piste met zavel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xiu

piste met zavel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 11:33

Iemand ervaring met een piste met zavel? Hier hadden ze gewoon de grond wat omgewoeld maar dat werd een modderbad. Veel kosten willen de eigenaars er niet aan uitgeven, maar vlak over ons zijn er werken en laat daar nu net heel wat zavel liggen die anders toch weg moet. Zavel ligt bij mijn weten ook af en toe nat, maar niet glad of zwaar?

Cil_

Re: piste met zavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:44

De eerste vraag die bij me op kwam is: wat is zavel? Wikipedia:
"Zavel (van het Latijnse sabulum; "grof zand" of "kiezelzand") is een (minerale) grondsoort. Men spreekt van zavel als grond een bepaald percentage lutum bevat. De rest is zand. Zavel wordt gebruikt voor de teelt van bloembollen. Het is meestal vruchtbaar, goed te bewerken, vochthoudend en doorwortelbaar.

Lutum zijn kleideeltjes kleiner dan 0,002 mm. Bij een lutumpercentage tussen 8% en 12% spreekt men van zeer lichte zavel, bij lutumpercentage tussen 12% en 17,5% van matig lichte zavel, bij lutumpercentage tussen 17,5% en 25% van zware zavel. Bij lutumpercentages van meer dan 25% spreekt men van klei."

De 25% klei baart mij een beetje zorgen, je wilt natuurlijk beslist geen gladde rijbaan. Kan je niet wat testen en kijken hoe de zavel zich na langere tijd nat zijn of juist heel droog, gedraagt?

DinkyOmie

Re: piste met zavel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:16

zavel is gewoon geel zand.

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 21:38

Na enig overleg krijgen we nu toch scheldezand in de piste. Had liever rijnzand gehad, maar uiteindelijk nog altijd net iets beter dan zavel als we de piste goed onderhouden. Toch bedankt voor de reacties.