Klein weiland, toch doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Klein weiland, toch doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 11:18

Hoi allemaal,

Via een boer kan ik een klein weiland (3500m2) overkopen. Er is een schuilstal aanwezig. Verder geen water of stroom. Momenteel heb ik zelf 2 pony's (D-pony en Shetlander). Nu weet ik dat je eigenlijk moet uitgaan van zo'n 5000m2 voor één paard. Zijn er mensen die zelf alleen beschikking hebben over een kleiner weiland? Hoe doen jullie dit?
En staan jullie paarden hier 24/7 op (dit is namelijk wel het plan, ik wil mijn paarden zoveel mogelijk buiten laten staan)?
Wat voeren jullie bij? Want ik neem aan dat het waarschijnlijk te weinig gras is voor het gehele jaar.

Ik merk dat mijn merrie toch best wat aanleg heeft om snel wat dikker te worden, dus wat minder gras zou voor haar natuurlijk geen probleem zijn. Maar ik wil geen weiland dat super snel kaal is of veranderd in een modderpoel. Het weiland ligt vrij hoog trouwens. Ik zat al te denken aan strookbegrazing of het maken van paddocks.

Ik hoop dat een paar mensen hun ervaringen willen delen :).

_Bonte_

Re: Klein weiland, toch doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:21

ik heb een 8000m2
hier staan 3 paarden op, als je goed indeelt en genoeg bemest en hooi bijgeeft lukt dit prima

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:23

Je zou er voor kunnen kiezen om 1 paddock te maken voor de stal en de rest weide en in de winter het gras te laten rusten. Ik heb 2 weide van bijna een halve ha per stuk. Nu kom ik om in het gras en 1 weide wordt eerst gemaaid door de eigenaar voor hooi. de andere wei heb ik nu in 2 stukken gedeeld waarbij ik nog meer dan genoeg gras heb. laat altijd grazen met strook begrazing, Land wordt wel goed bemest om te zorgen dat ik ook gras houd :) staat een paard en shet op.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:25

Ik zou het deel rond de schuilstal bestraten en een stuk zandpaddock houden zodat je ze van het gras af kan halen mocht dat nodig zijn. Verder inderdaad strookbegrazing toepassen zodat ze wat te knabbelen hebben maar niet het hele stuk kapot/kaal kunnen lopen. Klinkt wel als een gave kans! Hou je wel rekening met het onderhoud van je weiland? Alsin maaien eventueel, inzaaien, kalken, dat soort dingen? En hoe ga je het met water en stroom doen? Ik denk niet dat je hier genoeg gras aan gaat hebben om ze er volledig van te voeden, zeker niet in de winter. Dus denk ook aan ruwvoeropslag.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:25

Het is niet veel, maar met een slimme indeling kun je er zeker wat van maken!
Altijd nog beter dan paarden die 23/7 op stal staan ;)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:28

Wij hebben ook iets 3500 en een anders heel klein landje wat meer een paddock is. Wil prima ze staan er overdag op en krijgen gewoon ook hooi. Hebben 2 paarden en 4 geiten.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:30

Altijd een goede investering!
Met een juiste indeling en goede wil, kan je er best wel wat van maken.
Wij hebben ook geen stromend water of elektriciteit aan de weide.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:33

Water: boor een put :p
Stroom: koop een generator :D

Ik heb ook zoiets van oppervlakte voor 2 paarden.
Haflinger staat op een zandpaddock van 15 x 15m ongeveer met continu hooi,
deze mag niet op het gras.
De Trakehner staat op een zandpaddock van 2x zo groot ('s nachts) en overdag van 7h tot 19h op het gras. Komen we prima mee toe!

In de winter staan beide paddocks open en staan ze dus gezellig samen op enkel en alleen de zandpaddocks met hooi.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:33

Ik zou het doen. Er zijn boeken te vinden over het houden van paarden op kleine percelen, kun je allicht wat inspiratie uit opdoen over de indeling van het perceel.

