koop. Scheelt ook nog eens de aanschaf van een tweede paard of pony.

Hillebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 09:55

Dank jullie wel voor de antwoorden en suggesties.
Ik ga eens een manier zoeken om het haar aan het verstand te brengen dat hetgeen ik vraag om te normaal is en bij de verzorging van het paard hoort en niet alleen poetsen en rijden.

VanessaSH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:27

Ik vind het ook gewoon normaal, het hoort er toch echt bij!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:31

Klinkt me bekend in de oren, veel ( niet alle) jonge puber meiden willen wel de lusten maar niet de "lasten" van een paard, mest opruimen? JAKKES :( das vies..... -O-

Zou inderdaad even goed vertellen dat bij de lusten ook de lasten horen en anders inderdaad weg met de pony, voor je het weet sta je zelf te scheppen elke dag!

Hillebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 12:18

Hier mag een slotje op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:29

Als er niemand mee reageert zal het topic zoetjes aan wegzakken. Heeft je dochter inmiddels de geest gekregen of staat het paard te koop?

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:41

Wat je opnoemt lijken me hele normale dingen die bij het huisvesten van een paard horen.
En als paarden eigenaar ben je daar verantwoordelijk voor en als jou dochter dat is dan is het haar verantwoordelijkheid vind ik.

Het lijkt er idd op dat ze er zelf geen zin in heeft om te doen, ik zou hier duidelijke afspraken over maken!!
Succes *\o/*

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 16:55

Waarom mag er een slotje op? Is het opgelost?

Een uur vroeger opstaan vind ik wel wat overdreven. Ik heb er hier meer te voeren elke ochtend en ben binnen tien minuten klaar.
Mijn dochter is doordeweeks niet thuis en daarom voeren wij. In de vakantie's en de weekends doet zij het. Dat is hier vanzelfsprekend en ze doet het ook graag zelf.

Hillebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:26

Dank zij jullie reacties wist ik dat ik het gelijk aan mijn kant had en twijfelde ik niet aan me zelf meer.
Ben dus duidelijk naar haar geweest en het begint ze vruchten af te werpen.

Het mest ruimen heeft zich opgelost.
Ben het zelf gaan doen. Het paard is een merrie. Ze was hengstig aan het worden.
Had ik zelf niet door. Was aan het ruimen iedere keer tegen me aan duwen tussen mij en de kruiwagen gaan staan. Was haar zat en duwde haar weg. Het scheelde 50 cm of ik had een flinke klap voor me been gehad. Haar een zeer grote mond gegeven en ze liep angstig weg.
Nu heb ik dus gezegd dat ik het niet meer doe en ze het nu dus echt zelf moet gaan doen.
En gisteren tot mijn verbazing aan het mest ruimen.

Het hooi geven daar zijn wij beiden het nog niet overeens. in ieder geval staat ze geen 12 uur meer zonder hooi.

Ze doet het nu zo bij de laatste voerbeurt om 22.00 krijgt ze hooi.
S middags als ze uit school komt 14.00 uur nog een keer hooi.

Ben hier niet tevreden over maar ja ik weet het niet. Ze staat een of twee uur zonder hooi.

Ze heeft vijf voor beurten dus om 11.00 krijgt ze brok met Musli. Heeft ook te knabbelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:28

Is er een mogelijkheid om een slowfeeder te maken zodat ze wat langer over het hooi doet?

