Manen van fries lang later groeien. Hoe?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ierusju

Manen van fries lang later groeien. Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:22

Hoi bokkers!
Zoals de titel al zegt, wil ik de manen van mijn fries langer laten groeien. Toen we haar net hadden gekocht kwamen haar manen tot halverwege haar schouder. Super mooi natuurlijk! Maar door haar dekens en vriendjes die met haar kroelen en aan haar jeuken, zijn haar manen korter geworden. Super zonde natuurlijk |(
Dus mijn vraag: wat doen jullie bokkers voor lange manen? Ik heb al een bontje voor bovenop haar halster, zodat haar manen daar niet meer afbreken, maar wat doen jullie? Iets extra's door het eten, vlechten of juist los, anti-klittenspray of niet? Extra borstelen of ook niet? Zit een beetje met mn handen in het haar (haha := ) want ik vind het super zonde natuurlijk!

Iemand tips voor lange manen? Hoor ze graag!

Liefs.

Marleen_vA

Re: Manen van fries lang later groeien. Hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:25

Ik heb een kruising fries. Ik vlecht de manen in (bovenste deel losjes, daarna pas strakker, anders breekt het mogelijk door schuren of omdat het te strak op de huid gevlochten is). Doe er eerst babyolie in (voor het vlechten), daarna ff kort borsteltje of vingers erdoor. Dan pas vlechten. De vlecht laat ik rustig tot 2 weken inzitten. Daarna haal ik de vlechten eruit en laat ik het een paar dagen loshangen, om vervolgens weer hetzelfde riedeltje te herhalen ;) .

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:35

Marleen_vA schreef:
Ik heb een kruising fries. Ik vlecht de manen in (bovenste deel losjes, daarna pas strakker, anders breekt het mogelijk door schuren of omdat het te strak op de huid gevlochten is). Doe er eerst babyolie in (voor het vlechten), daarna ff kort borsteltje of vingers erdoor. Dan pas vlechten. De vlecht laat ik rustig tot 2 weken inzitten. Daarna haal ik de vlechten eruit en laat ik het een paar dagen loshangen, om vervolgens weer hetzelfde riedeltje te herhalen ;) .

Doe je dan een hengstenvlecht of een aantal vlechtkes naast elkaar?

anoukk32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:06

Bij ons op stal stond ook een fries met lange manen, ze vlechtten hun manen gewoon in met meer vlechtjes naast elkaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:39

Om de manen lang te krijgen en te houden kun je het beste helemaal niets aan de manen doen. Hooguit een keer de strootjes eruit halen. Soms heb je dan een heksenknoop en die er dan heel voorzichtig uithalen. Verder doe ik niets aan de manen van mijn friese paarden en de meesten van hen hebben behang tot over de boeg.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:47

Hier geen Fries maar wel een Haflinger met lange manen, groeien nog steeds door.. In principe doe ik er geen antiklit in, soms bovenop als het echt klit. Verder meerdere vlechten naast elkaar, meestal stuk of 6. Na 2-3 weken (ligt er aan hoe de vlechten zich houden) haal ik ze er weer uit. Borstel ze van onder naar boven tot alles weer mooi glad is. Vaak een dag los en dan weer opnieuw vlechten..

Shet_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:55

ik heb mijn tinker meestal in 1 of 2 hengstevlechten zitten... eens in de week haal ik het er uit en maak ik de vlecht netjes maar borstel ze echt niet elke keer uit...

heb ook wel eens losse vlechten geprobeerd maar mevrouw gaat dan dood leuk op haar vlechten staan te kauwen :+

FarahDiBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 12:56

Bij mijn fries doen we haar manen altijd in vlechten met van die elastiekjes die vaak voor kleine kinderen worden gebruikt(kan je bij zeeman kopen). rubberen elastiekjes breken de manen af. Eens in de 1 of 2 maanden halen wij de vlechten er uit en onklitten we het met antiklit en een kam met ruime tanden. daarna vlechten wij het weer in. Haar manen zijn vast nu tot ongeveer haar schouders

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:10

De manen van mijn tinker zitten ook altijd in 6-7 vlechten. Ik kan ze bijna niet los laten hangen omdat hij ze dan opeet. Bij het grazen hangen de voorste manen op de grond, en bij het grazen eet hij ze op. Ik was ze eens in de zoveel tijd en vlecht ze daarna. De vlechten laat ik makkelijk 2-3 weken zitten. Dan haal ik ze los, kam ze door en vlecht ze weer.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:15

Afbeelding
Maanbeschermers :))

2 jaar geleden had Vem manen tot halverwege haar nek, verder kwamen ze ook niet. Vanaf toen heb ik ze in vlechten gelegd. Gewoon losse 4 á 5 losse vlechten.

