Biggenkruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaMoon

Biggenkruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:49

Beste iedereen!
Ik heb laatst op Bokt gelezen dat men zegt dat biggenkruid niet giftig of gevaarlijk is voor paarden maar dat forum is al sinds 2001 niet meer bekeken of beantwoord. Daarom zeg ik het nu maar weer!

Biggenkruid is wel degelijk giftig voor paarden! Net als voor ezels heeft biggenkruid een gif die in de spieren van de achterhand gaan zitten en hier een soort vlekken in de spieren en zenuwen maken (de spier of zenuw sterft daar af) Uiteindelijk lopen ze met hun achterbenen alsof ze een haan zijn, ze trekken hun achterbenen heel hoog op. Alsof het heel stijf is en alsof ze een haan zijn. Biggenkruid verwijderen, ik zou niet weten hoe. Maar dat paarden het niet moeten eten weet ik wel zeker! Er zit een stof in waar paarden en ezels verslaafd aan raken dus zet ze van de weide met biggenkruid. Je zou denken dat ze het gewoon lekker vinden en dat het geen kwaad kan maar dat is niet zo. Ze raken verslaafd en blijven het eten zolang het in de weide staat. Uiteindelijk als ze er lang en vaak genoeg van eten kunnen ze dus problemen krijgen!

Dus let er op! Ik ken mensen die een paard hadden en de zelfde klachten hadden maar de DA kwam er maar niet achter waarom. Dit paard ging gewoon de weide in en is uiteindelijk ingeslapen omdat hij niet meer kon opstaan doordat zijn achterhand niet meer werkte! Ik wil niemand bang maken ik wil jullie alleen maar waarschuwen hiervoor!

Anouk_H

Re: Biggenkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:52

Biggenkruid, nog nooit van gehoord.. Maar als ik het google zie ik allemaal paardenbloemen? Is dat wat biggenkruid is?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:53

Ook nog nooit van gehoord?
Heb je meer informatie? Zoals een plaatje ofzo?

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:55

Btw, even vergeten erbij te zetten.
Biggenkruid staat niet als giftig beschreven op internet maar is wel degelijk giftig. Het klinkt gek maar ik weet dat het giftig is omdat ik Bondi Vet keek op tv en daar een ezel wat met precies de zelfde symptomen als dat paard waar ik over vertelde, deze ezel at dit plantje en de DA in dit programma wist dat dit plantje giftig is. Dit plantje heb ik in de weide zien staan maar toen had ik deze aflevering nog niet gezien. Dus eigenlijk even logisch nagedacht, voordat je naar een DA of wat dan ook gaat als je paard zo gek loopt, kijk even of je dit plantje in de weide hebt staan! Het lijkt op een zonnebloem maar is hoger en ietsje groter. Zoek hem maar op op internet.

Druppie7711 schreef:
Biggenkruid, nog nooit van gehoord.. Maar als ik het google zie ik allemaal paardenbloemen? Is dat wat biggenkruid is?

Biggenkruid lijkt er op. Ik zoek wel even een duidelijk plaatje.

Mi_Amore schreef:
Ook nog nooit van gehoord?
Heb je meer informatie? Zoals een plaatje ofzo?

Ik zoek even een plaatje!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-06-14 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:58

Is biggekruid ook giftig als het gemaaid is een door het gemaaide gras zit als het gedroogt is dus als hooi of kuil en dan wordt gevoerd
Laatst bijgewerkt door wodant op 16-06-14 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 12:59

file:///Users/annaarents/Pictures/biggenkruid.jpg

Kopieer de tekst: file:///Users/annaarents/Pictures/biggenkruid.jpg
En plaats hem boven in je www balk.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-06-14 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:00

Laatst bijgewerkt door Monica72 op 16-06-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:00

Tessawodan schreef:
Is biggekruid ook giftig als het gemaaid is een door het gemaaide gras zit als het gedroogt is dus als hooi of kuil en dan wordt gevoerd

Dat weet ik niet zeker. Maar ik denk dat de stof dan minder werkzaam is omdat het plantje niet meer geworteld is.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:01

AnnaMoon schreef:
Tessawodan schreef:

Dat weet ik niet zeker. Maar ik denk dat de stof dan minder werkzaam is omdat het plantje niet meer geworteld is.

