Nieuwe stal = Grote kudde, Hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maurice_Z

Nieuwe stal = Grote kudde, Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 14:27

Hallo Bokkers!

Mijn paarden verhuizen binnenkort naar hun nieuwe stal, waar ze terecht zullen komen in een grote kudde (+-15 paarden, ruinen en merries door elkaar). Ze hebben daar ong 20HA grond, dus ze kunnen wel weglopen indien ze aangevallen worden.
Mijn ruin van elf jaar is echt heel onderdanig en ik weet nu al dat hij onderaan de trap gaat terechtkomen, denken jullie dat leven in dit kuddeverband iets voor hem zou zijn?

Hoe introduceer ik mijn paarden het best in de kudde? Ik heb nu al besloten ze eerst een paar dagen op een apart stuk te laten staan, zodat ze kunnen bekomen van hun reis.

Oh ja leuk detail, op de vorige stalling heeft het ongeveer een halfjaar geduurd eer mijn jongens op hun gemak waren. Daarvoor bleven ze altijd rond de stal hangen en schrokken ze van het minste (waarna ze ook onmiddellijk naar hun stal gingen rennen). Ik heb dus onwijs veel angst dat dit opnieuw gaat gebeuren :(.

capopjekop

Re: Nieuwe stal = Grote kudde, Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:37

Lopen die paarden daar dag en nacht buiten op een groot terrein? Als dat het geval is zou ik ze er gewoon bijgooien. Als die paarden 's nachts naar binnen gaan dan zou ik jou paarden het terrein vast laten verkennen als die anderen nog binnen staan en ze 's ochtends niet eerst voeren. Dan is de kans groot dat ze snel gaan eten ipv klooien.

Als je de mogelijkheid hebt kun je ook alvast jouw paarden kennis kunnen laten maken met de baas van de kudde.

Als je een stukje afzet om ze bij te laten komen kun je dat ook in de wei doen bij de andere paarden. Dan kunnen ze over de draad heen vast kennis maken.

Verder moet je je niet te druk maken. Ze hebben daar de ruimte en kunnen hun eigen plekje zoeken. Blijf er in het begin even bijstaan (neem eventueel een longeerzweep mee) zodat je kunt ingrijpen als ze continu gepakt worden (wat wel zal loslopen als de paarden een beetje sociaal zijn opgevoed).

YvonRondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:29

Een stukje wei afzetten is een goed idee, dat bedacht ik me al meteen toen ik je titel zag. Het is wel fijn als ze eerst kunnen kennismaken over een draadje, zodat ze even aan elkaar kunnen wennen. :j

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:42

Ja de paarden lopen daar nu nog 24/7 buiten, in de winter (vanaf november ergens) gaan ze dan 's avonds weer op stal. Ik was ook aan het denken om een stukje af te spannen en het zo aan te pakken.
De eigenaar van de stal had al gezegd om ze er in 1x mee op te smijten, maar dat zie ik toch niet zitten.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:53

Als ze kunnen rennen en ruimte hebben is mijn ervaring dat het vaak wel goed gaat;) Teminste mijn paard en in mijn kudde doe ik dat. Maar ik heb er geen 15 maar 4 nu. bij de vorige stal is hij er gewoon tussen gegaan en ging hij direct hard rennen..heel de kudde mee en toen blijf hij staan en reageerde nergens op de uitdagingen. Daarna meteen rustig door zijn reactie:) Tja moeilijk te schatten hoe jou paarden het doen. Maar ga af op je gevoel jij kent je dieren. Bereid ze voor op de verhuis door het ze gewoon te vertellen:) Praat tegen ze wat je gaat doen en waarom en ook wat je daar gaat doen. Scheelt veel voor een dier dat hij weet wat er komen gaat en dat hij niet terug gaat naar zijn oude plekje;)

Maurice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 13:49

Ja ik ging het ze vanavond vertellen :). Het probleem is dat ik niet kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Het zijn sowieso wel geen vechters en ze gaan ook niet uitdagen ofzo, maar ik maak me echt zorgen over degene die nu zo onderdanig is. Ik hoop gewoon dat hij zijn plekje daar gaat vinden. Nu ja, voor hetzelfde geld vindt hij wel zijn draai en is het juist mijn andere ruin die problemen gaat hebbe :) of misschien gaan ze gewoon geen problemen hebben, gaan ze supergelukkig zijn en maak ik mij veel te veel zorgen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:31

De meeste baasjes maken zich teveel zorgen is mijn ervaring :P Het gaat 9 van de 10 keer goed, zeker als ze zo'n groot land hebben dat ze elkaar kunnen ontlopen.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:48

Ik heb vorige maand mijn nieuwe paard in een kudde van 11 paarden gezet (in een paddock paradice idee). Ik heb hem eerst in het midden een paar dagen apart gezet en daarna een paard dat laag in rang was bij hem gezet voor een week. 1,5 week na zijn komst heb ik hem echt in de kudde gezet. Dit ging best goed, geen hele gevachten of veel rennen en hij had steun aan het paard dat al eerder bij hem stond. Hij is nog wel een poos buiten de kudde blijven staan, maar nu na een maand begint hij zich er steeds meer in te mengen :).
Uiteindelijk moeten je paarden het zelf gaan doen en kun je ze niet veel helpen, ze zullen zelf hun plekje moeten vinden. Voor paarden is onder in rang zijn vaak minder erg dan het voor mensen lijkt. Ik zou wel willen aanraden om ze het zelf uit te laten zoeken en er niet met een zweep tussen te gaan staan. Dat is onveilig voor jezelf en dan vechten ze het wel een andere keer uit als jij er niet bent.
Succes met je verhuizing!