Graaskorf, ik weet het niet meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Graaskorf, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 08:35

Hallo bokkers,
Zoals de titel al doet vermoeden ik ben de wanhoop nabij. Ik weet dat er diverse topics zijn maar nergens kan ik mijn antwoord vinden.

Helaas om medische reden moet mijn paard een graaskorf om, ivm overgewicht en andere medische redenen. Ik heb diverse al geprobeerd.
Deze heb ik geprobeerd, kreeg hij het onwijs benauwd van en kreeg hij ook erg makkelijk af. Hij heeft met de meeste dingen maat Full, kreeg hij af, maat kleiner kreeg hij ook af terwijl deze echt strak zat.

Daarna ben ik over gegaan op de greenguard. Leek prima, wel heb ik in de korf bij neus en onderlip een bontje vastgemaakt. Toch heeft hij hier een gevoelige huid. Nu ontdekte ik gister dat boven zijn onderlip een hele kale plek is ontstaan, het is rood, gevoelig en ik mag er niet aankomen. Ook is het op sommige stukjes open. Dit ontstaat waarschijnlijk door het uiteinde van korf. Maar hier kan geen bontje omheen aangezien hier ook een gesp aan zit.

Ik weet gewoon niet hoe ik dit moet oplossen. Heb al de grootste maat voor hem. Kleine maat gaat hij ook niet passen.
Wie kan mij helpen.

BETUWE

Re: Graaskorf, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:41

Ik volg dit even. Wij hebben ook een pony die niet dik mag worden maar het wel is.

rockwitch

Ik heb bij die van mij nu over alle scherpere randjes en de gespen flink ducktape gedaan. Dat schuurt niet.
Hier nog geen kale plekken, normaal lag hij ook heel snel open.
Dit jaar alleen de uitdaging om iets te verzinnen dat hij zijn masker om laat. Hij werkt het met halster en al af. Heb zijn halster nu met een strotouwtje aan zijn manen gevlochten.

joliene

Hey Ash,

ik heb sinds kort ook de greenguard voor mijn pony. Helaas kreeg zij ook wat nare plekjes door wrijvingen. Je kan dan het beste de korf tijdelijk aflaten en het laten helen. Mijn hafje krijgt nu langzaam wat eelt op haar snoetje en nu schuurt het bij haar niet meer open.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:43

rockwitch schreef:
Ik heb bij die van mij nu over alle scherpere randjes en de gespen flink ducktape gedaan. Dat schuurt niet.
Hier nog geen kale plekken, normaal lag hij ook heel snel open.
Dit jaar alleen de uitdaging om iets te verzinnen dat hij zijn masker om laat. Hij werkt het met halster en al af. Heb zijn halster nu met een strotouwtje aan zijn manen gevlochten.

Ik heb ook inderdaad verschillende plekje voorzien van tape en ik heb nep bont op verschillende plekken om het halster gemaakt. :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:44

Bondje met klitteband sluiting? Om degesp heen ? Bondje hoeft denk ik niet vaak los als je met een 2e halster gaat werken voor poetsen enz..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:52

deze misschien iets? http://www.as-das-pferd.de/asdaspferd-s ... toren.html

Ik lees over de greenguard vaak afslijten van de tanden. Bij deze uit die site vind ik het er ook erg prettig uitzien dat ze bij de neusgaten de boel gewoon vrij hebben en goed kunnen ademhalen. Sommige van die graaskorven zien er zo extreem verstikkend uit, zeker in de zomer met dat warme weer lijkt dat me echt drie keer niks.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 08:56

joliene schreef:
Hey Ash,

ik heb sinds kort ook de greenguard voor mijn pony. Helaas kreeg zij ook wat nare plekjes door wrijvingen. Je kan dan het beste de korf tijdelijk aflaten en het laten helen. Mijn hafje krijgt nu langzaam wat eelt op haar snoetje en nu schuurt het bij haar niet meer open.

Haf heeft dat indd nu ook op zijn neus zelf dat er eelt op zit. Ducktape is indd ook een idee.

snorkel1986 schreef:
Bondje met klitteband sluiting? Om degesp heen ? Bondje hoeft denk ik niet vaak los als je met een 2e halster gaat werken voor poetsen enz..

Het gaat niet om de gesp maar om de korf zelf waar hij de wondjes van oploopt. Dus dat word lastig om daar bont aan te bevestigen.

Maartje1990 schreef:
deze misschien iets? http://www.as-das-pferd.de/asdaspferd-s ... toren.html

Ik lees over de greenguard vaak afslijten van de tanden. Bij deze uit die site vind ik het er ook erg prettig uitzien dat ze bij de neusgaten de boel gewoon vrij hebben en goed kunnen ademhalen. Sommige van die graaskorven zien er zo extreem verstikkend uit, zeker in de zomer met dat warme weer lijkt dat me echt drie keer niks.