Nu 2 jaar later komen ze bijna 2 handbreedte's onder haar hals :D
Een paar weken geleden heb ik deze manenbeschermers gekocht omdat ik steeds afgesneden haren tussen de vlechten zag wat me steeds weer hartpijn bezorgde :+
Nu ik deze heb, komen de vlechten weer heel mooi uit het zakje, geen afgebroken haren, maar gewoon zoals ik ze een week daarvoor heb gevlochten :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:25

Waar heb je die manenbeschermers gekocht? Lijkt mij meer dan ideaal!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:28

ja dat zou ik ook wel willen weten, nooit gezien die dingen

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:33

Maak ongeveer vijf vlechten naast elkaar . 1x per week haal ik ze er even uit en kam ik het met antikritiek even door, daarna vlecht ik ze weer. 1x in de paar weken knip ik de puntjes bij. Manen zijn nu bijna tot onder de schouder!
Ik heb een fries met zomer exzeem maar dat kan je niet aan hem zien! :)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:53

Ik heb ze van een vrouw uit Oostenrijk, héle lieve vrouw en altijd blij met nieuwe klantjes :D
Erg betaalbaar ook! Helemaal naar wens en op maat.
Zoek maar op S.igrid S.eebacher op Facebook. Spreekt heel goed Engels, ik ben heel tevreden! Denk dat ik binnenkort weer een bestelling plaats.

Voor de creatievelingen onder ons kun je het ook best makkelijk zelf maken. Kan ook met een sok, klittenbandje erop maken en klaar :)
Maar deze zijn wel veel mooier :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:00

wat bij mijn haf hielp was 1 x in de zoveel tijd (1-2 weken) de manen even de andere kant op gooien en aan die kant de borstelen. Ik borstelde ze altijd. Nu had zij wel manen die niet onder dr nek uit kwamen. Hoewel veel mensen beweren dat je ze juist niet moet kammen werkte dat bij mij wel (ieder paard is anders :) ).

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 20:07

Ik borstel ze altijd voorzichtig uit met de borstel waar ik haar lichaam ook mee borstel. Nooit met een kam. Daar ga je toch al snel harder door klitten heen en dan breek je de haren af

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:53

ierusju schreef:
Marleen_vA schreef:

Doe je dan een hengstenvlecht of een aantal vlechtkes naast elkaar?

Ik doe een aantal vlechten naast elkaar. hengstenvlecht gaat toch vaak te strak zitten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:06

Ik blijf volgen

cashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:15

ik heb een tinker
met extreem lange manen (1.40)

k heb haar manen altijd in vlechten naast elkaar hangen. en verwissel ze ong 1 jeer in de week soms 2 weken.
ik heb ze nooit los want dan kauwt ze erop met eten staat ze erop met grazen en zijn ze zomaar 1 grote klit!

ik gebruik detangeler shine gel van cowboy magic. kun je gwoon met je vinger door heen smeren dan uitborstelen. met dit middel trek je weinig haar eruit met borstelen.

tegen knagen eb knabbelen van vriendjes kun je phb spray gebruiken zit een vieze smaak aan die ze mijden dus jou manen besparen!

hoop dat je er wat aan hebt! succes!!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 16:44

Ondertussen haar manen gevlochten :D En nu maar hopen dat het goed gaat komen :))

Afbeelding

Zoals je ziet zijn (van links naar rechts) 1, 5 en 6 echt kort :\ en voor vlechtje 1 is haar haar echt kort ;(
Maar nu maar wachten totdat al haar manen de lengte van vlechtje 3 en 4 hebben *\o/* :):)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:04

Toen ik mijn merrie kocht zeiden de eigenaren dat haar manen niet langer zouden worden, maar nu een half jaar later zie ik toch wel verschil!
Ik heb er eigenlijk niet veel aangedaan, soms in vlechten maar meestal gewoon los. Wat erg goed helpt is Mane and Tail antiklit. 1 a 2 spuitjes er in, even met je vingers kammen en een week later voel je gewoon nog dat ze heerlijk zacht zijn en tot die tijd ook geen klitten of knopen. Kost wel wat maar je gebruikt ook maar 2 spuitjes per week dus gaat lang mee :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:11

Heeey Iris :p Je hebt ook 1 of ander spul wat je er boven op zou smeren om de haargroei te bevorderen. Ik weet dat je het alleen online kan bestellen, maar de naam ben ik even vergeten :+

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:15

Ik volg even mee, wil lange manen bij mijn shet, maar hij denkt daar zelf anders over...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:23

Ik smeer anti klit in de manen als er een klit in zit, volgende dag even uitborstelen en dat is het. Vlechten was bij mijn merrie absoluut geen succes, daar ging ze erg van schuren en ik vind het wel lekker makkelijk zo.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:19

Bralindy schreef:
Heeey Iris :p Je hebt ook 1 of ander spul wat je er boven op zou smeren om de haargroei te bevorderen. Ik weet dat je het alleen online kan bestellen, maar de naam ben ik even vergeten :+

Hoi :wave:
Haha weet je ook of dit werkt? :P