Als je zelf een stal zou kunnen bouwen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Als je zelf een stal zou kunnen bouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:50

Ik lees heel veel topics over ontevredenheid van de stalling van je paard, je paard verplaatsen, de faciliteiten zijn niet goed, ...

Ik was gewoon eens nieuwsgierig: wat als je je eigen stal zou mogen/kunnen bouwen?
Hoe zou je stal eruit zien, wat vind je belangrijk, hoe zou je het aanpakken, ...?
Bv. stalindeling, welke faciliteiten, leuke ideeën, ...

Droom erop los! :-)

kimberly1995

Re: Als je zelf een stal zou kunnen bouwen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:53

Ik zou een stal willen niet ver van het strand en van een bos.
Aan de weg een mooi groot huis en daarachter dan een gebouw:
Binnenbak en dan aan weerszijden stallen met een aantal poetsplaatsen er tussen.
Daarnaast een ander gebouw voor hooi, stro en andere opslag.
Naast de stallen een aantal paddocks, longeercirkel en stapmolen.
Achter de stallen een mooie buitenbak en dan daar achter, links en rechts van de stallen lekker grote weides waar de paarden dagdelen/de hele dag buiten kunnen staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:02

Een gigantisch PP met op elke hoek een voerautomaat. Iedere keer even wat eten en dan weer lekker een stukje wandelen op weg naar de volgende portie. Net als in de natuur. Onderweg een keer een heuveltje om de bilspieren te trainen, en gewoon wat plekken waar ze even gestimuleerd worden om op te letten. Voldoende schuil mogelijkheden, altijd droge voeten en een extra voerautomaat voor paarden met andere behoeften.

Voor de ruiter een goede buitenbak, gezellige kantine met educatieve leeshoek,af en toe info avonden, beveiligde zadelkast, en als het even kan mooie uitrijmogelijkheden. *droomt verder*

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:05

Ik heb het nu al behoorlijk perfect. Ik verzorg en rijd de paarden van een ander, ze huurt een stal (2 boxen, ruimte zat voor spullen, extra schuurtje voor hooiopslag en afdak voor de 2 wagens die we hebben). De staldeuren van de boxen grenzen aan een van de 2 weides, en de andere weide is groot, onderverdeeld in 3 weides en een bak en iedere weide heeft schaduwplekken.
Het enige wat ik nog mis is een toilet en warm water, maar dat laatste kan opgelost worden met een waterkoker.
Het hoeft van mij allemaal niet zo perfect te zijn. We hebben een heerlijk rustige plek, zitten in 5 minuten op een ruiterroute en zijn in 20 minuten bij de ponyclub/rijvereniging en de kosten zijn laag. Niets meer aan doen!

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:10

een stal met 2 binnen en 2 buitenbakken. Hele ruime stallen, allemaal met luik om naar buiten te kijken. Tussen elke stal een eigen poetspaats voor het paard in de stal daarnaast. En kastjes met de grote van een gewone deur. Ook wil ik weide en zandpadocks. 3 longerbakken omdat het daar altijd verschrikkelijk druk is. Oja en nog 3 spuitplaatsten met warm en koud water. Met daarnaast 3 solarium plekken.
Geen stampmolen, dat moet je zelf maak doen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:52

Gaan we uit van onbeperkt budget (en geen werk voor mij xD )?
Dan is het een stalgebouw met ruime stallen, 12 boxen in totaal, wasplaats en ruime zadelkamer. Daaraan een binnenbak van 20x40 met daaraan een mooie ruime paddock. Binnenbak + paddock dienen als plekje voor de paarden overdag, dus dan kunnen ze mooi schuilen mochten ze dat willen (heb nogal een koukleum). In die ruimte water en voer op verschillende plekken, hooi wordt onbeperkt gegeven in slowfeeders.
Daarnaast een gedraineerde buitenbak van 20x60 en een cross/springtuin en een weiland natuurlijk. En in het bos voldoende uitrijmogelijkheden voor ruiters en menners. Mooie loods voor de menwagens.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:08

Een gebouw met ruime, lichte stallen met zo'n deurtje dat de paarden buiten kunnen kijken.
Een binnenbak die deels onder de grond ligt (kan dat?) Zodat je er een paddock paradise heuvel overheen kunt maken. Een goede grote buiten rijbak. Lekker veel weides met schuilstalletjes. En in een rustige bosrijke omgeving :)

Ergen tussenin ook nog een gezellige kantine. Poetsplaatsen, grote zadelkasten die goed beveiligd zijn. Heel lief leuk en vriendelijk personeel en heel erg leuke klanten en paarden :)

Ik denk dat ik dan wel optimaal gedroomd heb!
(Oh en een schema of groepsapp wanneer iedereen gaat rijden, zodat je samen buiten kunt rijden of lekker rustig alleen kunt trainen in de bak)

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:13

Waar we nu wonen vind ik het perfect.
6 stallen en wei aan huis.
Het enige wat ik mis is een rijbak maar deze komt volgend jaar.
De wei zijn de nu helemaal naar onze wens aan het maken.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:25