Oh oke bedankt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:11

Het is niet zo zwart-wit als hier wordt gezegd.

Wat door sommige planten (niet alleen biggenkruid, ook zuring en kweekgras lijkt het wel eens te hebben veroorzaakt) wordt veroorzaakt heet 'stringhalt' en lijkt een soort hanetred te zijn. Het lijkt ook niet de plant an sich te zijn, maar een mycotoxine (een toxine door een schimmel veroorzaakt)
http://en.wikipedia.org/wiki/Stringhalt

Ik kan in de medische literatuur zo snel 1 publicatie vinden, waarbij niet alle biggenkruid kennelijk toxisch bleek, wat eveneens op een schimmelinfectie en schimmel als dader lijkt te wijzen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18617211

Verder lijkt het vooral in warme droge landen voor te komen (Australië, Brazilië)

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:15

Zwart-wit zo is het zeker niet bedoeld. Ik vertel alleen wat ik weet en wat ik gelezen en gezien heb. Daarom waarschuw ik alleen voor dit oh zo gezellige plantje omdat het als het al door dit plantje veroorzaakt wordt dit heel veel kosten zouden kunnen besparen als je eerst de weide even onderzoekt voordat je, behalve als het noodzakelijk is, naar de DA of een osteopaat of iemand anders gaat. Verder is het aan de paardeneigenaar zelf wat hij of zij hiermee doet. En inderdaad ik had hanetred in mijn hoofd ja. Maar ik weet allemaal niet hoe al die medische dingen heten. Ga ik nog leren op mijn opleiding paraveterinair!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:25

Ik hoop dat je daar dan ook leert dat je geen ongefundeerde uitspraken moet doen.
Denken dat een plant minder giftig is als hij droog is -> lees je even in over JKK, zou ik zeggen.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:32

Ibbel schreef:
Ik hoop dat je daar dan ook leert dat je geen ongefundeerde uitspraken moet doen.
Denken dat een plant minder giftig is als hij droog is -> lees je even in over JKK, zou ik zeggen.

We zeggen niet dat het zo is maar het was een vraag van mij misschien wist ze het toevallig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:37

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat biggenkruid giftig is. Er zijn een aantal gevallen in warme landen bekend waarbij een schimmel die groeit op biggenkruid mogelijk de dader is - vergelijk het met atypische myopathie waarbij een schimmel op esdoornblad de dader zou kunnen zijn.

Echter! In tegenstelling tot atypische myopathie lijkt die 'biggenkruidvergiftiging' in Nederland totaal niet voor te komen. Ik heb er tenminste géén medische/wetenschappelijk literatuur over weten te vinden.

En ten overvloede: bangmakerij op vage internetsites is géén betrouwbare bron van informatie.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:38

Ibbel schreef:

Ik zeg alleen dat ik dacht dat hij MISSCHIEN minder giftig zou zijn omdat de boterbloem en sommige andere plantjes dit ook zijn. Dus voordat je meteen je oordeel over mijn opleiding verteld en voordat je meteen zegt dat ik zwart-wit schrijf denk even na over wat ik misschien zonder deze opleiding ook al weet. Aangezien ik op een groen school heb gezeten. En al jaren, en dan bedoel ik sinds ik kan lezen, ik boeken over de natuur lees en veel van mijn ouders en opa en oma geleerd heb over de natuur.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:42

Dus, je bron is een tv-programma waar ze in Australië een ezel behandelen die biggenkruid gegeten heeft?

En biggenkruid is hoger en groter dan een zonnebloem? Is dat dan zo een gigantische plant?

