Paard langdurig in land zetten in Duitsland, is er behoefte?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Paard langdurig in land zetten in Duitsland, is er behoefte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 10:28

Een vriend van mij heeft een eigen boerderij in Duitsland. 30 km over de grens ter hoogte van grens Groningen/Drenthe. Heeft 2 eigen paarden in het land met uitloopstal. Hij wil nog enkele paarden daarbij in pension nemen die ook in het land en in de uitloopstal kunnen (gescheiden van eigen paarden). Bedoeling is om langere tijd je paard weg te zetten.

Vraag is: is er behoefte aan zo'n plek om langere tijd je paard weg te zetten? En wat zouden wensen en eisen zijn? Hij werkt zelf zijn leven lang in de paarden dus heeft veel ervaring. Vervoer zou hij zelf kunnen doen.
Alle tips welkom :-).

Cerastes

Re: Paard langdurig in land zetten in Duitsland, is er behoefte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:02

Misschien als opfok?
Of voor mensen die een tijdje naar het buitenland gaan?
Als iemand 3-6maanden (of zelfs langer) in het buitenland zou moeten zijn voor bijv. een werk project ofzo...
Of voor stage of studie.
Of als je zwanger bent.
Zou denk ik best handig kunnen zijn...
Waarschijnlijk ook (veel) minder duur dan een pensionstal...? Wat zouden de kosten dan zijn per maand??

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:04

Hier staan ook 2 paarden waarvan de eigenaar niet/nauwelijks komt, denk als een soort pensioen (24/7 weide en als de tijd rijp is) dus zoiets of een opfok.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:05

Dat zijn idd ook situaties waar ik aan zou denken. Ik denk dat de interesse erna sterk samen hangt met de prijs :) Maarja dat is tegenwoordig bij alles zo uiteraard. Ben stiekem ook wel erg benieuwd naar wat hij er voor zou willen vragen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:07

Ik denk dat het ideaal zou zijn voor mensen die een jaar naar het buitenland gaan voor studie of werk.

wel een goed idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:10

Hangt van de kosten en kennis van de pensionhouder af, denk dat er tegen een goede prijs zeker wel belangstelling voor is.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:11

De prijs is denk ik het belangrijkst in deze situatie...
Trouwens ook handig voor mensen die een tijdje erg ziek zijn en onder behandeling (voor kanker ofzo) in het ziekenhuis.
Gebroken been of arm, of een peesontsteking.
Operatie voor iets, of als een paard zelf moet herstellen van iets.
Of iemand die in en afkickkliniek zit.
Ik kan nog wel ff doorgaan met senario's bedenken hoor.

Prijs, prijs, prijs!!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:17

Renee_S schreef:
Dat zijn idd ook situaties waar ik aan zou denken. Ik denk dat de interesse erna sterk samen hangt met de prijs :) Maarja dat is tegenwoordig bij alles zo uiteraard. Ben stiekem ook wel erg benieuwd naar wat hij er voor zou willen vragen

+1
Geheel afhankelijk van de prijs, zeker omdat het natuurlijk niet om de hoek is voor de meesten...

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:22

Ik heb er toevallig gister nog iemand over gehoord die er aan denkt om d'r paard in Duitsland te zetten (stalgenootje heeft daar ook een paard staan ivm langdurige blessure) dus denk dat er wel animo voor is!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:36

Ik denk dat je de prijs gewoon moet opbouwen naar mate je extra dingen met de paarden gaat doen.
Zou ik iig wel doen.

Als ze bijvoorbeeld willen dat het paard nog gereden gaat worden 1,2,3,4,5,6 of 7dagen in de week.
Of als ze wat africhting vragen bij opfok (halster mak maken etc)

Je begint dan met een "kale" prijs van bijvoorbeeld €250 per maand, ik noem maar wat, daar zou dan bijvoorbeeld €50 bij komen per maand om 1 keer in de week te trainen.

En dat dan aanpassen aan de wensen van de klant.

