Ik heb een weiland van ongeveer 50x50 (rood) met daaraan vast een paddock van 15x10 met in het verlengde daarvan een verhard stuk van 6x6 en daarnaast nog de inloopstal van 3,80x3,80 (geloof ik) (blauwe). Zie foto met mijn fantastische tekenwerk

Ik heb een veels te dikke Shet ruin van 6, een iets te dikke Welsh ruin van 6 met zomereczeem en een mooie slanke 2-jarige Gelderse hengst. Pony's staan op dieet en hebben dit jaar nog niet op het gras gestaan, wel onbeperkt hooi uit slowfeeders. Ze lijken eindelijk ietsjes af te vallen. Hengst staat dagelijks op het land, meestal in 2 blokken, zodat hij tussendoor toch nog bij zijn vriendjes staat. Verder staat het dus allemaal buiten en hebben ze vrije keuze tussen verhard, zand of stal met rubber bodem.
Nu het dilemma. Eigenlijk wil ik het spul meer ruimte geven. Ik heb namelijk het idee dat de pony's meer spelen en bewegen wanneer ze op het land staan (niet zozeer met de hengst, maar in het algemeen). Ze staan echter beiden op dieet en de Welsh heeft ook zomereczeem. Zonder gras lijkt hij het dit jaar echt geweldig goed te doen, geen jeuk en overdag zelfs de deken af.
- Graasmasker is echt geen optie voor mij: ik snap dat zit kan werken, maar ik vind het sneu om ze het middel om te kroelen, te spelen en hengst op zijn nummer zetten af te nemen.
-Paddock Paradise idee heb ik overwogen, maar mijn honden lopen heel veel in het weiland wanneer de paarden er niet in staan en dat is precies de ruimte voor ze om voluit te kunnen rennen en spelen en de bal te gooien. Daarnaast zal een track uiteindelijk ook grasloos worden en wordt het sprietjes-met-zand-plukken.
- Uurtje per dag in het weiland zetten heeft ook geen zin, dan wordt het alleen maar vreten en is het maar zeer de vraag of ik ze er weer uit krijg. Shet is natuurlijk niet gek

- Optie zou nog zijn om een stuk van 20x50 af te zetten, in het verlengde van de paddock en ze daar onbeperkt (of beperkt?) op te zetten. Hebben ze meer ruimte, maar gras is uiteindelijk echt op en dan wordt het wortel trekken. Wel kunnen ze dan beter rennen en vliegen.
Ooit is het de bedoeling om nog een bak aan te leggen, maar die geldboom wil maar niet groeien hier, dus dit jaar gaat dat zeker niet gebeuren. Ik ben vast niet de enige met pony's die dicht groeien van de lucht in combinatie met een paard wat wel op het land kan. Hoe doen jullie dat en wat zouden jullie doen in mijn geval? Zijn er nog opties?