Wat is wijsheid---> weidegang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Wat is wijsheid---> weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:08

Vele gelijkende topics heb ik gelezen, maar ik ga hier toch even mij dilemma neerleggen. Ik hoop dat jullie door mijn verhaal heen komen, ben graag compleet met de informatie :') .

Ik heb een weiland van ongeveer 50x50 (rood) met daaraan vast een paddock van 15x10 met in het verlengde daarvan een verhard stuk van 6x6 en daarnaast nog de inloopstal van 3,80x3,80 (geloof ik) (blauwe). Zie foto met mijn fantastische tekenwerk :+ .

Afbeelding

Ik heb een veels te dikke Shet ruin van 6, een iets te dikke Welsh ruin van 6 met zomereczeem en een mooie slanke 2-jarige Gelderse hengst. Pony's staan op dieet en hebben dit jaar nog niet op het gras gestaan, wel onbeperkt hooi uit slowfeeders. Ze lijken eindelijk ietsjes af te vallen. Hengst staat dagelijks op het land, meestal in 2 blokken, zodat hij tussendoor toch nog bij zijn vriendjes staat. Verder staat het dus allemaal buiten en hebben ze vrije keuze tussen verhard, zand of stal met rubber bodem.

Nu het dilemma. Eigenlijk wil ik het spul meer ruimte geven. Ik heb namelijk het idee dat de pony's meer spelen en bewegen wanneer ze op het land staan (niet zozeer met de hengst, maar in het algemeen). Ze staan echter beiden op dieet en de Welsh heeft ook zomereczeem. Zonder gras lijkt hij het dit jaar echt geweldig goed te doen, geen jeuk en overdag zelfs de deken af.
- Graasmasker is echt geen optie voor mij: ik snap dat zit kan werken, maar ik vind het sneu om ze het middel om te kroelen, te spelen en hengst op zijn nummer zetten af te nemen.
-Paddock Paradise idee heb ik overwogen, maar mijn honden lopen heel veel in het weiland wanneer de paarden er niet in staan en dat is precies de ruimte voor ze om voluit te kunnen rennen en spelen en de bal te gooien. Daarnaast zal een track uiteindelijk ook grasloos worden en wordt het sprietjes-met-zand-plukken.
- Uurtje per dag in het weiland zetten heeft ook geen zin, dan wordt het alleen maar vreten en is het maar zeer de vraag of ik ze er weer uit krijg. Shet is natuurlijk niet gek :Y)
- Optie zou nog zijn om een stuk van 20x50 af te zetten, in het verlengde van de paddock en ze daar onbeperkt (of beperkt?) op te zetten. Hebben ze meer ruimte, maar gras is uiteindelijk echt op en dan wordt het wortel trekken. Wel kunnen ze dan beter rennen en vliegen.

Ooit is het de bedoeling om nog een bak aan te leggen, maar die geldboom wil maar niet groeien hier, dus dit jaar gaat dat zeker niet gebeuren. Ik ben vast niet de enige met pony's die dicht groeien van de lucht in combinatie met een paard wat wel op het land kan. Hoe doen jullie dat en wat zouden jullie doen in mijn geval? Zijn er nog opties?

kimberly1995

Re: Wat is wijsheid---> weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:11

How about pony's die te dik zijn beweging geven? Gewoon zelf..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:17

Ik zou (persoonlijk he.. :o ) juist voor het PP gaan, desnoods een stuk van wat nu je paddock is als wei inzaaien ivm de ruimte voor je honden, en dan de track zand op gooien. Dus juist helemaal geen gras. Dan kan de hengst op het weiland, terwijl de pony's eromheen scharrelen op het zandpad. Als je het hooi dan verspreid, krijgen ze meteen wat meer beweging.
Je kunt dan eventueel ook de pony's af en toe een uurtje op de wei doen en dan balletje gooien op het zandpad?

