Sobere paarden, hoe houden en wanneer voer je nou te weinig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poowniee

Sobere paarden, hoe houden en wanneer voer je nou te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:15

Hallo allemaal,

Ik heb drie super sobere ijslanders lopen, ze lopen op schrale weide van één hectare 24/7, met schuilstal. Ze krijgen niks extra's bij en toch zijn ze allemaal te dik.... Ze leven dus van een schrale weide met een vitaminekorrel en nee ze zijn niet net goed op gewicht, maar gewoon echt dik. Ze kunnen dus 24/7 grasjes eten van de weide, ze hebben een grote wei maar wel heel kaal. Schijnbaar halen ze hier dus toch genoeg uit anders waren ze niet aan de dikke kant? Als ik nog hooi bijgeef zet dit meteen bij ze alle drie aan dus dat is ook niet de bedoeling.

Aan hun postuur te zien kunnen ze dus makkelijk leven van dit beetje gras maar is dit ook wel gezond in combinatie met een goede vitaminekorrel...? Ik weet dat het belangrijk is voor hun verteringsstelsel dat ze altijd wat moeten kunnen eten, dit kunnen ze ze kunnen altijd wat gras knabbelen.. Maar welke hoeveelheden moeten dit zijn?

In de winter krijgen ze overigens onbeperkt heel droog en grofstengelig hooi bij, door de kou en dat ze geen gras meer hebben om te eten gaat dit goed en worden ze er niet veel dikker van. Maar in de zomer is dit echt te veel van het goede..

xSogno

Re: Sobere paarden, hoe houden en wanneer voer je nou te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:20

Heb je ook al is naar de beweging gekeken? Veel bewegen wil ook nog wel eens helpen om af te vallen, is dat geen optie? Of lopen ze al veel?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:22

Korte kale wei zegt gewoon niet alles.
Kort gras kan nou juist meer fructaan/voeding/suikers bevatten dan lang gras.

Ik zie het aan die van mij ook helaas.

Poowniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 11:25

Dimple schreef:
Korte kale wei zegt gewoon niet alles.
Kort gras kan nou juist meer fructaan/voeding/suikers bevatten dan lang gras.

Ik zie het aan die van mij ook helaas.

Dat zou betekenen dat ze ondanks dat de wei kaal is toch genoeg voeding binnenkrijgen, wat natuurlijk ook wel logisch is waar worden ze anders dik van... Ik kan me gewoon bijna niet voorstellen dat de hele dag van een kale wei eten genoeg is voor een paard, maar anders zouden ze weer niet te dik zijn..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:34

Met name na een goede regenbui schiet het gras vol. Is het kort gras dan bevat dat veel fructaan. Wisselt door de dag heen.

Meeste mensen denken dat een dik paard beter op kort gras kan staan, maar dat is helaas niet zo.

Mijn merrie haalt er echt nog voldoende uit, ze krijgt voor de vorm een klein schepje FiberForce omdat de rest op stal ook krijgt (anders is het zo zielig) maar meer niet. Ze blijft rond zat :+

Je zou je weide evt kunnen afzetten? En dan elke x stukje verzetten? of zit je dan klem met je schuilstal?

Je kunt de fructaanindex in de gaten houden zodat je weet hoe het zit met gras. http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm

En meer bewegen inderdaad?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:35

Ijslanders moeten in Ijsland van heel weinig rond kunnen komen dus ook een kale wei in NL kan teveel voor ze zijn. Je zou eventueel een stukje af kunnen zetten en zand storten en dan maar beperkt het gras op. Om de hele dag wel wat te knabbelen te hebben zou je kunnen denken aan oud overjarig hooi.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:51

mijn shetlanders staan precies zoals jij omschrijft alleen is de wei kleiner. In de zomer zijn ze ook wat rondig maar omdat ze in de winter ook buiten blijven en het dan alleen met hooi moeten doen neem ik dat maar voor lief...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:34

Ik ken het probleem met onze fjorden ook. Wij zijn een aantal jaar aan het zoeken geweest, wat nu het meest handig was en uitgekomen op een paddock paradise in combinatie met om de dag op een onbemeste wei met hoog gras.
Om de meeste beweging te stimuleren staan hooibak en waterbakken naast elkaar, maar wel met een draad ertussen. Ze moeten daardoor dus iedere keer helemaal omlopen. Van hooibak naar waterbak is 500 meter. Heen en terug hebben ze dus al een km gelopen.

Het betekent wel dat we met een grasoverschot zitten. Tegenwoordig hebben we dus ook maar hooi van eigen land.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:36

ja dat hebben wij inderdaad ook, ik heb maar 1/3 van mijn land in gebruik voor de paarden en de rest word gehooid, heb ik zat aan voor het hele jaar..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:43

Wat voor gras zit er in het weiland? Veel weides hebben van dat verrekte productiegras voor koeien, bevat veeeeeel te veel voor sobere paarden. Je zou dus kunnen overwegen om je weide opnieuw te zaaien met gras wat geschikter is voor paarden.
Heb ik zelf dus ook gedaan en ze kunnen zonder problemen een paar uur op mijn weide scharrelen. Tot vorig jaar mochten ze in de herfst ook het gras bij de buren opeten, maar dat doe ik niet meer. Werden ze moddervet van en twee keer gaskoliek, terwijl ze daar veel korter in stonden. Het ene gras is het andere niet!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:49

je kan ze beter beperkt aantal uren op gras zetten en verder op paddock met mooi droog en lang hooi . Halen ze veel minder uit en is veel beter voor de darmen. En het gras wat je dan overhoud: heeel lang laten groeien en laten uitbloeien, zit er niets meer in, kunnen ze weer wat langer op gras.

Kort gras zitten juist veel suikers in en laat je daar nu net ook vet van worden. Maar als je dan verder niets voert voer je veelste weinig voor de darmen en krijg je andere problemen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:21

Ik heb dezelfde groepssamenstelling en hetzelfde oppervlak.
De hele hectare geven is inderdaad veel te veel, je denkt dat het kaal is omdat je nauwelijks gras ziet.... dat gras zit in je paard, zodra het de grond uitschiet zit het al in je pony ;-)

Om het werkbaar te houden en ze zoveel mogelijk ruimte te geven heb ik een pad rond de hectare.
Dus een 'track' met paaltjes afgezet zo'n 4 meter van de buitenomheining.
Een zgn paddockparadise (genoeg over te vinden).

Verder hebben ze een slowfeeder met graszaadhooi. Het gras laat ik helemaal uitbloeien, en voer het dan pas op.... daar doe ik lang over, soms heb ik zelfs genoeg tot januari....