Paard paar maanden wegzetten op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RobertMF

Paard paar maanden wegzetten op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:52

Hi Bokkers,

Afgelopen jaar met mijn 3 jarige aan zijn training begonnen en nu bijna een jaar later, net vier geworden, denk ik er over na om hem deze zomer 1 of 2 maanden weer het land op te gooien. Hij heeft het werk goed opgepakt en de afwisseling van oefeningen en omstandigheden heeft hij goed en cool opgepakt. eerste balkje gesprongen, eerste ritje op vreemd terrein gemaakt, eerste wedstrijdje in de B gelopen. Hij vond het allemaal even leuk.

Hoewel we zeker rustig aan hebben gedaan het afgelopen jaar, lijkt het me niet slecht om hem weer even paard te laten zijn en zijn koppie en lichaam weer de vrije loop te geven.

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe bouw je de training af en hoe bouw je straks weer op? Maar bovenal is het verstandig om een paard op deze leeftijd, vlak voor zijn puberteit het land op te gooien, of krijg ik een eigenwijs dominant monster terug na 2 maanden ;)

Ik lees graag jullie reactie's

Groet,

Robert

Lynnepinny

Re: Paard paar maanden wegzetten op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:56

Ik denk dat het wel moet kunnen. Sommige mensen rijden hun paard pas in met 5 of 6, en tot dan staat het paard ook gewoon op het land.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:04

Een paard vergeet zijn opleiding niet op het land. Zolang je nog consequent en duidelijk met hem om gaat zal je niet meer of minder lat van puberen hebben dan als hij wel aan het werk was.

Onze paarden staan ook regelmatig een tijdje op rust omdat het trainen dan niet past met de drukte naast de paarden. Conditiewijs val je wel wat terug en zeker op hoger niveau in trainingsniveau, maar op 4 jarige leeftijd zal je daar nog geen extreme last van hebben.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:05

Ik weet uit ervaring dat ze dit bij diverse top-ruiters ook doen ( ga geen namen noemen ivm privacy) zelf hebben we een 5 jarige die vorig jaar winter zadelmak gemaakt is daarna dragend en zogend is geweest en nu weer 1/2x per maand een buitenritje loopt omdat we eigenlijk weinig tijd hebben. De draakt wel een beetje maar niet onhandelbaar en de situatie is nu ook verre van ideaal.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:16

Ik heb het uitgetest en zou het zo weer doen :)

Vorig jaar heb ik mijn toen 4-jarige merrie opgeleerd. Ze heeft toen ongeveer 3 maanden onder het zadel gelopen. Basisknopjes erop gezet (vooruit, links, rechts, stoppen, sneller, trager) en wat buitenritten gemaakt.
Vervolgens heb ik haar 4 maanden terug op het land gezet om het allemaal wat te verwerken. Afbouwen heb ik voornamelijk op vlak van voeding gedaan. Namelijk geen brok meer, maar gewoon een simpele vitaminekorrel.
Ondertussen is ze terug 2 maanden onder het zadel en het gaat veel beter dan ervoor. Ze heeft alles even kunnen verwerken en is volwassener geworden. Wat ik haar toen heb aangeleerd, is ze zeker niet vergeten. Ik ben gewoon kunnen verdergaan waar ik toen gestopt ben. Conditie moet je inderdaad weer wat opbouwen, maar zoals hierboven reeds vermeld valt dat met een jong paard heel goed mee.

In verband met het "dominant monster" :D Ik veronderstel dat je tijdens de rustperiode je paard nog wel zal gaan opzoeken. Het is niet omdat je een tijdje niet met haar rijdt, dat ze geen respect moet hebben voor jou wanneer je in de weide komt. (On)bewust ben je ook dan bezig met opvoeding en respect en zorg je er zo voor dat ze geen monster wordt.

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:25

Mylady_E schreef:
Ik heb het uitgetest en zou het zo weer doen :)

Vorig jaar heb ik mijn toen 4-jarige merrie opgeleerd. Ze heeft toen ongeveer 3 maanden onder het zadel gelopen. Basisknopjes erop gezet (vooruit, links, rechts, stoppen, sneller, trager) en wat buitenritten gemaakt.
Vervolgens heb ik haar 4 maanden terug op het land gezet om het allemaal wat te verwerken. Afbouwen heb ik voornamelijk op vlak van voeding gedaan. Namelijk geen brok meer, maar gewoon een simpele vitaminekorrel.
Ondertussen is ze terug 2 maanden onder het zadel en het gaat veel beter dan ervoor. Ze heeft alles even kunnen verwerken en is volwassener geworden. Wat ik haar toen heb aangeleerd, is ze zeker niet vergeten. Ik ben gewoon kunnen verdergaan waar ik toen gestopt ben. Conditie moet je inderdaad weer wat opbouwen, maar zoals hierboven reeds vermeld valt dat met een jong paard heel goed mee.

