Een paard met een glanzend vacht een gezond paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Een paard met een glanzend vacht een gezond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:05

Regelmatig komen de vragen op Bokt hoe je er voor kunt zorgen dat een paard een mooie glanzende vacht krijgt, en dan komt het antwoord dat een glanzende vacht van binnen uit komt, door het geven van goed voer en eventueel een scheutje olie over het voer. Maar wat voor olie je geven kunt, daar verschillen de meningen over. Er komen adviezen van Zonnebloemolie (want goedkoop) tot en met Lijnzaadolie.

Maar olie is niet gelijk aan olie. Ik kwam dit artikel tegen, en wilde dit even delen. Wat je aan olie bijvoert is zeer zeker belangrijk in hoe gezond je door het voer glimmende paard werkelijk is. Het artikel is in het Engels, maar de tabel spreekt voor zich.

http://www.horsejournals.com/myth-shiny ... lthy-horse

Geryon

Re: Een paard met een glanzend vacht een gezond paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:23

Bedankt voor het delen! Als ik het goed begrijp, moet er dus meer omega 3 dan omega 6 zijn? Zo niet, dan glanst je paard wel, maar is ie niet echt gezond. En dat saturated snap ik niet zo goed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:26

Geryon schreef:
Bedankt voor het delen! Als ik het goed begrijp, moet er dus meer omega 3 dan omega 6 zijn? Zo niet, dan glanst je paard wel, maar is ie niet echt gezond. En dat saturated snap ik niet zo goed.

Je hebt verzadigde en onverzadigde vetzuren
Saturated is verzadigd.
En dan ook nog enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:53

Dus wat kan je nou het beste geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:01

Een combinatie van verschillende soorten olie. Visolie en plantaardige olie, maar hoger in Omega 3 vetzuren dan in Omega 6 of Omega 9.

Uiteindelijk komt het neer op etiketten lezen, en goed uitkijken/nadenken/berekenen voordat je olie bijvoert, en als je dat doet, een goed berekende keuze maken in wat voor olie je bijvoert.

Zoals ook het artikel al is aangegeven, ieder paard is anders, dus kijk ook naar het paard voordat je een keuze maakt en beslist om olie bij te geven.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:48

Ik hoef mijn paard niks 'bij te voeren' om hem te laten glanzen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 20:52

Als je goed voer geeft, hoeft dat ook niet. Maar mocht je beslissen om wel wat bij te geven, dan is het artikel een goede leiddraad wat voor olie je kunt kiezen :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:58

Wist niet dat je je paard olie kon "voeren" haha, maarja die van mij glanst al super, dus niet nodig gelukkig.
Wel handig artikel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:08

Je zou voor de lol even kunnen kijken wat voor olie er in je paardenbrok zit. Of wat het percentage aan vet is.....

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:11

Ik voer de brok niet zelf.. Weet niet eens welke brok er in gaat.
Hij krijgt wel lijnzaadolie bijgevoerd, voor eventueel zand in zn darmen (hij is gevoelig daarvoor), maar hij glansde ook al voor we dat gingen voeren.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:11

Cassidy schreef:
Je zou voor de lol even kunnen kijken wat voor olie er in je paardenbrok zit. Of wat het percentage aan vet is.....

Dat is nog niet eens zo'n slecht idee, er word gewoon alleen basisbrok gevoerd, maar je weet het maar nooit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:12

Of basisbrok voldoende is, ligt aan het werk wat je paard doet. En de hoeveelheid die hij krijgt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:16

Inderdaad wel een leuk artikel. Ik geef wel eens lijnzaadolie. Maar dat glanzende vacht niet alles betekend ben ik ook achter gekomen. Prachtige vacht met appels en al en ondertussen aan de antibiotica vanwege koorts en een infectie :P (enkel 1 dag vond ik haar toen wat 'doffer')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:20

Goed voer erin en olierijk voeren, dan gaan ze wel glimmen!!! Is ook nog een super voor het uithoudingsvermogen :)

Ik voer een mix van Equifyt sport+ een olierijke musli, mais-lijnzaadbrok, 6 granen-mix en daarover een scheut zonnebloemolie en een scheut NAF Energ

Het resultaat mag er zijn, zowel fysiek als mentaal, hij zit echt kiplekker in zijn vel!

