Zoveelste topic, paard eet stal leeg, zaagsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_RMHorse_

Zoveelste topic, paard eet stal leeg, zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 08:15

Goedemorgen,

Ik zit echt met me handen in het haar.
Mijn paard eet heel haar stal leeg, ze staat op stro.

Smorgens om 8 uur krijgen ze biks en hooi, dan gaan ze naar buiten tot 5 uur tenzij ze op het land staan dan staan ze tot 7/8 buiten. Als ze binnekomen krijgen se hooi, ook als ze van het land afkomen. Als ik er om 9 uur nog ben geef ik haar nog een plukje als ik wegga. Dan krijgt ze rond 11 uur weer hooi.

Iedere keer staat ze op beton, ze plast best veel en is vaak hengstig dus haar stal is steeds erg vies!

Voor ik op deze stal stond stond ik op een manege, hier plaste ze minder omdat de waterbak het daar erg slecht deed, en hier was ze meestal ook schoon omdat ze hier gewoon superveel stro erin gooide. Ik deed niks aan haar stal toen ze poept op 1 plek achterin en 1 x in de week haalde de manege haar stal leeg. Om de dag kreeg ze ongeveer 1 baal stro. (Zo'n klein baaltje)

Maar op me nieuwe stal mest ik zelf uit, als ik begin doe ik er ongeveer 1,5 tot 2 baaltjes in. Dan haal ik elke dag de drollen en natte plekken eruit en gooi ik een halve baal erin, maar elke ochtend als ik kom staat se op beton te soppen:(

K vind dit echt heel zielig en weet niet meer wat k moet doen.
We hebben ook zaagsel op stal is dit een optie en dan oppotten?

Heb al heel veel topics hiervan gezien en doorgelezen maar ben er nog steeds niet uit, ben ook bang dat ze het zaagsel gaat eten en dat is helemaal slecht! Iets anders als zaagsel of stro kan ik niet krijgen

Hoop dat jullie me kunnen helpen!!!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:16

hoeveel hooi krijgt ze?
hoeveel gras krijgt ze overdag binnen?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:19

Dan zou ik toch eens verder gaan zoeken.
Zoveel stro eten kan verstoppingen veroorzaken en heel veel plassen kan duiden op nierfalen.
Je kunt altijd vlas proberen dat neemt veel vocht op maar is daarnaast absoluut niet geschikt om te eten.
Heeft ze haar hooi altijd op of laat ze veel liggen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:24

Als ze op de manege het stro niet op at en nu wel zou je zeggen dat ze nu te weinig hooi of gras krijgt .
1 baal stro om de dag erbij is ook niet superveel als je paard toch 12 uur binnen staat , dat is vrij normaal qua hoeveelheid . Maar staat ze veel op stal ( zeg maar 12 uur per etmaal of meer ) dan red je het daar n niet mee.
Om een paard droog te houden moet je zeker elke dag mesten en natte plekken eruit halen . En ik denk meer stro bijgooien zodat je echt een dikke laag er in hebt .Anders kan ze ook niet liggen of rollen .

hwn

Re: Zoveelste topic, paard eet stal leeg, zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:32

Al es geprobeerd om het hooi in een hooinet met fijne mazen te doen? Dan is ze daar al wat langer mee zoet en gaat ze niet aan haar stro knabbelen.

Is mss vergezocht, maar als ze vaker hengstig is dan normaal, voelt ze zich mss niet lekker en "vlucht" ze in eetgedrag. Heb hier ook een vreetkous van een merrie die op haar ergste periode van rugklachten haar box leegvrat en bij stress direct in het stro dook. Nu voelt ze zich duidelijk beter in haar vel, en haar box blijft mooi dik ingestrooid.

Kan natuurlijk ook dat het stro op de nieuwe stal gewoon lekkerder is. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:38

Oh,...ik dacht bij de titel: ja suffie meer hooi en meer naar buiten....

Maar dat is eigenlijk wel in orde.

Hooi in een slowfeeder misschien? (mits de hoeveel hooi goed is natuurlijk.)

SimJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:42

Iets meer oud stro in je stal laten liggen en het nieuwe stro goed mengen met het oude stro zodat het minder aantrekkelijk is om te eten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:48

Wat voor een stro is het?
Ik voer voor de knabbel haverstro bij en dat neemt slecht vocht op.

Anders stro met hooi mixen en uit een hooinet voeren.

Ik heb ze ook op zaagsel omdat ze ook stro eten en mijn haf ook geen probleem heeft met vlas (at heel veel vlas).
Het zaagsel gaat goed (liggen ook rubberen matten onder) Ik gooi er in het begin 4 balen in en vul dan bij.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:14

Ik zeg ook: oud en nieuw stro mengen zodat het minder snel gegeten wordt. Verder echt zorgen voor een goede onderlaag, als het paard op beton komt te staan ligt er te weinig stro in de stal.

