De toekomst van het hippisch vastgoed, meningen gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bokker165

De toekomst van het hippisch vastgoed, meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 22:12

Beste bokkers,

Ik ben een 2e jaars studente van de opleiding Vastgoed en Makelaardij aan de Fontys Hogeschool te Eindhoven. Voor deze opleiding ben ik in het kader van het vak trends en ontwikkelingen onderzoek aan het doen naar het hippisch vastgoed.

Ik ben de huidige situatie in kaart aan het brengen, daarnaast probeer ik ontwikkelingen te herkennen, maar ben ik vooral ook naar de toekomst aan het kijken.

Nou is de toekomst natuurlijk niet te voorspellen, maar ik wil proberen zo veel mogelijk ideeën en meningen van mensen in kaart te brengen, en daarom ben ik heel erg benieuwd naar jullie meningen.

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe zien jullie de toekomst van het hippisch vastgoed? Wat wordt de toekomst in de huisvesting van paarden?

Een aantal vragen hierbij zouden kunnen zijn:
Hoe zouden jullie het liefst willen wonen met jullie paard? Zou er interesse zijn in een 'paardenwijk', zoals deze de laatste jaren ook hier op bokt in het nieuws zijn gekomen, waar je woont bij je paard en gebruik maakt van een gezamenlijke stal?
Met betrekking tot welzijn, gaan de paarden de hele dag op stal, of wordt volledige weidegang met een schuilstal populair? Wat zijn jullie verwachtingen met betrekking tot de regelgeving op het gebied van welzijn?
Natuurlijk kunnen financiële aspecten ook een rol spelen, is paarden houden nog wel betaalbaar in de toekomst?

Ik ben benieuwd naar al jullie meningen, of je nou professioneel bezig bent in de hippische sector, particulier een paard aan huis hebt staan, of paardeneigenaar bent die zijn of haar paard ergens anders gestald heeft, alle meningen zijn welkom!

Als er vragen zijn, stel ze gerust!

Alvast bedankt voor jullie medewerking!

Silly1972

Re: De toekomst van het hippisch vastgoed, meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:18

Zowel in Dronten als in Almere zijn ze met dit soort wijken bezig geweest, maar zijn tot op heden nog niet van de grond gekomen.
Ik zie er weinig toekomst in en ikzelf zou er absoluut niet willen wonen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:24

Hoe zouden jullie het liefst willen wonen met jullie paard? Zou er interesse zijn in een 'paardenwijk', zoals deze de laatste jaren ook hier op bokt in het nieuws zijn gekomen, waar je woont bij je paard en gebruik maakt van een gezamenlijke stal? Ik zou het liefst in een klein huisje (rijtjeshuis formaat ongeveer) wonen en dan flink wat grond met wat flinke schuren erop langs huis voor mijn paardje. Zeer onwaarschijnlijk om te vinden. Anders een huis niet ver van een kleine pensioenstal, met een combinatie van de recreatie ruiter en sportruiter met een berg faciliteiten.
Met betrekking tot welzijn, gaan de paarden de hele dag op stal, of wordt volledige weidegang met een schuilstal populair? Wat zijn jullie verwachtingen met betrekking tot de regelgeving op het gebied van welzijn? Iedale stal, veel buiten met in de avonduren stallen, grote stallen met veel verse lucht en licht. Keuze voor stalings ondergrond, redelijk hooi en welzijn toch vrij hoog in het vaandel.
Natuurlijk kunnen financiële aspecten ook een rol spelen, is paarden houden nog wel betaalbaar in de toekomst? Paarden houden lijkt wel duurder en duurder te worden, al is het een deel maar van waar je prioriteiten liggen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 23:10

Een dergelijke paardenwijk hebben ze ook in noord limburg uit de grond willen stampen (en dat idee loopt nog steeds).
Ik denk niet dat het gaat werken. Mensen kunnen op een pensionstal al moeilijk met elkaar en dan zien ze elkaar maximaal een uur per dag en kan je de stalling gewoon opzeggen. Bij zo'n project kun je niet zomaar weg je stal is immers "gekocht" dus zit je ook vast aan de mensen die misschien ook je buren zijn...

