hele erge jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

hele erge jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:05

Ik weet dat er al flink wat topics zijn over paarden met jeuk, en die adviezen heb ik veelal geprobeerd. Ik ben nu ten einde raad zo ongeveer.

Mijn verzorgpaard schuurt zichzelf binnenste buiten als hij zijn stal in komt. Ik laat ze het liefst zoveel mogelijk op de wei want dan schuurt hij niet.
Allereerst is de dierenarts erbij geweest en heeft geconstateerd dat beide paarden last hadden van een bepaalde worm die zomereczeem kan veroorzaken. Hier heb ik niet veel verstand van, maar moest de dag erna 3 wormenkuren ophalen die hij zou klaarleggen. Deze kuur schijnt vrij heftig te zijn en de wormen van binnen uit te roeien en zou de jeuk moeten verdwijnen. Nou mooi niet.

Ik heb echt al van alles geprobeerd. Klitwortel, cremetjes, cooling gels, menthol, jeuk en schuurshampoo, desinfecteer shampoo om de paar weken goed wassen, noem het maar op. In de stal hangen borstels maar hij schuurt zo hard dat hij deze kapot maakt. Om zn staart te beschermen heb ik er tot nu toe enkel in de stal een bandage omheen gedaan maar hij schuurt hier dwarsdoorheen. Hetzelfde geldt voor een staartbeschermer.

Ze kregen als voer enkel brok en hooi, en nu staan ze dan op gras. Heb het voer inmiddels aangepast naar sportbrok, musli (pavo natures best) en een heel klein schepje knoflook tegen de insecten. spuit ze ook regelmatig in.
Ze hebben een tijdje bij kippen gestaan en ik weet dat ze daar ook jeuk van kunnen krijgen, ook zijn er bepaalde bomen in de buurt met pluizen waar ze misschien niet goed tegen kunnen.
Ik weet het niet meer.
Ik ben van plan om vanaf volgend jaar lente een eczeem deken om te doen maar ik ben hier niet goed bekend mee. Ik weet neit of dat nu ook nog zin heeft om er 1 aan te schaffen.

Het is zo zielig om te zien. Wat tot nu toe het beste werkt is even goed inspuiten met klitwortel en dan een stukje lopen, dan lijkt hij te vergeten dat hij jeuk had. Hij blijft daarna wel redelijk rustig op stal. Maar dat kan nooit de oplossing zijn.

MelissaV

Re: hele erge jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:59

Hoelang is het geleden dat je de wormenkuur hebt gegeven?
Liggen ze tot bloedens toe open, want als ze eenmaal jeuk hebben gaan ze ook de deken kapot schuren natuurlijk.. Ik heb hier zelf ook een hele heftige exemer staan en die is heel erg gebaat bij zo min mogelijk gras, geen suikers (denk aan wortels, appels, ...), enkel het nodige voer en hooi wat lang op het land heeft gelegen en wat niet in de plastic heeft gezeten. Hij staat al sinds februari onder de Rambo Sweet Itch deken, en heeft geen jeuk aan manen en staart. Enkel aan zijn voorpluk dus die smeer ik in met Derfen Soft. Heel af en toe was ik hem met Kerato teershampoo van de boerenbond.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:06

Een worm die ZE veroorzaakt? Nog nooit van gehoord..
Voor de de symptomen goed kan bestrijden moet je weten wat de oorzaak is.
Ik zou voor nu een deken opgooien en op allergien zoals pollen etc checken.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:10

Voor zomerexeem gebruikten wij wel is babyolie. Dat schijnt wel te helpen 1 van de paardjes die bij ons op stal staat heeft nu weer een mooie bos manen :) al meot je het wel bijhouden omdat hij nog wel is schuurt..

Ook hebben wij van dat Itch nogwat spul tegen jeuk wat we inde manen smeerden :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:12

Wormen veroorzaken inderdaad geen ZE. Maar er zijn wel wormen die heftige jeuk kunnen veroorzaken omdat ze onder de huid terecht komen, de zgn. draadwormen, maar ook aarsmaden. Het idee van de DA om dan een kuur te geven is zo slecht nog niet , echter moet de bestrijding drie keer herhaald worden met tussenpozen van drie weken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:32

Jeetje wat heftig! Inderdaad wat Jotoma zegt, op zoek naar de oorzaak.

Mijn paard had een kale plek in zijn staart. Hij is daarvoor eerst gespoten met Ivermectine en Dectomax. Daarnaast gewassen met betadineshampoo. Hij leek er geen last meer van te hebben, maar nu mist hij een stuk manenkam. Ik zie hem nooit schuren o.i.d. maar laat hem toch testen tegen ZE. Dit kunnen ze doen door bloed af te nemen en dit te testen.

Ik zou je adviseren om dit ook te laten doen. Dan kun je tenminste gericht gaan behandelen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:44

Eczeemdeken heeft heel veel zin als de jeuk door iets van buitenaf komt, zoals die kleine mugjes die zomereczeem veroorzaken. De ergste tijd daarvoor komt nog. Onze pony heeft zomereczeem en draagt haar deken gewoonlijk vanaf april/mei tot eind september.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 00:41

Heeft de VA ook bloed afgenomen om te onderzoeken en een huidschraapsel genomen?

En een worm die voor eczeem zorgt... ik vind het gek klinken. Heb je er een paardenarts bij gehad of een koeienveearts oid?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:47

Er is een worm die in de manenkam zit. Ik kan zo even niet op de naam komen. Maar het klopt dat deze zomerexceemachtige verschijnselen kan geven. Ik ben even aan het zoeken geweest maar ik kan de link niet meer vinden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:46

Zo'n worm lijkt me nou niet het allereerste waar je aan denkt. Daarom vraag ik mij af wat voor de veearts de aanleiding is om hier als eerste naar te kijken.

barnekip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:47

Inwendige ondersteuning
Van cortisonenpreparaten van de dierenarts tot kruidenmengsels en homeopatische druppels is er heel veel verkrijgbaar tegen zomereczeem. Helaas geldt ook hier: ieder paard reageert verschillend en geen enkel product werkt gegarandeerd. Wel is door de jaren heen gebleken dat een aantal middelen effectief bleken. Zo helpt het bijvoeren van Appelazijn het bloed te zuiveren waardoor de reactie op het speeksel van de culicoïde verminderd wordt. In navolging van VSM heeft Puur een combinatie van 2 homeopatische preparaten ontwikkeld: Puur Culico en Puur Allergie waar toch veel paarden baat bij blijken te hebben al is het bewerkelijk om de preparaten te geven. Ook zwavel is een belangrijke voedingsstof omdat zwavel de celvernieuwing in het lichaam stimuleert waardoor de huid sneller herstelt.

Een paard met zomereczeem is er dus het meest bij gebaat dat het zo min mogelijk in contact komt met de culicoïde en dat het op een veilige manier kan schuren. Over gaat het nooit, maar met de juiste middelen en zorg kan het paard een redelijk normaal paardenleven leiden.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 12:50