Hoe gifig zijn boterbloemen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hoe gifig zijn boterbloemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 11:24

Dat boterbloemen giftig zijn dat weet ik wel. En dat paarden ze eigenlijk altijd laten staan als het in het land staat wist ik ook, maar ben ik op teruggekomen. Mijn mutsen eten ze namelijk gewoon lekker mee op -O- -O- Ik doe aan strook begrazing omdat het gras als een malle is gegroeid, compleet is uitgeschoten, en als ik ze teveel geef lopen ze dat plat. En dus krijgen ze elke dag een metertje bij. En in dat hoge gras staat genoeg (hoog) boterbloem helaas. En daar is de volgende dag helemaal niets meer van terug te vinden, ofwel, ze zijn gewoon lekker mee op gegeten -O- Ik probeer het een en ander wel uit te trekken voor ze het stukje krijgen, maar soms is het echt veel en ook best lastig het tot de wortel uit te trekken in dat meters hoge gras....> Ik probeer het, maar zie wel eens wat over het hoofd misschien. Vandaar ook mijn vraag, in hoeverre zijn mijn paarden dom bezig en in gevaar? Het gaat om een shetlandpony en een groot paard... Het zit mij niet zo lekker dat ze het gewoon mee opeten. Heb ik nu zulk domme paarden?? Het is niet zo dat ze enorm honger hebben lijkt mij. Gras is er overvol en ze krijgen genoeg strook bij naar mijn idee?? (dat ze nog altijd niet helemaal op hebben).

Iemand enig idee hoe en wat en eventueel tips? Probeer in ieder geval zoveel mogelijk uit te trekken van te voren.

Siers83

Re: Hoe gifig zijn boterbloemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:03

Raar dat ze t eten, zelfs mijn haflinger laat ze netjes staan terwijl alles eromheen echt tot aan de grond op gaat. Maar dacht ook dat ze heel bitter zijn en dat t daarom laten staan?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:07

Heel dom, maar zijn het wel echt boterbloemen dan?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:11

Kan je naast de strookbegrazing geen fijnmazig hooinet vullen? Dan zullen ze niet zo snel geneigd zijn om van de boterbloemen te eten, lijkt me.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:13

Je weide met kalk bestrooien.. Boterbloemen groeien op een zure weide.. Kalk helpt!

Uit een ander topic:
Boterbloemen zijn giftig in grote hoeveelheden. De smaak is echter zo bitter dat ze er niet van eten, hooguit enkele per dag, maar dat is niet schadelijk.

Je kunt diverse producten gebruiken om je weide te kalken/onkruid te verwijderen. Afhankelijk van de zuurheid van de grond in het voor- en najaar of alleen in het najaar. Gedroogd zijn boterbloemen niet meer schadelijk. Ik weet niet of paarden ze eten als ze net gemaaid zijn; ze zijn in ieder geval licht giftig. Het beste is kalk te strooien, er een regenbui overheen te laten gaan en te wachten tot de gemaaide boterbloemen opgedroogd zijn. Het kan zijn dat 1 kalkbeurt niet genoeg is.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:20

Een handje vol boterbloemen per dag is niet zo erg, hier in het weiland staat een oudje die er ook nog wel eens een eet, inmiddels zon 30 jaar en leeft nog steeds.
Als je weiland echter helemaal vol staat (bij ons alleen op bepaalde plekken heel veel boterbloemen) en ze eten alles op lijkt me dat wel een probleem..
Misshien ze er zelf uit trekken een optie ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:22

Hebben ze wel genoeg te eten? Normaal eten ze er om heen.

Er zijn verschillende soorten boterbloemen, google even voor giftige soort.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 15:00

Jep. Naast de strook die ze net nog niet op hebben na 24 uur hebben ze ook gewoon hooi - meerdere soorten - waar ze nix van eten... Zijn echt boterbloemen. Zal wel even een foto maken voor t overzicht

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:23

Hier vorig jaar een extreem kwijlend paard. Echt met stralen tegelijk. Slijmvliezen in de mond gaan irriteren. Toen deed ik strookbegrazing en aten ze idd alles op. Nu met masker in een groter stuk wei en als het kaler wordt zonder masker en strook er bij. Dan blijven de boterbloemen staan..

