24/7 naar buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

24/7 naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 20:27

Hallo,

Ik heb al gezocht en kon niet precies mijn situatie vinden.
Eind deze maand moet ik me stalling verlaten ivm omstandigheden. Ze staat nu 3 uur op hoog bemest land. En voor de rest op kort gras en in de bak. En 's avonds op stal. Ik moet verhuizen naar eigen land, er staan al 2 paarden op dus gras is al weer kort.

Kan ze meteen 24/7 buiten of moet ik dit opbouwen?
Ze krijgt ook 2x per dag sport brok een kwartje per keer. Moet ik dit afbouwen of gewoon door brok voeren. Ze is niet koliek gevoelig. En ze krijgt ook nog hooi en op land niks kan dat gewoon ze hebben wel flink stuk met gras

Edit: het gaat om een 6 jarige fjord.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:37

Hoe lang staat ze op het korte gras? Als dat ook ongeveer 3 uur is (dus totaal 6 uur gras per dag), dan kun je best overgaan op 24/7 gras, mits het paard niet koliek of hoefbevangenheid gevoelig is (hoefbevangenheid zal wel niet het geval zijn, anders zou het paard nu ook niet op vet en kort gras staan).

Krachtvoer zou ik gelijk houden. Een halve kilo per dag is niet veel, en als de arbeid gelijk blijft, zou ik dat niet veranderen.

JoycexEnya

Re: 24/7 naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 09:51

Ze staat van 8 tot 6 buiten waarvan 3 a 4 uur op lang gras.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:59

Kort gras is gestrest gras, dus ook hoog in fructaan...maar bemest land net zo goed en dat is waar je fjordje al opstaat 3 uur..en dat gaat goed toch?
Wet niet hoe groot de weide is waar je gaat staan? Alles wat kort is gegeten, groeit ze momenteel recht de mond in..zou je ze er paar dagen afhalen, dan zie je pas wat een gras er groeit..
Vanaf morgen kan het weer wat warmer en droger worden, gras heeft veel water gehad, dus flinke boost om te groeien = gevaarlijk..
Ikzelf zou dus meteen afbouwen met de brokken en wat arm hooi erbij geven, mits dit nodig lijkt te zijn..zo houd ze haar darmen actief en is de overgang niet zo groot..en dan straks kijken of je haar nog brok bij moet voeren of wellicht een vitamine/mineralen supplement..
net een rottijd van het jaar om meteen 24/7 op het gras te gaan staan he..anderzijds, je fjord is zo te horen wel wat gewend al aan uren op de weide en ook de 'fructaantijden', dus de overgang zal wel meevallen denk ik zo ;)

Geluk en veel plezier op je nieuwe plekje!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 10:27

Land is 1 ha maar 5 landjes van gemaakt.
Het gaat nu goed, vorig jaar heeft ze ooj lang 24/7 buiten gestaan hele jaar. Toen gaven we in de zomer geen brok daarvoor basisbrok.

Dua ze kan eind van de maand zo naar buiten of nu al opbouwen naar langer op dat hoge gras. Dat korte gras zijn echt sprietjes en voor de rest de bak met daarlans een paar hapjes graa dus.

Ik train denk sws minder aangezien ik geen bak heb.