Schrikdraad aan portje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bakker12

Schrikdraad aan portje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 14:41

Wij gaan binnenkort onze schrikdraad zetten rond de weide waar onze dwerggeiten gaan komen.
De weide is in de vorm van een rechthoek (16m op 17m) overal stevige betafence draad met betonplaten onderaan.

Bij andere weide zie ik steeds van die handvaten waar een poortje staat. Aangezien ik de schrikdraad op 3 verschillende hoogtes wil zetten, lijkt mij dit nogal onhandig. Dit wil zeggen dat ik de poort opendoe, en ik dan de 3 schrikdraden moet losmaken met het handvat, eer ik de weide opkan.

Ik had nu een idee om dit op te lossen, maar weet niet of het mogelijk is, daarom mijn vraag hier.

Stel dat ik het doe zoals op de tekening, zou dit werken? Ik zou 1 schrikdraad laten lopen tot aan de sluiting van de poort, een andere schrikdraad tot aan de scharnieren, en dan vanaf de scharnieren en stukje schrikdraad aan de poort zelf bevestigen. Zodat wanneer de poort dicht is, toch de volledige weide omringt is met schrikdraad (wel onderbroken aan de sluiting van de poort, maar ik heb mij laten vertellen dat de cirkel niet moet rond zijn).

Op die manier kan ik de poort gewoon opendoen, en gaat het stukje schrikdraad aan de poort gewoon mee open? Doenbaar? of zie ik iets over het hoofd? :-)
Afbeelding

minikatje

Re: Schrikdraad aan portje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:44

je kan het schrikdraad ook aan een hendel (woord kwijt) maken en het andere deel aan een oog.
nu heb je geen gesloten stroomkring :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:45

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 14:48

Ben geen expert, kan volgens mij wel maar nu houd je bij het opendoen van de poort wel stroom erop, wat mij niet altijd handig lijkt met in en uit lopen door een poort, vaak zat dat je tegen het hek aankomt? Tenzij je poort netjes open blijft staan, maar in mijn geval sluit hij weer en zou ik niet snel genoeg zijn met bv de kruiwagen erdoorheen, zou ik een optater krijgen
Maar dat ligt denk ik geheel aan waar het draadje zit, zou zelf gewoon voor een handgreep gaan.

Edit, mij is verteld dat gesloten stroomkring beter is

Bakker12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 14:56

Maar een gesloten kring hoeft toch niet?
Ik dacht dat de kring gesloten wordt wanneer het dier de schrikdraad aanraakt, dan maakt hij verbinding met de grond, en zo via de aardpen terug met het apparaat.

Of heb ik mij verkeerd geïnformeerd?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:00

Nee ik heb het op mijn weide ook niet helemaal rond , heb er ook gewoon een poort tussen en staat dik stroom op. Dus je kan de poort best vrij laten.

Bakker12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 15:04

tanjaatjuhh schreef:
Nee ik heb het op mijn weide ook niet helemaal rond , heb er ook gewoon een poort tussen en staat dik stroom op. Dus je kan de poort best vrij laten.

Wat bedoel je juist met de de poort vrij laten? Zoals op de tekening? Of zet je gewoon geen schrikdraad langs de poort?

Kan je dan uit het schrikdraadapparaat 2 draden laten vertrekken? Of tak je die een eindje verder af?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:19

Stroom hoeft niet rond te lopen, dat is onzin :) Als je een gewoon hek hebt waar de geiten niet door kunnen heb je daar geen stroom op nodig.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:25

Als je nou kabel haalt voor in de grond en je doet van het begin van het hek tot einde hek stroomdraad door de grond zodat je cirkel weer rond is, zo staat er het beste stroom op en heb je geen verlies aan het einde.
Je kunt dan gewoon het draad laten zitten zoals je wilt dus ook aan de poort alleen hoef je dan niks los te maken van stroom aan die poort.

Snap je het een beetje :')
Laatst bijgewerkt door branka16 op 04-06-14 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:26

Het is voor geiten? Ik zou een betonnen muur neerpoten. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:28

branka16 schreef:
Als je nou kabel haalt voor in de grond ....

Als je dat doet heb je dus speciale (dure) kabel nodig en die moet je minimaal 60 cm diep ingraven. Doe je dat niet dan krijg je (zeker met nat weer) een optater als je over dat stukje gras loopt :)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:34

DubbelDun schreef:
branka16 schreef:
Als je nou kabel haalt voor in de grond ....

Als je dat doet heb je dus speciale (dure) kabel nodig en die moet je minimaal 60 cm diep ingraven. Doe je dat niet dan krijg je (zeker met nat weer) een optater als je over dat stukje gras loopt :)

Je kunt géén gewoon draad in de grond graven dan heb je geen stroom meer...
Je moet een omhulde stroomdraadkabel hebben om in te graven.
Dat is zeker geen hele dure kabel, weet niet hoe je daar bij komt?
En zo diep ingraven hoeft helemaal niet tenzij je daar gaat ploegen of graven oid :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:54

Een YMVK-as kabel hoort minimaal 50cm diep te worden ingegraven, maar alleen als er geen extra maatregelen zijn getroffen tegen mechanische beschadiging. Dus met extra maatregelen (onbreekbare beschermbuis) mag het ook ondieper.

