Welke weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mimipony

Welke weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:46

Hallo iedereen,

Voor een shetlandpony, welke omheining kan hier het beste voorzien worden op een zo goedkoop mogelijke manier? We hebben al gedacht aan een gewone draad die gespannen wordt. Maar wat kost de elektriciteit dan juist? Stel dat je het zonder elektriciteit zou doen, zouden de shetlanders dan niet kunnen beslissen om door de draad te kruipen?...

Welke omheining is het goedkoopst en heel geschikt voor een shetland?

Xx

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:56

Wij hebben bij de stal met uitloop voor de pony het gedeelte helemaal met hout afgewerkt. In het land zijn eigen stuk is met goed stroomdraad afgezet. Meerdere banen. Zodra hij maar het idee heeft te kunnen ontsnappen probeert hij het. Dus echt zorgen dat dit niet kan gebeuren.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Welke weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:15

Een draadje zonder stroom voor een shetlander? Die hou je daar nog geen dag mee tegen vrees ik.... Meeste shets zijn uitbreekkampioenen namelijk. Dubbel stroomdraad/lint met een flinke tik stroom lijkt mij het minimale eigenlijk. Ik heb er 1 gekend die in zn wintervacht daar alsnog doodleuk tussendoor kroop, die had echt een hele muur van stroomdraad nodig om hem tegen te houden.

En in het algemeen zou ik juist absoluut niet op omheining besparen. Je wil het niet op je geweten hebben dat ze uitbreken en schade veroorzaken of zelf verongelukken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:18

4 draden, 2x glad ijzerdraad en 2x schrikdraad met op alle 4 goede klap stroom en rondom de paddock buiten het draad nog gaas.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:19

Zwerte schreef:
Een draadje zonder stroom voor een shetlander? Die hou je daar nog geen dag mee tegen vrees ik.... Meeste shets zijn uitbreekkampioenen namelijk. Dubbel stroomdraad/lint met een flinke tik stroom lijkt mij het minimale eigenlijk. Ik heb er 1 gekend die in zn wintervacht daar alsnog doodleuk tussendoor kroop, die had echt een hele muur van stroomdraad nodig om hem tegen te houden.

En in het algemeen zou ik juist absoluut niet op omheining besparen. Je wil het niet op je geweten hebben dat ze uitbreken en schade veroorzaken of zelf verongelukken.

Ik zou precies het zelfde doen :j
Mijn shet loopt (ook met haar zomervacht) zo door/onder een enkel draadje mèt stroom door.
Een dubbel draadje met stroom ben je dus zeker wel nodig.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:20

Zorg voor goede stevige hoekpalen zodat je draad goed strak staat. (Bijv houten paal in de grond of ijzeren speciale)
En als je een echte uitbreek Shetlander hebt zou ik zorgen voor 3 draden.
Verder kun je een weideklok kopen met een batterij erin. Ik heb ook een weideklok en doe 1 zomer met een batterij.
Kost ongeveer 20 euro bij agradi zo een batterij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:22

Goedkoop is geen shet nemen :D

Niet bezuinigen op een goede omheining. Je hebt ook stroomaccu's (stroomklok), dus dan heb je geen electriciteitsnet nodig. Minimaal 3 lagen koord, maar aangezien ze hier zelfs door 4 lagen gaan hebben wij de buitenste omheining een vaste omheining waar ze niet door kunnen.
Bezuinig ook niet op goede palen! Stevige houten palen nemen, die kunnen ze niet om krijgen. Niet die prikpaaltjes iig, hier heeft 1 door dat hij met de mond het paaltje om kan duwen zonder een schok te krijgen :')

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 12:44

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:46

Ik zou er altijd stroom voor zetten anders duwen ze er net zolang tegenaan tot het stuk is of ondersteboven ligt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:50

Houten omheining is duurder dan je denkt. Palen met stroomdraad is altijd goedkoper dan de opties die je nu geeft. Vooral die tweede link, prachtig hekwerk, maar zoiets is echt vreselijk duur.
Ik ben op dit moment mn weide schaapproof aan het maken. Hiervoor heb ik tweedehands harmonicagaas gekocht, wat dus buiten mn reguliere stroomdraad komt. Maar ook dit kostte wel een paar honderd euro en dan heb je dus nog een goedkope oplossing.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:02

Ik zou idd ook niet besparen op een veilige opheining. Je kunt nu beter even geld uitgeven dan heb je jaren plezier ervan. Aan de wegkant hebben wij van die ronde, houten weidepalen met 3 lagen planken. Daarvoor zitten twee stroomdraden met stroom. Eerst had ik alleen hout, maar daar gingen ze op leunen om bij het gras van de berm te kunnen en dat ging op een gegeven moment kapot. Met stroomdraad ervoor gaat het prima. De weides zelf zijn afgescheiden door 4 lagen stroomdraad.