Maar ik wil dan ook al jaren een PP voor mijn eigen paard wat niet kan op pensionstal. :+
Je zou ook gewoon 1 pad aan kunnen leggen om je pony's te stimuleren om op dat pad op en neer te lopen. Dan hoef je niet zoveel van je wei op te offeren. Dus gewoon aan een kant van de wei een stuk van 3 x 50 opofferen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:18

Overdag een aantal uren met graasmasker op het land, rest van de tijd en 's nachts zonder in de paddock. Dat werkt prima. En ze kunnen ook mét graasmasker elkaar groomen. En een narrige uithaal doen met masker kan ook prima, en komt goed aan ook (spreekt uit ervaring).

En hoezo beperkt een paddock paradise je honden in hun beweging? Kunnen die het pad niet leren volgen/niet onder de draden door?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:28

Beweging geven ben ik inderdaad mee bezig dmv grondwerk, wandelen en naast de fiets, maar nee, ze zijn niet dagelijks een uur aan het werk. Ze zijn NU gewoon te dik en ze dan op het gras zetten is te veel van het goede. Meestal vallen ze in de winter ook wel af, maar afgelopen winter is warm geweest, dus ze zijn al te zwaar uit de winter gekomen.

@Gypsy: dat pad langs 1 kant mag van mij nog wel breder, maar er alleen zand op gooien is niet handig, ik zit namelijk op kleigrond. Dan leg ik nog eerder een bak aan.

Honden zijn terecht als de dood voor schrikdraad. En honden beperken in hun beweging: is meer mijn idee hoor! Ze lopen altijd op het erf, maar het is allemaal tuin en niet echt een open ruimte om lekker balletje te gooien.

Hoe erg is het als ze op het zeer kort afgegrazen stuk land staan? En een graasmasker, is dat echt niet "zielug"? Is heb in mijn hoofd dat het gemeen is. Lekker op het gras zetten en dan een beetje moeilijk moeten doen voor een rot grassprietje :o .

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:33

Staan je pony's nu ook nog steeds op onbeperkt hooi overigens?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:37

Ja, ze hebben een hooinet met mazen van 2x2 en die is altijd gevuld. Heeft voornamelijk te maken met het feit dat paard natuurlijk bij de pony's staat en hij niet beperkt hoeft te worden in zijn voer. Ook als hij zijn dagdelen op het land staat, dan haal ik het hooi niet weg.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:44

Ikzelf heb ook een slanke Welsh en 2 te dikke shetjes, mijn ouders hebben al het gras vermalen tot hooi en ze staan nu op een schraal stukje gras. Zo krijgen ze niet teveel binnen en inderdaad, als je er een uurtje inzet gaan ze sneller eten. Over het algemeen is het bovenste gras het rijkst, oftewel het dikstmakend. Zodra dit eraf is kunnen ze alleen nog maar het minst rijke gras eten(van de bodem dus) en als je dan alleen hooi blijft geven aan de Shets(ik geef ze zelf geen brok, toen ik dat wel deed werden ze alleen maar dikker) en de hengst gewoon wat hij nodig heeft, dan gaat het prima. Een tip voor de te dikke Shets, aan de fiets meedraven of aan de longe mee longeren, dit doe ik zelf ook en ik begin te merken dat het helpt!

- Oeps, ik bedoelde met de 2 shets natuurlijk de ene welsh en de shet :p-

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:52

Van onbeperkt hooi blijven de meeste dikkerdjes ook gewoon veels te dik :D Dit is te veel energie die ze binnenkrijgen waar ze niks mee kunnen en dus opgeslagen wordt als vet...

