Vergunning ja of nee!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Burkheart

Vergunning ja of nee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 18:27

Hoi,

Ik ben van plan om een binnenbak en een paar stallen te gaan bouwen in de schuur!
Nu ben ik in contact gekomen met een vrouw en die zegt mij zolang je geen pensionstalling gaat beginnen heb jij helemaal geen vergunning nodig?
Weet een van jullie hoe dat zit?
En als we nu toch bezig zijn.
Een weiland afzetten moet je daar ook een vergunning voor hebben?

Anoeska27

Re: Vergunning ja of nee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:29

De omheining is per gemeente afhankelijk. Als de schuur er al staat dan hoef je geen vergunning aan te vragen voor iets wat je in die schuur neerzet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:34

ligt aan hoeveel paarden je gaat houden. maar puur in die hal dat maakt weinig uit tenzij je indd een hele pensionstal gaat beginnen dat mag niet zomaar

Burkheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 18:39

Ja je moet denken aan de boerderij met een vaste schuur/ hal er aan vast. Ik wou daar een binnenbak in gaan maken en een paar stallen. Is er ook een limiet qua stallen wat je mag bouwen ?

Burkheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 18:41

En voor een buitenbad heb je wel een vergunning nodig toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:42

Je mag wel honderd boxen in de schuur zetten, echter, zes ?paarden of meer word beschouwt als professionele paardenhouder. Dan moet je mest en toestanden bij gaan houden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:46

Burkheart schreef:
Is er ook een limiet qua stallen wat je mag bouwen ?

Je moet bij de gemeente navragen bij hoeveel paarden je als een professionele houder wordt gezien. Dat wisselt echt per gemeente. De meesten hanteren 6 volwassen paarden, maar er zijn er ook die een ander aantal hanteren.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:48

Burkheart schreef:

Is ook wisselend per gemeente. Bij de ene heb je alleen een vergunning nodig voor de omheining, bij de ander (zoals hier) moet je een archeologisch onderzoek uit laten voeren voor je iets mag doen met de grond.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:48

Burkheart schreef:

wel als je er een hek omheen zet, zonder hek volgens mij niet

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 18:51

Neem eens contact op met de gemeente, die kunnen je precies vertellen wat er wel en niet mag zonder vergunning. Je hebt er niets aan als je de boel weer af moet breken...

Burkheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 18:55

gomir schreef:
Neem eens contact op met de gemeente, die kunnen je precies vertellen wat er wel en niet mag zonder vergunning. Je hebt er niets aan als je de boel weer af moet breken...

Nee dat klopt.
Wat ik vooral me afvroeg of ik dus een vergunning nodig had om in de schuur te mogen gaan bouwen.
Want we zijn van plan om het zelf te maken .. Zo groot mogelijk..
Maar ik wist niet dat de materialen van de omheining door de gemeente worden bepaald?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:19

Kijk voor vergunningen even op je gemeentelijke website, daar staat vaak al heel veel info op.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:28

ik heb ook net stallen gebouwd in een voormalige varkensstal + buitenbak gezet. Ben eerst met de gemeente gaan praten; totaal geen probleem! Ze hadden liever niet dat de "bak" vanaf de weg zichtbaar was, ook geen probleem. In overleg is veel mogelijk. Hoefde trouwens ook geen vergunning aan te vragen zolang er niemand last van had was het voor hen allemaal ok.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:13

Anoeska27 schreef:
De omheining is per gemeente afhankelijk. Als de schuur er al staat dan hoef je geen vergunning aan te vragen voor iets wat je in die schuur neerzet.

Is gemeenteafhankelijk denk ik.
Er zijn gemeentes waarin er bijv. op de schuur een bepaalde bestemming is ingetekend, (stel het was een grote garage ofzoiets), dan kan het zijn dat je er geen stallen mag zetten omdat het object niet meer als garage gebruikt wordt maar als stal, je mag er dan ook bijv. geen zwembad in maken want dat is ook een andere bestemming.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:56

punt 1 is de bestemming van het pand :+ agrarisch of wonen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:35

Mist schreef:
ik heb ook net stallen gebouwd in een voormalige varkensstal + buitenbak gezet. Ben eerst met de gemeente gaan praten; totaal geen probleem! Ze hadden liever niet dat de "bak" vanaf de weg zichtbaar was, ook geen probleem. In overleg is veel mogelijk. Hoefde trouwens ook geen vergunning aan te vragen zolang er niemand last van had was het voor hen allemaal ok.

Dat had ik dan weer niet gedaan, voor hetzelfde geld heeft de gemeente volgend jaar ineens een ander beleid of gaat de buurman klagen en dan heb je een bouwwerk zonder vergunning :) .