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:25

En wat voor olie zit er in de olierijke muesli?

Want gezien je lijstje, en je glimmende paard, zou je zomaar een voorbeeld kunnen zijn van iemand met een glimmend paard van de buitenkant, die net even teveel Omega 6 olie binnenkrijgt.....

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:26

Interessant :) Ik ben op aanraden van de dierenarts begonnen met het voeren van een handje lijnzaadbrok bij de luzerne en vitaminebrokje die ze altijd kregen. Ze glimmen inderdaad als spiegeltjes. Fijn om te lezen dat lijnzaad een goede keus is volgens dit artikel.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:29

Als ik olie voer is het Omega Olie van de paardendrogist of van NAF... Daar is de verhouding 3-6-9 toch al goed? Tenminste dat begreep ik er uit...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:30

Cassidy schreef:
En wat voor olie zit er in de olierijke muesli?

Want gezien je lijstje, en je glimmende paard, zou je zomaar een voorbeeld kunnen zijn van iemand met een glimmend paard van de buitenkant, die net even teveel Omega 6 olie binnenkrijgt.....

http://www.equihappy.nl/sport.html

oa olijf, soja, koolzaad, maïs etc.

nou hij is topfit hoor, dus het zal niet alleen de buitenkant zijn ;)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:35

die van mij krijgt ook olie maar als smeermiddel voor zijn kapotte darmen :')
En ook omdat ij daar beter energie uit lijkt te halen.
Wel let ik op de verhoudingen, hij krijgt een mixolie met een groter percentage omega 3.

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:37

Ik ken genoeg paarden die geen brok krijgen & toch glanzen haha :)

Als een paard zogenaamde appeltjes op zijn vacht krijgt, is dat ook een teken van een goede gezondheid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:42

Wipher schreef:

Als een paard zogenaamde appeltjes op zijn vacht krijgt, is dat ook een teken van een goede gezondheid.

En dat is de grootste denkfout die je kunt maken. Zie eerdere reacties in dit topic EN het artikel in de openingspost. Glanzende vacht is niet gelijk aan een gezond paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:46

erin kijken kan niemand..... maar je merkt wel na veel geexperimenteer, waar je paard het goed op doet en zich fit bij voelt.

Ik zou ook niet teveel naar cijfertjes, lijstjes en onderzoeken kijken, maar naar het paard zelf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:48

Wipher schreef:

Appeltjes is genetisch bepaald, en niet elk (gezond) paard krijgt deze.

Mijn Fjord bv krijgt echt geen appeltjes, en glanzen doet ze ook niet (althans, niet zo als mijn halve volbloed).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 21:58

listiglistje schreef:
Ik zou ook niet teveel naar cijfertjes, lijstjes en onderzoeken kijken, maar naar het paard zelf.

Ik kan een heel stuk met je meegaan bij je argument dat je naar het paard dient te kijken. Maar als je het artikel in de OS doorneemt, staat daar toch duidelijk in dat je niet alleen naar het plaatje kunt kijken.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:07

Ik kan de tekst niet (meer) inzien. De verhoudingen van Omega 3, 6 & 9 hoort 3:2:1 te zijn. Krijg je teveel 6 en 9 binnen (zonder GLA en LA) dan ontwikkel je ontstekingen.

Ik maak een mengeling van koudgeperste lijnzaad olie (plantaardige omega 3), koudgeperste hennepzaadolie (juiste verhoudingen van 3, 6 & 9 plus alle aminozuren - belangrijk bij (intensief) werk - en caprylzuur - helpt goede bacteriën te groeien in de darmen) en koudgeperste tarwekiemolie (vitamine E).

Naast de oliën, zijn biotine en B vitamines erg belangrijk voor huid en haar!

En ja, je moet absoluut naar je dier kijken, maar je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Er wordt een hoop uitgezocht en dat helpt wel bij de juiste keuzes maken te koppelen aan dat wat je bij je paard ziet.
Laatst bijgewerkt door Kala op 26-05-14 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt