Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 21:55

Het is niet zo'n heel smakelijke vraag maar ik vroeg mij af of iemand misschien een foto heeft van de bonen die ruinen en hengsten soms hebben? Of anders heel duidelijke tekst. En dan bedoel ik dus als ze nog aan (in :Y) ) het paard zitten. Mijn ruin heeft namelijk nogal jeuk aan z'n penis/koker, wanneer hij uitschacht trapt hij er ook naar. De zwarte korsten zal ik morgen eens uit z'n koker wassen maar ik vroeg mij eigenlijk af of er niet meer aan de hand is, en waar ik dan precies naar zoek. Vanavond heb ik eens wat gegraven :Y) en ik zie niks verdachts. De plasbuis leek wel iets rood en geïrriteerd maar ik moet zeggen dat ik die niet dagelijks zo aandachtig bekijk dus die houd ik nu maar even gewoon alleen in de gaten.

Nickas

Re: Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:59

Als ze er zitten, lijken het een beetje op knoflooktenen. Ze zitten in de ´groef´ rondom de plasbuis.
Ik heb ze wel vaker gezien maar nog nooit bedacht ze op de foto te zetten :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 22:09

Ik weet dat ze wit zijn, en ik weet welke groef je bedoelt :j Zijn ze over het algemeen makkelijk zichtbaar? Als dat namelijk zo is ga ik niet verder zoeken. Maar stel nou dat het normaal is dat je eerst een stukje moet graven :Y) Dan ga ik morgen op nader onderzoek en dan zou ondersteunend beeldmateriaal ook goed van pas komen.

Forny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:12

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 22:31

Dank je wel :Y) Niet meteen proberen weg te halen dus, eerst maar eens desensitizen. Stiekum hoop ik dat de jeuk voorbij is als ik 'm morgen met wat water onder handen genomen heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 22:32

Nickas schreef:
Als ze er zitten, lijken het een beetje op knoflooktenen.

Die heb ik net staan hakken want ik had nog niet gegeten :Y)

Dank je wel voor je snelle en heldere reactie :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:39

Als hij uitschacht spuit dan vast wat babyolie op zijn fluit. Vaak komt het dan vanzelf los of gaar het de volgende dag een stuk makkelijker.

Er is een uitgebreid topic hierover geweest waar veel informatie in staat [MD] Dikke boon uit z'n fluit

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 22:40

Dank je wel voor de link :) Babyolie zou juist niet goed zijn heb ik begrepen, ik heb het ook niet in huis en ga morgen eerst lekker met water aan de slag.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:43

Ik weet niet wat er allemaal niet goed is, ik weet wat werkt. En als wij er onze dierbare kinderkes mee in mogen smeren dan is het ook zacht voor mijn beest. Ik gebruik wel een ongeparfumeerde en ik spuit het er op, niet er in, brrr dat laatste daar moet ik niet aan denken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:57

FornyForever schreef:
http://www.thinklikeahorse.org/index-2.html#159 hier staat een aardig stuk ;) is wel engels

(wat ben ik blij dat ik een merrie heb :+ )

De huidplooi onderaan de vulva weleens goed bekeken? Sommige merries verzamelen daar ook een hoop zooi..........

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:31

Met handschoenen en betadine. Niet allerlei vettige rommel op de penis smeren.
Sommige hengsten/ruinen pikken het niet, dus wel opletten. ik doe het wekelijks zodat het enigzins schoonblijft. Dekhengsten worden echt heel erg schoon gehouden.

Forny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:09

ikke schreef:
FornyForever schreef:
http://www.thinklikeahorse.org/index-2.html#159 hier staat een aardig stuk ;) is wel engels

(wat ben ik blij dat ik een merrie heb :+ )

De huidplooi onderaan de vulva weleens goed bekeken? Sommige merries verzamelen daar ook een hoop zooi..........

Haha het was ook sarcastisch ;) maar doekje er door heen halen is minder werk *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:15

lijkt op soort stopverf.
Afbeelding

bonen van mijn paard,was al een tijdje niet naar gekeken.... ;)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:32

Maf, de bonen die ik er tot nu toe altijd uit heb gehaald waren meer helderwit... of naja.. .creme zeg maar :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:33

die van mijn paard waren al vrij oud denk ik :D

hoewel ik er laatst twee uitpeuterde die dezelfde kleur waren,maar veel kleiner natuurlijk.
Mijn hengst heeft ze nog nooit gehad.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:37

Geeeeeeeeeeen betadine gebruiken!!!! Dat is absoluut verschrikkelijk..