Ik zou ook gaan voor een soort paddock Paradise en beperkt hooi in combinatie met veel beweging

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:53

Bedenk je wel dat je een graasmasker zielig vindt maar je doet eigenlijk al hetzelfde met je hooi. :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:54

Ik heb mijn KWPN'er en een Fjord samen in het land, en de Fjord staat met graasmasker. Ik had er zelf eigenlijk geen ervaring mee maar toen de Fjord bij mij op stal kwam staan had ik zoiets van 'die kan niet hele dagen in het land zonder iets, dat gaat fout'. Vorig jaar bij mij in de buurt gezien, 2 Fjorden hoefbevangen, dat wil ik niet hier. Daarnaast wil ik mijn paard veel in het land in de zomer, en in gezelschap. En ik moet zeggen een graasmasker valt me 100% mee. Het ging gewoon direct goed. Eerst iets opgebouwd in uren om, zodat de huid op haar neus eraan kon wennen, en nu gewoon hele dagen. Ze heeft er ook geen hekel aan als je hem omdoet. En kroelen, tja, dat gaat dan minder, maar ik heb ze liever bij elkaar met masker dan apart op een kleiner stukje zonder.

Ik denk ook dat hoe meer land, hoe meer ze gaan lopen. Prima dus voor je Shetjes! Het is natuurlijk ook altijd kiezen of delen... alles heeft zijn voor en na. Anders zou je enkel robuuste paardjes moeten houden, dan houd je ze allemaal hetzelfde.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:58

Estera schreef:
Hoe erg is het als ze op het zeer kort afgegrazen stuk land staan? En een graasmasker, is dat echt niet "zielug"? Is heb in mijn hoofd dat het gemeen is. Lekker op het gras zetten en dan een beetje moeilijk moeten doen voor een rot grassprietje :o .

Kort afgegraasd gras is stressgras en daarmee veel gevaarlijker dan lang gras. Beter met graasmasker op lang gras, dan zonder masker onbeperkt op kort gras.
Je had die van mij vanmorgen moeten zien: met graasmasker op een vers stukje lang gras (ik doe ook nog aan strookbegrazing): dat was gewoon spaghetti slurpen door het masker...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:01

De pony's beperken in hun hooi zou ik echt prima vinden, maar ik kan de hengst die vol in de groei is niet beperken in zijn voeding. Op dit moment gooi ik hem 's ochtends op de wei en om 12.00 wil hij naar 'binnen'. Later op de dag gaat hij weer de wei op. Die uren dat hij in de wei staat kan ik de pony's niet helemaal zonder hooi zetten toch? Dat is al snel minstens 4 uur. Ze staan zeker niet de hele dag hooi te plukken, dat dan weer niet.

Ik ben me aan het inlezen over graasmaskers. Ik denk dat dit toch veruit de beste optie is om de pony's elke dag een aantal uren (en misschien wel langer) op het gras te zetten en daarmee ruimte te geven om echt te kunnen rennen.

PP overweeg ik nog steeds, maar dan wordt het met een pad van afgegrazen gras. Heb nu echt niet de middelen om 4x50 meter af te graven en te voorzien van zand. Dan kan ik net zo goed een bak aanleggen.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:04

Bij mij staan de shetjes nu ook op het gras. De eerste dag was het eten geblazen, maar toen ze door hadden dat ze mochten blijven, nam het af. Ze eten nu normaal, spelen, kroelen en rennen af en toe. Zelfs eentje met cushing die te dik was geworden is nu weer op gewicht en eet normaal. In het begin met graasmasker, nu zelfs zonder.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:05

Iris82 schreef:
Bedenk je wel dat je een graasmasker zielig vindt maar je doet eigenlijk al hetzelfde met je hooi. :)

Touché :D . Dat gepluk aan het hooinet gaat ze goed af. En als ik jullie allemaal zo lees, dan is dat met een graasmasker niet anders.

Kroelen doen ze maar als ze allemaal op de paddock staan, kan ik nog wel overheen komen. Ach, muts, ik loop te zeuren. Beter met graasmasker bij elkaar op het gras en de ruimte hebben, dan nu saai op een paddockje :+ .

