Ik heb jullie hulp weer eens nodig. Sinds kort hebben we een nieuwe weide voor de paarden waar we nu volop mee bezig zijn. Het onkruid is inmiddels gespoten en de omheining is nu ook af.
Het enige nadeel is dat we nog geen watervoorziening hebben op deze wei. Op onze oude weide hadden we zo'n ouderwetse waterpomp wat super beviel.
Ik heb net een aantal bedrijven gebeld maar wordt niet veel wijzer dus misschien kunnen jullie me helpen.
Ik ben dus op zoek naar een bedrijf hier in brabant dat mij kan helpen bij het aanleggen van een waterput. De pomp zelf heb ik al het gaat dus alleen om het deel dat de grond in gaat.
Ik hoop echt dat iemand me kan helpen! Achter de wei ligt een rivier, echter durf ik het niet aan om daar mijn water vandaan te halen.
Heb je wel electriciteit op de wei? Zo ja, dan zou ik een wel/pulse laten slaan en het water m.b.v. een centrifugaal pomp omhoog pompen.
tamary
Geplaatst: 15-05-14 13:35
Put laten spuiten kunnen een aantal boeren met pomp en giertank met water. Even bij de boeren in de buurt vragen. Grote bedrijven kunnen het ook, maar dan kost het fors meer. Ik was hier 4? jaar geleden 150 euro kwijt en hier zit het water 12m diep.
Vraag ook om een veeput ipv waterput, want dat laatste wordt gezien als drinkwater put. Drinkwater putten gaan naar 2e grondwaterlaag en dat kost al gauw 500 euro om te boren (diepte + andere techniek).
Buis is 7.5cm doorsnee daarvoor. Wil je kunnen werken met zowel een pomp bij echte nood een putemmer heb je 10cm en liever 15cm doorsnee buis nodig. Daar passen dit soort "emmers" nl in. https://www.lehmans.com/p-1384-lehmans- ... ucket.aspx Gegarandeerd bestand tegen vorst, iets wat met een pomp lastig is (heeft mij al een handpomp gekost).
hoogedroog: Nee helaas geen elecktriciteit dus dan zal ik aan de slag moeten met een benzinepomp. Maar ik moet toegeven dat ik een handpomp geen enkel probleem vind ook goed voor de spierballen!
tamary: Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik heb inderdaad al wat loonbedrijven afgebeld maar echt bij boeren langsgaan heb ik nog niet gedaan. Misschien dat ik dat morgen nog even ga doen. Ik heb nu een loonbedrijf gevonden die de put komt spuiten voor 300 euro, dan heb ik ook al het materiaal behalve de handpomp zelf maar die heb ik gelukkig al.
Als je zorgt voor een ontluchting boven de grond kun je de pomp ook gewoon in de winter gebruiken. Het enige wat je dan nodig heb ik een literfles met heet/warm water welke je boven in de pomp gooit. En voila, er is water!
Dat van die veeput is ook wel een goede tip bedankt!
Gewoon een (koeien)boer vragen of je die een put wil slaan, de meeste kunnen dat od weten waar je het kan laten doen. Ik weet niet of je paarden of pony's hebt maar als je paarden hebt kun je ook een koeienpomp overwegen (die ze met de neus moeten aandrukken om water op te pompen), voor pony's is dit vaak te zwaar.
Het grondwater is goed, er heeft vroeger namelijk altijd een put gezeten maar deze is op een onlogische plek geslagen, ik wil hem nu meer voor in de wei hebben.
Dat er altijd een put zat wil niet zeggen dat het ok is. Ons water is heel helder.. tot je het proeft lijkt het prima drinkwater. Sproei er mee en je bak is oranje..