Handen in het haar.. Waar ben ik nu eigenlijk naar op zoek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

withney_4312

Handen in het haar.. Waar ben ik nu eigenlijk naar op zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:35

Hoi, ik zit al een behoorlijke tijd te kijken naar stallen/rusthuizen/eigen stukjes grond en ik begin wat overspannen te raken. Waar ben ik nu eigenlijk naar op zoek?

Ik heb een bejaarde pensioen merrie, nu aan huis bij iemand en dit gaat niet zoals ik het wil. Wanneer ik zeg dat ze meer voer moet krijgen gebeurd dat niet, de stallen zijn mesthopen en ze loopt momenteel steeds magerder te worden. Simpelweg omdat er niet word gedaan wat ik vraag, en het te ver weg is om weer alle zorg op me te nemen. Dit terwijl ik 200 per maand betaal, maar hiernaast wel haar eigen brok, ondergrond en hooi betaal.

Ik wil een forever home voor haar, ik wil dat ze gelukkig is, gezond, een warme stal met dik stro, een grote wei heel de zomer, en een winter zonder mok. Ze is een zorgenkindje, kan niet in een hele kleine stal staan, heeft nu haar eigen hooi, en word nu het hele jaar door bijgevoerd. Waar vind je zoiets?

Ze staat nu ingeschreven bij een mooi rusthuis, 210 per maand, en dan hebben ze in een groep een enorme stal met dik stro, een verhard stuk met onbeperkt kuil, een paddockje eraan en in de zomer hectares weiland. Ideaal! Maar nu komt het probleem dat zij kuil niet meer makkelijk eet, het is te lang voor haar en als ik het voor haar klaar zet krijgt ze geen hap binnen.. Er blijft een berg gekauwd kuil achter. Ze is door meerdere tandartsen gecheckt, en dit is gewoon ouderdom. Kleiner hooi(konijnenhooi) gaat er heel goed in, brokken en gras ook. Maar is ze op zo'n rusthuis met onbeperkt kuil dan wel haar plek? In de zomer willen ze liever niet bijvoeren, en in de winter als het nodig is wel, maar hoe gaat ze het op alleen onbeperkt kuil doen als ze er niks van binnen krijgt? En dan weer, is het voor mij te ver weg om de zorg op mij te nemen wanneer ze dit nodig heeft en het vanuit daar niet gebeurd, ze gaan natuurlijk niet het hooi waar alle paarden van eten vervangen door konijnenhooi vanwege mijn paard. En als ze in de zomer liever niet bijvoeren, wil ik hier dan wel weer aan beginnen? Sta ik dan niet weer voor hetzelfde dilemma?

Een (doe het zelf)stal waar paarden de hele dag buiten lopen en in de zomer de hele dag door op het weiland staan. Waar je oudje alles krijgt wat ze nodig heeft.. In de buurt een (doe het zelf) stalling met deze mogelijkheden, is er volgens mij niet?

Een eigen stukje grond kopen/huren, dit is natuurlijk mijn laatste optie. Ik heb een stukje gezien met 4 hele mooie stallen, een opbergruimte en 6500 vierkante meter aan weiland. Het ziet er netjes uit en ze vragen hier volgens mij 125.000 voor de koop. De huur zal ik vandaag naar informeren. Wanneer ik dit echt wil en er verder niks is wat aan mijn eisen voldoet, zal dit me ook lukken. Maar, is dit wel verstandig? Ik heb een merrie die de 30 aantikt, wat nu als ze binnen een bepaalde tijd overlijd, en dan zit ik met een stuk grond wat ik nog maandelijks af betaal en ook weer moet verkopen. Of moet ik maar zo denken; dat doe je dan maar en wanneer je het weer verkoopt ben je er ook weer vanaf, denk in het moment. Huren is het tegenovergestelde, wat nu als ze nog jaaaren meegaat, dan ben ik met kopen uiteindelijk toch goedkoper af? Wat is nu wijsheid. Wanneer dit gebeurd, doe ik dit samen met mijn zus en haar pony.

Wat is wijsheid.. Ik weet wat ik wil voor mijn merrie, dat is een goed plekje waar ze het hele jaar door zoet mee is. Waar ze de zorg krijgt die ze nodig heeft. Is dat in een rusthuis, verder weg van mij, of moet ik alle zorg weer op me nemen en het lekker zelf doen, ik ben ten slotte wel gek op haar, maar waar ben ik dan naar op zoek? Ik woon bij Barendrecht/Rotterdam. Wat te doen..

Bob1976

Re: Handen in het haar.. Waar ben ik nu eigenlijk naar op zoek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:39

Die laatste optie kan wel een goede investering zijn. En waarschijnlijk krijg je in dit topic genoeg tips voor andere stallen.. Succes!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:40

http://www.dewildtshof.nl/ :-)

Ze hebben dezelfde faciliteiten als het rusthuis waar ze bij ingeschreven staat alleen dan met het grote verschil dat het wel mogelijk is om voor speciale paarden speciale regelingen te treffen :-) Zij nemen alle zorg op zich, maar het paard blijft wel jouw eigendom. De zorg is echt uitstekend, 2 keer per dag worden sowieso alle groepen nagelopen zodat zij gelijk zien of er iets mis is met je paard.