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:39

wat goed dat ze het nu beter doet!
jaajaa de verzorging hoort de bij :) ik zou zelf ook niet in mijn eigen poep willen staan :P

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:40

ik als puberdochter voer ook zelf sowieso s avonds s ochtends omdat ik al om kwart over 7 op de fiets moet zitten voert mn moeder nog wel eens en mest ook zelf stal uit 1x per week stal van 6x6 dus is dan ook nog niet super vies. een padock (met zand?) uitmesten is een zege ik weet nog wel dat ik iedere dag in het gras stond te scheppen drama!! inmiddels pak ik het slimmer aan, wel viezer maar sneller tuinhandschoenen aan en gewoon drollen met de hand in een emmer doen emmer legen in kruiwagen stuk sneller

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:42

Een mestboy is een uitkomst. Als de keutels zijn opgedroogd is het helemaal een fluitje van een cent, maar verse mest is ook goed te doen. Groter probleem wordt het als de drollen zijn stukgeregend.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:33

bettyvn schreef:
ik als puberdochter voer ook zelf sowieso s avonds s ochtends omdat ik al om kwart over 7 op de fiets moet zitten voert mn moeder nog wel eens en mest ook zelf stal uit 1x per week stal van 6x6 dus is dan ook nog niet super vies. een padock (met zand?) uitmesten is een zege ik weet nog wel dat ik iedere dag in het gras stond te scheppen drama!! inmiddels pak ik het slimmer aan, wel viezer maar sneller tuinhandschoenen aan en gewoon drollen met de hand in een emmer doen emmer legen in kruiwagen stuk sneller

Ben jij de puberdochter of ben je een puberdochter? :)

Twee uur zonder hooi is geen ramp. Een slowfeeder zou inderdaad uitkomst kunnen bieden. Het komt vast goed met de dochter. Voor haar zal het ook even wennen zijn.

Hillebilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 20:00

Cassidy schreef:
Is er een mogelijkheid om een slowfeeder te maken zodat ze wat langer over het hooi doet?

Vanmiddag op paddockparadijs gekeken. En zag daar verschillende slowfeeders.
Dit gaat er zeker komen.
Nu is het wel zo dat ze van de week het weiland op gaat de palen zijn gebracht en morgen lind halen en een stroomapparaat. Dan hoeft ze de komende tijd geen hooi gras genoeg.
Als het gras minder wordt dan het eerste wat ik maak is een slowfeeder.

De bovenstaande reactie is van een puberdochter. Niet mijn dochter.

Een mestboy meteen gekocht. Dus daar ligt het niet aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:41

In een weiland/graspaddock zijn er altijd plekken waar een paard altijd mest en als de mest niet wordt opgeruimt, zal het dier daar ook geen gras eten. Dat hoeft nog nieteens van je eigen paard te zijn, maar als er eerder paarden hebben gestaan kan dat gewoon voorkomen.
Als dit soort plekken er zijn, en je gemak wilt hebben van kort gras zodat je snel drollen kunt wippen, zul je er niet omheen kunnen om deze plekken te maaien. Anders is het keutels ruimen idd een gevecht tegen de grassprieten. Met of zonder mestboy.

Op dit moment staat het dier alleen. Op het moment dat er een maatje is, is het misschien wel zo eerlijk om niet alleen je dochter voor het mestruimen in te zetten maar ook de eigenaar van het maatje.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:14

Ik vind het er zeker bij horen! Ik ben 15 jaar en doe het ook altijd.ik moet het van 3 paarden en eeb ezel doen en dat is zelfs wat meer werk. Ik veeg ook en mest de paddock uit en de wei. Als je een eigen paard hebt moet je dat er ook voor over hebben en anders had ze geen eigen paard moeten kopen :)

Succes ! En hopelijk ziet zij ook snel in dat dezr klusjes bij een eigen paar/pony horen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:01

Hillebilly schreef:
Cassidy schreef:

Vanmiddag op paddockparadijs gekeken. En zag daar verschillende slowfeeders.
Dit gaat er zeker komen.
Nu is het wel zo dat ze van de week het weiland op gaat de palen zijn gebracht en morgen lind halen en een stroomapparaat. Dan hoeft ze de komende tijd geen hooi gras genoeg.
Als het gras minder wordt dan het eerste wat ik maak is een slowfeeder.

De bovenstaande reactie is van een puberdochter. Niet mijn dochter.

Een mestboy meteen gekocht. Dus daar ligt het niet aan.

ik geniet van dat lekkere koppie van ze als ik aan kom lopen met het ete :o