Wat zouden jullie doen? land verhuren of niet?(omg. Pekela)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mhollander

Wat zouden jullie doen? land verhuren of niet?(omg. Pekela)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:26

wat zouden jullie doen?

Ik heb op dit moment te veel gras voor mijn paarden. Onze shetlander en haflinger staan nu in de bak omdat ze gewoon te dik zijn en hier last van hebben. Pony van mijn dochter en de fjord van mijn andere dochter staan wel 24/7 op het land. Nu heb ik het land al opgedeeld in ongeveer 3 gelijke delen. Ik gebruik op dit moment 2 delen en het achterste deel is nog niet gebruik. Hier is het gras al behoorlijk lang. Ik heb in het begin van het jaar gewoon te veel gras voor mijn paarden en halverwege de zomer is het op en moet ik bij voeren.

Nu zit ik erover te denken om het laatste stukje gras te verhuren. Het is groot genoeg voor 2/3 grote pony's/kleine paarden. Je zou het eventueel nog door midden kunnen doen. Je kan gebruik maken van de buitenbak, met heel veel regen is hij wel nat en de afmeting is ongeveer 17x35. Je kunt best wel leuk buiten rijden hier.

Het gaat hier wel om een stuk weide in Pekela.

Zouden jullie land verhuren? En zo ja hoeveel zouden jullie ervoor vragen?

ingvdh

Re: Wat zouden jullie doen? land verhuren of niet?(omg. Pekela)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:35

Als je halverwege de zomer te kort komt zou ik niet nog meer paarden erop zetten, maar meer rouleren, en een snee hooi eraf laten halen in het voorjaar op de twee percelen die je op dat moment niet in gebruik hebt?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:37

Ik zou zelf niet zo snel land verhuren, maar dat is puur omdat ik niet hou van vreemden op mn terrein.
Het is geen antwoord op je vraag, maar waarom ga je het land dan niet gewoon hooien? Dat zou ik tenminste doen als ik teveel zou hebben.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:39

ED --> VSW

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:41

Voor hoe lang wil je het verhuren? Ik weet niet of er animo is voor alleen een zomerweide.
Heb je geen mogelijkheid te hooien op het stuk wat je niet gebruikt?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:47

Er kan best veel gedoe van zijn, je zit bijv met ontworming (als de andere paarden wormen hebben heb jij ze op de wei) en ziektes.
En ik weet niet hoe jouw paarden zijn en of de nieuwe paarden, soms gaan ze door de draad omdat ze bij de anderen willen staan of zijn ze van slag als er paarden gaan rijden.
En dan heb je ook veel mensen die vervelend kunnen zijn, of niet betalen enz.
Dus dat zijn wel dingen om over na te denken.
Ik zou zelf ook kiezen om het te hooien, dan kun je dat later weer voeren. :j

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:53

mogelijkheid tot hooien is er niet. Heb zelf niet het materiaal om het te doen. Rouleren doe ik al. Heb de twee stukken waar ik ze op kan rouleren. Ze zijn snel hoefbevangen en voer nu liever in de zomer bij dan dat ik ze weer bevangen heb staan.

De periode hangt er van af of je zelf wilt bijvoeren of niet. Hier moet je wel zelf voor zorgen. Opslag geen probleem. Kan eventueel ook voeren.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:55

Je kunt het land toch laten maaien? Dan heb je gelijk hooi voor het bijvoeren in de zomer en daarna nog in de winter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:56

mhollander schreef:
mogelijkheid tot hooien is er niet. Heb zelf niet het materiaal om het te doen. Rouleren doe ik al. Heb de twee stukken waar ik ze op kan rouleren. Ze zijn snel hoefbevangen en voer nu liever in de zomer bij dan dat ik ze weer bevangen heb staan.

De periode hangt er van af of je zelf wilt bijvoeren of niet. Hier moet je wel zelf voor zorgen. Opslag geen probleem. Kan eventueel ook voeren.