Mbt welzijn binnen vs buiten zal er niet veel veranderen. Zoals het nu verdeeld is zal het redelijk blijven ik zie niet dat er ineens (de meeste) sportpaarden 24/7 op een weitje komen of dat de shet die nu op de wei staat in pension gaat.
Nederland is sowieso te klein om elk paard op de wei te willen.

Ik vermoed dat er binnen nu en een jaar of 5 een soort registratieplicht voor paarden komt (zoals nu bij varkens koeien enz al is) hierdoor kan het zijn dat de belasting verkoop makkelijk kan achterhalen en dat men hierover belasting moet gaan betalen(ook als prive persoon).

Mbt vastgoed zal er niet veel gebouwd worden, als je ziet wat er aan grote stallen en accomodaties leeg staat.... Wat voor 99% van de burgers onbetaalbaar is. Dergelijke stallen worden vaak door of icm een sponsor gekocht, al is die tijd momenteel ook voorbij denk ik vandaar dat er zoveel leeg staat.
"Gewone" huizen met wat grond en een schuurtje zullen uiteindelijk ook in prijs zakken waardoor ze voor boven modaal verdienende burger wel tot de mogelijkheden gaan behoren (dus dan bedoel ik zakken van 8ton naar 6ton). Maar voor de gemiddelde burger/paardenliefhebber zal het een droom blijven om paard aan huis te hebben denk ik.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:25

Misschien handig om ook het beleid van gemeentes in je onderzoek mee te nemen, steeds meer maken ze een beleid toegespitst op paarden. In onze gemeente mogen amper nieuwe bedrijven komen, worden bepaalde bedrijven gedoogd tot de
huidige eigenaar overlijd, of mogen niet meer groeien. Dat beperkt mogelijkheden nogal natuurlijk :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 13:55

ik had nog nooit gehoord van zo'n paardenwijk.

Lijkt mij wel ideaal (je kunt kosten en werkzaamheden delen, er is altijd iemand om op je paard te letten), maar de kosten zijn belangrijk. Als dit net zo duur of zelfs duurder gaat worden dan een eigen woning met eigen stal (en wei) dan denk ik dat de mensen hier de voorkeur aan geven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:52

ik zou ammenooitniet in een zo gezegde "paardenwijk" willen wonen...
geen eigenwijzer volk als paardenvolk en dat wil je ze op een kluitje stoppen...ik voorzie bakken vol gezeik en conflicten :+
als ik de paarden aan huis zou kunnen hebben, dan is dat in de polder, niet te veel buren, een stuk land aan huis , een longeerbak en een paddock (of paddock paradijs gebeuren ) en eventueel 1 a 2 pensionklantjes, maar alles op mijn manier, geen gezeur met mensen die vinden dat er dit, dat, zus en zo moet gebeuren en allerlei faciliteiten die aanwezig moeten zijn en daarnaast ook nog dat alles dood geregeld moet worden omdat dat nu eenmaal noodzakelijk is als er een groter aantal mensen bij betrokken is . dan kun je paardlief net zo goed ergens op een pensionstal zetten...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 15:22

mwah, als je je paard graag aan huis wilt en je kunt de kosten delen?! Lijkt mij zo gek nog niet. Natuurlijk, mijn voorkeur zou ook zijn mijn paard aan huis, maar helaas kunnen we ons geen vrijstaand huis met een lap grond veroorloven...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 16:31

ik heb ook de luxe niet dat ze aan huis kunnen en voorlopig gaat dat ook niet veranderen, maar dan kies ik liever voor pension dan dat ik het maar half kan doen zoals ik wil en dan ook nog met de inmenging van een x aantal buren
voordeel is misschien ook dat ik de perfecte pensionplek hebt die naadloos aansluit bij de leefsituatie die ik voor mijn paard wens/eis en nog betaalbaar is ook, dan moet ik het, als ze aan huis komt ook exact zo kunnen doen, zoals ik het wil, anders is ze gewoon veel beter af waar ze nu staat.
en ik ook, want ik heb het net zo goed naar mijn zin op pension als de poown ;)
beperkt worden in de wensen en eisen die ik aan de leefsituatie van paard stel en maar afwachten of je met alle buurtjes exact zo door de bocht kunt als je zou willen zal mij niet gelukkig maken :n
dan maar niet aan huis :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:04

Omdat dit topic is aangemaakt door een schaduwaccount gaat het definitief op slot.