Volgens mij is er op dit moment ook geen wachttijd bij de merries :-)

Je kunt altijd heen gaan om te kijken, misschien is het wat voor jou en je merrie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:41

Je zou eens bij de Sonneveldhoeve in Pijnacker kunnen informeren. Volgens mij is dat ook goed voor je aan te reizen als je 1 à 2x per week gaat kijken. Het is echt een soort 'rusthuis'. De man die het runt doet het al jaren, weet veel van oude paarden en de verzorging die erbij komt kijken.

Het nadeel van een eigen stuk grond, is dat je het vaak voor een (langere) termijn huurt. Als je het mag onderverhuren, is het niet zo'n probleem, maar als je oudje wel ineens overlijdt, dan zit je vast aan je huurcontract.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:47

Apple schreef:
http://www.dewildtshof.nl/ :-)

Ze hebben dezelfde faciliteiten als het rusthuis waar ze bij ingeschreven staat alleen dan met het grote verschil dat het wel mogelijk is om voor speciale paarden speciale regelingen te treffen :-) Zij nemen alle zorg op zich, maar het paard blijft wel jouw eigendom. De zorg is echt uitstekend, 2 keer per dag worden sowieso alle groepen nagelopen zodat zij gelijk zien of er iets mis is met je paard.

Volgens mij is er op dit moment ook geen wachttijd bij de merries :-)

Je kunt altijd heen gaan om te kijken, misschien is het wat voor jou en je merrie.

Ziet er ook prima uit.. Ga ik hier ook maar is een belletje doen om te komen kijken. Dankjewel

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:47

Het eigen stukje grond huren (of misschien zelfs kopen) is natuurlijk wel het "gemakkelijkste" in die zin dat je alles gewoon zelf kan regelen en niet met een oud zorgenkindje nog moet gaan uittesten of de volgende pensionstal dan wel goed is.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:49

Jibbel schreef:
Je zou eens bij de Sonneveldhoeve in Pijnacker kunnen informeren. Volgens mij is dat ook goed voor je aan te reizen als je 1 à 2x per week gaat kijken. Het is echt een soort 'rusthuis'. De man die het runt doet het al jaren, weet veel van oude paarden en de verzorging die erbij komt kijken.

Het nadeel van een eigen stuk grond, is dat je het vaak voor een (langere) termijn huurt. Als je het mag onderverhuren, is het niet zo'n probleem, maar als je oudje wel ineens overlijdt, dan zit je vast aan je huurcontract.

Deze staat inderdaad ook op mijn bel lijstje, alleen vond ik hiervan het jammere dat op de foto's de 'weitjes' zo klein leken...

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:50

Gini schreef:
Het eigen stukje grond huren (of misschien zelfs kopen) is natuurlijk wel het "gemakkelijkste" in die zin dat je alles gewoon zelf kan regelen en niet met een oud zorgenkindje nog moet gaan uittesten of de volgende pensionstal dan wel goed is.

Precies deze gedachte.. Ik wil niet meer met haar slepen.. En ergens gaan staan en haar weer weg halen omdat ze niet krijgt wat ze nodig heeft. Ik wil zekerheid, rust, want de situatie waar ik nu in zit is echt slopend..

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:53

Misschien handig om te vermelden in welke regio je iets zoekt?

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:54

Oh heeft iemand hier een idee waar Uddel ligt :+ ?

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 14:54

Ik woon in Barendrecht/Rotterdam. Een uurtje met de auto is zo ongeveer mijn max. Tenzij ze in een paradijs is beland, dan ben ik wel bereid om iets langer te reizen..

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:56

Vlak bij Apeldoorn, Op de veluwe, tussen Apeldoorn en Ermelo zeg maar

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:57

Uddel klinkt mij vrij Brabants in de oren :+

Bij mijn ouders in de straat zit ook een paardenrusthuis, heb er goede verhalen over gehoord, maar dit is vrij ver uit de richting, in Ruinerwold (bij Meppel, Drenthe). Lijkt overigens wel heel prima aan je eisen te voldoen met de mogelijkheid van apart bijvoeren.
http://www.boerenpad.nl/

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 14:57

Nimber schreef:
Vlak bij Apeldoorn, Op de veluwe, tussen Apeldoorn en Ermelo zeg maar

Ah niets Brabants aan dus haha

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:00

Ah ja heb het even gegoogled, het zou een uur en 21 minuten rijden zijn vanaf mijn huis. Dat is iets minder dan 3 kwartier langer rijden dan het rusthuis wat we nu in gedachten hadden.. Ik heb het toch maar op mijn lijstje gezet.