Zijn verder stalmatten misschien een optie? Dan kun je met minder stro uit omdat ze dan op de matten komen te liggen ipv op het beton.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 12:50

Ik probeer alles te antwoorden,

Ze krijgt ongeveer 10 kilo hooi op een dag naast het gras wat ze eet.

Ze is al vanaf dat ik haar heb standaard elke maand hengstig en soms iets meer, heb haar hier al op laten onderzoeken maar de dierenarts kon niks raars vinden en had dit vaker gezien.

Ik snap dat het verstoppingen kan veroorzaken en mede daardoor zit ik er ook erg mee. Het is niet zo dat ze overmatig veel plast. Ze zit ook echt zichtbaar veel beter in haar vel op deze stal.

Op de manege ging ze 1 uur per dag naar buiten hier 8 of meer.

Op de manege at ze haar stro ook op maar daar ging gewoon zoveel stro in dat het niet zo erg opviel.

Als ik weg ga ligt er echt een lekkere dikke laag stro, meng het vieze ook goed met het oude, maar als ik dan na 4 uur terugkom! Of de volgende dag is bijna alles al weg!

Kan het komen omdat ze buiten staat nu en dan niks eet? Op de paddock? En als ze dan binnen komt om 5 uur erge honger heeft?

Ik kan nu proberen er zaagsel in te doen hopen dat dat beter gaat? Maar ik hou haar t liefst op stro!

Vind het gewoon sneu dat ze om 12 uur savonds ongeveer alweer een kale box heeft en daar de hele nacht mee moet doen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:54

Maar dan krijgt ze toch ook niet genoeg hooi? Als ze om 12 uur in een kale box staat (dan denk ik geen stro én geen hooi).

Zit het hooi in slowfeeders? Mijn pony at altijd snel haar hooi op en ging dan stro knabbelen. Niet te veel, alleen die lekkere stukjes. Uiteindelijk gooide ik bij het hooi voeren (slowfeeder) een half baaltje schoon stro naast het hooi. Kon ze dat opknabbelen (het lekkere deel) en de rest kwam de dag erna door haar hele stal als 'schoon stro'.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:19

Rubber(matten) op de vloer om in ieder geval te zorgen dat ze sowieso op het kale beton hoeft te liggen en ik zou zeker geen zaagsel of vlas adviseren/gebruiken ivm. de bekende risico's.

Twee van onze paarden houden de stal ook niet schoon: de ene eet zowel stro als zaagsel en de andere loopt alles naar de wanden zodat het middenstuk kaal erbij komt te liggen.
Wij gebruiken, na van alles geprobeerd te hebben, inmiddels naar volle tevredenheid Rapsodie (gehakseld koolzaadstro).
Wordt eigenlijk nauwelijks van gegeten en áls dat al gebeurt, dan heeft dat niet de risico's van vlas en zaagsel.
Het ik-loop-alles-naar-de-kant gedrag verandert hier natuurlijk niet door ... maar het werk om alles telkens weer op de plek en schoon te krijgen is vele malen lichter en effectiever dan bij stro.
Bovendien hebben wij gemerkt dat het überhaupt makkelijker is in het (ver)werk(en) en composteert het ook nog heel wat sneller dan bv. ongehakseld (koolzaad)stro, scheelt heel wat ritjes van de mestboer en dus heel wat eurootjes voor ons <<)

Succes met het vinden van een goede oplossing!

Nb., begrijp ik het nu goed dat ze 8 uur in de paddock staat zonder hooi?
Dat is in ieder geval echt te lang om zonder eten te staan, daar is genoeg leesvoer over te vinden.
Als er geen mogelijkheid tot grazen is dan moeten de dieren de beschikking over ander ruwvoer hebben, wij houden aan wat de meeste dierenartsen adviseren: bij voorkeur 24/7 ruwvoer tot hun beschikking (indien mogelijk, slowfeeders kunnen hierbij helpen) maar in ieder geval in principe niet langer dan 3 uur met een lege maag laten staan ..

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:27

Staat ze alleen buiten?
Eenzaamheid of juist niet goed voelen in een kudde is ook een reden om niet te eten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:31

10 kilo hooi is best weinig, dat zijn 2 ikea tassen vol.
Ik zou toch echt meer hooi bij voeren, en dan los bij voeren en een deel in een hooinet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:03

_RMHorse_ schreef:
Kan het komen omdat ze buiten staat nu en dan niks eet? Op de paddock? En als ze dan binnen komt om 5 uur erge honger heeft?

Hieruit begrijp ik dat ze eigenlijk een hele dag op een paddock staat ? Geen gras of hooi dus overdag? En hoeveel tijd krijgt ze 's morgens om haar hooi op te eten en hoeveel hooi is dat dan ?

Ik vrees dat je problemen gaat krijgen als je dit paard op vlas of zaagsel zet...als ze daar teveel van eten, kan dat erg nare gevolgen krijgen ... :(

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 17:45

Op dit moment gaat ze om 3 uur op de wei en rond 7 uur naar binnen en doet ze het ook. Misschien toch nog meer hooi voeren dan inderdaad die kilo's heb ik ook van internet hoor maar wie weet werkt dat dus niet voor mijn paard.

