Bodem voor modderige paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Bodem voor modderige paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 22:07

Waarschijnlijk gaan we komend voorjaar onze paddock naar voren verplaatsen ivm gedoe van buurman en gemeente (lang verhaal, nu niet belangerijk) De paddock is nu 1 grote modderzooi, zo erg dat ik mijn paarden als nood maar op een gedeelte van de wei heb staan, dat wordt nu ook wel lekker modderig, maar tenminste niet zo'n waterballet als de huidige paddock.
Om dit bij de nieuwe paddock te voorkomen, willen we daar dus wat aan de bodem doen (mag bij huidige paddock niet), maar ja, moet dus wel goedkoop. Zal ik gewoon wit, grof zand storten, of misschien toch van die houtsnippers of viltsnippers of iets dergelijks. In de winter wordt de paddock zeer intensief gebruikt, hij is ongeveer 10x22 meter en er staan dagelijks 2 1/2 paard op. Ik zit er ook aan te denken een klein gedeelte te betegelen zodat het hooi in elk geval niet in het zand of de modder ligt, maar twijfel aan de andere kant ook weer ivm de kans op uitglijden.

Wie kan mij goede raad en/of tips geven !!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-04 19:52

Helemaal niemand ???? Scheve mond

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:04

bij ons op stal hebben ze nog een andere simpele paddock erbij gemaakt, hier ligt gewoon zand in en die is nog beter dan de 'normale' paddock. ik weet niet watvoor bodem er in de normale ligt maar hij is iig heel zwaar en blijft heel lang nat, de simpele paddock is beter (niet zo zwaar en minder nat). in de rijbak hebben ze iets vermengt met houtsnippers maar die bak is ook vaak erg lang nat. verder heb ik geen idee watvoor zand je het beste kan gebruiken en of van die vilt/houtsnippers goed zijn.

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:07

drainage buis en gewoon zand werkt super! hebben wij ook pas aan laten leggen en is echt ALTIJD!!!!!!!!! droog!(beter als de achterberg bodem op de manege bij ons om de hoek!)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 20:27

bij ons is er iets niet goed gegaan: er ligt een laag puin en daarop zand.

het puin komt allemaal naar boven en de paarden staan tot halverwege hun benen in een vreselijk stinkende blubber *jak*

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 21:02

Ik heb een zandbodem met tapijtsnippers*. Meestal is de paddock droog, behalve na een echte stortbui. Maar dan is na 5 uur ook al het water weer weg.
Nadeel: lostrekken met een tractor is niet meer mogelijk en mestrapen lukt niet meer met een riek.

Plinge ouderwetse grove soort, ze zijn er nu ook veel fijner.