Advies nodig over kuilen weide: onaangetast gras, 2e snede

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Advies nodig over kuilen weide: onaangetast gras, 2e snede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 22:21

Beste bokkers.

Ik heb in mijn bezit een cushing pony die snel bevangen raakt. Nu kuilen wij van eigen land. Hier staan ook onze paarden op. Nu is er een wei verderop, onaangetast, en dan ook echt onaangetast, nooit een paard opgestaan, wordt elk jaar bemest. Nu is dit gras al een keer gemaaid. Nu wilde stalgenoten dat ook laten maaien en overkopen van de loonwerker. Mijn vraag nu, kan dit gras, dit echte verse gras, veel kwaad als we dit voor eigen gebruik maaien? Ik ben namelijk bang van wel, ookal is het de 2e snede. Maar dit is maar een gevoel en een gedachte. Daarom de vraag aan iemand die het echt weet. Als dit echt rijk is, dan wil ik dit natuurlijk niet voeren aan mijn pony gezien zijn toestand.

Wie o wie heeft veel verstand van gras?

Ibbel

Re: Advies nodig over kuilen weide: onaangetast gras, 2e snede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:06

Dat kan je zo totaal niet zeggen. Het is nu net in mei al een keer gemaaid begrijp ik?
En jullie willen later dit jaar de tweede snee maaien en in plastic verpakken?

Dan hangt het van het tijdstip van maaien af of er veel fructaan in zal komen. Het gras goed lang door laten schieten en maaien als de temperatuur 's nachts en overdag min of meer gelijk is geeft de laatste fructaanwaarde. Ergens pas eind juni of begin juli dus op z'n vroegst gaan maaien, dan zijn de temperaturen meestal vrij constant.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 07:25

Hmm, oké. Het is in april een keer gemaaid. Ligt het er ook aan hoe lang je het laat drogen? Speelt dat ook een rol bij de waarde?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:31

Nee, weinig. Het fructaan zit er in tijdens het maaien, en gemaaid gras zal het ook nog een tijdje aanmaken. Het droogpoces zal het niet afbreken, daar is het een te stabiel molecuul voor.
Maar als je voor paarden kuilt, wil je wel als het even kan 60-65% DS. En hoe lang dat drogen is, hangt van het weer af. Stevige bries en een zonnetje droogt sneller dan windstil broeierig weer. Maar vuistregel is ongeveer een dag langer dan voor koeien. Dus dat moet je wel goed aangeven bij de loonwerker, anders krijg je niet iets dat voor paarden geschikt is (HB/cushing of niet).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:34

Waar wordt het gras nu voor gehooid? Voor koeien? Grote kans dat je dan veel raaigras in dat land hebt. Is dus niet geschikt voor paarden die gevoelig voor hoefbevangenheid zijn. Eingelijk ongeschikt voor alle paarden.
Kun je niet met graszaadhooi gaan mengen met je hooi wat je al hebt?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 07:34

Nee dat weet de loonwerker, hij doet ook ons land en dat doen we elk jaar. Hoe kan je er voor zorgen dat er +60% droge stof in zit? Ik ga het overleggen met stalgenoten dat voor mijn pony later maaien beter is, anders zal ik er geen gebruik van maken. Eventueel het kuil laten checken wat er allemaal in zit kan ik dan ook nog doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 07:35

Geen idee waar het nu voor wordt gemaaid, zal het is vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:37

Zammie schreef:
Waar wordt het gras nu voor gehooid? Voor koeien? Grote kans dat je dan veel raaigras in dat land hebt. Is dus niet geschikt voor paarden die gevoelig voor hoefbevangenheid zijn. Eingelijk ongeschikt voor alle paarden.

Ga er maar van uit dat vrijwel al het hooi en voordroog dat in NL verkocht wordt raaigras is. Als je daarop wilt selecteren kun je met een lantaarntje gaan zoeken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:38

Batlow schreef:
Hoe kan je er voor zorgen dat er +60% droge stof in zit?

Een dag langer laten drogen dan voor koeienkuil :D Beetje loonwerker heeft daar wel kijk op. Het gras moet wel al knisperen, maar is dan ook nog redelijk groen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 07:43

Top dankjewel! Ik ga dit voorleggen aan mijn stalgenoten. Het gemaaide is altijd gebruikt voor koeien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:44

En laten analyseren kan sowieso geen kwaad. IK heb eigenlijk geen idee of fructaangehalte bepaald kan worden, maar dat denk ik wel. Je zult er wel apart om moeten vragen, vermoed ik.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:26

Ibbel schreef:
Zammie schreef:

Ga er maar van uit dat vrijwel al het hooi en voordroog dat in NL verkocht wordt raaigras is. Als je daarop wilt selecteren kun je met een lantaarntje gaan zoeken.

Haha, wat een onzin. Ik heb wel eentje die echt paardenhooi, dus met de juiste grassoorten werkt en verschillende maaitijden. Voor iedere paardeneigenaar wat wils. En wat hij niet zelf maakt, koopt hij in, zoals graszaadhooi voor mij.
Als jij genoegen neemt met koeievoer, dan moet je dat vooral doen...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 17:28

wordt het tussen de snedes door nog bemest? Welk type gras is het?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 17:42

Nee wordt niet tussendoor nog bemest, type gras? Geen idee.. Het staat in Noord Brabant..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:15

Fructaan kan bepaald worden, kost ong 75 euro en kan bij BLGG.