Stal van ijzer, veilig bij bliksem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Stal van ijzer, veilig bij bliksem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:14

Wij hebben sinds kort op de grote wei een schuilstal gezet. Die schuilstal is eigenlijk een kleine oude garage, zo een bouwpakket eigenlijk.

Nu is het weer in België momenteel één en al onweer met bliksem en mijn moeder geraakte wat in paniek, want wat als de paarden in die stal zouden staan en de bliksem slaat in?

Dus dat is mijn vraag. Ik ken er te weinig van. Mijn vriend zegt dat het net veilig is en werkt als de kooi van Faraday. Maar ik weet het niet zo, wie kan mij gerust stellen? Of net niet? :+

Goof

Re: Stal van ijzer, veilig bij bliksem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:16

Ik zou me eerder zorgen maken om de hitte die erin kan ontstaan met de zon erop dan een zeldzame blikseminslag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:16

Hangt helemaal af wat er verder in de omgeving staat en wat betreft onveiligheid, als ze in de buurt van draad staan is het net zo onveilig.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:17

De stal staat in voortdurende schaduw, dus dat is geen probleem. Bovendien staan de paarden er nooit verplicht in.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:19

Bigone, met omheining met draad heb je idd altijd een risico, maar het gaat mij echt om de schuilstal. Ik wil gewoon weten of ze er in dood gebliksemd kunnen worden of niet.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:21

Als ze midden in een weiland staan hebben ze meer kans geraakt te worden dan in en stalletje. En er zal vast iets dicht in de buurt zijn wat hoger is wat de bliksem af zal leiden.

De kans is erg klein hoor dat zoiets gebeurd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:22

Ik zou denken dat een metalen huisje als een kooi van faraday zou fungeren....

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:23

secricible schreef:

Inderdaad, dus in de stal zijn je paarden veiliger dan open en bloot in de wei!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:24

secricible schreef:

precies dit. daarom zijn ze er juistr beschermd!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:25

De kans is misschien klein, maar ik wil weten of het ijzer de kans net vergroot of verkleint. Kans is klein, maar de kans was ook klein dat ik ooit een boom op de auto zou krijgen en dat is ook gebeurd :+

Mijn vriend zei dat dus ook. Weten jullie het zeker?

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:30

Tieneke schreef:
De kans is misschien klein, maar ik wil weten of het ijzer de kans net vergroot of verkleint. Kans is klein, maar de kans was ook klein dat ik ooit een boom op de auto zou krijgen en dat is ook gebeurd :+

Mijn vriend zei dat dus ook. Weten jullie het zeker?

Als ik mijn natuurkunde leraar van vroeger mag geloven dan is het inderdaad zo.;) Bovendien heb ik iets gelijkaardigs een paar dagen geleden nog op Discovery gezien, maar dan met het voorbeeld dat je in een caravan met een ijzeren frame ook veilig bent vanwege de kooi van Faraday.
Geen zorgen dus!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:31

Dus rubberen banden hebben er eigenlijk niks mee te maken? :P

Edit: en dat er dus 1 wand ontbreekt (open) maakt ook niet uit?

Natuurkunde was nooit mijn beste vak :P
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 09-06-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:34

Tieneke schreef:
Dus rubberen banden hebben er eigenlijk niks mee te maken? :P

nee.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:38

kooi van faraday is leuk, maar de explosie van eht plasma heb je dan nog steeds. de stroom is vaak niet echt het probleem.

de kans dat iets inslaat heeft ook erg te maken met hoe iets geaard is, het is echt veel complexer dan 'alleen in de wei' en dergelijke. een bouwpakketstal is waarschijnlijk vrij slecht geaard, dus niet heel groot risico... niet zoals een zendmast of een stroomverdeelstation... die hebben echt een verhoogd risico, voor de rest is het redelijk te verwaarlozen.

bliksem is echt een heel ingewikkeld fenomeen, het gaat om spanningen die de lucht tot plasma laten verworden, waardoor dat plasma zelf een geleider wordt. die situatie is niet echt zoals we dat gewend zijn in elektra.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:41

Wij kunnen echt niet garanderen dat er niks gebeurd..

Maar ik laat mijn paarden liever buiten met risico dat ze geraakt worden dan op stal waar ze geen schijn van kans hebben als de bliksem inslaat.

