goedkope stallingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nutts

goedkope stallingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 11:41

Op verzoek van een vriendin (aangezien zei geen bokt account heeft)

Ze is aan het zoeken naar stallen waar je alles zelf moet doen maar die dan ook goedkoop zijn.
dat is haast niet te vinden hier in de buurt omgeving Spijkenisse

kennen jullie dat probleem? en heeft iemand ervaring met een stal waar je alles zelf moet doen?
Hoe bevalt dat? en hoe doen jullie dat met voeren?

friesiszwart

Re: goedkope stallingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:54

Vaak is het hoe goedkoper hoe meer bijkomende kosten er zijn en hoe meer je zelf moet doen, en dus dat je vaak vaker per dag naar je paard moet gaan. Vaak ben je goedkoper maar door de extra vervoerskosten en aankoop van kleinere hoeveelheden omdat je met opslag zit ben je wel vaak duurder uit.

Indien je als stalklanten taken kunt verdelen zou dat ideaal kunnen zijn. Echter indien dat niet het geval is moet je er echt rekening mee houden dat de zorg van je paard een behoorlijke belasting kan zijn.

Indien de verplichting om meerdere keren per dag geen probleem oplevert denk daaraan ook in combinatie met werk of school etc. zou het ideaal kunnen zijn.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:58

Ik sta nu goedkoper en alles wordt gedaan, dan waar ik eerst stond daar moest ik zelf mesten en buitenzetten. Rond welke prijs zoekt ze wat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:35

Hier doen we het samen en is het wel goedkoper dan volpension of halfpension.

Ik koop het strooisel en stro in en heb ruwvoer van eigen land. kosten naar verbruik of delen door aantal paarden.

Verzorging in rooster. max. 5x per week. je kunt dus twee dagen vrij nemen.

of een stal echt goedkoper is hangt van meer dingen af dan doe het zelf of incl. verzorging.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 22:50

ja ze wil proberen om zo wat goedkoper af te zijn en omdat ze zelf doet mesten en (evt via rooster) doen voeren ook wat meer met der paarden te doen

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:01

mij lijkt het niks als je echt alles zelf moet doen ja als je ze bij huis heb staan,
maar ken hier ook een stal die doet niks en moet je zelf voeren en of buiten zetten en noem maar op,
dus je moet iedere ochtend je paard voer geven en iedere avond,
en je moet ze dus zelf in het land zetten,
dus kun je een keer niet ja dan sta je te kijken,
en of sommige zijn zo makkelijk die zeggen ach kom een paar uur later,
wat ik niet vind kunnen,
alles zelf doen kan een optie wezen als er een rooster is met nog meerdere.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:13

Hier in de buurt is een stal waar je alles zelf moet doen.

Als ik het goed is kost het 80 euro voor een kale box. En dan door middel van een turf systeem word dan bijgehouden hoeveel vlas/stro je gebruikt. Hooi moet je zelf inkopen.
Paarden worden wel buiten gezet voor je, maar je moet dus zelf je voer kopen en zelf je stal uitmesten. (valt op zich nog wat te regelen met stal genoten)

Op zich geen probleem, maar toen ik daar ging kijken vond ik wel echt dat er een aantal boxen super smerig bijlagen. Echt in sommige delen van die stal stonk het!
Dat krijg je van nalatige mensen die minder willen betalen ;)

maja iemand die ik ken staat daar ook en die stal ligt er super netjes bij. Die gaat ook echt iedere dag.

Bij zo'n stal heb je misschien minder kosten, maar je bent ook meer tijd kwijt. Die 2 dingen moet je even afwegen.
Toch sta ik liever op een stal met volpension. Dan weet je tenminste dat het ook echt gedaan word.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:24

veel mensen zeggen ook tegen ons dat wij veel geld kwijt zijn voor stalling en wij staan vol pension en denk dat je niet luxer kan staan haast in nederland om het maar zo te zeggen,
en ze worden 6 keer per dag gevoerd wat ze ook nodig hebben al is het lijnzaad olie en of het paard nou 5 kilo brokken nodig heeft als voorbeeld of 1 kilo maakt niet uit.
en ze worden buiten gezet en binnen gehaald,

maar dan zeggen ze van ja je bent vet veel geld kwijt,
ik zeg nee hoor reken maar eens uit, bij hun komt er boven op de stalling nog de lidmaatschap. brokken of alle andere dingen wat je je paard geeft,
dus bij elkaar zijn wij ong 25 euro per maand duurder uit,
maar wij staan in het bos, grote stallen, alles word voor ons gedaan, en een hele luxe locatie,

maar goed bij hun lijkt het minder omdat ze het geld over de hele maand verspreiden met uitgeven,
maar wij betalen 1 keer in de maand een vast bedrag en dan lijkt het meer

