hey, Sommigen weten dat ik 2 paarden "train". Van de haflinger weten we de exacte leeftijd omdat die papieren heeft, van de fjord weten we dit helaas niet. vandaag heb ik eens naar het gebit van de fjord gekeken en vergeleken met die van de haflinger die deze maand 20jaar geworden is.
Heb er ook een boek bij genomen waarin het gebit afgebeeld staat van een paard vanaf 25 jaar.
Het gebit van de fjord komt er al sterk mee overeen, de sleuf in de hoektand die zichtbaar wordt vanaf 15 jaar is al bijna volledig verdwenen. De snijtanden staan niet meer op elkaar. Kan er mijn pink bijna tussen doen (heb wel slanke vingers)
Nu vroeg ik me af of iemand foto's heeft van een gebit van 30 jaar. Omdat dit moeilijk te vinden is op internet. En of iemand weet hoe oud de fjord zou kunnen worden met volgende info: -> 1x per week +- 45 min wandelen -> Staat elke dag op de wei met beschikking tot veel gras (te veel gras naar mijn zin). -> is wat te vet door te veel beschikbaar gras en te vaak gevoerd worden (voeren zij we al aan het minderen) -> ontlast regelmatig 1 achterbeen -> heeft al problemen gehad met zijn bloedwaardes.
De fjord wordt sowieso enkel nog gebruikt voor wandelingen, maar de eigenaar overweegt om al te kijken voor een jong paard zodat de haflinger niet plots alleen komt te staan. Of ik mag dan ene aankopen en bij hen stallen. We hebben namelijk een jonge fjord zien staan die ons erg aanspreekt.
De DA had enkele jaren terug al gezegd dat hij rond de 25 is. Maar niemand weet het met zekerheid.
Batlow
Geplaatst: 04-06-14 18:48
MaricoGraphy schreef:
De DA had enkele jaren terug al gezegd dat hij rond de 25 is. Maar niemand weet het met zekerheid.
Dan denk ik niet dat je een betere schatting kan krijgen...
Wat betreft hoe oud de fjord wordt: Rust roest, dus hou hem in beweging. Met mijn 23 jarige rij ik nog volop bosritten. hij heeft overigens ook cushing dus hij moet in beweging blijven om goed oud te worden en uberhaupt nog wat jaren te leven
Ja rust roest, dat heb ik vaker gehoord Maar hij staat de hele dag op de wei en doet wel rustig aan. Als hij uit de stal gelaten wordt 's morgens rent hij zo de wei in en stopt pas aan de andere kant van de weide. Maar 2x per week kom ik bij die mensen en ben ik met de paarden bezig om hen toch wat meer beweging te geven.
Het is tevens ook een sterk baasje hoor, van het moment hij afgezadeld wordt wil hij er al vandoor gaan als het zadel van hem af is, dan moeten we echter het hoofdstel nog afnemen en hem dus met 2 man proberen tegen te houden of hij is niet meer uit de wei te vangen. Zo is hij tijdens het longeren ook eens ontsnapt door zijn enorme kracht en konden we hem 1 uur lang net vangen, tot hij in een hoek van de wei stond en ik met andere touwen deze hoek afspande.
Volgens de eigenares zit er angst in dit paard door mishandeling, maar dat weet ze niet zeker aangezien de Fjord van Duitsland is geïmporteerd. Hij is wel hoofdschuw, maar laat een halster wel makkelijk omdoen (steekt zo zijn neus erdoorheen).
Je kunt de dierenarts eens laten kijken, maar dan blijft het altijd nog een schatting. Ik denk dat je nooit meer precies zal weten hoe oud hij is. Mijn pony is ongeveer 25 en ik rijd haar 1x per week, zodat ze niet stijf wordt! De rest van de tijd verwen ik haar en mag ze lekker in haar weitje