Bedankt ga ik even naar kijken, bij de greenguard heeft die van mij nu wel genoeg ruimte bij de neusgaten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:01

Zit zelf ook even op die site te kijken (zit zelf te overwegen er eentje aan te schaffen). Ze gebruiken normaal een kunststof plaat, maar dit kan eventueel ook wat slijtage geven aan de tanden, je kunt er ook apart een rubberen plaat bij kopen. Dat is de kautschuckplatten.

Ze hebben trouwens héél veel opties met bontjes etc :j zoals je wellicht hebt kunnen zien. :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:05

Ik heb een graasmasker uit de link van Maartje.
Deze maskers zijn van leder. en zijn bij de neus vrij ruim.
De bodem is wel uit kunststof maar daar kun je leder/of zacht kunststof platen in inleggen.

Ik moet nog wachten dat maat S weer op voorraad is (als het goed is volgende week weer) Bij interesse kan ik ze nog mee bestellen.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst de greenguard maat full, het as masker maat L en een pfiffmasker maat pony
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 13-05-14 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:08

Mijn pony kreeg ook kale plekken op haar neus van de greenguard. Andere graaskorven heb ik niet geprobeerd. Op een of andere manier kreeg mijn pony hem ook af. Erg frustrerend, want ik kon haar (bij die stalling waar ze toen der tijd stond) niet achter de draadjes houden. Ze ging overal dwars door heen, ze leek wel een bulldozer! Net zo breed als dat ze lang was. Enige optie was dan nog haar dag en nacht op stal met uitloopje :(:) .

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:12

hotchocolat schreef:
Ik heb een graasmasker uit de link van Maartje.
Deze maskers zijn van leder. en zijn bij de neus vrij ruim.
De bodem is wel uit kunststof maar daar kun je leder/of zacht kunststof platen in inleggen.

Ik moet nog wachten dat maat S weer op voorraad is (als het goed is volgende week weer) Bij interesse kan ik ze nog mee bestellen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZU6QFHM8.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KHXYLW6Y.jpg
Eerst de greenguard maat full, het as masker maat L en een pfiffmasker maat pony

Ben zeer slecht in duits, weet jij hoe ik de maat moet bepalen. Zit het halster eraan vast of moet je die bij bestellen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:19

Er zit een kopstuk met een kin/keelriem erbij. Dat laatste heb ik eraf gehaald omdat ze het alleen met kopstuk fijner vind.

Je moet de neusomtrek meten ongeveer twee vingers onder het jukbeen.
Mijn haf heeft maat Full Ik heb daar toen maat L voor bestelt (zonder te meten). Toen ik hem kreeg schrok ik wel wat over hoe groot hij was maar kleiner had ik hem echt niet moeten hebben.

Mijn Shet krijgt maat S die heb ik wel netjes gemeten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:21

hotchocolat: ik had via de zoekfunctie die link uit een post van jou ''gejat'' ook :D Ik heb wel interesse als je die zou willen bestellen (want dat is denk ik iets lastiger als Nederland in Duitsland bestellen?) Ik pb je wel even!

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:25

Op de plekken waar het schuurt kan je ducktape plakken. Ook op de stof of het plastic. Dat is zacht en heeft geen hard randjes. Helpt echt heel erg goed.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:28

Of evt vilt er tegenaan lijmen? Of wol erom heen wikkelen??

(ik bedenk ook maar wat hoor! :+ )

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:30

Er zit nu bont op de plekken waar mogelijk is. Alleen waar de plek nu open is kan denk ik niets omheen. Ga toch poging doen.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:32

Ik heb ook een greenguard voor mijn paard met gevoelige huid gehad (werd ook kaal op de kaaksluiting van het halster). Mijn oplossing: een setje halsterbontjes kopen (met klitteband) en die helemaal verknippen zodat alle onderdelen van de greenguard en het halster die bij mijn paard zouden kunnen schuren afgedekt waren. De bontjes met het klitteband vastgezet, of vastgenaaid met naald en draad. Het was best even een karwei om het voor elkaar te krijgen, want bijv. ook in het bakje de voorkant (voor neus/lippen) en achterkant (voor de 'kin') bescherming aangebracht. Maar het werkt wel!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:52

Ik heb ook wel lopen emmeren met die maskers, maar het was nooit echt prettig. Sinds ik ze op een paddock paradise heb staan zijn ze super op gewicht.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:05

Mijn Tinker staat ook met de GreenGuard met ducttape op de voorkant van de GG.
Omdat ze daar dus ook een plek kreeg op haar bovenlip. Er zit nu een soort van eeltplek op die plek, maar het is niet open.