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:49

Erg jammer dat er meteen een discussie komt over dat ik niet gelijk heb omdat het niet te vinden is in de medische/wetenschappelijke literatuur en op internet. Wie zegt dat het altijd daarin gevonden moet worden? Wie zegt dat dit op internet moet staan? Iemand ooit van een boek gehoord? Iemand ooit van mond tot mond verhalen en wetenschappelijke weetjes gehoord? Ik praat niet zwart-wit, ik zeg alleen wat ik weet en het is aan jullie hoe jullie ermee omgaan en wat jullie ermee willen doen. Het enige wat ik bedoel te zeggen, let op dit plantje zoals je op meerdere plantjes moet letten. Als een paard hanetred heeft kun je misschien eerst even kijken of dit plantje toevallig in je weide staat. Als dit het geval is schakel dan ook gewoon de DA in om het zekere voor het onzekere te nemen. Ik kan niet zeggen dat bij elk paard die zo loopt het komt door dit plantje, maar dat het wel zo zou kunnen zijn. Tuurlijk, het kan een zenuw of een spier afwijking zijn. Of het kan iets anders zijn, maar het kan ook het plantje zijn als hij toevallig in je wei staat. En nogmaals, nee ik zeg niet dat het zo is ik zeg alleen dat ik dit gezien heb en dat ik toen een paard dit had, dit plantje in de wei stond. (nu nog steeds) En dit paard helaas is ingeslapen omdat de DA niks kon vinden. In dit geval zal het het plantje MISSCHIEN zijn geweest en is het dus erg jammer dat dit lieve paard is ingeslapen. Dus wil ik dit voorkomen bij andere mensen, daarom mijn waarschuwing. Het kan je een hoop kosten besparen als de dader in de wei staat EN dit door de DA is bevestigd. Dus AUB is het nu duidelijk waarom ik dit geschreven heb op bokt?! Het is altijd jou eigen beslissing wat je ermee doet en je moet zelf weten hoe je het doet. Alleen check je wei gewoon regelmatig, dan kun je het misschien ook verkomen als dit plantje toevallig in je wei staat. En laat het, ookal staat dit plantje er toevallig, ALTIJD checken door de DA!

Gini schreef:
Dus, je bron is een tv-programma waar ze in Australië een ezel behandelen die biggenkruid gegeten heeft?

En biggenkruid is hoger en groter dan een zonnebloem? Is dat dan zo een gigantische plant?

Hij is hoger en groter dan een paardenbloem en kan tot ongeveer 80 cm hoogte groeien. En mijn bron is dat een paard dit waarschijnlijk ook gegeten heeft en nu waarschijnlijk onnodig is ingeslapen. Maar nogmaals doe met de info wat je wilt. Kies zelf maar of je dit geloofd of niet. En tuurlijk, ik heb voordat ik dit op Bokt gezet heb eerst op internet gekeken. En in de planten boeken. Dus kies zelf wat je ermee doet, ik heb alleen maar gewaarschuwd dat dit plantje giftig is. De rest staat er omheen, de hoofdzaak is gewoon dat dit plantje giftig is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-06-14 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:52

Dit topic wordt gekker en gekker. Ik lees veel 'het kan' en 'misschien', maar in je openingspost zeg je toch stellig dat biggenkruid giftig is voor paarden.

Edit: eerder zeg je zonnebloem ipv paardenbloem, vandaar de verwarring.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:54

Gini schreef:
Dit topic wordt gekker en gekker. Ik lees veel 'het kan' en 'misschien', maar in je openingspost zeg je toch stellig dat biggenkruid giftig is voor paarden.

Edit: eerder zeg je zonnebloem ipv paardenbloem, vandaar de verwarring.

Sorry voor de verwarring van zonnebloem en paardenbloem. En weetje ik probeer alleen te waarschuwen dat dit plantje giftig is en ik vertel waardoor ik dit weet. De hoofdzaak is, het plantje is giftig voor paarden en ezels en je moet zelf maar weten wat je ermee doet. Ik geef er alleen een voorbeeld bij wat een symptoom is als een paard of ezel hier veel van eet zonder dat je dit zou merken of je weet dat ie het eet maar wist niet dat ie giftig is. Nogmaals doe wat je wilt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:17

AnnaMoon schreef:
Erg jammer dat er meteen een discussie komt over dat ik niet gelijk heb omdat het niet te vinden is in de medische/wetenschappelijke literatuur en op internet. Wie zegt dat het altijd daarin gevonden moet worden? Wie zegt dat dit op internet moet staan? Iemand ooit van een boek gehoord? Iemand ooit van mond tot mond verhalen en wetenschappelijke weetjes gehoord?