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:29

Bij goedkopere stallen moet je idd goed kijken wat er allemaal bij gaat komen.
Ik heb op een hele goedkope stalling (in de basis) gestaan hier wat verder vandaan, daar zat alleen hooi in de winter/gras in de zomer bij in, stro kwam daar nog bovenop en krachtvoer moest je zelf aanschaffen, in de zomer stonden ze 24/7 buiten, dus was het idd erg goedkoop, maar in de winter kwam er nog vanalles bij plus dat het niet om de hoek was dus de benzinekosten kwamen daar ook nog bij, uiteindelijk was ik alleen in de zomer goedkoop uit, daarbij moesten we alles zelf doen wat niet zo erg is als de stalling niet zo ver is.
Uiteindelijk ben ik daar weg gegaan en heb hier in de buurt een stal gevonden waar ook alles zelf gedaan moet worden maar dat de voer/buitenzetbeurten via een schema (is wel een leuke gelijkgestemde groep mensen voor nodig) gedaan worden, maar waar wel voer en strooisel bij in zit.
De stalhuur is hier hoger maar omdat er meer bij zit en het veel dichterbij is ben ik over het hele jaar gezien uiteindelijk goedkoper uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 18:45

Wij doen alles zelf; van voer inkopen tot weide beheer. Onderling maken wij een voerschema; in de zomer eens per dag controle cq strook gras geven, in de winter 2 keer per dag. Is wel pittig in de winter (in combi met werk, want het is donker voor het werk en na het werk :+), want er zijn echt geen voorzieningen; geen stroom en water moet je uit de sloot halen.
Maar.... Het is absoluut goedkoop. Zit op zo'n 1000 euro per jaar incl hoefsmid en dierenarts (en excl gekke dingen die gebeuren zoals ziekte paard) en paarden staan zoals wij het zelf willen :) bevalt ons heel erg goed zo!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:00

Een doe het zelf stal is leuk maar dan moet je wel van iedereen die er staat op aan kunnen.
Ik heb het een aantal jaren mee geleden gemaakt, stond eerst vol pension, maar door omstandigheden van de eigenaren werd het eigenlijk een doe het zelf stal met de zorg voor de paarden van de eigenaar erbij...
In eerste instantie wilde iedereen er graag blijven staan want de locatie was super. Dus in overleg een rooster gemaakt. Dit liep in het begin aardig, totdat er een aantal makkelijk werden. Die dachten van ach die is er er wel en pakt vast mijn beurt wel even over voor het binnen zetten en voeren (zonder dit te overleggen of op het bord te melden/vragen). Ik was verantwoordelijk voor de inkoop van brok/hooi/stro enzovoorts en het was ineens niet meer aan te slepen. Eigen paarden stonden er dik in het hooi bij en de anderen moesten het met een plakje doen voor de avond/nacht. Na het rijden werd er ineens veel brok gevoerd als beloning terwijl dit voorheen niet de gewoonte was. Ik me maar afvragen waar alles bleef en als je iemand er op aan sprak hadden ze het nooit gedaan. Het waren ook altijd dezelfde die niet kon en waardoor er weer gaten in het rooster zaten of dat er veel geschoven moest worden.
Ik ben blij dat ik ze aan huis heb tegenwoordig en dat ik het kan doen zoals ik het wil en niet meer afhankelijk ben van een ander of rond loop met de vraag of ze wel naar binnen zijn gegaan of wat dan ook!

moon80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:42

Het ligt eraan of je met betrouwbare mensen staat op een stal waar je zelf veel moet doen.
En of je genoeg tijd hebt uiteraard, of het redelijk dicht bij huis is en of je zelf vervoer hebt!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:45

Dat is precies wat ik bedoel met gelijk gestemden, wij hebben hier er een gehad die regelmatig de paarden vergat, gelukkig zag de eigenaar van het erf dat dan waarna de staleigenares werd ingeligt, dit is 4 keer gebeurt en is toen het terein afgestuurd.
Ook hebben we wel iemand gehad die altijd bang was dat haar paard te weing hooi kreeg, terwijl ze bij ons op zo goed als onbeperkt staan, als de staleigenares dat zag haalde gerust de helft van het hooi weer uit die box, ook hebben we een keer een net gewogen die zij voor overdag op de paddock had gevuld, hier zat maarliefst 14 kg in, hier is ze toen op aangesproken.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 21:04

hmm ja dat zijn zeker dingen om over a te denken.

ga het met der bespreken