In verband met het "dominant monster" :D Ik veronderstel dat je tijdens de rustperiode je paard nog wel zal gaan opzoeken. Het is niet omdat je een tijdje niet met haar rijdt, dat ze geen respect moet hebben voor jou wanneer je in de weide komt. (On)bewust ben je ook dan bezig met opvoeding en respect en zorg je er zo voor dat ze geen monster wordt.

Bedankt voor je reactie en fijn te lezen dat het goed uit kan pakken. Met dat dominante valt het wel mee hoor, maar je moet hem af en toe wel even duidelijk vertellen wat jij wel wilt en wat vooral niet. Vroeg me af of door het paard dus weg te zetten zijn eigen wil nog weer sterker wordt of dat hij straks na mijn stemverheffing ook gewoon weer doet wat van hem verwacht wordt *D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:02

Kan best, ik vind het zelfs wel fijn. Ik kan in de winter weinig beginnen door weersomstandigheden en gebrek aan mogelijkheden. Mijn driejarige is beleerd, heeft de winter daarop dus een paar maanden stil gestaan en liep in het voorjaar eigenlijk zo weer verder. Ze moest er wel weer even in komen, maar geen problemen met dominantie o.i.d. Ze kwam ook wel in handen e.d. tijdens haar 'vakantie'.

MandyDalii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:12

Ik denk ook dat het best lekker is voor je paard om lekker paard te kunnen zijn ,, vooral omdat hij zo goed zijn best heeft gedaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:18

Vakantie is nooit verkeerd, en wat ze eenmaal hebben geleerd vergeten ze niet meer. Mijn ervaring is dat ze een paar dagen bootcamp nodig hebben als ze van het land komen maar snel genoeg weer in gareel zijn.

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:21

Op mijn stage gooien we welke leeftijd het paard dan ook de paarden na het hoog seizoen voor hun op het land. Dit om ze even de rust te geven na hun zware werk. Trainer word bij ons niet echt afgebouwd, en als ze weer terug zijn zijn zde de eerste training vaak wat frisjes maar verder niks veranderd. Misschien wat dikker :p

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:22

Hier is het ook de bedoeling om mijn nu 3 jarige wat dingen te leren en van de winter weer terug te doen naar de opfok (hebben daar ook gewoon volwassen paarden, dus kan).
Kan ze lekker uitgroeien, gebeurde laten bezinken en ik zit niet een hele winter met mijn handen in het haar, wat nu weer te doen met een jonkie dat hele dag anders op stal moet staan.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:23

Mee eens wat de anderen hier zeggen, ik heb het vroeger ook zo gedaan , zelfs een hele winter 'vakantie', en zou het weer doen met een jong paard. Vond het altijd te merken dat het hun goed deed hun hoofd even leeg te maken.

kensin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:36

Waarom niet? mijn pony was toendertijd 9 heb ik hem ook een aantal maanden stil gezet, knappen ze alleen maar van op.
Haal hem er wel dagelijks uit voor een poetsbeurt en wat aandacht kan hij onwijs van genieten!

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:47

Zeker doen! Is goed voor het puberende lijf, en hun koppie.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:00

nu is dit paard mensen gewoon, maar hij zal iets verwilderd terugkomen....maar omdat hij de dingen al kent zal hij ze weer gewoon gaan accepteren. gewoon doen is idd goed voor lichaam en geest!

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:51

Altijd goed toch! Mijn paard geef ik ook nog altijd veel vakantie, soms een week, soms ook wel een maand, niks mis mee! Daarna gewoon weer oppakken. Ze verleren niks. :j

Atek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:38

RobertMF schreef:
Hi Bokkers,

Afgelopen jaar met mijn 3 jarige aan zijn training begonnen en nu bijna een jaar later, net vier geworden, denk ik er over na om hem deze zomer 1 of 2 maanden weer het land op te gooien. Hij heeft het werk goed opgepakt en de afwisseling van oefeningen en omstandigheden heeft hij goed en cool opgepakt. eerste balkje gesprongen, eerste ritje op vreemd terrein gemaakt, eerste wedstrijdje in de B gelopen. Hij vond het allemaal even leuk.

Hoewel we zeker rustig aan hebben gedaan het afgelopen jaar, lijkt het me niet slecht om hem weer even paard te laten zijn en zijn koppie en lichaam weer de vrije loop te geven.

Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe bouw je de training af en hoe bouw je straks weer op? Maar bovenal is het verstandig om een paard op deze leeftijd, vlak voor zijn puberteit het land op te gooien, of krijg ik een eigenwijs dominant monster terug na 2 maanden ;)

Ik lees graag jullie reactie's

Groet,

Robert

Een paard vergeet zijn opleiding niet op het land. Zolang je nog consequent en duidelijk met hem om gaat zal je niet meer of minder lat van puberen hebben dan als hij wel aan het werk was.