Bakker12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:01

Volgens mij kan dit niet. Dan ben ik verplicht om met van die afneembare handvaten te werken aan de poort, en mijn bedoeling was om dat juist te vermijden.

Als ik de draad langs de poort laat lopen, en dan in de grond naar het 2e deel van de afsluiting. Dan trek ik de draad stuk als ik de poort open doe...
Ik zou wel de draad onder de poort kunnen laten lopen, maar dan heb ik geen stroom aan de poort, en aangezien het dwerggeiten zijn heb ik graag overal stroom ;-)

Daarom dat ik het zoals op de tekening zou willen doen, waarbij de schrikdraad aan de poort, ook echt vasthangt aan de poort, en mee open en toe gaat.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:03

Gini schreef:

Idd, minstens 3 meter hoog. :j

Bakker12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:07

tones schreef:
Gini schreef:

Idd, minstens 3 meter hoog. :j

Ik hoor die verhalen overal :-)

Ik heb overal stevige betafence afsluiting van 1.5m, met betonplaten onderaan. En ben van plan om op 3 verschillende hoogtes schrikdraad te zetten.

Moet ik nu nog meer doen om die geiten tegen te houden. Serieus efkes :-)

Bakker12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:37

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:45

Ja, da's idd een optie, maar dat systeem van die ondergrondse stroomkabel (waarbij je dus geen stroom voor de poort doet) wordt vanaf ongeveer 2:00 ook uitgelegd hierin. Mss kan je beide combineren: als je die stroomkabel onder de poort door laat lopen, wordt je stroomkring niet onderbroken als je de poort opent.

Bakker12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 14:10

hwn schreef:
Ja, da's idd een optie, maar dat systeem van die ondergrondse stroomkabel (waarbij je dus geen stroom voor de poort doet) wordt vanaf ongeveer 2:00 ook uitgelegd hierin. Mss kan je beide combineren: als je die stroomkabel onder de poort door laat lopen, wordt je stroomkring niet onderbroken als je de poort opent.

Ik denk dat dit een misvatting is die velen maken. De stroomkring moet echt niet rondlopen. Dus ook al is de poort open en komen de 2 uiteinden van de schrikdraad niet aan elkaar, de stroomkring zal toch niet onderbroken worden. De 2 andere uiteinden van de draad komen beide toe in het apparaat dat de stroom voorziet.

De draad onder de poort door laten lopen is wel nodig als je 2 poorten hebt, want je moet het stuk tussen de 2 poorten kunnen verbinden met het apparaat, en dus onder 1 van de 2 poorten laten doorlopen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:55

DubbelDun schreef:
Een YMVK-as kabel hoort minimaal 50cm diep te worden ingegraven, maar alleen als er geen extra maatregelen zijn getroffen tegen mechanische beschadiging. Dus met extra maatregelen (onbreekbare beschermbuis) mag het ook ondieper.

HO!! NEN1010 schrijft 60cm onder maaiveld voor. Alleen indien het technisch onmogelijk is, mag de leiding minder diep EN moet deze deugdelijk, mechanisch worden beschermd. Bovendien moet een waarschuwingsvoorziening, bijvoorbeeld waarschuwingslint, worden aangebracht.

Tot zover de wet. Let erop dat je als eigenaar verantwoordelijk bent voor een deugdelijk aangelegde installatie, ook als het om een schrikdraadinstallatie gaat.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:32

Bakker12, een stroomkring hoeft idd niet rond te gaan.
Maar als je het onderbreekt heb je wel stroomverlies aan het eind.
En met geiten is dat iets dat je niet wilt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:38

branka16 schreef:
Bakker12, een stroomkring hoeft idd niet rond te gaan.
Maar als je het onderbreekt heb je wel stroomverlies aan het eind.
En met geiten is dat iets dat je niet wilt.

Toon dat eens aan........

Ik zal het jullie vergeven dat je naar willekeur stromen en spanningen door elkaar gooit, maar voor de rest wel graag bij de waarheid blijven en stommiteiten in de installatie niet afschuiven op de techniek.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:49

Nou als je zo'n apparaatje hebt om stroom te testen met zo'n aarde ketting er aan zie je dat het lampje op dat apparaatje minder fel brand aan het eind als aan het begin dichter bij je stroom apparaat.

Dat is gewoon aangetoond en getest...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 15:03

branka16 schreef:
Nou als je zo'n apparaatje hebt om stroom te testen met zo'n aarde ketting er aan zie je dat het lampje op dat apparaatje minder fel brand aan het eind als aan het begin dichter bij je stroom apparaat.

Dat is gewoon aangetoond en getest...

Giet eens een emmer water over het kettinkje.......... }:)

Als de installatie niet goed is aangelegd, kun je inderdaad verschillen meten, maar als je met serieuze apparatuur gaat meten, zul je zien dat de verschillen verwaarloosbaar zijn. De nauwkeurigheid van die meetkastjes is erg relatief.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:14

waarom geen poortgreep en een oogje en als je de poort opent dan de draad openen, doorlopen en weer sluiten