Waar gaan we de containerstal zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Waar gaan we de containerstal zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:42

Dit soort topics vind ik zelf altijd nogal lastig. Zie maar eens een voorstelling te maken van een situatie bij een ander waar je totaal niet bekend mee bent.

Ga het toch proberen voor te leggen.

Huidige situatie:
We hebben een schuur met een grote en een kleine stal daarin. We hadden één paddock met schuilstal maar deze paddock is nu in tweeën gedeeld.

Op dit moment hebben we een Shetlander ruin, en twee kleine Welshjes , een ruin en een merrie.
Verder hebben we twee paarden, een ruin en een hengst. Voor de hengst is de paddock in twee delen gemaakt want hij kan niet bij de ruin en al helemaal niet bij de merrie uiteraard.

Hengst en Shetlander staan nu in een paddock zonder schuilgelegenheid. Als het weer slecht wordt kunnen ze uiteraard ten alle tijden naar binnen.

De twee paarden zijn hier alleen samen als het vakantie is. Anders staat er één op de manege bij school. Dat is afwisselend de ruin en de hengst.

Nu komt er een derde paard bij, weer een hengst. We weten niet of hij met de grote ruin samen gaat kunnen dus we gaan uit van het scenario dat dit niet het geval is. Voor hem komt er een nieuwe paddock waarbij hij als schuilstal één van de stallen in de schuur krijgt.

Er komen twee maanden zomervakantie aan en dan zullen alle drie de paarden thuis zijn.

Mijn dochter heeft een containerstal besteld want als ze alle drie thuis zijn zal er toch een stal bij moeten. Deze stal heeft twee boxen. Maar waar zetten we die? Daar zijn we dus niet over uit.

In de paddock waar nu de hengst staat is een optie maar die paddock is 13x19 en dat wordt dan wel een kleine paddock. Voordeel is wel dat hij dan ook een schuilstal heeft.

In de wei zetten wil zeggen dat de paarden in die wei schaduw hebben van die stal en eventueel daar een inloopstal hebben.

Half paddock/half wei kan ook nog maar dan moet er een draad tussen en dat is niet handig met uitmesten.

Waar zouden jullie die stal plaatsen? We kunnen hem ook nog zo zetten dat hij via de paddock de stal in kan maar de stal geen plaats in neemt op de paddock maar alleen van de wei.

Snap het als jullie het niet snappen :D

Polly
Moderator Algemeen

Re: Waar gaan we de containerstal zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:05

misschien een hele domme vraag maar waarom laat je de hengsten niet castreren of zijn ze voor de dekdienst?
Dat scheelt je een hoop apart zetten en misschien is een locatie voor de stallen dan wel veel makkelijker gevonden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:12

*leest terug* Nee, er staat niets over de vraag of de hengsten gecastreerd zouden moeten worden of niet.

Vast een goedbedoeld advies maar niet de vraag dus ik weet niet goed waar dit niet relevante advies vandaan komt?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:29

Waarschijnlijk onder het mom van 'dan kunnen ze allemaal bij elkaar'

Hmmm lastig percy... half om half doen? lopen de shet, de welshjes en de ruin bij elkaar? zo ja dan zou ik er één als schuilstal doen voor de paarden die samen kunnen en voor de hengsten allebei apart schuilmogelijkheden creëren. Word wat lastiger met uitmesten, maar als je handig uitmest heb je binnen 10 minuten een stal uitgemest en opgestrooid (incl het wegscheppen van natte plekken)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:45

Percy schreef:
*leest terug* Nee, er staat niets over de vraag of de hengsten gecastreerd zouden moeten worden of niet.

Vast een goedbedoeld advies maar niet de vraag dus ik weet niet goed waar dit niet relevante advies vandaan komt?

Omdat het me interesseerde misschien? Heb jaren lang zelf ook hengsten gehad en herken je dilemma. Maar blijkbaar is het een verboden vraag.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:49

ik heb het hop paint uitgetekent op mijn tabletpc zal het morgen als het internet van internaat terug aanstaat even hier neer zetten.
Er zijn wel genoeg schuilmogenlijkheden alleen als we de containerstal in de paddock van de ene hengst en de shetlander zetten dan missen ze natluurlijk ineens een stuk paddock.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:59

Polly schreef:
Percy schreef:

Omdat het me interesseerde misschien? Heb jaren lang zelf ook hengsten gehad en herken je dilemma. Maar blijkbaar is het een verboden vraag.

Hoe goed bedoeld ook Polly, het was gewoonweg de vraag niet. Heeft niets met een verboden vraag te maken maar wel met een niet relevante vraag,

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 23:03

Je kan de container wel degelijk half en half neerzetten. Als je dan een paaltje op 2m van de container afset en van daar uit een draad spant met een handvat, kan je tijdens het uitmesten de onderste draad 'verwijderen' en zo onder de draad door lopen naar de andere stal :j Dan hoef je niet helemaal om te lopen, want ik had het idee dat dat het probleem dan was?

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:41

Ik heb even en paint tekening gemaakt met hoe het er nu uitziet en wat de bedoeling is.
nu:
Afbeelding

dit is de bedoeling:
Afbeelding
die 1 2 en 3 zijn dus de opties voor de containerstal.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 18:20

JessAndHope schreef:
Je kan de container wel degelijk half en half neerzetten. Als je dan een paaltje op 2m van de container afset en van daar uit een draad spant met een handvat, kan je tijdens het uitmesten de onderste draad 'verwijderen' en zo onder de draad door lopen naar de andere stal :j Dan hoef je niet helemaal om te lopen, want ik had het idee dat dat het probleem dan was?

Dat zou inderdaad ook nog kunnen. Als we de stal helemaal in de wei zetten hebben we in die wei in elk geval een flinke schaduwplek. Maar dan hebben we weer geen schaduwplek in de paddock. En eigenlijk is het zo dat we hier in België de verplichting hebben van het bieden van schuilgelegenheid.

Zetten we hem in het geheel in de paddock dan wordt het meer een uitloopstal.

Ben nooit zo handig in het plannen en je verzet zo'n stal niet zomaar even.