Zware bak, echt zo slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Zware bak, echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 17:12

In hoeverre is een zware bak slecht voor je paard?

En wat vinden jullie van paddocks waarbij de paarden behooerlijk wegzakken in de blubber dus enkel op een stuk beton kunnen staan.

Ik sta hier verder prima maar deze dingen spoken door mijn hoofd.
Groetjes

Anoniem

Re: Zware bak, echt zo slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:18

Ja, dat is imo echt zo slecht.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 17:19

WD-V -> VSW

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:39

Een zware bak is slecht voor de pezen etc. Mijn pony heeft een flinke peesblessure opgelopen door trainen in een zware bak.
Een keer door mul zand of zwaar zand lopen is niet erg, maar je moet niet dagelijks fanatiek gaan trainen op een slechte bodem.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:40

Ja, hier overbelast je de pezen mee van het paard

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:41

Niks zo slecht voor pezen als een perfecte bodem.

Een bodem moet min of meer los liggen, zodat de pezen en spieren niet 'lui' worden.

Vraag maar aan elke DA...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:43

_tarja_ schreef:
Een zware bak is slecht voor de pezen etc. Mijn pony heeft een flinke peesblessure opgelopen door trainen in een zware bak.
Een keer door mul zand of zwaar zand lopen is niet erg, maar je moet niet dagelijks fanatiek gaan trainen op een slechte bodem.

Ik denk meer dat peesblessures ontstaan, doordat mensen alleen maar op perfecte bodems willen rijden. En de benen van hun paard/pony compleet inpakken. Paarden en pony's krijgen niet meer door normaal werk sterkere pezen en spieren in de benen. Ik heb hier niet een superbak. Maar rijd daar toch bijna elke dag in. Of hij moet echt kurkdroog zijn. Dan doe ik het niet. Zo rijd ik ook gewoon in het weiland, wat ook niet supervlak is. Kan je zeggen dat de paarden hier nog nooit een peesblessure hebben gehad.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:44

Als het paard eraan gewend is moet het geen probleem zijn.

Een paard wat nooit in een zware bak gelopen heeft en dat opeens uren per week moet gaan doen is vragen om problemen lijkt mij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:45

En een paddock hoort m.i. een rust- en speelplaats te zijn, dus moet ook voor een groot gedeelte bestaan uit een prettige bodem.

Stukje beton om lekker droog op te staan of om hooi op te eten is natuurlijk wel fijn ;)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:50

Ligt eraan hoe zwaar de zware bak is ;)

Bij de vorige stal waar mijn paarden stonden was er ook een zware bak. Opzich niet echt een probleem. Maar uiteindelijk werd het zo erg dat hij na 1 keer rijden nog 2 weken dikke benen had. Dan wordt het wel een probleem.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:06

Te zwaar is niet goed, te hard ook zeker niet, te stroef niet....en zo kun je nog wel even doorgaan. Overal waar te voor staat is niet goed. Maar ik ben het eens met dat de paarden tegenwoordig te veel verwend worden door die perfecte bodems. De pezen en spieren kunnen dan bijna niets meer hebben. Ik train vaak op verschillende bodems, van Agterberg tot op gras.

Mijn eigen bak wordt momenteel aangepast. Ik had een gewone zand bodem, maar die werd in de winter slecht berijdbaar als het te veel regende. De bodem ging dan "zuigen" en dat is niet goed voor de spieren en pezen. Daarnaast rijdt het ook gewoon ruk :o

Er komt nu eerst nog een laag nieuw zand in, dit wordt gemengd met het oude zand en daarover komen all-weather-tuft snippers. Deze worden ook weer gemengd met het zand.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:06

FriesWytske schreef:
_tarja_ schreef:

Ik denk meer dat peesblessures ontstaan, doordat mensen alleen maar op perfecte bodems willen rijden. En de benen van hun paard/pony compleet inpakken. Paarden en pony's krijgen niet meer door normaal werk sterkere pezen en spieren in de benen. Ik heb hier niet een superbak. Maar rijd daar toch bijna elke dag in. Of hij moet echt kurkdroog zijn. Dan doe ik het niet. Zo rijd ik ook gewoon in het weiland, wat ook niet supervlak is. Kan je zeggen dat de paarden hier nog nooit een peesblessure hebben gehad.

Mijn pony reed ik dagelijks in een echt zware bak en uiteindelijk heeft ze daardoor een peesblessure gekregen. De pezen waren overbelast door training.

Als paarden in de wei staan of een mulle paddock trainen ze ook zelf als het ware de pezen, de ondergrond is daar ook nooit gelijk. Je hoeft niet op een hightech bodem te rijden, maar echt training in zwaar zand is niet goed. Dat had ik toentertijd wel in mijn bak.
Maar de dagelijkse dressuurtraining en zeker op een wat hoger niveau is niet goed in een zware bak.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 11:12

Bedankt voor jullue reacties.
Ik heb gisteren aan staleigenaresse gevraagd of we er misschien wat aan kunnen doen. Heb nog geen antwoord want ze had even iets anders aan haar hoofd (staleigenaresse is echt mega aardig, alles valt te overleggen) Ik probeer zelf ook oplossingen te bedenken.