Zeker weten wat het beste is weet je pas achteraf.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:47

Ja sowieso zet ik zie niet op stal. De vaste dichte stal is momenteel voor de ezels, omdat die op hun wei niet beschut kunnen staan voor de hoeveelheid regen die hier deze dagen uit de lucht valt. Dus ze lopen in elk geval los. Het is gewoon de kwestie of we dit kunnen laten staan of best een houten variant plaatsen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:47

Ik denk dat alles van metaal meer kans heeft om geraakt te worden, zeker als de grond eronder ook nog wat nat is. Zodra de onderkant ook van metaal is, en het paard erin staat, loopt hij geen gevaar.. Maar als hij met een been erbuiten staat en contact maakt met de grond dan gaat de stroom natuurlijk wel door hem heen. Ik zou het ook eng vinden. Kun je hem met onweer niet een avondje ergens anders stallen, voor de zekerheid?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 20:51

Ze kunnen bij ons ook samen in een gewone grote stal, maar ik moet ze daar zelf in zetten en dat gaat niet als ik bijvoorbeeld op het werk ben. Dat kan niet altijd, dus moet de wei een zo veilig mogelijk alternatief bieden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:51

8nnemiek schreef:
Ik denk dat alles van metaal meer kans heeft om geraakt te worden, zeker als de grond eronder ook nog wat nat is. Zodra de onderkant ook van metaal is, en het paard erin staat, loopt hij geen gevaar.. Maar als hij met een been erbuiten staat en contact maakt met de grond dan gaat de stroom natuurlijk wel door hem heen. Ik zou het ook eng vinden. Kun je hem met onweer niet een avondje ergens anders stallen, voor de zekerheid?

dat is ook mijn gedachte hierover

Amie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:59

Airnt schreef:
kooi van faraday is leuk, maar de explosie van eht plasma heb je dan nog steeds. de stroom is vaak niet echt het probleem.

de kans dat iets inslaat heeft ook erg te maken met hoe iets geaard is, het is echt veel complexer dan 'alleen in de wei' en dergelijke. een bouwpakketstal is waarschijnlijk vrij slecht geaard, dus niet heel groot risico... niet zoals een zendmast of een stroomverdeelstation... die hebben echt een verhoogd risico, voor de rest is het redelijk te verwaarlozen.

bliksem is echt een heel ingewikkeld fenomeen, het gaat om spanningen die de lucht tot plasma laten verworden, waardoor dat plasma zelf een geleider wordt. die situatie is niet echt zoals we dat gewend zijn in elektra.

Even puur uit interesse: waarom is het risico groter als iets goed geaard is? Of bedoel je dat het goed geleidt?

En zendmasten of stroomverdeelstations lijken mij dan weer een heel andere situatie, want die staan zelf al onder (hoog)spanning. Dat kun je dan toch niet vergelijken met een 'gewoon ongeladen metalen voorwerp'?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:22

Geaard of niet, metaal 'trekt bliksem aan'.
Mijn opa heeft vroeger op het veld ooit een zeis weggegooid toen er ineens onweer kwam opzetten, en direct sloeg het in op die zeis! Metaal geleidt goed, en bliksem zoekt de kortste en snelste weg om van de grond tot aan de wolk te komen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:35

Amie:

bliksem komt van een potentiaal tussen de wolken met elkaar of met de grond. Als de potentiaal tussend e wolken zelf is dan slaat de bliksem tussen de wolken, verreweg de meeste donder die je hoort.

als er dus een groot spanningsveld ontstaat dan kan dat de lucht tot een plasma maken, waarbij geladen deeltjes vrij kunnen bewegen, dwz dat de lucht, normaal een isolator, ineens flink geleid.

de potentiaal is tussen de grond, de aarde, en de wolk. dus het verband met die 'pool van de batterij' is nogal van belang.

een metertje staal maakt geen bal uit in vergelijking tot een hele boel andere fatoren, denk eraan dat de bliksem een kilometertje ofzo plasma moet maken, dus die laatste meter wordt wel dankbaar gebruik van gemaakt, maar niet echt de oorzaak.

de bliksem gaat ook van de grond naar boven, een pad van plasma ontstaat, en dan komt de lading erdoor. dit heeft echt een vertragign van een split second.

naja, het is echt heel ingewikkeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:39

Ach ja, als je het zo uitpluist wel ja. Maar bliksemafleiders zijn écht niet zulke ingewikkelde apparaten, en ze werken echt prima.
Ook de principes van de kooi van faraday zijn goed begrepen, en een metalen kooiconstructie beschermt je prima tegen dat complexe fenomeen bliksem.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:42

nou hartstikke veilig.. mooiste zou zijn nog een bodem van staal.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:47

Mijn vriend heeft wel meegemaakt
Dat drie koeien dood waren door de bliksem (stonden in het weiland, niet eens heel dicht bij elkaar)
Terwijl hier 500 meter verderop een boortoren was..

Tsja loopt soms raar,, je kan er geen pijl op trekken vind ik