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 15:04

Ik moet wel toegeven dat, ik haar ook weer niet te ver weg wil hebben. Ik zoek een rusthuis als 'stalling' en wil hem wel vaker als een keer in de 2 weken op zoeken. Het is niet het idee van, ze gaat naar een rusthuis en klaar. Ik ben gek op haar, ik zoek iets waar zij gelukkig is, maar waar ik nog altijd heen kan. Het moet wanneer nodig, 'dagelijks' aan te rijden zijn...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:14

Uddel is inderdaad wat verder weg. Voor ons is het ook bijna anderhalf uur rijden. Wij hebben er nu 1 paard staan (we hadden er 2 staan, eentje hebben we daar moeten laten inslapen).

Elk volgend bejaard paard zullen we zo zonder enige twijfel naar Uddel brengen :-)

Het is wat rijden dus als we gaan dan gaan we meestal op een zondag en maken we er een dagje uit van :-) Vlakbij zitten allerlei toeristische lunchgelegenheden (het is trouwens ook vlakbij het KNHS centrum in Ermelo) dus we combineren een bezoek aan het paard met een lunch of ander uitstapje :-) .
Het paard staat er prima. Het is een 'leuk dat jullie er zijn, geef die wortels maar gewoon, ok borstelen mag ook nog, maar ga nu maar weer weg ik ben te druk bezig met grazen :)) '

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 15:40

Lastig een goede stal te vinden in de omgeving van Rotterdam, daarom heb ik dus een huis met grond gekocht, kan ik helemaal zelf alles bepalen. Evt. heb ik nog wel een plekje voor een extra pony, heb zelf ook een pony met kiesproblemen die vaak proppen maakt, op de wei gaat het nu goed.
Je zit vanaf Barendrecht binnen 25 minuten in Den Bommel

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 16:40

Bedankt voor alle meedenkende reacties.. Ik heb zitten puzzelen, en als ik moet kijken naar rusthuizen in de buurt, twijfel ik nu tussen 2 rusthuizen:
Het brieschend paard - 42 minuten afstand.
De wildtshof - 1 uur en 23 minuten afstand.

Beide rusthuizen beschikken over een grote inloopstal die dik opgestrooid is, een harde uitloop voor de winter met onbeperkt ruwvoer. En een zomerweide. Nu dénk ik dat het pluspunt van Het brieschend paard de wei is, die is zo groot dat je het einde bijna niet ziet. En het pluspunt bij de Wildtshof is dan toch wel 'de specials'.. Ik ga is even neuzen en een belletje doen.

Wanneer ik voor een eigen stuk ga, zal het dat ene stuk worden van 6500 vierkante meter en 4 ruime stallen. Het is een fijn stuk, voor 2 paarden moet dit toch wel genoeg zijn. Alles zelf doen.. Hier ben ik ook mee bezig.

Ik denk dat de optie ''een stal in de buurt met zoveel weidegang'' af valt, want nee dat is er niet. Dus nu tussen deze 2 opties. Wanneer ik er echt geen licht meer in zie hebben we altijd nog iets als ''Horserij hamara'' in Duitsland. Maar mijn gevoel wil liever nog niet aan zo ver weg denken, al ziet het er zo mooi uit..

Wat raden jullie mij aan? Een rusthuis op deze afstand vinden, of een eigen stukje en zelf voor mijn oude sok zorgen? Waar zal ze gelukkiger zijn.. Ik weet het gewoon niet..

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:51

Ts, heb je het aanbod van Tinka gezien?

withney_4312

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 21:25

Het eigen stukje wat ik heb gezien vervalt, dat is al verkocht... Ene kant ontzettend jammer, andere kant misschien wel weer wat meer rust, kan ik die wegstrepen? Al zijn er nog wel wat andere landjes waar je je eigen draai aan kunt geven..

@Tinka Ik heb gelijk even op je profiel gekeken, is het goed als ik je vanavond/morgen een PBtje stuur wanneer ik op mijn laptop zit? Het ziet er trouwens netjes uit, mag je trots op zijn! Ik moet alleen nog even goed nadenken wat ik precies wil voor m'n meisje, waar ik zelf ook vrede mee heb. Is dit een rusthuis dichtbij, een groter rusthuis verder weg, een eigen stukje, bij iemand anders.. Het is zo lastig!

Als hier meer mensen zijn met ervaringen bij Het brieschend paard of de Wildtshof, hoor ik dat heel graag! Ook andere tips nog welkom, ook wat betreft een eigen stukje of wat dan ook.

Melis0202

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:04

Ik heb je een PB gestuurd.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:14

als het ook verder weg mag zijn mag ze ook bij mij komen... zie mijn advertentie.
paard word volledig verzorgd, 2 x hooi 2 x brok overdag weidegang , stallen worden iedere dag gedaan en er is ook tijd om lekker even te poetsen.je kan dmv de webcam thuis je paard bekijken.
pb voor meer info

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:32

hommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:44

Sonneveldhoeve in Pijnacker is al een keer genoemd. Is een rusthuis. Komen elke dag buiten.
Eigenaar is een aardige man. Nette stal met duidelijke regels en afspraken. Ruime stallen en met een maatje buiten. Mijn paard nu 29 heeft er een winter gestaan, toen ik met een baby en nog een paard even geen kant op kon. Ga eens kijken of neem contact op.