Hoogte weidepaaltjes voor Fjord met schofthoogte van 147 cm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gmr67

Hoogte weidepaaltjes voor Fjord met schofthoogte van 147 cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 16:28

Binnenkort komt onze Fjord in een weiland te staan dat met gaas en sloten van de rest van de wereld is afgeschermd. Het land is vrij groot voor een pony en daarom willen we een aantal vakken maken waartussen ze kan wisselen en waardoor er een flink stuk overblijft om te rijden. Die vakken gaan we afzetten met schrikdraad (schriklint om precies te zijn).

Nu wil ik graag weten hoe hoog het lint moet komen. Ik ga uit van twee stroken maar ik weet niet hoe hoog de paaltjes moeten zijn.

Aangezien we de vakken zo nu en dan verplaatsen ga ik uit van verplaatsbare paaltjes met een metalen pin die de grond in gaat. Hoe ver moeten de paaltjes uit elkaar staan?

We zullen een doorgang maken van vaste palen omdat dat een stuk steviger moet zijn.

barbar

Re: Hoogte weidepaaltjes voor Fjord met schofthoogte van 147 cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:52

Als de paaltjes niet worden gebruikt voor de buitenkant hoeven ze imo niet zo hoog te zijn, dan zal 100cm/110cm voldoende zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:02

100/110 gaan onze fjorden overheen hangen, ook als de stroom goed aan staat, past precies zeg maar. Als de stroom uit is gaan ze er zelfs helemaal in hangen. Wij hebben bij Agradi paaltjes van 1,25m en dat gaat erg goed. Het is echt een tussenmaat, niet overal verkrijgbaar, maar wel een ideale hoogte voor fjorden.

gmr67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 19:34

fjordnina schreef:
100/110 gaan onze fjorden overheen hangen, ook als de stroom goed aan staat, past precies zeg maar. Als de stroom uit is gaan ze er zelfs helemaal in hangen. Wij hebben bij Agradi paaltjes van 1,25m en dat gaat erg goed. Het is echt een tussenmaat, niet overal verkrijgbaar, maar wel een ideale hoogte voor fjorden.

Die paaltjes van 1,25 meter, is dat inclusief de stalen pen of de lengte die boven de grond uitsteekt? En hoe ver staan ze uit elkaar?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:36

Dat weet ik niet precies, nooit nagemeten :-). Is in ieder geval de maat die erbij vermeld wordt. Hoe ver ze uit elkaar staan wisselt hier heel erg. Als ik ze nodig heb dan pak ik een arm vol mee en ga ik ter plekke wel kijken hoeveel dat er precies zijn en hoe ze het beste verdeeld kunnen worden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:50

Bij ons staan ze denk ik ong om de 3 meter.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:54

Die van mij blijft achter een draad die 10 cm van de grond hangt...respect voor stroom

ik heb alles op ong een meter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 09:36

Ik zou voor de hoge palen gaan. Je hóeft het bovenste draad niet op de hoogste stand te doen tenslotte :)
Beter een stuk paal 'over' dan dat ze te kort blijken.

gmr67

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:01

Bedankt voor alle reacties.

Ik heb gekozen voor prikpaaltjes van 157 cm (20 cm van die 157 is de metalen pin die de grond in gaat). Op de hoeken heb ik al houten palen gezet zodat die voor stevigheid kunnen zorgen. Ook aan beide kanten van de poort staat een houten paal. De rest vul ik op met prikpaaltjes.