Het is compleet afhankelijk van je gemeente, hier zijn ze heel erg streng en mogen dus zelfs die 6 boxen in de schuur niet. Er zijn een heleboel mensen die dit weg hebben moeten halen.

Ik zou altijd voor alles vergunning aanvragen, zonde als je de hele boel verbouwt en je moet het later weer afbreken -O-

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 00:51

Navragen bij gemeente welk bestemmingsplan er van toepassing is. Sommige gemeenten willen in bebouwde kom, ook al valt je woning onder bestemmingsplan buitengebied, niet dat er paarden gehouden worden. Aantal paarden is geregeld onder de Wet Milieubeheer geldend voor heel Nederland, geloof inderdaad dat het er max 6 mogen zijn. Als je nu een bak aanlegt dan geldt bij nieuwe regels meestal het overgangsrecht. Bestaande bakken mogen dan blijven bestaan. Dit overgangsrecht moet dan wel in het nieuwe bestemmingsplan zijn opgenomen. Als je een buitenbak wilt aanleggen ga je de grond 'verstoren' meestal moet je daar een melding van maken of zelfs vergunning voor aanvragen, ligt weer aan bestemmingsplan. Bij hoge archeologische verwachtingen ,bekend bij gemeente, moet je onderzoek laten doen. Check of je schuur het 'aankan' ivm stevigheid om een bak er in te maken, succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:31

Ik meen dat het max 7 paarden of 15 ponies is dat je mocht houden zonder mestboekhouding te moeten voeren. Daarbij maakt het niet uit of je privé-paarden houdt of een pensionstal runt.
Bij een pensionstal zijn weer andere dingen vereist; vluchtwegen/brandvoorschriften etc., grootte van de stallen o.a.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 12:48

Let er ook op dat als je gaat graven je eerst moet weten of er geen kabels of buizen door je perceel lopen. Bij het aanleggen van een buitenbak waarbij je grond keert zal je dat in elk geval moeten weten.

Informeer eerst eens vrijblijvend bij je gemeente (via website bv) en vervolgens toestemming op papier krijgen voordat je zo'n klap geld gaat investeren in iets wat misschien wel niet mag (wie zegt dat buurvrouw het nog steeds goed vindt als alles eenmaal staat?).

Burkheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 08:30

Fijn dat er zoveel reacties zijn.
Nu weet ik toevallig dat de vorige bewoner pony is de thuis had staan . Met echt een flut omheining.
De schuur is echt stevig maar hij moet wel even opgeknapt worden. Ik ben al gaan zoeken op de site van de gemeente maar ik kon niets concreets vinden over het bestemmings plan.
Het huis is wel een monument dus aan de buitenkant moeten we alles in overleg doen met de gemeente. Binnen in het woongedeelte hebben we alle vrijheid

Burkheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 12:05

Ik heb nog wat oude foto's gevonden van het huis.
Ik weet niet hoe ik ze hier op bokt kan zetten maar ik zie op de foto's wel een hele grote mesthoop.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:16

lorridet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:20

Met een monument moet je ook voor sommige dingen binnen een vergunning hebben, daar kunnen ook waardevolle details in aanwezig zijn. Even navragen bij gemeente, ook als het een rijksmonument is. Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 06:48

Burkheart schreef:
Fijn dat er zoveel reacties zijn.
Nu weet ik toevallig dat de vorige bewoner pony is de thuis had staan . Met echt een flut omheining.
De schuur is echt stevig maar hij moet wel even opgeknapt worden. Ik ben al gaan zoeken op de site van de gemeente maar ik kon niets concreets vinden over het bestemmings plan.
Het huis is wel een monument dus aan de buitenkant moeten we alles in overleg doen met de gemeente. Binnen in het woongedeelte hebben we alle vrijheid

Dat zijn dingen die je gewoon moet gaan bespreken, natuurlijk staat dat niet op de website.
Ik zit in Belgie dus het ligt bij mij persoonlijk nu weer anders, maar ons perceel heeft bestemming agrarisch, we hadden een loods die niet nader omschreven was, een oude varkensstal (dat mocht uiteraard omgebouwd naar paardenstal, stal was stal bij onze gemeente) en een garage waarin we twee boxen hebben gemaakt. Voor de loods en de garage moesten we dus wel degelijk toestemming hebben. Ook het aanpassen van het weiland naar bak (staat in ons geval geregistreerd als "omheinde zandpaddock" omdat je daarvoor makkelijker vergunningen kreeg }> ) moesten we aanvragen.