Al een aantal jaar kopen wij ons hooi bij dezelfde boer. Nooit problemen mee gehad, maar gisteren gaf ik hooi aan de paarden en dat zat vol met peulen/zaaddozen. De meeste waren al open (dus zaden er uit) maar sommige waren toe. Ik wist niet wat het was, dus heb het hooi teruggepakt en ander hooi gegeven. Nu heb ik op het internet wat opzoekwerk gedaan, en ik vind enkel Brem en Veldlathyrus met zo'n zaaddozen. Volgens mijn vader kan het Brem niet zijn, omdat dat langer nodig heeft om te groeien (gras wordt 2x per jaar afgemaaid).
Veldlathyrus kan dan wel, maar ik vind niet echt of het giftig is...
Ik heb een paar foto's, deze zaaddozen waren open en omdat het nu droog is, zijn ze helemaal in elkaar gekruld (ik week mijn hooi). Mss is het nu wat onduidelijker, maar ik kan straks eens kijken of ik nog andere zaaddozen vind.
Veel vlinderbloemigen zijn giftig en ook de Lathyrus odoratus is zeer giftig, maar dat is niet gezegd dat wat jij daar hebt ook giftig is. Persoonlijk zou ik het hooi niet voeren en de balen waar je het in vind teruggeven.
Maris
Geplaatst: 28-05-14 11:25
Volgens mij is dit idd Wikke. Dat is toch niet giftig voor paarden ?? Je hebt zelfs voederwikke, vroeger werd dat speciaal verbouwd om te voeren aan oa paarden. Toch ?
De voederwikke draagt een 3-8 cm lange, meestal zacht behaarde, tussen de zaden iets ingesnoerde peul die bij rijpheid bruin tot geelbruin is. De peul bevat vier tot twaalf geel- of kastanjebruine zaden.
Duidelijk geen voederwikke dus.
Yucca
Geplaatst: 28-05-14 11:46
Voederwikke: ik vind de gedraaide peul en de ingedroogde stengel veel overeenkomsten hebben!