Met 3 kilo vul ik een hooitas, weet niet hoe groot die ikea tassen zijn.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:47

Niet zo heel groot daar gaat 5 kilo hooi in en 10 als je goed propt.
Mijn paard kreeg 20 kilo op een dag.
En na mijn idee was dat redelijk voldoende.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:24

20 kg is wel heel veel. 15 is meestal prima voor een paard dat normaal in training staat. Ik zou iniedergeval zorgen datwanneer je de tweede keer eten geeft er nog een beetje ligt.
Gooi er eens smorgens het dubbele in van wat normaal gegeven word, kijk je de tweede voerbeurt hoeveel die nog heeft en dan weet je hoeveel die smorgens nodig heeft.

_RMHorse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 20:12

Bedankt voor de antwoorden ga dat eens proberen. Van vanochtend lag er nog en toen ik haar op stal zette dook ze ook naar t schone stro ipv t hooi, maar misschien omdat ze dat wat ze liet liggen niet lekker meer vond

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:00

_RMHorse_ schreef:
Bedankt voor de antwoorden ga dat eens proberen. Van vanochtend lag er nog en toen ik haar op stal zette dook ze ook naar t schone stro ipv t hooi, maar misschien omdat ze dat wat ze liet liggen niet lekker meer vond

Op de manege waar ik gewerkt heb hadden we ook een paard die liever zn stro op at dan zn hooi.
Dat bleek aan de kwaliteit van het hooi te liggen.
Voor dat paard hebben we toen een blok gras bij een boer gehaald (zo'n pers bult voor koeien).
Dat at ie als een tierelier!
Toen zijn ze van leverancier gewisseld en was het probleem weg.

Sowieso kun je ook luzerne voeren en door je hooi mengen.
Ook een slowfeeder zoals een hooizak is handig.
Kun je niet verwachten dat de mensen die voeren die steeds vullen maar doe dat zelf en meng dáár je Luzerne bij door.

Misschien heb je ook wel een pietje precies of een slokop die te snel eet?

Zo veel mogelijkheden :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:24

Ik denk dat het inderdaad komt doordat ze niets te eten krijgt als ze buiten staat. Dit is wel heel lang... Mijn pony eet ook stro, staat ongeveer net zolang als jouw paard buiten, maar krijgt daar 2x hooi/kuil bijgevoerd. Zelfs dan eet hij nog stro. Echter als hij op de wei staat, eet hij een stuk minder stro (bijna niet). Het maakt mij niet uit, als ze het gewend zijn krijgen ze er niet zo snel verstoppingen van (heeft mijn pony in 10 jaar nog nooit gehad), alleen de overgang van vlas naar stro heb ik rustig opgebouwd. Hij was toen zo blij met stro dat hij in het begin echt alles in 1x opat...

Ik zou je paard zeker niet op vlas zetten, ik denk echt dat het door het voerbeleid komt en dat los je niet op met andere bodembedekking, dan heb je zelfs kans dat je (zoals pandora2 zegt).

@ branka16 zo'n pers bult voor koeien heet koeienkuil en dit is heel slecht voor paarden. Ze zijn er dol op, dat geloof ik best, maar er zit veel te veel in. Hier is mijn pony in de winter hoefbevangen van geworden.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:45

Bij mijn oude verzorg paarden voerden ze dat heel veel omdat ze van een melkboer zijn.
Waarom zou dat slecht zijn? Licht er net aan hoe droog het in de bult komt.
En bij ons noemden ze het grassilo of kuilgras.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:00

Kuil voor paarden is niks mis mee. Dat is net een graad minder zuur als koeienkuil en de paarden hier aten het niet, die vraten het. Was mijne ook doller op dan op gras, kuil en gras betekende kuil eten. Gras en hooi betekend gras eten en enkel bij honger hooi.

Hoe het "kuil" precies heet weet ik niet, het zat hier in langwerpige balen (plastic) van ongeveer 1 hoog, 1,20 breed en 1,20 lang. Het was soms vochtig en er kwam een klein beetje zurige lucht vanaf en dus geen hooigeur, maar nogmaals, de paarden vraten het.

Ambibambi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:04

Dat deed mijn pony eerst ook.
Toen gaf ik hem meer hooi, later at hij nog wel een paar hapjes stro, maar niet meeer zijn hele stal leeg

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:08

ik vind 10 kg hooi meer dan voldoende hoor :j
mijn paard krijgt in de winter zonder weidegang ong 8kg p/d
wel volle stal stro, maar eet hier dan echt niet veel van, elke dag mesten en dan gaat er een halve grote plak stro bij [ box van 235x500 ]

nu staat hij op de wei van 9.00 tot 19.00 en krijgt hij in de ochtend 1 kg voordroog en 200gr meusli met zijn suppl
en als ze binnen staan hooguit 1 kg voordroog en 200gr meusli
verder niks, en paard is te dik en eet zijn box niet leeg.

ik denk je stal anders mesten en een goede onderlaag maken.