Stalbedekking en mijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gaia

Stalbedekking en mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 14:03

Mijn merrie heeft jaren op zaagsel gestaan in haar stal. Maar het zaagsel wat we altijd vol tevredenheid gebruikt hebben, is een stuk duurder geworden. Dus ik ben nu aan het rond kijken naar andere stalbedekkingen.

Vlas is absoluut geen optie omdat ze hier erg van eet. Gewoon stro is ook geen optie ivm de mijt die hier graag in gaan zitten. Daar krijgt ze vreselijk veel last van in haar sokken.
Verder gaat mijn interesse vooral uit naar Rapsodie (gehakseld koolzaadstro) en strokorrels. Het topic over strokorrels heb ik al flink doorgespit, maar ik ben er nog niet achter of mijt ook hier graag in gaat zitten. Heeft iemand hier ervaring mee? En met Rapsodie? Zit hier ook graag mijt in? En zijn er mensen die ervaring hebben met paarden die eten van de Rapsodie?

joyce B

Re: Stalbedekking en mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:51

Hier eten ze een beetje gehakseld koolzaadstro als het vers en schoon in de stal ligt en ze hebben geen ander (ruw)voer. de eerste dagen is het mooi maar als het langer ligt dan vind ik dat het sneller nat en vies wordt. vooral bij een paard dat overal plast of de stal door elkaar loopt.
Om die reden deed ik meestal twee zakken er in. dan was het de eerste week perfect, de tweede week werd het minder en schepte ik de echt natte plekken er uit en dan op het eind alles er uit en weer fris beginnen. Zo bleef het frisser en schoner dan elke week een zak er overheen die snel weer door het vieze gelopen werd.

De ponymerrie was heel schoon en zindelijk. doe kon toe met 2 zakken om te beginnen en dan twee zakken per maand. die liep het niet doorelkaar, poepte opceen plek en had 1 plasplek.