Ook het halen/brengen zou ik als optie geven. ( uiteraard tegen betaling)

Wij zijn wel van plan om zoiets hier op te zetten in Frankrijk.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:42

Nou, voor 250,- per maand, denk ik niet dat veel mensen het zouden doen...
Dan kan je net zo goed op een pensionstal blijven staan en een verzorgster/bijrijdster nemen....

Moet denk ik toch echt meer rond de 100,- per maand liggen...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:43

Het was ook maar een voorbeeld ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:44

palousa_boy schreef:
Ik denk dat je de prijs gewoon moet opbouwen naar mate je extra dingen met de paarden gaat doen.
Zou ik iig wel doen.

Als ze bijvoorbeeld willen dat het paard nog gereden gaat worden 1,2,3,4,5,6 of 7dagen in de week.

Je begint dan met een "kale" prijs van bijvoorbeeld €250 per maand, ik noem maar wat, daar zou dan bijvoorbeeld €50 bij komen per maand om 1 keer in de week te trainen.

Voor 250 euro zijn er plekken genoeg te vinden, dit is niet zo goedkoop. Daarvoor heb je ze in Nederland op een pensionstalling staan met veel voorzieningen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:47

palousa_boy schreef:

250?! Noooooo way dat daar animo voor is om vanuit nl je paard in duitsland op het land te zetten!!
Niet alleen sta ik daarvoor op de Veluwe op een pensionstal met alles er op en er aan, maar hier in de ongeving zet je je paard al op het land voor slechts 85,- pm!
Voor minder dan dat zou ik nooit de moeite op de hals nemen om mn paard helemaal in dld neer te zetten. En velen vast met mij...

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:48

palousa_boy schreef:
Het was ook maar een voorbeeld ;)

Ja ok, maar dat was een slecht voorbeeld...hahaha

Maar de rest wat je zei is wel een goed idee natuurlijk...voor trainen enzo meer vragen...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:54

Misschien ook niet geheel onbelangrijk; wat kan hij ermee doen als de eigenaar niet gelijk om de hoek woont? 'S nachts naar binnen? Dekens wisselen? Etcetera.
Even mezelf aallsnvoorbeeld genomen: Mijn paard is momenteel herstellende van een operatie aan zijn voorbeen. Daarbij kom ook nog eens dat ik een aanbod heb gekregen om een jaar kn Zuid Frankrijk te wonen en werken. In die tussentijd wil ik hem laten revalideren bij iemand die hem persoonlijke aandacht kan geven en heb binnen en buiten kan doen als het slecht weer is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:00

stefje schreef:
Een vriend van mij heeft een eigen boerderij in Duitsland. 30 km over de grens ter hoogte van grens Groningen/Drenthe. Heeft 2 eigen paarden in het land met uitloopstal. Hij wil nog enkele paarden daarbij in pension nemen die ook in het land en in de uitloopstal kunnen (gescheiden van eigen paarden). Bedoeling is om langere tijd je paard weg te zetten.

Vraag is: is er behoefte aan zo'n plek om langere tijd je paard weg te zetten? En wat zouden wensen en eisen zijn? Hij werkt zelf zijn leven lang in de paarden dus heeft veel ervaring. Vervoer zou hij zelf kunnen doen.

Deze plekken komen er steeds meer.
Dit omdat niet iedereen zit te wachten op dagelijkse drukte van eigenaren en dat er een (goede) bak ed moet zijn.

Als voorbeeld:
Hier in de buurt zit een paarden pension/pensioen, waar de paarden 24/7 buiten kunnen lopen op meerdere hectaren weiland (hebben ook een grote inloop stal van 30 meter), onbeperkt ruigvoer, ze worden evt. bijgevoerd (incl speciaal krachtvoer voor oudere paarden) voor 100E per maand.

Zij hebben nog plek (net zoals meerdere pensioenstallen).
Dus ik denk persoonlijk dat mensen niet hun paard naar Duitsland willen hebben terwijl er in Nederland voldoende (goedkope) plaatsen beschikbaar zijn.

Dit zit op 20 minuten van Emmeloord.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 11-05-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:00

Volgensmij ging het om een weiland met inloop stal.
Ik denk dat er voor dekens wisselen dan misschien extra betaald zou moeten worden.