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:26

Misschien happen ze het er af en gooien ze het daarna weer uit hun mond? Dat deed mijn vorige pony altijd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:37

Kan het niet zijn dat ze ze gewoon vertrappelen door op dat strookje heen en weer te grazen en je er daardoor niks meer van terugvindt ?
Zou mij echt verbazen dat paarden die zoveel te eten hebben, ook nog de boterbloemen mee naar binnen werken... :Y)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:28

De roosjes zijn mooi kort tot de grond afgebeten en zie nergens sprieten of bloemen. En laatst zag ik haar een hap nemen met boterbloemen erbij en gingen die mooi mee naar binnen. Terwijl ze de distels wel laten staan en er (meestal) uit halen... Ik ben bang dat, doordat het gras zo vol en hoog is, ze het niet kunnen filteren? Zal zo even fotos plaatsen van de situatie :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:55

Ze kunnen het goed filteren, maar als je een paard hebt die van boterbloemen houdt...

Mijn paarden eten ook af en toe een bloem er bij...dat kan ook volgens mij niet zo een kwaad. Wij kunnen niet beoordelen wat jij veel boterbloemen vind...

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:10

Boterbloemen die glimmende blaadjes hebben zijn giftig! Bij ons op een weide staan ook veel boterbloemen , het gras staat kort en de pony's laten de boterbloemen staan.

Wat je wel kan doen is voor nu als je een boterbloem ziet die je er dan uit steek. Dat wil ik ook gaan doen op onze weide !

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:16

Hier staat het gras ook heuphoog en ze filteren hier ook..denk dat je iets meer gras moet geven en zorgen dat het niet te kaal gegeten wordt. Datis hier de truc

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 09:55

Ik probeer ze zo veel mogelijk eruit te trekken, maar blijft lastig. Gisteren wren er nog wel wat planten over gebleven gelukkig. Ik probeer een redelijke strook te geven, zonder dat ze het plat lopen en laten liggen. Lastig hoor dat lange gras! En ik heb nog een helft te gaan (zal iets van 50 meter zijn nog als et niet meer is :Y) )

Afbeelding

Afbeelding

Zoek de boterbloemen....
Afbeelding

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:22

Dat is inderdaad wel een flinke strook gras... Misschien tegen volgend jaar alvast je weide laten kalken?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:29

apart. De mijne hebben ook wel eens boterbloemen gegeten en zijn er niet ziek van geworden. Het kan ook zijn dt ze het gewoon plat hebben gestampt? Ik ben ook altijd brandnetels en zuring kwijt maar dat eten ze echt niet op! Meestal ligt het vertrapt op de grond of hebben ze het idd weer uit gespuugd.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:33

Hoe lang doen ze dit al?Ze leven nog steeds,dus zal het wel geen kwaad kunnen toch?Mijn oudje eet het ook niet.Geitjes ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:03

Weet je zeker dat het niet is vertrapt? Als ze lang gras graag eten, mijn paarden dus niet..., dan hebben ze hier per dag echt meer dan genoeg aan..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 18:10

Nu vind ik wel wat geplette omgevallen boterbloemen terug gelukkig. Ze eten het nu minder kort dan hiervoor, ik geef e een iets bredere strook waardoor ze meer laten liggen (maar helaas wel iets vertrappen). Maar goed, als ze daarmee boterbloemen links laten liggen dan maar zo.... Eerdere bloemen vind ik gewoon netjes afgebeten tot op de grond terug, en nergens steeltjes of gele bloemetjes die ze hebben uitgespuugd :(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:25

Haha nou wij hebben hele plekken met boterbloemen, geen idee of ze er van eten. Moeten ze zelf maar uitzoeken.
Brandnetels hebben we hier ook een paar plekken van, daar staan ze soms ook gewoon tussen te eten, maar of ze brandnetel of gras eten, geen idee.

Ze staan hier met z'n 4e 24/7 in een wei van 3ha.

1 keer een paard gehad die denk ik in de berenklauw of iets heeft gelegen, die had ineens hele kale plekken en korsten, maar die trok een week later alweer weg.