Aan huis het liefst.
Enkele stallen zo'n 5 ofzo. Ruim en Licht en Luchtig. Daaraan vast een ruime binnenbak 20*60 zodat er een springparcour in past. 1 Spuit/Poetsplaats met warm en koud water. Ruime zadelkamer en apart hok niet groot voor wasmachine en eentje voor voer. Daarnaast een kleine gezellige kantine voor wat te drinken en verwarming. Daarnaast nog een schuur voor hooi/stro/vlasopslag, trailer/vrachtwagentje, Menwagen(s) en andere materiele benodigdheden. Buiten een fatsoenlijke buitenbak ook 20*60 ongeveer, longeercirkel voor als ik die nodig vindt. 2 Paddocks met schuilstal. Ongeveer 1 hectare wei met vele drinkplaatsen. Daarnaast een stukje van de wei ombouwen tot crossterrein met hindernissen en kleine galopbaan. Niet te ver van het bossen waar je een zeker een uur weg kunt blijven.

Zoveel mogelijk de paarden buiten en de stallen alleen gebruiken wanneer het nodig is. Voldoende hooi en aanpassingen zoveel mogelijk als nodig is voor de paarden naar mijn wens.
Hoezo veel eisen aan mijn droomstalling. :o
Ideaal voor mij en mijn goede paardenvriendin.
Laatst bijgewerkt door Moonlight17 op 15-06-14 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:48

haha ik had het er net nog over met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard
zij als staleigenaar en ik als trainer/groom/kamikaze piloot

voor onszelf
1 unit met 10 boxen van 3x4.5 (waarvan 2 voor Armani en Guess)
een uitrijbare wand ertussen
een spuitplaats met warm/koud water
direct vanuit het huis te betreden
aan alle boxen zit een uitloop van 10x10 op zand
een grote paddock (20x30) om de paarden zadelmak te maken,
te grondwerken, te longeren, los te gooien ect ect
een agterberg rijbak van 20x60 met springmateriaal
een kastenkamer/zadelkamer met wasmachine die op slot kan

een opslag unit met hooi, vlas, voer (voor de eigen paarden) shovel, sleep ect.

en dan nog kleinschalig pension, die wat verderop, op het terrein ligt
6 paardenboxen van 3x4
longeerpaddock 15m doorsnede
2 paddocks van 20x20 voor in de winter (3 om 3 vaste groep)
20 x 60 agterberg rijbak met springmateriaal
kastenkamer met wasmachine, koelkast en een aparte WC
wij zetten buiten en voeren in de ochtend, zelf uitmesten en onderling binnen zetten.

gedeeld 8 hectare weiland, paarden zoveel mogelijk samen tenzij het een hengst of dekkende ruin is.
Pensionpaarden en onze eigen paarden staan gescheiden van elkaar.
paarden staan het hele jaar door buiten. in de winter van 8 tot 5 en in de zomer 24/7

Laura woont in het huis met haar vriend en ik woon boven onze eigen/trainings paarden in een appartement. *D

leefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:44

Ik moet zeggen dat ik het thuis al enorm goed heb, ik heb ruime stalling aan huis, achter mijn huis om precies te zijn. Met zadelkamer, poetsplek en hooi/stro/voer opslag.
Tegenover mijn huis heb ik een weide van 4000 m2 en ik woon vlakbij het strand en bos.
Er is plaats om te longeren en te rijden in het korte gras, ik woon praktisch naast de manege en overal om mij heen (buren, overburen) hebben ook allemaal paarden met rijbakken waar wij kunnen rijden wanneer we willen.
Als ik nou echt heel veel geld zou hebben zou ik zelf ook wel een eigen rijbak willen hebben maar zoals ik hierboven heb geschreven is dat eigenlijk niet nodig. Maarja als ik toch veel geld heb is dat wel een leuk extraatje.
En een paardenvrachtwagen is ook wel handig.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:51

Gypsy schreef:
Een gigantisch PP met op elke hoek een voerautomaat. Iedere keer even wat eten en dan weer lekker een stukje wandelen op weg naar de volgende portie. Net als in de natuur. Onderweg een keer een heuveltje om de bilspieren te trainen, en gewoon wat plekken waar ze even gestimuleerd worden om op te letten. Voldoende schuil mogelijkheden, altijd droge voeten en een extra voerautomaat voor paarden met andere behoeften.