Gewoon laten doen door een loonbedrijf :)
Wij betalen in totaal zo'n 1.75-2 euro per pak, dus dat kan wel uit!
(Is dus incl maaien, schudden, op rij leggen en verpakken)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-05-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:56

Ik zou natuurlijk wel vooruitbetaling willen. Niet betalen is paard op halen. En anders breng ik hem bij je huis :). Mijn paarden blijven wel achter het draad. Wil natuurlijk geen slopers op de wei. Het kan altijd gebeuren maar hier over kunnen duidelijke afspraken gemaakt worden.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:58

vuurneon schreef:
mhollander schreef:

Gewoon laten doen door een loonbedrijf :)
Wij betalen in totaal zo'n 1.75-2 euro per pak, dus dat kan wel uit!
(Is dus incl maaien, schudden, op rij leggen en verpakken)

En dat is hier in de buurt? Zou zo niet iemand weten die het hier zo zou doen nl.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:59

Weinig mensen hebben zelf het materiaal om te hooien, daarvoor bestaan er loonwerkers.

Ben je trouwens in deze omgeving opgegroeid of import? Kan nogal veel uitmaken hier. Ik ken iemand die gestopt is met pensionstalling, omdat ze gewoon continu gezeur en gedoe had. Paardenvolk is meestal al niet het makkelijkste, en combineer dat met stugge grunnigers en je hebt een recept voor ellende, als je hier niet mee om kan gaan.

Is het je bedoeling gewoon het hele jaar te verhuren of alleen weideseizoen? Want voor het laatste is verrekte weinig animo ben ik bang.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:02

Mijn loonwerker komt niet zover in de regio inderdaad, maar je hebt ook in jouw buurt ze wel :)
Google geeft al meerdere resultaten namelijk, dus ik zou gewoon eens contact opnemen met hun wat er mogelijk is. Kan het niet uit, dan zou ik verhuren.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:06

Of een boer in de buurt, die dat zelf doet voor z'n koeien. Die kan het stuk land er misschien gelijk even bij doen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:08

Waarom laat je het niet hooien door een goede buur/vriend/boer/kennis? Regel je zelf het aantal pakjes hooi wat je wilt hebben (eventueel tegen kostprijs plm. 1 euro) en geef de rest aan hem.
Zo doen wij het ook en dat bevalt prima. Wij hebben 4 ha. 'te veel' ..... :o
O ja en afgelopen winter hebben er ook nog schapen van een bevriende boer op gelopen, hij blij, wij blij. Het gras was weer mooi kort na de winter en de bodem bemest door de schapen keutels.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:12

Schapen erop is ook mooi inderdaad :j die vertrappen niets, maar maken de grond juist erg mooi :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:16

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 16:48

thx Winged, Ondertussen had iemand zich al gemeld voor eventueel hooien.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:50

Het is dat de omstandigheden er nu niet naar zijn, anders had ik wel een stuk land van je willen huren en 2 pony's neerzetten:)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:33

Kan je niet met strookbegrazing werken? Zodat je ze elke dag een strookje gras bij doet, en avond nog een x. Evt aan de kalende kant weer een strook eraf zodatbje wei wel bij kan trekken. Ponys krijgen niet teveel gras en uiteindelijk heb jij gecontroleerd je gras op. Hoe langer het gras hoe beter. Is het mooi in bloei is het ook niet meer zo vet

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 20:54

we gaan inderdaad nu eerst aan strook begrazing doen, gaan er maar paar uur op per dag en dan weer terug op een kaal stukje.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 21:03

Hier is strookbegrazing nog steeds lastig omdat het te veel is, zeker de helft van de wei blijft over.
En mijn pony blijft niet altijd achter de draad als hij zelf kaal staat en aan de andere kant staat het tot zijn middel. :+
Dat is altijd de keuze, kort is weinig met meer suiker lang is veel met minder suiker, allebei niet helemaal goed en in verhouding praktisch hetzelfde. ;)