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:10

Ibbel schreef:
Kort afgegraasd gras is stressgras en daarmee veel gevaarlijker dan lang gras. Beter met graasmasker op lang gras, dan zonder masker onbeperkt op kort gras.
Je had die van mij vanmorgen moeten zien: met graasmasker op een vers stukje lang gras (ik doe ook nog aan strookbegrazing): dat was gewoon spaghetti slurpen door het masker...

_O- _O- , die redt zich dus prima.

Dat stressgras was ook onderdeel van het probleem. Kort gras is slecht, maar lang gras is gewoon naar binnen schuiven.

Ik raak er steeds meer van overtuigd om ze toch met graasmasker te zetten en dan enkele uren per dag (na opbouwen). Hopen dat jong paard zich een beetje gedraagt en niet de halsters af gaat lopen plukken enzo. Zie ik hem namelijk zo doen, vuile terrorist dat ie is. Vandaar ook mijn idee dat de pony's hun tandjes echt nodig hebben om van zich af te bijten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:13

Niet geschoten is altijd mis. Dan ben je twee kapotte graasmaskers armer en een illusie rijker... :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:22

Dat afgraven heb ik hier ook niet gedaan, gewoon zand op de klei gegooid. Het is geen achterberg bodem en als het regent staan er plassen, maar daar kunnen ze om heen lopen. Ze zakken er niet in weg. Ik heb trouwens wel eens een oplossing voor de honden, twee houten hekjes in deze << vorm, jij en je hond glippen er tussendoor maar een pony niet. :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:27

Werkt strookbegrazing niet? Ik vond dat altijd heel fijn. Niet te veel gras en wel veel ruimte. Ik moet hier ook altijd schipperen met paarden met verschillende behoeften maar dit werkte bij ons goed. Nu trouwens niet meer omdat ik niet meer één groep heb.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:31

Goed om te weten Gypsy! Kan dus nog wel een optie zijn in de toekomst.

Heb wel strook begrazing geprobeerd in het verleden, maar volgens mij is de aanblik van gras al genoeg om dicht te groeien :roll: . Voor mij werkte dat dus niet. Het blijft schipperen tussen een paard wat het wel mag en de pony's die het niet kunnen hebben.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:43

Jahoor kan zeker. Extra tips zijn om te zorgen dat het pad iets hoger ligt, in combinatie met drainage slang of geultje ernaast om water af te voeren. Ik ga het zand wel elk jaar een beetje bijvullen om het mooi te houden.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:44

Je zou ook je hooinet hoger kunnen hangen zodat je pony's alleen dat eten wat je hengst knoeit. En verder met een graasmasker op de wei. Lijkt heel zielig, maar na een paar keer worden ze er toch wel erg makkelijk in!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:47

Mijn pony heeft een greenguard, ze heeft er idd geen last van maar kan wel lekker mee snoepen. En ze is slank. :)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:55

danamuts schreef:
Je zou ook je hooinet hoger kunnen hangen zodat je pony's alleen dat eten wat je hengst knoeit. En verder met een graasmasker op de wei. Lijkt heel zielig, maar na een paar keer worden ze er toch wel erg makkelijk in!

Moet het net echt verrot hoog hangen en dan wordt het weer een hele onnatuurlijke houding voor paard. Heb echt niet het idee dat ze zich kapot eten aan hooi. Ze vallen al wat af sinds ze niet meer op het gras staan, maar ben gewoon niet meer tevreden met die situatie. Daarnaast ben ik nu nog veel thuis ivm afstuderen, maar zal over een paar maanden weer vol aan het werk gaan en dan kan ik niet meer meerdere keren per dag binnen/buiten zetten etc. Ik wil gewoon alles bij elkaar hebben en 's ochtends weiland open zetten en 's avonds weer dicht gooien.

Ik heb een Greenguard besteld. Mogen de pony's die komende week om en om uitproberen. Wanneer het goed gaat, dan bestel ik er een 2e bij en dan mogen ze gezamenlijk los gaan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:03

Goed bezig, ik hoop dat het je bevalt!