Spoelen met lauw water, wat onschadelijk is is om wat glijmiddel erop de spuiten.
Vaak komt de troep dan vanzelf los.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:42

Om de bonen er uit te halen kun je wat olijfolie gebruiken.De koker zelf is het beste gewoon het ergste eruit te halen met de hand.Niks babydoekjes of baby olie.Water werkt niet want dat spul is zo vet dat gaat nooit oplossen.
Er is een bepaalde balans in de koker,en die is niet voor niets.
Het hoeft daar niet te glimmen en naar lavendel te ruiken :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:18

Oeps, die is wel heel erg: ga je naar de drogist om glijmiddel voor je paard te halen :Y)

Maarre, ik lees verschillende dingen: geen olie, wel olijf olie. Geen babydoekjes, warm water, niet alleen water. Glijmiddel..

Volgens mij zit ik het veiligst met warm water en eventueel glijmiddel? Zonder toevoegingen op waterbasis dus..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:25

Glijmiddel tast de balans niet aan, daarom vind ik dat het veiligste.
Verder lauw water om het wat te weken, vinden vele ruinen iets prettiger dan dat je er zo iets op/in smeert.

Betadine verwijderd alle bacteriën en is daarom heel slecht om te gebruiken. Baby olie zit vaak toch iets van parfum in, immers staatvdaar ook op niet voor inwendig gebruik als ik me niet vergis.
Waarom een (relatief klein) risico nemen als glijmiddel bedacht is voor de geslachtsdelen en net zo goed werkt? Een volwassenen die in een winkel glijmiddel haalt word vast niet gevraagd naar de bedoelingen ermee ;)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:37

heb er laatst ook van die dingen uit gehaald, gewoon met de hand (vinger) kwam ook net als de foto van geerke flink wat uit.

hij houd nu zijn ding veel schoner en schacht vaker uit! zal er dan toch wel wat last van hebben gehad, ik controleer eens in de zoveel tijd even. ik gebruik geen olie of ander spul

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:53

Hoe doen jullie dat dan als je paard het min of meer niet toe laat.
Ik ben de mijne al een tijdje aan het voorbereiden dat ik daar wil gaan schoonmaken. ( lees al een paar maanden ) Ik mag nu aan de buitenkant komen met mijn vingers, maar niet te lang anders gaat het beentje alweer omhoog. Dus tot nu toe nog geen succes...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:53

Alle veeartsen en hengstenhouders gebruiken betadine om de koker en penis schoon te maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:56

_Zsazsa_ schreef:
Alle veeartsen en hengstenhouders gebruiken betadine om de koker en penis schoon te maken.

Ehm, als er serieuze ontstekingen zijn, heeft de dierenarts niet veel keuze meer.
Dat ALLE hengstenhouders het doen is een verstrekkende uitspraak; ik zou er geen weddenschap op afsluiten als ik jouw was........

TeSs2411 schreef:
Hoe doen jullie dat dan als je paard het min of meer niet toe laat.
Ik ben de mijne al een tijdje aan het voorbereiden dat ik daar wil gaan schoonmaken. ( lees al een paar maanden ) Ik mag nu aan de buitenkant komen met mijn vingers, maar niet te lang anders gaat het beentje alweer omhoog. Dus tot nu toe nog geen succes...

Zoals met alles bij paarden is ook dit gewoon te oefenen tot ze het wel toelaten.

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:05

Marocje schreef:
Oeps, die is wel heel erg: ga je naar de drogist om glijmiddel voor je paard te halen :Y)

Maarre, ik lees verschillende dingen: geen olie, wel olijf olie. Geen babydoekjes, warm water, niet alleen water. Glijmiddel..

Volgens mij zit ik het veiligst met warm water en eventueel glijmiddel? Zonder toevoegingen op waterbasis dus..

Nee hoor, je hebt het ook bij de welkoop/boerenbond. Wordt ook wel bij bv koeien gebruikt.
Grote fles, voor 1.90 ofzo dacht ik

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:07

_Zsazsa_ schreef:

als het onstoken is,anders niet ;)