concoursboxen kopen voor onderweg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

concoursboxen kopen voor onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 16:40

Ik reis met mijn paard vaak, ver en langdurig, nou heb ik ook nog eens een hengst, dus ik overweeg mijzelf voor volgend seizoen wat beter uit te rusten.

het idee is om een paardenvrachtwagen te kopen (ik heb al een goeie kandidaat in zicht, 12tonner).

Ik ben nu de kosten-baten analyse aan het maken. een van de mogelijkheden zou zijn om eigen concoursboxen te kunnen transporteren.

nou is de vraag:

-wat voor soorten zijn er op de markt?
- wat zijn de lichste/kleinste?
- zijn er ervaringen met stabiliteit?
- waarom worden er zo veel te huur aangeboden en niet te koop?
-wat zijn de prijzen zo?
-tweede hands markt?
-zijn er panelen die in een paarden-schot passen in een vrachtwagen? (2,7 m hoog) of maar beperkt uit zouden steken?
-wat wegen die dingen?

ik heb zelfs een gigantische middeleeuwse tent ie ik eroverheen zou kunnen zetten, maar ik dacht eigenlijk aan die dingen met een 'eigen' dakje, om de grote professionele tenten uit te bannen (dan maar zoner stal-gang)

ideeen? ervaringen?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:46

Er zijn toch van die paddock hekken, kun je daar geen hok van maken?
Die lijken mij lichter en makkelijker mee te nemen.
Ik zal even kijken of ok een link kan vinden.

Edit: gevonden, kijk eens bij cavalo.nl panelhekken

Ibbel

Re: concoursboxen kopen voor onderweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:10

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:36

een hok is natuurlijk te doen, maar je wilt toch een deur en een dak, zodat je stalltje niet een grote modderpoel wordt bij de eerste regenbui, en je wilt dat de hengsten niet te veel over de rand elkaar opeten.

gewicht is niet echt een probleem, ivm vrachtwagen, eerder omvang.
het opzetten van concourboxen is ook wel lekker makkelijk.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:14

ik had 2 concoursboxen staan op de weide voor mijn paarden (met dak, van die groene boxen).
Als ik mij niet vergis passen ze, als je ze schuin legt, in een vrachtwagen voor 4-5 paarden. (de panelen zijn 3m lang. de hoogte weet ik niet precies, maar ze kunnen niet rechtstaand in de vrachtwagen meestal).
Alleen zou ik het niet gebruiken om vaan op te zetten en af te breken. die dingen wegen verschrikkelijk zwaar. Per paneel heb je toch minstens 3 man nodig om ze te verplaatsen (ja die wegen echt zwaar!). Voor lichter materiaal zou ik niet gaan, die zijn niet stevig genoeg vrees ik).
Opzetten duurde ongeveer een halve dag, afbreken duurde 3-4 uur.

Ik zou het persoonlijk niet een optie vinden om zo een model (met dak) dikwijls op te zetten en af te breken en dan regelmatig op en af een vrachtwagen te sleuren.
Meer info via pb indien gewenst

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:05

heel interessant!

Ik ben wel iets gewend, het zou eenvoudigweg enorm veel schelen bij evenementen. (qua kosten voor dat huren elke keer)

hoe die vrachtwagen is ingericht heeft ie bij het kopschot drie shotten met de 'kont' tegen het kopschot, daar kun je als hetgoed is het paneel in steken. die tussenschotten zijn ook vastgelast, dus wel veel steviger.

maar eens kijken of er niet toch wat te vinden is.
Ik heb ook al een mailtje gestuurd aan die leverancier, maar eens kijken wat ie zegt.

maar hoe veel weegt dan zo'n paneel?

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:10

Ik zou zeggen ;concours box zonder dak maar eigenlijk hekkem met 4 langere palen uitstekend en daar een zeil overheen gooien

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:20

naja in England hadden we bij het Hampton Court Palace evenement een stalsysteem dat inderdaad gewoon boxwanden was met in het midden van de wanden een socket, waar dan een stang in ging waar een noklat overheen ging, en daarover dan gewoon een tarp... ging als een trein.
en neemt ook minder plaats

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:25

Kun je niet iets op maat laten maken dat in de vrachtwagen past? Staan ze hoog en droog. Ook minder rompslomp. Of is daar niet genoeg ruimte voor?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:32

Het idee is ook dat ik het uit kan breiden tot 8 boxen ofzo, ik weet niet helemaal of het realistisch is, en dan zou het ook in twee ritten gaan, maar goed,

als het enigsinds in de buurt is, zeg tot 450 km weg ofzo, kun je nog op en neer de dag ervoor en de boxen opbouwen. in principe zou die vrachtwagen met trailer tot 8 paardne kunnen doen, dus dan zou ik de hele show in een vrachtwagen kunnen proppen als het moet.

op maat maken wordt wellicht heel duur. ik had gehoopt op tweede hands.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:36

Dat is waar, ik had gedacht aan schotten die je op 3 m uit elkaar in je vrachtwagen zet. Immers zonde om 8 boxen op te bouwen en dan je vrachtwagen leeg te laten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:49

naja een vrachtwagen komt ook niet altijd in elk kasteel naar binnen. Ophaalbruggen zijn er niet op brekend, poorten te laag, etc. dus het is wel practisch as je panelen ergens anders kunt opstellen.

verder is die vrachtwagen toch een stuk hoger, en dus lastiger achter/in tenten te verstoppen/verdoezelen.

ik moet veel permutaties in gedachten houden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:08

Ik geloof het ja, dat laatste. :D
Begrijp dat het er dus eigenlijk ook nog min of meer decoratief uit moet komen te zien uiteindelijk?

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 09:17

en een aanhanger achter de vrachtwagen om de stalelementen en toebehoren op te leggen?
Die kun je ook nog afkoppelen en achter een willekeurige andere auto hangen die als combi wel de kasteelpoort door kan bij wijze van, om de elementen in de nabijheid te krijgen van de plek waar je ze op wil zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:36

Zoek eens op weidezelt. soort schuilstal van die panels maar dan met windgaas of zeil als zijkanten leverbaar en dak van stevig zeil. ook koppelbaar.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 12:19

Oki

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:08

Airnt schreef:
een hok is natuurlijk te doen, maar je wilt toch een deur en een dak, zodat je stalltje niet een grote modderpoel wordt bij de eerste regenbui, en je wilt dat de hengsten niet te veel over de rand elkaar opeten.

Dit is gemakkelijk op te lossen met één of twee stroomdraadjes.

Maar vindt de organisatie van die evenementen het wel goed dat jij je eigen boxen meeneemt?
Ik kan me best indenken dat ze het niet leuk zouden vinden als iedereen zijn eigen boxen meeneemt en zomaar ergens neerzet. Daarnaast lopen ze natuurlijk ook veel inkomsten mis op die manier.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 11:32

nee, in mijn geval spaar ik ze een berg geld, over het algemeen. Wellicht een andere situatie, dit soort evenenemten hebben een heel ander verdienmodel dan een wedstrijd.

gaat om evenementen op historische locaties waar het draait om demos voor betalende bezoekers, dus de opdrachtgevers verdienen aan de bezoekers, niet aan de deelnemers.

Dit zijn dus elke keer locaties waar het hele paardencircus opgebouwt moet worden, tribunes, stallen, rijdbaanondergrond... dus die zijn me alleen maar dankbaar als we minder plaats nodig hebben, e.d.