Ga maar eens zoeken op "keeping horses on small acreage"

http://www.thehorse.com/articles/10105/ ... ll-acreage

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:36

Ik had eerst 1 hectare, dat was teveel... Ik kreeg mijn gras niet op. Nu heb ik een halve hectare en heb een track gemaakt, helemaal rondom de halve hectare. Ik heb onbeperkt hooi uit slowfeeders em voer gematigd gras.
Zelfs nu heb ik teveel gras voor 2 pony 's en 1 mini...
De track vind ik een uitkomst.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 11:41

Ik heb 3000m2 voor een gote pony en 2 shetten. Ze hebben bij mij een schuilstal met uitloop van 400m2 en staan halve dagen op het gras. Op dit moment heb ik heel veel gras, maar dat is wel eens anders geweest. Ze krijgen altijd hooi bij. Ik ga er straks een paddock paradise (www.paddockparadijs.nl) van maken, zodat ze veel bewegen kunnen, maar niet alles kapot kunnen lopen. Dan wordt het gras nog makkelijker te managen, omdat ik niet bang hoef te zijn dat ze teweinig ruimte hebben om te bewegen. Bestraten ban de ingang van de inloop is altijd verstandig, omdat het bij nat weer het modderigste stuk wordt.
Water zou je kunnen opvangen in een ibc ton, zodat je niet altijd met water hoeft te slepen. Soms ontkom je er niet aan omdat het wel eens droog is of vorstig. Ik laat dan altijd de ton leeg lopen.
K zou het gewoon doen! Het klinkt als een mooie kans.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 12:15

Bedankt voor snelle reacties en tips allemaal! Het bestraten rondom de schuilstal lijkt me inderdaad een goed idee. We hebben nog een hele berg stoeptegels liggen, zou dit wat zijn (als ze goed vastliggen uiteraard)? Lijkt me ook wel mooi om hun hoeven mooi te laten slijten?

Water is er momenteel doordat de regen wordt opgevangen idd. En stroom doe ik in mijn huidige weiland momenteel met batterij (voor schrikdraad) verder heb ik dat denk ik niet nodig? Alleen nog even brainstormen hoe dat in de winter beter/handiger kan.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:24

In de winter is het wel handig als je licht hebt als je s avonds nog een keer langs gaat :) Verder ook handig voor hoefsmid (als je paarden ijzers hebben)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:34

Licht kun je doen met LED lampen al dan niet oplaadbaar.
Ook zou je een zonnecollector op kunnen hangen, iig voor licht. Of je daar een accu kunt opladen die schrikdraad van stroom kan voorzien zou je even moeten bekijken.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:39

Ik dacht dat je een hectare per paard moest. 100 x 100 toch?

Dan zou het namelijk prima kunnen.
Ik geloof dat de mijne op 150/200 x 50 staat ongeveer?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:40

Ik zou dat zeker doen! Land kopen is altijd goed. Paddock maken (zand, verhard of een combinatie). Rond de stal in elk geval verharden. Het gras opdelen en steeds een stukje rust gunnen. Al zijn het maar twee stukken (excl. paddock), waarvan je steeds een deel rust kan geven. Goed de mest eruit halen, eventueel glad maaien en weer bemesten. Zo moet je echt een heel eind komen. Het scheelt aanzienlijk dat je pony’s hebt. Ik heb 3 paarden op minder grond gehouden, maar dan alleen van november tot maart. Dat weiland mocht volledig stukgelopen worden (dat gebeurde ook) en werd meer gebruikt als paddock waarin wij veel hooi bij voerden. In maart gingen ze weer naar onze 2 hectare en kon de kleine wei bijkomen. Het scheelde dat de kleine wei meer dan 100 meter lang was, dus ze konden prima een rengalopje maken. Vierkant geeft toch een kleinere beleving.