Alle wetenschappelijke literatuur staat op internet. In een database die pubmed heet. Als dit een bekend probleem was, zou hierover gepubliceerd zijn door dierenartsen.

Er zijn case reports uit landen van het zuidelijk halfrond gepubliceerd. Er is NIETS bekend over enige giftige component in de plant zef, het vermoeden is een schimmel, maar er is niet bekend welke schimmel dat zou zijn.

Er is NIET bekend of die mogelijke schimmel ook in koudere, nattere landen als Nederland voorkomt. En er zijn GEEN case reports uit koudere, nattere landen bekend.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:50

Ibbel schreef:
Alle wetenschappelijke literatuur staat op internet. In een database die pubmed heet. Als dit een bekend probleem was, zou hierover gepubliceerd zijn door dierenartsen.

Er zijn case reports uit landen van het zuidelijk halfrond gepubliceerd. Er is NIETS bekend over enige giftige component in de plant zef, het vermoeden is een schimmel, maar er is niet bekend welke schimmel dat zou zijn.

Er is NIET bekend of die mogelijke schimmel ook in koudere, nattere landen als Nederland voorkomt. En er zijn GEEN case reports uit koudere, nattere landen bekend.

Oeeeeeh, ben je zelf dierenarts dan?! Hoe weet die DA dan dat plantje giftig is als het niet op internet staat? Internet verteld niet alles. Er bestaat ook nog zoiets als boeken. Of zoiets als onderzoek. Ooit van homeopathie gehoord? Dat is dan zeker ook niet medisch verklaarbaar terwijl het WEL werkt. En dat mag je dan zeker ook niet als wetenschappelijk en medisch verantwoord en verklaarbaar zien. En dat staat zeker niet in de wetenschappelijke/medische literatuur?! Nee, misschien niet nee, maar het werkt wel! Dus nee, niet alles staat in de wetenschappelijke/medische literatuur op internet. En nee niet alles is wetenschappelijk bewezen, maar dat zegt niet of het waar is wat ik zeg. En dus staat niets alles in de wetenschappelijke/medische literatuur omdat eigenlijk nog maar heel weinig bewezen is, maar wel opgemerkt kan zijn! Leuk trouwens dat je dat eerste stukje in dik gedrukte letters hebt geschreven. Springt er echt uit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:57

Ik ben bioloog. Daar heb ik 7 jaar voor gestudeerd. Jij komt net kijken, dat geeft niet, maar echt, je zegt dingen met een stelligheid die niet te onderbouwen is.

En FYI: onderzoek wordt gepubliceerd, die publicaties komen in pubmed. Daarna wordt de consensus die op grond van meerdere publicaties uiteindelijk ontstaat in de leerboeken opgenomen.
De publicaties geven dus de meeste recente stand van zaken aan.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:05

Ibbel schreef:
Ik ben bioloog. Daar heb ik 7 jaar voor gestudeerd. Jij komt net kijken, dat geeft niet, maar echt, je zegt dingen met een stelligheid die niet te onderbouwen is.

En FYI: onderzoek wordt gepubliceerd, die publicaties komen in pubmed. Daarna wordt de consensus die op grond van meerdere publicaties uiteindelijk ontstaat in de leerboeken opgenomen.

Prima, weetje, het enige wat ik bedoelde met deze topic is om mensen duidelijk te maken dat als dit plantje al giftig is hun weide gewoon goed te onderhouden en dat bij dit plantje dit een symptoom is. Meer niet, dus jammer dat er een flinke discussie moet komen terwijl dat niet de bedoeling is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:13

Die discussie is wél nodig, want jouw bewering dat dit plantje giftig is klopt niet. Dat is dus bangmakerij zonder enige onderbouwing.

Overigens, weet jij 100% zeker dat jij biggenkruid in jouw wei had/hebt? Het stond in 2012 nog op de rode lijst en was dus tamelijk zeldzaam. Weet jij 100% zeker dat je geen stijf havikskruid in je wei hebt/had? Want dat lijkt er als 2 druppels water op.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:25

Ibbel schreef:

Fijn Ibbel, dat je wat duidelijkheid schept :-) in dit verhaal wat ongetwijfeld goed bedoeld is maar niet onderbouwd een verkeerd eigen leven kan gaan leiden hier en verder op internet.