Het is niet duidelijk op je foto... Heb je geen foto van dichtbij? Bladvorm, stengels?
Caira
Geplaatst: 19-05-14 09:05
op de voorgrond? Zuring, dus tijd om kalk te strooien!
Sanniejtjuh
Geplaatst: 19-05-14 09:06
Het lijkt mij zo op een afstandje op (ridder)zuring. Giftig zijn ze bij mijn weten niet maar wanneer ze gegeten worden kan dit (gas) koliek veroorzaken. Ik had ze zelf ook in mn land, ik heb ze allemaal stuk voor stuk uit gestoken met wortel en al om het uit te roeien
Solleke_Noah
Geplaatst: 19-05-14 09:07
Ridder zuring of een ander soort zuring? We hebben ze hier ook in de wei, maaien ze en ruimen ze dan op (ze gaan de mesthoop op).
MelissaV
Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-14 09:08
Ze eten ze gelukkig niet, vanavond kan ik een foto maken van de plant maar dan is hij toch al uit de wei haha! Ik steek ze met wortel en al af met de schop. En daarna de maaier er over voor de boterbloemen en brandnetels
Neon
Geplaatst: 19-05-14 09:11
Lijkt inderdaad op zuring... maar is slecht te zien op je foto...
Paarden vreten het over het algemeen niet. Maar je zult aan weide onderhoud moeten doen... dit spul verspreid zich snel...
Klopt staat overal, is niet mijn weiland, ik huur het. Degene waar ik het van huur doet er niks aan. Dit jaar staan hun daar nog maar daarna gaan ze weg en sta ik daar alleen. Hoe kan ik dit dan het beste aanpakken zodat het niet meer terug komt?
Ok, neem aan dat de paarden er dan een tijd niet op mogen? Moet ik heel de wei kalken of enkel de plekken waar deze plant groeit? Wat voor kalk moet ik kopen en hoe moet ik dit doen en in welke maand?
Solleke_Noah
Geplaatst: 19-05-14 09:40
Denk dat ze meestal gewoon heel de wei kalken. Nu is misschien wel niet meer de moment voor kalken (normaal begin voorjaar en in het najaar, september ong). Type kalk, gewoon even langs de boerenbond of bij een loonwerker vragen?
Als het de scherpe boterbloem is, normaal gezien ook zure grond inderdaad.
Wij hebben hier echt exact hetzelfde, veel boterbloem en zuring, de wei ligt midden in een bos (bosgrond is al zuurder) en de laatste twee jaar vergeten te kalken. Denk dus dat jouw grond ook gewoon te zuur is. Je kan altijd een bodemstaaltje laten analyseren (kan hier bij ons gratis in de aveve (boerenbond), weet niet hoe dat in Nederland is) en dan krijg je er advies bij of je moet kalken of niet.
Ik zit in België, vlakbij Valkenswaard. Zal vanmiddag eens foto's maken van de boterbloemen en zuring. Dat is het enigste wat er groeit en brandnetels. Hoe werkt zo'n bodemonderzoek?
Neon
Geplaatst: 19-05-14 09:55
Als de hele wei ermee vol staat zou ik niet meer beginnen aan uitsteken... ik zou een loonwerker laten komen die met mcpa en mcpp komt spuiten... (dit mag je als particulier niet meer)
Op het najaar moet je inderdaad kalk gaan strooien
Gewoon bij de aveve in je buurt een bodemstaaltje binnendoen (dus gewoon een zakje grond, haha) en dan kijken zij even de pH na.
geerke
Geplaatst: 19-05-14 09:57
het lijkt zuring maar het kan ook een soort van distel zijn,die erg hoog word en in de herfst van die kleefbollen er aan krijgt.Die in de manen gaan zitten.
MelissaV
Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-14 09:58
Nee de zuring staat enkel op de plek waar de ponys altijd mesten. De boterbloem is de volledige rechterhelft vd weide. Ik kan pas iets doen qua kalken,... aan de weide zodra de andere huurders weg zijn, gezien ze nu alle weide bezet hebben en ik mijn ponys dus niet kan verplaatsen
Die bladen is inderdaad zuring. Ziet eruit dat er keer groot onderhoud gedaan moet worden. Kalken, brandnetels spuiten enz. En als je het helemaal goed wil doen alles keer omdoen en opnieuw zaaien, dan maaien of schapen erover voordat paarden erop gaan.
Kan helaas nu niks anders doen dan maaien, gezien ik enkel deze wei ter beschikking heb. Zodra de andere huurders weg zijn kan ik weiland per weiland aanpakken met kalk.
Een keer laten spuiten met primestar en mcpa of mccp. Ik zou gewoon een loonwerker vragen die spuitlicencie heeft. Verder in het najaar kalk strooien. Dan krijg je het weer onder controle. Het is trouwens ridderzuring.
Herkenbaar dit... Ik heb sinds enkele maanden een nieuwe wei en die zag er ook zo uit. Inmiddels heb ik alle zuring weggekregen door de spuiten met het gif mcpa. Vaak liggen ze dan de volgende dag al dood in de wei. Dat spul werkt trouwens ook voor brandnetels.
Ze moeten dan wel minimaal 30 dagen van de weide blijven.
Daarnaast inderdaad in het najaar wat kalk overheen gooien. Hebben ze de gehele wei? Misschien is het een idee ok de wei in tweeën te delen zodat je steeds een stukje kunt laten rusten. Dat is ook beter voor me wei.
Het een keer bemesten kan ook geen kwaad dan groeit het gras weer mooi door. (In België heb je goede en niet al de prijzige kunstmest)
Ik zie trouwens ook enorm veel boterbloem, hier helpt mcpa ook tegen. De wei ziet er wel erg kaal uit dus het is logisch dat je hierdoor meer onkruid krijgt. Een keer goed bemesten en de wei af en toe wat rust gunnen kan goed helpen!