Ik heb een paar oplaadbare LED bouwlampen. Ideaal! Geven veel licht, je kan ze overal neerzetten en ze geven echt heel wat uren licht voordat je ze weer op moet laden. Zo’n lampje is wel verstandig. Stel dat je pony iets mankeert, bijv. een wond, dan is het wel zo handig als jij en de dierenarts er wat van kunnen zien. Hoofdlampjes zijn ook zeer praktisch, dan heb je je handen vrij. Je kan een put laten staan voor een pomp op grondwater. Let er wel op dat het grondwater van voldoende kwaliteit is. Ook zou je thuis een waterton/grote jerrycan kunnen vullen om steeds mee te nemen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 14:44

Dat is ruimte zat hoor! Als ze maar lekker kunnen rennen is de ruimte goed :) Ik zou een deel paddock doen en de rest wei. Dan kunnen ze in de zomer in beide en als het weer slechter wordt, enkel in de paddock met lekker veel hooi. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:27

Kan prima! Als je maar een paddock mag maken...
ZandPaddock van ongeveer 300-400m2, rond de stal voldoende m2 bestraat om wat te staan en rond te lopen als de rest slecht is (erg nat of hobbelig opgevroren) en de wei in 3 stukken zodat de stukken lang genoeg rust krijgen na het afgrazen.

Ik heb zelf nu twee D pony's en een paard en daarvan twee met graasmasker en die hebben de afgelopen 2 maanden zo'n 1500m2 kort gegeten en de rest heb ik moeten maaien omdat het te lang werd. Ze liepen er 6 tot 9 uur per dag op. De rest in de paddock met inloopstal

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 23:35

Ik zou het zo doen. Liever meer land, maar die maat + de schuilstal is een heel mooi uitgangspunt. Je zal hooi moeten bijvoeren, zeker in de winter en mogelijk het hele jaar door, maar het kan zeker. Verharding + paddock (die groot genoeg is om in te longeren, dan hebben je paarden ook genoeg ruimte om er in te spelen en pad rondom (altijd genoeg lengte voor een sprintje ookal is de wei te nat) is wel aan te raden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:34

Ik zou idd een stuk voor de schuilstal bestraten en een deel zand laten zodat ze kunnen rollen en je wat kunt longeren. Verder zou ik rondom een track/pad maken en het binnenstuk gras. Dan kunnen ze lekker de benen strekken op het pad en toch een paar uur per dag gras eten.
Paddoc-paradise is dé uitkomst voor kleinere stukken land.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:38

ik zie genoeg mogelijkheden, kijk es op de site van www.paddockparadijs.nl

daar vind je voldoende voorbeelden en mogelijkheden.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:43

Kan prima hoor. Ik heb ook 3500m2 en met 2 D-pony moet dat gemakkelijk gaan. Zeker als je zoals al gezegd is, een paddock hebt (ik heb een bak), dan lopen zie niet alles kapot als het nat is bijvoorbeeld. Met een c-pony en een shetlander had ik teveel gras in de zomer, in de winter moet je wel heel veel gras hebben als je niet bij wilt voeren.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:46

elineXpooh schreef:
Ik dacht dat je een hectare per paard moest. 100 x 100 toch?

Dan zou het namelijk prima kunnen.
Ik geloof dat de mijne op 150/200 x 50 staat ongeveer?

100x100 = 10000m2. TS heeft 3500m2 tot haar beschikking. Ik denk dat het met nat weer wel erg lastig wordt om je weiland netjes te houden. Maar met een D-pony en shetlander en een goede indeling moet het denk ik wel te doen zijn.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 11:10

Wauw zo'n paddock paradise is wel prachtig! :D
Bedankt voor alle ideeen ik zal jullie op de hoogte houden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:26

Volgens mij hebben wij een heel stuk minder wei voor 2 e-pony's. Ik schat 2 weien van 1.000m2.
In de zomer als het gras hard groeit is het genoeg. In de winter voer ik hooi bij.

Ik heb bij allebei de weien 2 stallen met uitloop. Bij mij thuis is de uitloop geheel verhard (ca. 60m2), bij de zaak is alleen een 20m2 voor de stallen verhard, de rest onverhard, maar grotendeels kaal. Ze staan grotendeels bij de zaak (met name in de winter) waar de uitloop veel groter is.

Soms (in voorjaar tot najaar) mag ik ook nog de wei van de buren begrazen bij de zaak. Dat scheelt in bijvoeren.

Om de wei dus niet kapot te laten lopen, blijven ze dus op de uitloop als het weer te slecht is en de grond te drassig wordt.

Wij nemen dus voor lief dat een deel van de wei (de uitloop bij de zaak dus) kapot gelopen wordt.