Voor de ruiter een goede buitenbak, gezellige kantine met educatieve leeshoek,af en toe info avonden, beveiligde zadelkast, en als het even kan mooie uitrijmogelijkheden. *droomt verder*

Hier sluit ik mij bij aan. En op maximaal 10 km van mijn huis :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:01

We zijn onderweg met ontwikkelen van een PP. We mogen een nieuwe stal zetten en die houdt ik lekker simpel. Wil eigenlijk de helft van een nieuwe schuur indelen met een opfokschot maar wel verplaatsbaar zodat ik die groter en kleiner kan zetten. Andere kant opslag en eventueel een noodstal kunnen zetten voor als er eentje ziek is en moet blijven. Heb al 2 schuilstallen, 3de komt er nog aan. En dan dus nieuwe schuur voor opslag hooi en overdekte poetsplaats en buiten heb ik al een open poetsplaats. Piste hebben we al alleen buiten. Zat nog te grappen dat je eigenlijk zn groot doek over je piste moet kunnen doen die zo net als een luifel uitrolt en rest open en dan weer weg doet als je klaar bent;) Automatisch maar dat is gewoon grappen. Verder ben ik een wandelpad voor paarden aan het aanleggen nog en daar wil ik zelf iets bij hebben om overheen te rijden soort trail park waar je alles tegen komt en de paarden ook gewoon kunnen lopen:) Ideeeen genoeg..maar kost ook zoveel geld en tijd dat het even duurt hier om het waar te maken. We hebben totaal 2,7 hectare grond en is nu 1 weide klaar en 2 andere stukken komen er dit najaar aan en dan bos perceel is te nat en wil ik een pad doorleggen.

Water voorziening heb ik net 2 vorstvrije waterbakken gekocht dat nog aanleggen en voer voorziening ben ik voor 4 paardjes nog aan het uitdenken. Heb 2 minis en 2 grote..voer nu in grote bak...nog lastig hoe verder.want vind het rot vullen. Dus straks in nieuwe stal laat ik balen er dicht in de buurt liggen schuif ik ze steeds naar luik en kunnen ze altijd eten. Er zitten veel vliegen, muggen, dazen en helaas teken hier..daarom wil ik dat binnen koel staan ook zo graag. Kunnen ze zelf kiezen.

Dus ik vind het al perfect. En is aan mijn huis. Enige wat ik mis is als ik langere ritten wil doen een drukke baan moet rijden meteen aan huis. Fiets pad wordt daar hopelijk nog aangelegd is in ontwikkeling dan durf ik al meer en kan ik uren de bossen in:)

Dus ik klaag niet. ben onderweg maar heb tijd tekort en geld te weinig;)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:36

Oh leuk! Heb als ik kind was zeker 100-den grondplannen zitten tekenen van hoe ik mijn ideale stal zag :')

Aantal stallen maakt niet echt uit. Zeker 3 voor mezelf. Mogen zeker pensiongasten zijn, vind ik erg gezellig. Werk maakt mij ook niet uit. En zo een accomedatie zou ik ook niet enkel voor mezelf willen...
Maar ook niet te veel zodat je niet met 10 in de bak zit zeg maar. Max 15 boxen lijkt mij ideaal.

Luchtige stallen 4x4 met binnen en buitenluik. Dagelijks uitgemest en dik bijgestrooid
Buitenluik moet onderaan open kunnen. Zodat ze allen uit buitenloop hebben van ongeveer 4 op 6m.
Verschillende grote winterpaddock's, aansluitend op de staluitloop. Ook met een ingang vanvoor indien je daarlangs je paard wenst uit te halen.
Grote gedraineerde weides allen met schuilstal, automatische drinkbakken. Houten omheining. Aantal weide's afhankelijk van aantal stallen. Paarden in groepjes van 2 tot 4. Groepen samenstellen naargelang de paarden hun karakters.
Paarden op rust of jonge paarden kunnen buiten blijven dag en nacht. Of indien de eigenaar dit wenst
Overdekte longeercircel met goede bodem
Stapmolen ook overdekt, met een goede stevige zandbodem. Zo kunnen onbeslagen paarden ook in stapmolen indien gewenst.

Binnenpiste aansluitend op de stallen, goede bodem 20x60. Met spiegels. Veel natuurlijke lichtinval.
Buitenpiste 40x80, supergedraineerd, goede bodem. Springmateriaal aanwezig en verlicht in de avond.
Beiden dagelijks gesproeid en gesleept uiteraard.
Rond de buitenpiste en weide's galopbaan, zodat je ook kan gaan wandelen met een niet verkeersmak paard of galopstraining geven.
Unit aaneensluitend met het stallengebouw voor voer en hooi/stro. Zodat je tijdens gietende regen niet per se met hooi en stro door de regen moet.
Verschillende wasplaatsen warm en koud, met solarium.
Voerbeurten zou ik echt een hobby van maken voor elk paard het ideaal rantsoen samen te stellen.
Hooi verschillende keren per dag. Hoeveelheden afhankelijk van paard tot paard.
Kwaliteits krachtvoeder aangepast aan je paard.
Dit alles uiteraard op wandelafstand van bos en strand :D

Dit was wat ik toen zo wat in mijn hoofd had en nu nog steeds. Wat ik nog zou toevoegen is een aquatrainer en een kleine gezellige kantine die niet aan de paardenstallen hangt, indien we een bbq of feestje geven
:$ :$ :$ :$ :$ Zucht, blijven dromen :-)
edit en natuurlijk woon ik op het terrein.