Zonder stroom werkt sowieso niet. Pas was mijn accu leeg zonder dat ik dat wist. Vond ik mijn shet opeens in de verkeerde wei :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:03

Shet kan je qua eisen omheining vergelijken met geiten. Dus goed klap (1J minstens en niet die zgn. paardenapparaten van 0,25/0,3J) en zowel hoog, laag als in het midden draden. Advies van mij zou zijn minimaal 1m hoge omheining (dus palen zeker 160cm lang, want 60cm de grond in is het minimum), max. 3m uit elkaar en 4 lagen stroomdraad/lint nl op 20, 50, 75 en 100cm. Let ook op dat je gecreosoteerde palen koopt (heten ook wel zwarte palen), die groene tuinhoutpaaltjes rotten weg waar je bij staat.

Je voorbeeldfoto's zijn mooi, maar de eerste is lekker knagen, de 2e samen met 4 rijtjes stroomdraad veilig, maar ook erg duur en lastig zelf te repareren.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:09

gooi er véél stroom op, icm lage draadjes, mijn mini piept precies tussen de tikken van de stroom onder de draad door...

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:15

Palen met stroomdraad zou ik ook wel zien zitten, maar als ik het zo hoor zou daar dan ook nog een andere (vastere) omheining rond moeten gaan staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:18

ik heb om mn weide alleen stroom.
rondom de paddock ook gaas maar dat is indertijd gedaan voor een bevangen pony die het er niet mee eens was dat ze niet op het gras mocht. Maar die liet zich ook niet tegenhouden door gaas.

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 13:34

Ik zie ook heel erg veel weides met shetlanders erop met dit soort gaas:
http://www.horsespirit-rescue.be/images ... Weide1.jpg

Stel nu dat je langs de binnenkant van die palen, ongeveer ter hoogte van een 50cm een elektrische draad zou hangen, is dit dan ook een optie?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:37

ik zou minimaal 2 draden doen anders gaan ze eronderdoor tegen de draad rotzooien.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:37

Volgens mij zou dat wel kunnen, maar je wilde toch een goedkope oplossing? Geloof me, gaas rondom een weiland is alles behalve goedkoop. Tenzij je een weide hebt ten grootte van een voortuin natuurlijk maar dat hoop ik toch niet.

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:08

Ja, ik wil een zo goedkoop mogelijke oplossing. Maar hout is heel duur, gewone schrikdraad met stroom zou een oplossing zijn, maar ik hoor hier dat dat niet voldoende schijnt te zijn, dus wat moet ik er dan nog bijzetten?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:03

Als je schrikdraad goed strak staat en je houdt 3 a 4 draden aan met een goede klap stroom erop moet dat wel kunnen hoor.
Niet elke Shetlander is het zelfde.
Heb hier twee shetten die achter twee draadjes blijven de enige die wel eens ontsnapt is mijn welsh.
Maar alleen als er dus niet goed stroom op staat of het onderste draad net te hoof staat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:58

mimipony schreef:
Ja, ik wil een zo goedkoop mogelijke oplossing. Maar hout is heel duur, gewone schrikdraad met stroom zou een oplossing zijn, maar ik hoor hier dat dat niet voldoende schijnt te zijn, dus wat moet ik er dan nog bijzetten?

Je kan dan wel stevig gaas gebruiken. Doordat je met een accu gaat werken kan het gebeuren dat de accu leeg is voordat jij het door hebt en dan is het fijn om nog een extra iets aan de buitenkant hebt.

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:46

vuurneon schreef:
Je kan dan wel stevig gaas gebruiken. Doordat je met een accu gaat werken kan het gebeuren dat de accu leeg is voordat jij het door hebt en dan is het fijn om nog een extra iets aan de buitenkant hebt.

Welk gaas kan ik dan het beste gebruiken? Zo gewoon van dat schapengaas?
(volgens mij kan ik op schapengaas ook wel elektriciteit zetten :p Dan heb ik een multitasker)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:07

Het gaas moet iig niet te grote gaten hebben, dan kunnen ze er vast in komen te zitten met hun hoef. En ik zou zeker stroom op/voor het gaas zetten, anders gaan ze er tegen schuren en verbuigt het (heb ik bij een vriendin gezien).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:12

Moet je even kijken :) gewoon echt stevig gaas en waar de hoef niet door kan. Daarvoor 2 draden stroom en je bent klaar! :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:16

En het gaas aan de buitenkant van de paal en de stroomdraad aan de binnenkant. Geeft ook minder kans op hoefjes in het gaas door de afstand. Daarnaast lekt er dan geen stroom weg als je gaas de grond raakt en dus aarde maakt.