Maar het zou leuk zijn als de persoon die dit topic heeft gemaakt ff een reactie geeft mbt de prijs en mogelijkheden...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 13:07

Goede opmerkingen! Bedankt iedereen.
Persoon's plan is nog in een heel pril stadium :-). Prijs wordt over nagedacht, ik dacht zo rond de 125 euro. Gereden worden is niet de insteek. Het gaat wel om een basic oplossing. Paarden komen wel in handen, inloopstal inpandig in de boerderij, dus dan is ook bijvoeren mogelijk. Beide personen hebben hele wisselende werkdiensten, daarom is het niet de bedoeling dat een eigenaar regelmatig langskomt. Een keer kan natuurlijk maar het gaat wel meer om 'wegzetten' zeg maar. Vandaar de vraag of daar überhaupt behoefte aan is. Persoon zit zelf niet intensief op internet dus ik doe een eerste verkenning :-).

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:11

Brainless schreef:
stefje schreef:

Als voorbeeld:
Hier in de buurt zit een paarden pension/pensioen, waar de paarden 24/7 buiten kunnen lopen op meerdere hectaren weiland (hebben ook een grote inloop stal van 30 meter), onbeperkt ruigvoer, ze worden evt. bijgevoerd (incl speciaal krachtvoer voor oudere paarden) voor 100E per maand.

Zij hebben nog plek (net zoals meerdere pensioenstallen).
Dus ik denk persoonlijk dat mensen niet hun paard naar Duitsland willen hebben terwijl er in Nederland voldoende (goedkope) plaatsen beschikbaar zijn.

Ik denk dat 125,- dus alweer net iets te duur is....
Ik denk dat je dan beter 80,- tot 100,- moet vragen afhankelijk paard of pony...

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:25

Ik wil je niet teleurstellen, maar ik heb zelf daar gewoond. Voor tussen de 40 en 50 euro per maand kan je daar al weidegang met loopstal krijgen en met toezicht van de boer.

Er ligt daar zoveel weide... Dat gras krijgen de paarden nooit op.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:34

palousa_boy schreef:
Zou ik iig wel doen.

Voor 250 euro heb je hier in oost nederland je paard all in staan op een luxe stal met binnenbaan, buitenbaan en weidegang. In Dld is het vaak nog goedkoper.
Ik zou wat prijs betreft max aan de 100 euro per maand gaan zitten.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:44

birken187 schreef:
Er ligt daar zoveel weide... Dat gras krijgen de paarden nooit op.

ja dat is wel zo natuurlijk...

Waar van duitsland is het eigenlijk??

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:44

Ik heb mijn paard op opfok in Duitsland gehad en dat was een beetje hetzelfde concept en die hadden het echt verschrikkelijk druk en zaten ieder jaar weer vol (zo rond de 65 paarden hadden ze staan). Prijzen waren daar inclusief ontworming en hoefsmid, denk dat dat wel handig is zodat je niet hoeft te leuren bij de eigenaren voor geld voor dit soort dingen omdat ze het zelf bijvoorbeeld niet nodig vinden terwijl het wel om de gezondheid van de paarden gaat. Verder werden ze regelmatig verweid en goed bij gevoerd met voerzakken om het hoofd naar behoefte per paard(ook bij prijs in). Alleen de inentingen moest je nog extra betalen alleen zou ik zelf eerder die prijs bij de stalling in rekenen omdat je toch ook wil dat alles netjes op tijd ingeënt wordt.

Paarden tot 3 jaar 125 euro per maand
Paarden vanaf 3 jaar 150 euro per maand(maar dit was alleen in uitzonderlijke gevallen mogelijk omdat ze zo vol zaten).

Ze waren nooit te beroerd om even wat foto's naar je te mailen en je mocht altijd langskomen als je even belde. Echt geweldige mensen.

Jouw verhaal klinkt me eerder alsof hij er eigenlijk geen werk aan wil hebben en geen last wil hebben van de eigenaren, daar zou ik zelf niet zo graag mijn paard heen willen brengen. Bij paarden horen nou eenmaal eigenaren en daar moet je wel mee om willen gaan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 13:45

misschien pensioenpaarden :)