Nu staat hij lekker in de rijbak, nu het land te nat is. Wat ik ook goed vind, wel zwaar maar wel droog :)
Het achterste stuk is het zwaarst, voorste stuk valt mee.

De stal waar ik op sta is een super stal verder, goede sfeer. Voldoende te eten. Om enkel om een bak te gaan verhuizen vind ik ook lastig wand de rest is oke.
Wat misschien handig is om te zeggen, ik rij gemiddeld 2x per week een halfuurtje in de bak.
Laatst bijgewerkt door Kermis op 12-05-14 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:14

Ben het eens met moratoetje.. Alles waar té voor staat, is niet goed..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 11:21

Voor 2x in de week een half uurtje is het echt niet zo'n probleem :n. Een echt zware bak rijdt niet heel prettig, maar hoeft geen drama te zijn, juist in het mulle zand trainen krijgen ze loeisterke pezen van. Zolang je zorgt dat je het tempo blijft controleren en ze zich dus niet overlopen is het niet echt een probleem.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:15

_tarja_ schreef:
[
_tarja_ schreef:

Mijn pony reed ik dagelijks in een echt zware bak en uiteindelijk heeft ze daardoor een peesblessure gekregen. De pezen waren overbelast door training.

Als paarden in de wei staan of een mulle paddock trainen ze ook zelf als het ware de pezen, de ondergrond is daar ook nooit gelijk. Je hoeft niet op een hightech bodem te rijden, maar echt training in zwaar zand is niet goed. Dat had ik toentertijd wel in mijn bak.
Maar de dagelijkse dressuurtraining en zeker op een wat hoger niveau is niet goed in een zware bak.[/quote]

Elke dag trainen in een zware bak is niet goed. Dan is het logisch. Ik ga regelmatig de weg uit. En draaf dan ook gerust op het asfalt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:22

TCA schreef:

*hoort mijn moeder zeggen* "Behalve TEvreden".
:+

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:26

s0173957 schreef:
Niks zo slecht voor pezen als een perfecte bodem.

Een bodem moet min of meer los liggen, zodat de pezen en spieren niet 'lui' worden.

Vraag maar aan elke DA...

Helemaal mee eens!! Op boerenstallen om mij heen hoor je weinig peesblessures, alleen waar de paarden 'gepamperd' worden, met altijd goede bodems, bijna nooit op het land, niet in de bagger etc

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 12:30

Ik ben wel eens verhuist van stal omdat ik de bak te slecht/te zwaar vond.
Maar dat was vooral omdat ik het zelf niet fijn vind om in een zware bak
te rijden.

Ik rij nu regelmatig in het bos/duin/strand en daar heb je ook hele mulle, zware
stukken. Als je het rustig opbouwt is het geen probleem. Ik wissel de (vlakke) bak af met
een zware longeerkraal, en rijd ook regelmatig over het asfalt.

De natte paddocks die je noemt lijkt me een groter probleem. Vooral echt zuigende
modder lijkt me niet goed voor de benen/pezen van je paard :n Naast dat ik mij niet
kan voorstellen dat ze er lekker kunnen wandelen, rennen, spelen, liggen enz.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:38

Brainless schreef:
TCA schreef:

Haha oh ja! Die was ik eventjes vergeten :o

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:41

Als je het aan mij vraagt is het voor elka paard anders.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:45

Brainless schreef:
TCA schreef:

En tegoedbon :j :')

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:55

De bak op mijn vorige stal was absurd zwaar en diep. Als de kruising fries erin had gelopen was het voor een warmbloedje echt benen breken in die gaten en gleuven. Vaak reed ik in de weide omdat mijn jonge paardje er helemaal niet door kwam. Waauw wat een gangen dan ineens in de weide.

De bak van de stal nu is ook wel wat zwaar in de zomer maar word gesproeid en is dan niet zwaar maar ook absoluut niet hard. Ook hier mag in de weide gereden worden en veel maken hier graag gebruik van.

Mijn paard loopt niet optimaal fijn in zo'n bak waar ze door moet ploegen.

Echt blubber wat ook zuigt maakt het helemaal te zwaar, dan lijkt me helemaal niet gezond. Ik ben met de shetlanders verhuisd naar een andere weide omdat mijn oudere shetje bijna niet kon lopen in de zuigende modder die tot haar knieen kwam. Ook als ze ging rollen of liggen kwam ze vaak nauwelijks overeind. Nu op een mooi groot weiland heeft ze energie voor 10 en loopt weer prima.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 14:58

Ik heb een pony van 1.48 en 4 jaar.
Denk dat dat genoeg zegt, korte pony beentjes haha

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 15:54

Probleem is opgelost.
Ik mag vanaf morgen 2x in de week gebruik maken van de binnenbak in het dorp. Is voor mij 10 minuten stappen te paard. Uiteraard tegen betaling maar ik ben super blij :)